Dan krijg je de nieuwe Dodge Hornet. Een crossover voor de Amerikaanse markt
Als een setje Pokémon kaarten delen automerken platformen met elkaar uit. Logisch, want vaak vallen merken onder één en hetzelfde dak. Een nieuwe auto ontwikkelen kost miljarden euro’s. Het is dan heel kosteneffectief om een platform uit te wisselen, zeker met de modulaire technieken van tegenwoordig. Eén platform voor allerlei soorten auto’s.
De nieuwste crossover telg uit Italië met een klein beetje flair is de Alfa Romeo Tonale. Deze zomer vinden inmiddels de eerste leveringen plaats. Maar wat als de Tonale een Amerikaan zou zijn? Dan krijg je de Dodge Hornet. De nieuwste poging van het Amerikaanse automerk om een crossover neer te zetten.
Als je wat langer naar de vormen van de crossover kijkt zie je er inderdaad veel Tonale in terug. Niet alleen het platform leent Dodge van de Alfa Romeo. Ook het motorenaanbod komt overeen. Een sterk staaltje rebadging dus, deze Dodge Hornet.
Omdat we het over de Verenigde Staten hebben worden de lullige motoren overgeslagen. Geen driepitters of iets dergelijks. Het basismodel is de GT. Dat is een 2.0 turbomotor met 256 pk, vierwielaandrijving en een automaat met negen verzetten. Daarboven zit de R/T met een 1.3 liter viercilinder plug-in hybride met 275 pk en een zestraps automaat.
De Dodge Hornet kan zomaar een kans van slagen hebben in de Verenigde Staten. Deze crossover deelt zijn basis met een eveneens nieuw model (de Tonale) en ook de motoren zijn modern. Geen oude wijn in nieuwe zakken, maar een echt nieuw model. Nu nog kijken of Dodge de Amerikaanse klandizie in deze crossover gaat krijgen.
r525 zegt
Nog steeds niet mooi, maar smoelt wat mij betreft toch beter dan de Tonale
mashell zegt
Zag laatst een Tonale rijden en had die indruk die ik ook bij de eerste Tiguan had, dat de wagen te smal is voor zijn hoogte. Iets wat de Stelvio juist helemaal niet heeft.
Edge zegt
De Dodge neus staat hem beter dan de Alfa neus, maar de auto zelf oogt nog steeds erg opgeblazen. Alsof de wielen iets te ver naar binnen staan en de body te hoog is.
dawwg zegt
Die verkoop-Amerikaan in het filmpje heeft al m’n goede hoop en eetlust meteen doen verliezen; man man man, dat soort 80s propaganda werkt anno 2022 toch niet meer ? Enige dat Dodge gedaan heeft is wat andere logo’s geplakt en een grilletje laten maken … gemiste kans om het over Italiaans design en sporty-heritage te hebben ;)
Robert zegt
Beter dit, dan hopeloos overjarige Chryslers proberen te verkopen als Lancia…
Zo’n Hornet is nu wat de Amerikanen waarschijnlijk omschrijven als ‘soccer mom SUV’. En daarmee wordt in de VS dus heel andere doelgroep bereikt dan Europa.
Jeroen zegt
Oef, wat een verschrikkelijk druk en lelijk interieur. En die gaten in de motorkap, is dat niet een beetje heel erg Autostyle 1998? Nee, geen gemist als deze nooit voet op Europese bodem zet.
raoufff zegt
Suf ding, doet mij denken aan een Alfa Romeo Arna.
Jansen zegt
Heu? Een Hornet… Dat is toch een Hudson?
vpowert zegt
Duidelijk nog een ontwikkeling uit de FCA tijd, want gewoon een originaire rebadge. Als je ziet wat FCA doet met Opel (echt ander design, ander interieur) dan lijkt me dat veel succesvoller.
Jansen zegt
Maar daar bij Opel is dan ook geen originele FCA ontwikkeling maar een originele PSA ontwikkeling. Die zijn hier altijd erg goed in geweest.