Alpine is nog lang niet dood. Integendeel, Renault ziet een glansrijke toekomst voor Alpine als elektrisch merk.
Vandaag staat in het teken van Renault, die haar toekomstplannen ontvouwt. In dat kader zagen we al de bloedgave reïncarnatie van de Renault 5 en de Dacia Bigster, die een stuk stoerder oogt dan de naam doet vermoeden. Wat er voor Alpine in het verschiet ligt, kunnen we ook melden.
Comeback
Het merk Alpine maakte een kleine drie jaar geleden een comeback met de A110, een bijzonder geslaagde lichtgewicht sportwagen met retro-invloeden. Helaas leek het er op dat het bij dit ene model zou blijven. Renault zat financieel in zwaar weer en de toekomst van Alpine was hoogst onzeker.
Toekomst
Gelukkig klonken er in de tweede helft van 2020 positieve geluiden. Nieuwe Renault-baas Luca de Meo zag namelijk nog wel een toekomst voor het merk. Met de naamswijziging van het F1-team werd het helemaal duidelijk dat Renault nog niet de stekker uit Alpine ging trekken.
Renault Sport
Hoe de toekomst van Alpine er precies uitziet heeft de kersverse CEO, Laurent Rossi, vandaag uit de doeken gedaan. Om te beginnen wordt naast het huidige Alpine Cars ook Renault Sport in zijn geheel bij het Alpine-label ondergebracht. Dat betekent dat niet alleen de raceactiviteiten van Renault, maar ook de sportieve straatauto’s hieronder vallen. Wie weet krijgen we straks dus een Alpine Mégane in plaats van een Mégane RS.
EV’s
Ook bij Alpine Cars zelf wordt het roer omgegooid. Het submerk gaat zich nu volledig focussen op EV’s. Alpine komt met drie nieuwe elektrische modellen, waaronder een B-segment hot hatch en een C-segment cross-over. Beide auto’s komen te staan op het nieuwe CMF-EV-platform van Renault-Nissan. Op ditzelfde platform komen ook de elektrische Mégane en de Nissan Ariya te staan. De koplampen van de modellen werden al geteaset tijdens de persconferentie (zie onder). Mocht je je afvragen wat de persoon rechtsonder in vredesnaam aan het doen is: dat is de gebarentolk. Waarschijnlijk.
A110-opvolger
Bij het derde model wordt het pas echt interessant. Dat is namelijk de opvolger van de A110. Dit wordt dus een elektrische sportwagen. Hiervoor wil Alpine de samenwerking zoeken met Lotus. Eerder ging Renault al in zee met Caterham om een nieuwe Alpine te bouwen, maar die samenwerking was geen lang leven beschoren. Het blijft een gewaagde combinatie, Britten en Fransen. Hopelijk gaan Alpine en Lotus een mooiere toekomst tegemoet.
Formule 1
Dat het Renault F1-team omgedoopt wordt tot Alpine F1 wisten we al sinds september, maar ook op dit vlak is er nieuws te melden. De auto gaat A521 heten en Alpine laat alvast de nieuwe livery zien. Dat wil zeggen: de voorlopige versie daarvan. Nu weten we wat we ongeveer kunnen verwachten. Met de Franse driekleur is het al een geslaagde livery, maar het zou helemaal mooi zijn als het zwart nog wordt vervangen door Alpine-blauw. Of dat gaat gebeuren gaan we in de zeer nabije toekomst zien, als Alpine F1 de definitieve livery onthult.
knapzuur zegt
Dan komt er straks een elektrische “Elise/Exige” en dan komt er daarna een elektrische “Carlton” en dan.. wacht.. ik krijg sterk het gevoel dat we deze toekomst nu al leven.. hebben meer mensen dat gevoel?
mashell zegt
Je hebt een submerk dat alleen een kleine (supergave) sportwagen met verbrandingsmotor heeft. Je noemt het Formule 1 om naar dat submerk om die sportwagens te ondersteunen. En dan besluit je dat dat submerk alleen elektrisch te gaan maken. Ergens ontbreekt er een stukje logica.
Robert zegt
@mashell: da’s nou marketing met ‘de Franse slag’…
Edge zegt
Ik vermoed dat Renault het F1 team graag wil verkopen, en het omdopen naar Alpine gebruikt om het gezichtsverlies te beperken. Het grote Renault dat uit de F1 vertrekt of het kleine Alpine, voor ons maakt het geen bal uit, maar voor het grote publiek klinkt dat minder dramatisch. Waar Honda de F1 afdeling gewoon op het R&D center in Japan heeft zitten en mensen makkelijk kan overhevelen naar andere projecten, is dat voor Renault moeilijker met specifieke F1 fabrieken in Enstone (VK) en Viry-Chatillon. Het loont zich voor Renault dus al snel om de boel draaiende te houden en als geheel te verkopen aan een geinteresseerde partij, dan dat ze de stekker er zelf uittrekken en de boel opsplitsen/in delen verkopen.
Daarbij komt ook nog dat het wel even duurt voordat Alpine deze drie elektrische modellen in de showrooms heeft staan. Terwijl Renault zoekt naar een geschikte koper en Alpine met Geely/Lotus samen aan het elektrische gamma werkt kan het F1 team alvast wat naamsbekendheid voor het nieuwe oude merk genereren.
Dutchdriftking zegt
Kortom, een Premium submerk. Net als Cupra, DS, Acura, Lexus, Infinity en Genisis. Beter goed gejat dan slecht bedacht. Maar of het ook gaat werken is natuurlijk vers twee.
janmetdelangeachternaam zegt
Dus ze gaan racen in de formule 1 terwijl ze elektrische auto’s gaan maken. Waarom rijdt tesla nog niet mee in de F1?
padoempats zegt
Zijn al 10 teams ingeschreven
rollingstoned zegt
Op zich wel vreemd dat ze het F1 team omdopen naar Alpine (een tak van autosport die nog ver van electrisch is), en Alpine dan in het vervolg electrische wagens laat produceren…
moveyourmind zegt
Die A110 was een schot in de roos. Zo hoort een Alpine te zijn, alles klopt aan die auto.
Maar een crossover…
Bij het idee alleen krijg je als liefhebber van het merk al pien in de buik.
willemveenstra zegt
Alpine Sportauto’s electrisch? Dat is dan 5 ronden circuit zandvoort dan ca. 45 min laden en weer 5 rondjes? Ik bedank even.
potver7 zegt
Waarom zou een elektrische Alpine geen grotere actieradius dan 20km kunnen hebben?
smex zegt
Dus oftewel het wordt een totaal oninteressant EV merk als de rest, waar juist Alpine eerst een idd leuk submerk was.
tom307 zegt
Dus eigenlijk gaat op Europees niveau Volvo/Geely samenwerken met Renault? Kan Geely een deel in Renault nemen?
vacano zegt
Franse logica is als een Renault. Onlogisch.
C’est pas possible n’est pas Français.
Als Renault hun sportieve modellen als Megane, Clio, de nieuwe R5 enz op de markt zou brengen als Alpine Megane etc dan zou ik het logisch vinden.
potver7 zegt
Waarom is dat logisch? Feitelijk degradeer je een sportwagenfabrikant dan tot sublabeltje. Renault is juist heel zuinig op de ‘heritage’ van hun sportieve merken en labels. Onder het Renault Sport (R.S.) label hebben ze de afgelopen 40-50 jaar hele mooie dingen laten zien, dus dat is een prima label voor sportieve volumemodellen. Ze hebben ook nog Gordini, maar die zullen ze alleen gebruiken als dat geen afbreuk doet aan de jaren-’70-Gordini’s.
Alpine is een merk met een heel eigen merkbeleving, imho zou het doodzonde zijn om die te misbruiken voor sportieve volumemodellen.
Voor zover ik weet is alleen de eerste R5 ooit als Alpine verkocht (R5 Alpine, met of zonder Turbo, in de UK als R5 Gordini), maar dat was in een tijd dat de Alpine sportwagens ook als Renault Alpine werden verkocht. De R5 Alpines werden overigens ook bij Alpine geassembleerd.