Alpine wil Nyck in het echt zien. In hun eigen auto.
Nyck de Vries heeft er een lekker weekend opzitten. Eerst had hij een vrije training bij Aston Martin op vrijdag. Op zaterdag volgde het nieuws dat Alexander Albon niet kon rijden vanwege een blinde darmontsteking en dat Nyck ‘m mocht vervangen. De Vries kwalificeerde zich vóór Latifi en reed een uiterst puike race op zondag, waarbij hij maar liefst 2 WK-punten haalde.
Dit zorgt ervoor dat de teams zich nu eventjes achter de oren gaan krabben. Als iemand zich zo snel kan aanpassen aan een F1-auto, is deze persoon voor elk team dat op zoek is erg interessant. Al helemaal als deze coureur in de punten kan eindigen met de slechtste auto van het veld. Daarom heeft Alpine interesse van de diensten van de Nederlander.
Lastig parket
Alpine zit namelijk een beetje in een lastig parket. Ze probeerden twee coureurs tevreden te houden voor één stoeltje. Zonder succes, want Alonso en Piastri verhuisden naar respectievelijk Aston Martin en McLaren. Bij Alpine proberen ze Pierre Gasly binnen te halen. Hij zit een beetje op een dood spoor bij AlphaTauri. Naar verluidt staat Red Bull niet onwelwillend ertegenover, mits ze zelf een goede vervanger hebben.
Het nadeel: die is er niet. Colton Herta leek de ideale droomkandidaat, maar hij heeft nog geen superlicentie. De FIA wil hem hiervoor geen uitzondering geven, hij zal de punten bij elkaar moeten rijden in lagere Formule-klasses. Het is maar de vraag of hij daar zin in heeft.
Alpine wil Nyck de Vries zien rijden
Volgens de Telegraaf gaat dat niet gebeuren en hebben ze bij Alpine hun zinnen gezet op Nyck de Vries. Daarom mag de Fries binnenkort een proefrit komen maken in de Alpine A521, de Formule 1-auto van vorig jaar. Alpine zelf bevestigt dit niet, maar Erik van Haaren van De Telegraaf heeft bronnen die het bevestigen. Van Haaren geldt als een uiterst goed geïnformeerde journalist die het geregeld bij het goede eind heeft. Zo bevestigde hij Sergio Pérez al enkele dagen voordat Red Bull dat zelf deed.
Op 2 oktober zal Nyck de Vries zijn kunsten mogen vertonen aan Alpine. Dat is een dag voordat het weekend van de GP van Singapore begint. Er gaan ook geluiden dat Jack Doohan, Sebastian Vettel en Mick Schumacher een rondje mogen rijden. De naam van Doohan wordt bevestigd. Dat Vettel en Schumacher meedoen, schijnt ‘onzin’ te zijn.
Meer lezen? Dit zijn alle opties voor Nyck de Vries voor 2023!
osmo zegt
-edit: dank u, klopt ja! –
Vettel lijkt me ook ver gezocht of werd zijn pensioen afgedwongen door AM?
jaapiyo zegt
Dat vermoed ik niet, dan zou dat hele afscheidsvideootje opeens wel heel potsierlijk zijn.
oetelaar zegt
Dat was het, naar mijn mening, toch al…
pomoek zegt
Goed nieuws voor de Vries, jammer voor Gasly, de man die de Vries overigens als éérste coureur feliciteerde met zijn prestaties afgelopen zondag. Maar wellicht dat Gasly nog andere ijzers in het vuur heeft?
jaapiyo zegt
Das nogal wiedes, Gasly was ook de coureur waar Nyck de hele race in de spiegels heeft gezeten.
Edge zegt
Gasly heeft maar een optie als de overstap naar Alpine in het water valt, en dat is bij AlphaTauri blijven. De enige andere vrije stoeltjes (die van Schumacher bij Haas en die van Latifi bij Williams) zijn geen verbetering ten opzichte van AlphaTauri. Daarbij hebben die twee teams niks te bewijzen, terwijl Alpine het liefst een relatief grote naam als Gasly binnenhaalt nadat ze daar in Frankrijk tot drie keer toe compleet voor lul stonden: Eerst Alonso die hem smeert, vervolgens Piastri die hem smeert, en als kers op de taart dat exposé over hun totale onkunde in de zitting bij het CRB. Haas en Williams zie ik daarom geen geldsom op tafel leggen om hem uit zijn contract te kopen.
Al moet ik er wel bij zeggen dat Gasly wat mij betreft echt moet hopen of bidden (volgens mij is hij gelovig) dat Herta alsnog die superlicentie krijgt zodat hij naar Alpine kan. Misschien moet ‘ie zelfs een envelopje onder de deur bij wat FIA officials schuiven, want ik vrees voor hem dat de kans op een gelijkwaardig of beter stoeltje volgend jaar nóg kleiner zijn dan ze nu al zijn.
berlinetta zegt
Lijkt me een mooie stap voor De Vries om bij Alpine in te stappen. Toch wel de beste subtopper van het moment. Hopelijk rijdt hij Ocon ook meteen het snot voor z’n ogen.
vonklausenburg zegt
Alpine is geen gek idee. De Vries zou niet de eerste Mercedes protégé zijn die een zitje bij Renault/Alpine weet te bemachtigen.
onnes zegt
-edit: dank u, het is inderdaad Jack, is inmiddels gefixt-
harrie zegt
Alpine heeft laten weten de keuze op basis van deze test op 31 juli 2023 bekend te maken, waarna ze furieus zijn dat De Vries blijkbaar al een half seizoen in een Williams rijdt.
flyerbunch zegt
Het zal een lastig zaak worden voor De Vries indien Alpine hem ook officieel een aanbod gaat doen. Williams lijkt bijna een zekerheid, maar Alpine gaf/geeft nog steeds de voorkeur aan Gasly die dan weeral moet wachten op Herta wat nogal een soap op zichzelf aan het worden is. Voorlopig heeft hij bij Alpine dus nog geen zekerheid en te lang wachten kan er voor zorgen dat hij de boot mist bij beiden dus benieuwd waar 2023 hem brengt.
Design_Driven zegt
Of De Vries naar AT, en Gasley naar Alpine, ook mooi! Persoonlijk zou ik Gasley het wel gunnen.
De Vries is aardig op weg om alle auto’s in het veld eens een keer gereden te hebben. Er zijn er maar heel weinig die dat kunnen zeggen.
MaartenD zegt
Leuk voor De Vries maar uiteindelijk zal de keuze van Alpine waarschijnlijk op Doohan of Gasly gaan vallen
gregorius zegt
Wat een rare wereld is het ook.
Herta is 22 en rijdt al 4 jaar in Indycar, maar heeft nog een superlicentie. Lijkt me als je al 4 jaar lang overwinningen kan halen in de Indycar, je toch goed genoeg moet zijn om geen gevaar te zijn voor de F1. Of hij verder snel genoeg is, is een ander verhaal.
Maar misschien moeten we naar de andere coureurs kijken. Wil Latifi met pensioen of zou zijn manager met erg veel centen van pappie alsnog lobbyen bij Williams en Haas? Budget cap of niet, het is toch lekker als die windtunnel een stuk nieuwer is.
Als Ricc wil rijden in 2023 moet hij toch wel elke dag naar Alpine gaan bellen, anders is het te laat.
Maar als dit te lang duurt voor Nyck, dan kan je zomaar hebben dat hij een slechte dag heeft op 2 oktober (dat Albon toch herstelt is van zn blinde darm) en dat ze bij de private equity toch zien dat 15 mio van Latifi toch echt een prima return is. Dan heb je deze week kans op 2 zitjes, maar als iedereen over 2 weken Monza is vergeten, ben je opeens weer stuurloos.
pomoek zegt
daarom goed dat hij, nu het ijzer heet is, enz..
Edge zegt
@willeme Die datum kan onmogelijk kloppen. 2 oktober is de zondag van het grand prix-weekend in Singapore. Ik geloof niet dat Williams (en Mercedes) ermee akkoord gaan dat De Vries zich dat weekend, of de dag voor dat weekend) elders begeeft. Hij zal ongetwijfeld paraat moeten staan voor het geval Albon niet op tijd fit is of vol goede moed aan het weekend begint maar na FP1 of FP2 toch moet afhaken met teveel pijn als zijn lichaam die G-krachten te verduren krijgt.
rikus zegt
“Mag” Vettel een rondje komen rijden? Dat is schappelijk zeg..