Kan de elektrische Renault 5 Turbo nog stoerder? Volgens Alpine wel!
De Renault 5 en Alpine A290 hebben de harten van vele autoliefhebbers veroverd. Met maar liefst 33,9 procent van de stemmen, zijn de twee uitgeroepen tot de Autoblog Auto van het Jaar 2024. Oh, en later wonnen de twee ook de Europese Auto van het Jaar 2025-verkiezing.
Nu volgt de volgende stap in het Renault 5-stappenplan: een loeidikke 5 Turbo bouwen. Renault heeft al de eerste beelden hiervan gedeeld. We hebben ook al een naam en wat specificaties. De elektrische Turbo-reïncarnatie heet de Renault R5 Turbo 3E en is en moderne blik op de oude Renault 5 Turbo en Turbo 2.
Twee elektromotoren zorgen voor een vermogen van meer dan 500 pk. Nog leuker: alle kw’tjes aan vermogen gaan naar de twee achterwielen. Een sprintje van 0 naar 100 km/u gaat natuurlijk ook vliegensvlug in deze EV. Binnen 3,5 seconden bereik je de maximumsnelheid van onze snelwegen. Een speciale groep medewerkers zal de Renault R5 Turbo 3E in kleine aantallen bouwen. Het prijskaartje is nog onbekend, maar zal volgens de geruchten bestaan uit zes getallen. Voor de komma, uiteraard.
Alpine wordt aangemoedigd
Het Britse AutoExpress zag de Renault 5 E-Tech Electric en Alpine A290 op het Autosalon van Brussel. Daar trof het Britse automedium ook Fabrice Cambiolive. Hij is de uitvoerend manager van Renault en rapporteert direct aan opperbaas Luca de Meo. Cambiolive verklapt dat Alpine zin heeft om een nog dikkere elektrische Renault 5 Turbo.
Expliciet zegt Cambiolive het volgende: ”Natuurlijk zal dit (de elektrische Renault 5 Turbo) Alpine nog een motivatie geven om het nog beter te doen. Dat is wat ik denk.” Een dikke vette bevestiging dat er een Alpine A290 met meer vermogen en een joekel van een koolstofvezel bodykit komt, krijgen we helaas nog niet.
De grote vraag is: kan de Renault R5 Turbo 3E nóg breder? Alpine nam voor de A290, de 5 E-Tech en maakte de EV wat breder, bouwde een eigen subframe en een nieuwe ophanging, voegde wat eigen stylingdetails toe en installeerde een sterkere e-motor. Zouden zulke aanpassingen ook werken op de 5 Turbo? Of zou de Alpine Turbo dan te veel van het goede zijn?
brammetjedeb zegt
Doen! Prachtig wagentje in normale outfit al, laat staan deze!
Off topic: is het eigenlijk mogelijk versnellingen te hebben/maken in of op electro motoren? Een pook of flippers zou het helemaal afmaken!
Flutterbear zegt
De Ioniq 5 N heeft dat en houdt af en toe het vermogen in om schakelmomenten te immiteren. Compleet kansloos als je het mij vraagt.
royaledeluxe zegt
Toch is het weer heel spijtig dat deze uitvoering dan weer meer dan 6 cijfers moet kosten… je zal hem maar alleen hier en daar op de weg zien en veelal gewoon in een of andere loods verdwijnen…
Benny_Weisz zegt
Al maken ze dat ding 3x breder, het is en blijft een zielloze EV…..
cossiekiller zegt
De velgen staan eronder als een tang op een varken.
mc96 zegt
Ik hoop dat die Alpine versie van de Turbo 3e er niet komt. Het is zinloos (want de Turbo 3e wordt al zeer heftig) en het heeft ook geen link naar het verleden. Ik hoop dat ze die Turbo 3e niet op basis van de 5 carrosserie maken maar met een eigen carbon monocoque. Misscien kan Alpine dat gebruiken voor het ontwikkelen van een nieuwe elektrische A310. Dat zou echt gaaf zijn.
perry_snijders zegt
Eerlijk gezegd vind ik dat de Britten het een beetje stellig hebben opgeschreven. Ik kan het weten, we zaten in een round table en het was een antwoord op een vraag die ik stelde. Ik vroeg: “Alpine is het sportieve merk van Renault, maar de sportiefste versie van de 5 is geen Alpine maar een Renault. Is dat niet raar?”
Cambiolive antwoordde: “De 5 Turbo is heritage van Renault, het zou gek zijn als daar een ander merk opstond. Maar dat is alleen maar een aanmoediging voor Alpine om het nóg beter te doen.”
Ik vond het zelf niet direct een nieuwsbericht waard, maar over een paar jaar zullen we weten wie gelijk had ;-)
Pieterkonijn zegt
Een turbo zonder turbo dat kan toch niet jonguh
SRT .. zegt
Mijn broer heeft in de jaren tachtig een opgevoerde 1.6 gehad met TRurbo kit. Dat ding trok aandacht niet te geloven. Ik was nog maar een kleine jobngen. Heb daar nog foto’s van. Maar dat was in de jaren tachtig. Nu rijd hij peugeot EV.
HZW zegt
De Porsche Taycan heeft daadwerkelijk een V-Bak van 2 versnellingen.