Binnen het Alpine F1 team kunnen ze elkaar niet luchten of zien: het is zelfs zo erg dat ze aparte hotels boeken.
Op dagelijkse basis spreken @jaapiyo en ondergetekende elkaar zo’n 3 uur per dag. In die 3 uur behandelen we alle wereldthema’s als milieubeleid, puike auto’s, premium tuning, de opstelling van het Nederlands Elftal (vrouwen, we zijn progressief), Duitse verkeersregels en Johan Derksen. Waar we het ook geregeld over hebben: Alpine F1 Team.
We vergeten het nog weleens, maar dit is een enorm groot fabrieksteam dat zijn eigen chassis (in Enstone) en motor (in Frankrijk) maakt. Het team is al diverse malen wereldkampioen geworden (Benneton-Renault met Schumacher in 1995, twee keer als Renault F1 Team met Fernando Alonso (2005 en 2006). Op dit moment gaat het te goed om te zeggen dat het slecht gaat, maar ze kunnen onmogelijk blij zijn met de zevende plek waar ze nu op staan.
Het botert niet
Het blijkt ook totaal niet te boteren in het Formule 1-team. Dat meldt Motorsport Total. Naar het schijnt kunnen leden van het Alpine F1 Team elkaar niet luchten of zien. Dat klinkt heftig en dat is het ook. Daarom delen wij deze sappige roddel met jullie. Naar het schijnt liggen de teamleden dermate met elkaar in de knoop, dat ze langs elkaar leven. Het gaat om de motorafdeling en de chassisafdeling, die wijzen met een vinger naar elkaar dat ze er niets van kunnen.
Men schijnt zelfs aparte hotels te boeken zodat ze elkaar niet tegekomen. En als dat niet lukt, dan zitten ze bewust aan andere tafels bij het ontbijt. Ook in de paddock zitten ze aan de andere kant van de ruimte. Het lijkt de echtscheiding van mijn ouders wel (maar daar leed met name mijn zus onder).
Alpine team op het matje geroepen door de baas
Luca De Meo, de grote baas van het gehele Renault-concern, heeft er een stokje voor gestoken. Dat melden dezelfde bronnen aan Motorsport Total. Ieder teamlid moest naar de fabriek in Enstone komen. Ja, ook Pierre Gasly en Esteban Ocon (die het tot nu toe behoorlijk goed met elkaar kunnen vinden). De Meo heeft duidelijk aangegeven dat hij het miljoenenverslindende project zal blijven steunen, maar dat de mensen wel hun ‘oude patronen’ moeten loslaten. Mensen die dat niet kunnen doen, hebben ‘geen toekomst meer bij Alpine’.
Het botert al langer niet met Renault en later Alpine. De afgelopen jaren zijn er al de nodige kopstukken gesneuveld. Denk aan teambaas Cyrill Abiteboul, adviseur Alain Prost, teambaas Otmar Szafnauer en Alan Permane. Die laatste naam zegt niet iedereen erven veel, maar dat is de hoofd engineer die eventjes na 34 jaar trouwe dienst aan de kant geschoven werd. In de pitlane waren de teambazen en engineers zeer verbaasd erover dat ze Permane ‘lieten’ gaan.
Meer lezen? Dit is de stand na de GP van Qatar 2023!
Frankypanky zegt
Knap! Hoewel Ferrari er ook bekend om staat.
Een – in principe- team wat toch uit meerdere eilandjes lijkt te bestaan. De ontwerpers tekenen iets, waarna de technici er een geheel eigen draai aan geven.
Of sommige lieden hebben teveel macht of ‘Enstone’ is te onafhankelijk van Parijs. Maar Parijs is de hoofdschuldige in dit verhaal. Otmar Szafnauer had gewoon 100 procent beslissingsbevoegdheid moeten krijgen. Dan had hij een hoop stoorzenders kunnen verwijderen.
Anders de boel maar verkopen aan Andretti of Carlin
LoutervanPlezier zegt
Ach, dat komt bij zoveel bedrijven voor, groot en klein. Ben het al heel vaak tegen gekomen. Pure jacht op macht en het niet kunnen verkroppen dat anderen het net zo goed, of beter doen dan jij. En ja, zeker als het minder gaat, lekker naar elkaar wijze, als schuldige, want dat is makkelijker, dan durven te erkennen, dat de afwezigheid van samenwerking de echte boosdoener is.
Elkaar het licht in de zakelijke ogen niet gunnen, is niets nieuws onder de zon.
Maar ik vind deze wel grappig, dat juist niet Ocon en Gasly met elkaar liggen te rollebollen, maar de onderlinge afdelingen.
Wat zullen die nieuwe Amerikaanse investeerders wel niet denken, daarom moet De Meo natuurlijk ook zo gruwelijk zijn best doen, de neuzen dezelfde kant op te krijgen.
dawwg zegt
Klinkt alsof er erg veel kundige & gemotiveerde mensen geslachtofferd zijn voor een paar iets te grote Franse ego’s…
Edge zegt
Yup, het ligt echt puur aan de Fransen. Een vriend van mij heeft in 2016 voor Renault gewerkt en heeft dit zelf meegemaakt. De buitenlanders werden daar niet voor vol aangezien door de Fransen, met inderdaad die in het artikel beschreven fratsen tot gevolg. Vaak zat het Franse personeel ook in betere hotels, want de Fransen die het voor het zeggen hadden deden vrolijk mee aan die segregatie. Aan het eind van het seizoen is hij in het kielzog van Kevin Magnussen naar Haas getrokken en heeft hij daar nog een jaar met plezier gewerkt. Daar was veel meer sprake van kameraadschap en boeide het niemand wat waar je vandaan kwam.
rwdftw zegt
Als je resultaten wilt halen zal je toch echt samen moeten werken. Een motorenafdeling in Frankrijk en een raceteam in Engeland is al niet fijn om te organiseren. Als ze elkaar dan ook nog niet kunnen luchten of zien dan komt er zeker geen resultaat.
Mijn advies : verkoop het raceteam tegen 2026 en stop met het maken van een F1 motor.
mashell zegt
Met een motor gebouwd in Japan, een chassis gebouwd in Engeland en dat alles betaald met energiedrankjes geld uit Thailand en Oostenrijk wordt je anders gewoon wereldkampioen. Internationaal samenwerken is tegenwoordig eerder norm dan uitzondering.
drdre1 zegt
Mijn advies: stop iedereen die veel afhankelijk is van elkaar in 1 gebouw en dan wordt ’t weer gezellig.
vindik zegt
Goh; je verwacht het niet van Alpine/Renault.
driver79 zegt
Lijkt Renault-RBR wel van een paar jaar geleden. Toen waren de motoren slecht, nu lijken de Alpine/Renault motoren niet het probleem. Ook RBR reed met dezelfde motoren veel beter dus als ik moet kiezen denk ik dat de motor mannen wel een punt hebben…
lekkerlinksrijden zegt
Merde