De Alpine Ravage mag wat ons betreft zo bij de dealers staan.
De ‘bijna auto van het jaar 2020’ is nu nog wat beter geworden. Het aanpassen van auto’s wordt niet door iedereen begrepen. In sommige gevallen voelt het alsof je een geweldig gerecht van een topchef gaat verbeteren met curryketchup, mayo en een lading uitjes. Ja, het wordt er ‘speciaal’ van, maar is het eindresultaat ook smakelijker?
Anderzijds kan het soms ook zijn dat je nogal saai opwarmgerecht eventjes wat meer smaak en sjeu geeft. In dit geval lijkt het te gaan om een haute cuisine-gerecht dat nog eens verder wordt verbeterd. Het gaat namelijk om de Alpine Ravage. Ravage is een klein bedrijfje in Frankrijk dat zich specialiseert in dit soort smakelijke projecten.
Première Edition
De basis voor de Alpine Ravage is de Alpine A110 Première Edition. Zoals je kunt zien heeft de auto nu een andere achterzijde. Dat niet alleen, de gehele auto is breder dan voorheen. Omdat het vrij subtiel is gedaan, valt het niet direct op. Het mooie is dat ze zeer zorgvuldig zijn geweest met het keizen van de materialen voor de widebody. Hierdoor is het gewicht niet tegenomen ten opzichte van de standaard-Alpine. Ravage gebruikte voornamelijk koolstofvezel en aluminium.
Koplampen Alpine Ravage
De koplampen zijn uiteraard geel, zoals dat hoort op een Franse auto. De wielen zijn zeer bijzonder. Het zijn driedelige gesmede velgen en moeten denken aan de Gotti-velgen van weleer. Ze zijn bronskleurig en geven de auto een geheel eigen retro-uitstraling zonder dat het ‘overdone’ is. De subtiele Franse vlag over het donkerblauwe koetswerk maakt het geheel af, samen met de verstralers in de bumper.
Dan de motor van de Alpine Ravage. Want wat hebben ze er mee gedaan? Welnu, nog niets. Er is wel een sportuitlaat gemonteerd en je kunt zelfs kiezen voor een titanium eindpijp. Verder zijn ze bij Ravage er niet heel duidelijk over wat ze gaan doen, maar wel dat het zo’n 315 pk als eindresultaat gaat opleveren. Op dit moment is er slechts één exemplaar gebouwd, bij voldoende animo zal Ravage er een kleine serie van maken.
bischero zegt
Dat is lekker hoor, zo zie ik hem zeker op de oprit staan .. 🤤
MarcoM zegt
@bischero: ik ook
rogerzz zegt
Modderflappen zijn voor Franse wegen wel handig, maar in plaats van een langere veerweg staat hij juist lager? De péage gaat nog wel, maar rij eens wat niet reguliere routes in Frankrijk en je schokdempers mogen vervangen worden.. dus echt praktisch lijkt het mij niet. Wel opmerkelijk dat er zoveel ’tuners’ voorbij komen op autoblog voor mijn gevoel, vraag mij toch af wat de daadwerkelijke vraag er naar is (oplage is 1 stuks vooralsnog).
Maargoed, ik snap de platte twingo sowieso niet echt. Voor ±80k Alpine heb je ook ongeveer een Porsche Cayman.
willeme zegt
@rogerzz: we zijn een beetje afhankelijk van het autonieuws. Vorige week kwam er veel Chinees nieuws voorbij (vanwege de Autoshow in Shanghai). Tuners kiezen vaak de momenten ervoor en erna. Het heeft overigens niets met de verkoopaantallen te maken. Ook als er maar 1 gebouwd wordt, kan het interessant zijn ;-).
Betreft de Alpine. Een platte Twingo is het niet, want de ondanks de RWD heeft de Alpine niets te maken met die Franse Smart ;-). De Cayman is wel echt een héél stuk duurder. Een Alpine A110 Pure rijdt een standaard Cayman helemaal zoek en is 20.000 euro goedkoper. Een A110S is ook nog 7-8 mille goedkoper. Oh, en zo’n kale 718 is ook echt kaal. Als je en paar normale opties kiest die eigenlijk standaard hadden moeten zijn, ben je 10-15 mille verder. De Cayman is een bijzonder gave auto voor 70-75 mille, maar helaas zijn ze bijna 90 mille tegenwoordig.
motorhead zegt
@willeme: behalve de prijs zijn er nog veel meer redenen om voor de Alpine te kiezen. Deels subjectief; uitstraling, uiterlijk, historische referentie. Deels objectief; 300 kilo minder auto voor je geld, en een onderstel dat veel geschikter is voor dagelijks gebruik.
Estate_of_mind zegt
Je weet dat ‘avant’ voor betekent? Avant la lettre is iets voordat er een woord voor was, in het geval van retrotuning lijkt me dat we daar een woord voor hebben, retrotuning, en dat we dat al een tijdje doen. Maar goed, het klinkt wel lekker Frans ;)
Dutchdriftking zegt
Je zal in Zweden wonen en elke dag met deze auto over een gravel route naar je werk mogen rijden, heerlijk!!
ericc zegt
Het embleem van het franse sigarettenmerk Gauloises op de uitlaat vind ik een vette knipoog naar het verleden!
rtusveld zegt
Goed gezien maar is van het merk Gitanes. Bekend als sponsor van Ligier F1.
ericd zegt
‘Ravage’? Da’s bijna vragen om ongelukken. Overigens vinnik het een behoorlijk misbaksel.
Robert zegt
“De koplampen zijn uiteraard geel, zoals dat hoort op een Franse auto.”
Dat is al sinds 1994 niet meer zo 😉 Sterker nog, volgens mij is dat in dat land op nieuwe auto’s niet eens meer toegestaan (correct me if I’m wrong).
Esprit_de_Flandre zegt
@RRRobert: Dit is een nieuwe auto, en ze heeft gele koplampen. Dus… ofwel mag het wel nog (maar niemand doet het want het is oubollig), ofwel komt het niet zoals ze het hier voorstellen…
lightisride zegt
Ziet er werkelijk fantastisch uit. Alpines zijn in Nederland overigens relatief goedkoop. In andere landen bijna zo duur als Caymans. Hier niet. A110S rijdt wel als een Porsche, maar een A110 normaal niet. Dat is namelijk echt iets bijzonders: lichtvoetig, comfortabel, je danst er mee over binnenwegen. en echt snel zat. Als je meer vermogen nodig hebt, kan je niet rijden.
Deze Ravage oogt meer als een harde rallye special, of een GT3 uitvoering. Mooi, maar alleen op een circuit leuker.
donvincenzo zegt
Wat een ravage.
gabrielo zegt
Heerlijk! Chic hoe ze de driekleur erop hebben gedrapeerd. Fantastische wielen. En dan die rode flappen: heerlijk!
dtwo zegt
Leuk ding, maar wat is er precies “avant la lettre” aan? Avant la lettre is een uitdrukking voor iets dat in wezen zijn of haar tijd vooruit was, iets wat al bestond vóór een begrip of term werd ‘uitgevonden’. Het is dus een kwalificatie die je enkel in retrospect kunt toekennen.
duke021 zegt
@ericc. Je bedoelt Gitanes …..
cossiekiller zegt
Buiten die gele lampen en de modderflappen ziet het er wel dik uit!