Weer een Alpine-concept…
Het merk Alpine is officieel terug in de autowereld en heeft Renault als moedermerk. Vandaag hoopten we de langverwachte Alpine voor het eerst te zien, maar de Fransen toonden wederom een conceptcar aan de wereld. Eerder zagen we al de voorgeboorte genaamd ‘A120’. Vandaag horen we de naam ‘Vision’. Een concept wat als twee druppels water op het productiemodel zou moeten gaan lijken. De verwijzingen naar de aloude A110 Berlinette zijn overduidelijk en Alpine praat daar maar al te graag over. Het rallymonster uit de vorige eeuw krijgt een nieuw bestaan.
De Alpine wordt hoogstwaarschijnlijk uitgerust met een vers ontwikkelde 1.8 TCe die we later terug gaan zien in onder andere de Clio RS. Deze zal worden gekoppeld aan de bekende dubbelkluts-versnellingsbak. Met een vermogen van ongeveer 300 pk mag de Alfa Romeo 4C alvast zijn borst nat maken. Alpine zet namelijk in op agility & sensuality. De acceleratie van 0-100 moet onder de 4,5 seconden lukken.
UPDATE 1: zelfs een conceptcar waarvan al weken, zo niet maanden patenttekeningen over het web zwierven onder de pet houden, lukte Renault niet. Nu hebben we ook de officiële info van Renault en daarin doen de Fransen een boekje open over de toekomst van het merk. Voor het einde van het jaar moet de productierijpe versie getoond worden, die in 2017 in Europa in de verkoop gaat. De rest van de wereld volgt later, waarbij we vooral benieuwd zijn wat Renault bedoelt met ‘rest van de wereld’. Rusland, China, Brazilië of zelfs de Verenigde Staten…?
UPDATE 2: Alpine staat NIET op de autoshow in Geneve.
MrHyde zegt
Lekker!!!
Ben benieuwd naar die blauwe; die heeft extra openingen in motorkap en heupen, en een spoilertje achterop.
Ten minste 2 varianten al dus? Of is dat te voorbarig?
Dimglor zegt
@MrHyde: Volgens mij is die blauwe de eerste conceptcar die Renault maakte.
Als je eens kijkt naar de foto’s ervan is het dezelfde, maar dan zonder stickers hier.
viezefreddyw zegt
Ziet er erg goed uit. Mag van mij zo in productie gaan.
viezefreddyw zegt
@viezefreddyw: Overigens weet Petrolicious te melden dat hij onder de 40.000 POND moet gaan kosten… Mocht dat het geval zijn gaat het een duur bommetje worden.
stefanvts16v zegt
@viezefreddyw: kijk eens wat een Alfa 4C moet kosten. Dan valt het best mee!
viezefreddyw zegt
@stefanvts16v: Als het klopt wat Petrolicious zegt, heb je het over 40.000 pond. Een Britse prijs dus. Helaas zal het in Nederland flink hoger uitvallen, je weet wel waarom. Als ik ga kijken wat je ongeveer moet betalen voor een nieuwe 4C in Nederland, begint de prijs ongeveer op de 70.000 euro. Ter vergelijking: in Duitsland beginnen ze ruim onder de 60.000 euro, je weet wel waarom.
jasbelle zegt
Nu maar hopen dat ie inderdaad niet veranderd voor de productieversie, want wat een plaatje is het!
nielsnl1 zegt
Manmanman bouw dat ding gewoon! Niks concept, zo laten ;)
berlinetta zegt
Leuk ding, maar ik had gehoopt op een goedkoop, leuk sportwagentje. Dit wordt een duur, leuk sportwagentje.
Edge zegt
Dat is toch wel even een tegenvaller! Niet de wagen zelf, die is prachtig, maar wel het feit dat het wéér een concept is.
Laten we hopen dat dit Alfa ook aanspoort een potentere 4C (GTA anyone?) te maken!
Dutchdriftking zegt
Ach ja, het idee is schitterend, maar het is nu net Alfa……
Rob zegt
@dutchdriftking:
Grappig. Het is haast 1-op-1 een kopie van de Alpine A108 en jij maakt er een Alfa van ;-)
tom_hanekamp zegt
@Rob: Ik denk dat DutchDriftKing hint op het geregeld presenteren van concepts en mooie ideeën / beloftes maar het niet daadwerkelijk op de markt brengen van modellen ;-).
Ontopic: Best een begeerlijke wagen, alleen die achteruit hoeft niet zo van mij, niet helemaal mijn ding.
Verder lijkt deze wel erg veel op de A110. Ik snap dat dit een hommage is aan, maar volgens mij verschillen een 911 van toen en nu nog meer van elkaar dan deze modellen :-P.
P.S. ben ik gek als de achterkant mij gelijk aan een Audi A5 doet denken?
Dutchdriftking zegt
@tom_hanekamp: @rob: dat is inderdaad waar ik op doelde. Dat het ontwerp net het origineel is zag ik zelf ook.
dutchcorvette zegt
Doe dan maar een 4C maar het ziet er wel tof uit!
swid zegt
Vroeger, toen ze een auto inschreven bij rally’s in plaats van een leuk plaatje naar de pers te sturen.
griffendahl zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
clarkson zegt
Trappen jullie er nog steeds in? Er komt geen nieuwe Apline..
Rob zegt
@clarkson:
Klopt. Aan het ontwerp is werkelijk niks nieuws. Exacte kopie uit het verleden….
(wel nog steeds mooi, dat wel)
Dutchdriftking zegt
@clarkson: Net zoals ik hier boven al zei, gewoon net Alfa. Veel geschreeuw, weinig wol.
clarkson zegt
@dutchdriftking: Er staat nu wel in de UPDATE dat hij er met een jaartje moet zijn. Als dat zo is zullen ze hem niet veel meer veranderen. En kijken we nu naar het productiemodel. Die er over een maand toch weer niet komt.. Of 2 jaar later.. En dan weer niet..
Esprit_de_Flandre zegt
@clarkson: Mwoah, denk wel dat ie er komt. Het ding ziet er behoorlijk ‘gewoontjes’ uit voor een concept, geen rare frutsels en zo. En met Renault techniek onderhuids moet het rendabel te produceren zijn…
Maar op een Dacia-versie gaan we maar niet rekenen zeker…
clarkson zegt
@Esprit_de_Flandre: Het lijkt er inderdaad op dat hij gaat komen ja! Maar dat was een aantal jaar geleden ook zo. We zullen het snel zien…
koenigsegggone1 zegt
Hoezo staan er geen interieur foto’s bij? Die zijn wel vrijgegeven
rynnus zegt
@koenigsegggone1: Toegevoegd! ;-)
PeugeotGTI zegt
Die kan zo in productie. Sterker nog, ik zie niet in waarom ze dat niet zouden doen. Wat zou een Alpine anders moeten zijn dan dit? Die RS01 zou veel te hoog gepositioneerd zijn. Het gaat toch ook om merk waarden uiteindelijk en Alpine staat voor licht, simpel en wendbaar, niet dure Nissan motoren en torenhoge kosten.
gedece zegt
Renault meet zich met de 4C… Ook aan het uitstelgedrag van Alfa blijkbaar.
Donder zegt
Ik ben een beetje Concept-moe.. Kom maar terug als ze de productie-versie eindelijk eens durven te tonen.
stationcar zegt
Ik geloof niks van dat Alpine fabeltje, al sinds 2005 horen we al dat Alpine terugkomt, al vanaf 2005, dat is al 11 jaar!!! (http://www.autoweek.nl/nieuws/4189/nieuw-leven-voor-alpine)
En nu komen ze wéér met een studiemodel of een concept.
Ofzo.
Zal allemaal wel…
moldauferrari zegt
Bouwen dat ding! Zo dat ik over een paar jaar er een van de occasion markt kan kopen : ) .
viezefreddyw zegt
Wauw, ik vind hem wel erg tof hoor! Mooi geslaagd interieur ook, alleen jammer dat ik er geen handbak in zie. Hopelijk gaat een handbak wel leverbaar worden. Leuk dat Renault er bij meldt wanneer hij getoond moet gaan worden en per wanneer hij leverbaar is. Of dat ook waar zal zijn zal de tijd leren.
Tuono zegt
Wat een beauty! Zal helaas wel erg duur worden (€50-60.000)
berlinetta zegt
@Tuono: Ik verwacht dat hij nog wel wat duurder wordt. Zijn directe concurrenten (718, 4C) zijn ook een stuk duurder.
desjonnies zegt
Alpine.
Ooit ontsproten uit het Normandische brein van Jean Rëdelé die zoon van de Renault dealer was in Dieppe.
Hij begon kort na de tweede wereld oorlog met meuk die voorhanden was, de Renault 4 CV en modificeerde deze autootjes.
Als ik het goed heb – ik wee’nie alles he ! – is dit de eerste gemodificeerde Renault 4CV die de naam Alpine droeg, de A 106; Rédelé experimenteerde met polyester als goedkoop alternatief voor plaatstaal :
http://img2.auto.cz/img/22/full/2251122_renault-4cv.jpg
Daarna ging de man verder, hij haatte de opvolger van de4CV, de Dauphine, maar zette de lijn van zijn sportieve Alpines door met de Dauphine Gordini om daar zijn nieuwere modellen op te baseren
http://matt.my.tripper-tips.com/photo/dauphine-gordini-700-40351.jpg
Overigens een rete- rete zeldzaam ding zo’n echte Dauphine Gordini en de allereerste na-oorlogse huis-getunede sportieve versie van een model !
Dus was Gordini de PK tovenaar, in dienst van Renault en Alpine een onafhankelijk fabriekje dat van Renault componenten een eigen sportwagen bouwde.
De doorbraak kwam met het verschijnen van de Renault R8 als opvolger van de Dauphine en de hete versies van die R8, eerst de Major en later de Gordini’s resp. de 1100 en de 1300
Op deze Renault R8, die overigens als middenklasser ( lees Kever, Opel Kadett in 1962 al RONDOM schijfremmen had ; iets wat alleen bestemd was voor nobele auto’s à la Jaguar) is de A 110 ontwikkeld.
De Alpine A 110 is dus een Renault R8 met een andere body, maar onderstel en aandrijving zijn R8 .
http://p9.storage.canalblog.com/99/08/307375/55076123.jpg
De Renault 8 en de Alpine A 110 bleken de basis voor een lang, gelukkig, begeerlijk en succesvol huwelijk waarbij de Alpine in Mexico, Spanje en believe-it-or-not zelfs Bulgarije is geassembleerd.
De autosport successen zijn talrijk geweest en zoals we hierboven bij de teaser zien, is de vormgeving van de wagen, hoewel uit het begin van de jaren zestig nog steeds een bron van inspiratie, zo te zien !
Hier een works-A 110 in zijn element : de Monte Carlo !
http://p9.storage.canalblog.com/99/08/307375/55076123.jpg
En tenslotte Jean Rédelé, de oprichter van Alpine Renault in Dieppe Frankrijk naast zijn creatie :
http://alpine.v6.turbo.free.fr/brochures/photos///mailing-alpine-a610-1991/alpinea610-b.jpg
e1000bmw zegt
@desjonnies:
“Hier een works-A 110 in zijn element : de Monte Carlo !
– afbeelding -”
Ik zie daar, net als de afbeelding daarboven een gele R8S…
desjonnies zegt
@e1000bmw523i:
http://www.egmcartech.com/wp-content/uploads/2013/04/1973-Renault-Alpine-A110-1600S-Rally.jpg
only for jouw
http://1.bp.blogspot.com/-AHx-ASdHumA/UQHD1CKWEZI/AAAAAAAAG_8/pTb7PyY-pBM/s1600/6797146943_62f1be5117_o.jpg
e1000bmw zegt
@desjonnies: Merci beaucoup!
desjonnies zegt
@e1000bmw523i:
Michèle Mouton in een A 110 :
http://cdn2.spiegel.de/images/image-355475-galleryV9-vvmy.jpg
e1000bmw zegt
@desjonnies: *kwijl*
e1000bmw zegt
@e1000bmw523i: Nou ja, zo zag ze er toen uit. Nu is het een oude taart. Gelukkig ziet haar 28-jarige dochter er ook goed uit…
http://www.fourtitude.com/gallery/albums//Events/Geneva%20Motorshow/2011/02%20Event%20Photos%20-%20Audi%20Press%20Conference/052.jpg
desjonnies zegt
@e1000bmw523i:
Een andere onbekende Alpine, de A 220 Le Mans wagen …….
http://www.avto.info/f/pics/Obvestila/Alpine_A220_1968_b.jpg
desjonnies zegt
@e1000bmw523i:
Of deze, eigenlijk als ouwe lul, MIjn ideaal beeld :
Links – de Saviem vrachtwagen
Rechts – de onverwoestbare trouwe Renault 4 Bestel
Blikvanger de A 220
Achter, voor het chique een DS 21 Pallas
En om het af te maken, achteraan een FiAT 124 Coupé
Doe ze allemaal maar……..
http://www.classicdriver.com/sites/default/files/styles/article_full/public/alpine_3000_gt_1968_04.jpg?itok=vxhfRyyY
lincoln zegt
@desjonnies:
Nou nou .. Wat een lol ..
De hele autoblog redactie weer opschepen met een minderwaardigheidscomplex ..
Esprit_de_Flandre zegt
@desjonnies: Magistrale foto. Dank…
pinut187 zegt
@desjonnies: mooie en nuttige aanvulling, thanks
knipperlichtje zegt
Il est d’un design magnifique! Een mooi gelijnd klein sportwagentje. Ik heb niet het idee dat hier nou een enorme markt voor is, maar des te leuker dat Renault ‘m toch gewoon laat komen. Heeft hij ook achterwielaandrijving?
9000cse zegt
@knipperlichtje:
Betreffende achterwielaandrijving: Dat zou ik ook graag willen weten.
De vorige Alpines hadden het in ieder geval wel. Maar dat kwam omdat ook de motor achterin lag. Zelfs achter de achteras! Dat was er ook de reden van, dat ze een nogal wispelturig kontje hadden. Dat kon vooral zorgen voor erg giftige reacties in bochten en op nat wegdek.
ds3thp zegt
De 1.8 TCE die we later terug gaan zien in de Clio RS?
Jullie zullen de Megane RS wel bedoelen denk ik ;-)
e1000bmw zegt
@ds3thp: Nope, Clio.
ds3thp zegt
@e1000bmw523i: En wat komt er in de Megane RS dan en waarom zouden ze de 1.6 TCE in de Clio vervangen?
e1000bmw zegt
@ds3thp: 2.0 wellicht…?
ds3thp zegt
@e1000bmw523i: We gaan het zien!! Ik hou het er voorlopig op dat de Megane RS ook deze 1.8 TCE krijgt (wat een doorontwikkeling is van de 1.6) en dat de Clio gewoon zijn 1.6 zal behouden!
Geloof namelijk nooit dat ze voor de Megane een 2.0 gaan ontwikkelen met ook ongeveer 300pk
e1000bmw zegt
@ds3thp: die 2.0 kan gewoon een doorontwikkeling zijn van de 2.0 die in de huidige RS ligt…
ds3thp zegt
@e1000bmw523i: Ja dat kan zeer zeker maar ik vraag me dus af of Renault wel 2 blokken gaat doorontwikkelen met als resultaat hetzelfde vermogen?!
Vandaar dus mijn beredenering over de 1.8 in de Megane en de 1.6 die in de Clio blijft!
Bovenstaande is trouwens op geen concrete info gebaseerd maar meer op een logisch gevolg van een aankondiging van een nieuw 1.8 blok met een vermogen wat ook logisch zou zijn voor een nieuwe Megane RS
Nogmaals, we zullen zien ;-)
Chevelle zegt
Voorkant doet me denken aan de lexus soarer
heidekonijn zegt
Ik verkneukel me al op het vergelijken met de Cayman en het steen en been geklaag in de Britse pers over hoe het geen Porsche en ook geen Lotus is.
thomasthomas zegt
Op elke foto zie ik er een andere auto in . De achterkant Seat Leon, van voren de vorige Renault Twingo en Lotus Elise en dan nog een beetje 911, Alfa 4c enz.. Normaal is dat bij elke auto wel maar bij deze valt het wel heel erg op.
talladega zegt
@thomasthomas: https://www.google.com/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwi7_frq7vzKAhUBORoKHYOsDH8QjRwIBw&url=http%3A%2F%2Fwww.autofans.be%2Fnieuws%2Fofficieel%2F34832-renault-alpine-vision-concept-ziet-het-daglicht&psig=AFQjCNGPZ2R9Ls50M228WEynagJMmHG__A&ust=1455732065320771
Je hebt helemaal gelijk.
13sh zegt
Die twee mist lampen of iets dergelijks hadden ze van mij mogen weg laten