Holy moly, het houdt niet op niet vanzelf. Nog twee kopstukken van Alpine pakken hun biezen.
Renault is een merk met een grote historie in de autosport. De Fransen waren in het verleden meermaals succesvol op de circuits, ook in de koningsklasse. Met Williams was het team in de jaren ’90 onverslaanbaar als motorleverancier. En later won het wiebertje met Fernando Alonso ook nog twee titels onder eigen naam. Helaas voor Frankrijk, ligt die tijd al behoorlijk ver in het verleden.
Na het team verkocht te hebben aan Genii Capital in de nasleep van Crashgate en de financiële crisis van 2008, kochten de Fransen het team weer terug vlak voor het seizoen van 2016. Maar sindsdien, is enige lijn in het beleid amper te herkennen. Met terugwerkende kracht zal men in Frankrijk terugverlangen naar Cyril Abiteboul. En dat zegt eigenlijk alles over de huidige situatie van het team.
Na jarenlang vierde, vijfde of zesde worden met af en toe een zeldzaam podium, werd het team enkele jaren geleden omgedoopt tot Alpine. Volgens Renault, om het matig verkopende sportwagenmerk in de markt te zetten. Volgens sceptici, om een voorschot te nemen op een afscheid uit de sport. Sindsdien is het team een revolving door voor zowel coureurs als andere kopstukken.
Nadat Abiteboul het veld ruimde, zijn Otmar Szafnauer, Pat Frye, Alan Permane en uiteindelijk ook splijtzwam Laurent Rossi vertrokken dan wel ontslagen of weggepromeveerd. Voor wat betreft de coureurs wilden noch Piastri noch Alonso voor het team uit (blijven) komen. Los van alle personele perikelen schijnt het ook nog zo te zijn dat de twee ‘onderdelen’ van het team in Viry-Châtillon (de motorenafdeling) en Enstone (de rest van de auto) niet lekker samenwerken. Kortom, een complete dumpster fire. Als een rookie niet voor een fabrieksteam wil rijden, dan weet je dat er iets goed mis zit.
De huidige leider van het team is Bruno Famin, een wat norsig overkomende Fransman die we inmiddels kennen dankzij Drive to Survive. Maar de eerste race van het jaar heeft bevestigd wat de wintertest al suggereerde: Alpine is het slechtste team van de grid. Nog slechter dan Haas F1, Williams en Sauber. De motor heeft geen power en het chassis is ook nog eens listig. Ocon en Gasly stonden op de laatste rij van de grid. En waren daar ook gefinisht, ware het niet dat Sargeant en Bottas problemen tegenkwamen tijdens de race. Een ongelooflijk echec voor een fabrieksteam.
Inmiddels is helder geworden dat er nog twee kopstukken afscheid gaan nemen van het team. Het gaat om technisch directeur Matt Harman, alsmede hoofd aerodynamica Dirk de Beer. Harman werkte voorheen op de motorafdeling van Mercedes. De Beer heeft ervaring bij Ferrari, Williams en Sauber. Beiden werkten inmiddels enkele jaren voor Renault/Alpine. De beslissing om weg te gaan was overigens al genomen voor de eerste race, naar verluidt.
Voor Alpine is het dus weer een aderlating, hoewel je ook kan zeggen dat deze twee het verschil niet hebben kunnen maken de afgelopen jaren. Het is echter de vraag wie er nu wel voor Alpine wil komen werken en hoe lang het duurt voordat het team uit het slop getrokken kan worden. Met een matige motor, is die kans sowieso de komende twee seizoenen klein. De F1 is momenteel waanzinnig winstgevend, maar voor een team als Renault/Alpine ligt dat potentieel toch wat anders. De negatieve waarde van de ‘PR’ kan wel eens groter zijn dan de financiële baten. Vooral als men de tent ‘goed kan verkopen’.
Wat denk jij dat Renault moet doen? Laat het weten, in de comments!
waterisnat zegt
Verkopen aan GM. Win-win
madmarky zegt
Wat moeten de bonentellers van GM met een F1 team dat klauwen met geld kost?
tommycooker zegt
Ze wilden toch uit de F1? Dan niets doen en verkopen aan Andretti, Cadillac of Porsche.
papa zegt
Dacia f1 team
PunicaOase zegt
Lol 😂
HZW zegt
Met wat er nog is, valt niets te beginnen, ze zullen met een blanco papiertje moeten beginnen.
De motor is niet goed genoeg, en de rest van de auto ook niet, en binnen de resterende Budget cap kan je niets nieuws bouwen, er zal al heel veel geld in de 2024 auto zitten.
En nu nog een nieuwe/betere motor ontwikkelen heeft ook niet veel nut voor de korte tijd dat je hem nog kan gebruiken.
Met motor en auto upgrades ga je er ook niet komen.
Ik zou zeggen trek de stekker er uit, en hou het voor gezien, stoppen is goedkoper dan door gaan.
De hele tent opdoeken, en de overblijfselen verkopen.
mark997gt3 zegt
Een F1 team kan tegenwoordig best winstgevend zijn. Alleen al de plek op de grid is een paar honderd miljoen waard.
Wat Renault doet is echt al jaren onbegrijpelijk. Lijkt wel of ze ook niet echt willen.
Enige wat ze kunnen doen is deze twee seizoenen laten lopen en dan vol inzetten op 2026. De sponsors zullen wel heel hard weglopen.
Financieel is het bijna niet meer te verantwoorden als CEO. Feitelijk is het al >10 jaar negatieve marketing voor Renault.
Denk dat ze het bij Renault ook niet meer weten.
Ik voorspel een exit van Renault binnen 5 jaar. Zeker als 2026 en 2027 weer tegenvallen. Dus schat in rond 2028 eruit.
mc96 zegt
Renault moet gewoon voldoende investeren. Budget van dit fabrieksteam is een stuk lager dan dat van Ferrari, mercedes en Red Bull. Als je als Automerk de F1 in gaat moet je het goed doen of niet. En als je voldoende investeert moet je hopen dat je de juiste mensen aan kunt trekken en de juiste beslissingen maakt. En misschien, mischien kun je dan na een jaar of vijf voor het kampioenschap strijden. Aangezien Renault al een aantal jaar aan het aanmodderen is en ze niet meer zullen gaan investeren kunnen ze beter een goede exit strategie bedenken.
drdre1 zegt
Een fabrieksteam op 2 lokaties, dat lijkt me niet handig. Des te meer als er geen prestaties worden gehaald, dan zal ’t vingerwijzen wel beginnen. Daarbij, als je als CEO iedereen zwaar onder druk zet (dat leek zo in D2S) dan maak je het alleen maar erger. En dan heb je nog 2 coureurs die voor de bühne roepen dat ze elkaar toch wel aardig vinden. Lastig pakket
Richmond zegt
dat is altijd zo geweest en tijdens de kampioenschappen met Alonso was dat geen probleem
drdre1 zegt
Respect voor elkaar, zoals LeClerc onlangs liet zien bij Sainz, zou helpen. Als 2 boegbeelden van het team elkaar niet kunnen luchten of zien helpt dat, bovenop het gedoe achter de schermen, niet mee.
Dutchdriftking zegt
GM of nog mooier, Porsche voor 2025 naar dit team. En dan hopelijk met Steiner als teambaas, dat lijkt mij wel wat.
lekkaah zegt
Franse werkethos. Er moet daar een autoritair figuur staan die respect afdwingt anders wordt er niets uitgevoerd, verslonst de boel en is er een gebrek aan motivatie zoals al jaren is daar.
duke3 zegt
Ik volg de F1 een aantal jaren. Maar wat ik er van zie is het team intern gericht en krijgt daardoor de boel niet op order. Daarnaast is het management voornamelijk Franstalig. Dit bevorderd ook de samenwerking niet. Als niet franstalige sta je er buiten en voor je gevoel altijd met 1-0 achter. Heb hier in mijn werk voldoende ervaring mee op gedaan.
Zoals benoemd twee coureurs die elkaar niet kunnen verdragen, dat moet je niet willen. Maar als je ze hebt moet je heel erg duidelijke afspraken maken. En ze leren af en toe hun ego opzij te zetten voor het team resultaat.