Alpine verkoopt meer auto’s, maar de aantallen zijn niet spectaculair.
Als je moest kiezen, zou het dan een Alpine worden of een Porsche? Of iets anders, want in het segment van de A110 kun je voor genoeg leuks shoppen. De praktijk leert in elk geval dat Alpine met de A110 geen enorme verkoopaantallen weet te behalen. Ondanks nieuwe, hetere varianten en special editions.
Alpine verkoop
Het Franse sportwagenmerk bericht trots dat de autoverkoop met 9% is toegenomen in de eerste zes maanden van 2023. In 2022 wist het merk zelfs 33% meer te groeien. Maar als je kijkt naar absolute aantallen dan kun je niet anders concluderen dat er nog veel werk aan de winkel is voor het merk.
Verkopen per land
De grootste liefhebbers begeven zich in thuisland Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Van de 1.863 verkochte Alpines in de eerste zes maanden van 2023 bleven maar liefst 1.052 exemplaren in Frankrijk. 208 werden er verkocht in Duitsland en 174 in het Verenigd Koninkrijk. Kun je voorstellen hoe laag de aantallen zijn in andere landen.
Op plek vier staat België met 114 stuks. Oké, dat is relatief gezien nog aardig. De andere landen dan? In Japan 98 stuks, in Zwitserland 61 en in Italië 36. In Nederland zijn er 12 verkocht. Nu we toch bezig zijn, laten we alle markten maar behandelen. Het complete rijtje staat hieronder.
Aantal | Verkopen 1e halfjaar 2023 | |
Frankrijk | 1.052 | +11% |
Duitsland | 208 | +23% |
Verenigd Koninkrijk | 174 | +2% |
België | 114 | +4% |
Japan | 98 | +9% |
Zwitserland | 61 | +3% |
Italië | 36 | +38% |
Spanje | 25 | -43% |
Polen | 24 | +60% |
Oostenrijk | 22 | -21% |
Tsjechische Republiek | 12 | +500% |
Nederland | 12 | -25% |
Réunion | 7 | +75% |
Slovenië | 5 | +67% |
Portugal | 4 | +300% |
Zweden | 4 | -50% |
Singapore | 4 | -64% |
Hongarije | 1 | -83% |
TOTAAL | 1.863 | +9% |
Varianten
De A110GT, A110S en de A110R vormen gezamenlijk 77% van de verkopen. Van de A110R werden 1.155 stuks verkocht. De limited editions doen het ook niet onaardig. De San Remo 73 bijvoorbeeld, alle 200 waren in enkele dagen verkocht. Ook de A110R Le Mans is met 100 exemplaren uitverkocht. Kortom, de limited editions doen het wel lekker voor Alpine. Het is te hopen dat ze dit nu niet gaan uitmelken.
Meer verkopen
Alpine wil meer verkopen realiseren door het verkoopnetwerk verder uit te breiden. Er zijn nu 144 punten wereldwijd waar je een Alpine kunt kopen. Dit wil het merk aan het einde van dit jaar hebben uitgebreid naar 160 verkooppunten. Naast nieuwe dealers in bestaande landen boort het merk ook nieuwe markten aan. Tel Aviv in Israël krijgt eind dit jaar een dealer, idem dito voor een showroom in Marokko.
linkador zegt
Als je je dealernetwerk afsluit kan het niet anders. Laat elke nog ‘overblijvende’ Renault garage de mogelijkheid van Alpine te verkopen en te onderhouden i.p.v. ‘stukske pretentie’ uit te hangen.
ghini zegt
Persoonlijk geraakt?
herve11f zegt
Geraakt of niet, hij heeft gelijk
dinges7 zegt
Komen 5 dealers bij volgend jaar..
Onehp zegt
In landen waar ze nauwelijks verkocht worden is de herverkoop onzeker, wat bij de concurrentie Porsche toch wat anders is al kun je op een doordeweekse versie ook veel verliezen….
Jammer genoeg moet ik niks met 2-zitters, anders had ik wel eentje gelust…
Tonnie zegt
Ja ik zou de Alpine kopen. Anders een Elis/Exige, maar die worden niet nieuw gemaakt. Maar ik ben niet id markt voor een nieuwe auto, dus helaas.
PunicaOase zegt
In mijn dorp heeft iemand een blauw.. eerlijk gezegd vind ik em niet erg mooi en klinkt ook niet heel bijzonder.. Zou zelf veel eerder voor een mooie 6-cilinder cabrio gaan..
hotze zegt
Inderdaad niet bijzonder genoeg. De handbak is inmiddels passé ook, jammer, dat trekt toch een bepaald soort liefhebbers. Als de keuze er zou zijn trekt een 718 of Supra me meer dan een Alpine. Is de auto niet in de VS te koop trouwens, fijne markt voor sportieve bakken.
griffendahl zegt
Ik heb zelf een 2 zitter 6 cilinder roadster en een 2 zitter 6 cilinder coupe, maar toch is dat een heel ander concept weer. Ik zou zo’n Alpine er wel bij lusten hoor :)
mattr zegt
Tsja die A110 is alweer vijf jaar op de markt dus de meeste liefhebbers zullen er inmiddels wel eentje in bezit hebben…
rwdftw zegt
Als je dat optelt denk ik dat ze al meer verkocht hebben dan dat ze in het verleden aan Alpines gebouwd hebben. Het ding is zeldzamer dan een Aston Martin!
Anyway, ik denk niet dat ze mogen klagen. Het is niet een merk met een pedigree als Ferrari, Porsche of Aston Martin. Dan verkoop je ook niet zoveel auto’s. Voor de prijs die ze voor een Alpine vragen zit je in het vaarwater van een F-Type, een 718 of een Supra. Als je vervolgens een youtube actie doet op Alpine dan kom je vast het Top Gear brandje van Chris Harris tegen.
Rokende Wielen zegt
Als je ergens meer van wilt verkopen helpt dat eerder door de prijs te verlagen dan door meer verkooppunten te openen. Zorg dan wel dat je goede “betaalbare” service verleent voor het noodzakelijke onderhoud in de vorm van haal- en brengservice of zo, dan hoef je niet per se meer verkoop- en onderhoudspunten te hebben… Winst zit bij lagere verkoopprijs niet alleen in meer potentiële afnemers van het product, maar ook in meer potentiële afnemers van onderhoud, service en onderdelen.
Ik zou een Alpine zeker overwegen, een basismodel lijkt me al leuk. Maar een gezinsauto kan ik nieuw niet betalen laat staan een tweezits coupeetje. Maar met dit soort aantallen blijven ze gebruikt ook exclusief en de prijs voor occasions dus ook waarschijnlijk hoog. Ik kijk af en toe wel eens naar een gek alternatief: de RX-8 maar die is langzamerhand ook niet meer zo betaalbaar in aanschaf, want je moet voor “betaalbare” gebruikte sportcoupés toch een bedrag achter de hand houden voor technisch malheur.
imakker zegt
4 cilinders franse brol. jamais de ma vie.
Joost zegt
Van 144 naar 160 verkooppunten wereldwijd zet geen zoden aan de dijk.
Ook: 1 product in paar smaakjes, een niche markt en het opnemen tegen meer gevestigde namen. Ik zie overeenkomsten met VanMoof.
Al zijn de tests van de A110 wel positief en de techniek betrouwbaarder. Het dealernetwerk van Renault (Nissan in USA?) zou al helpen!
lecomte zegt
Met in Nederland een dealer, oh nee sorry een “centre” in Soest en Hengelo, zit je voor onderhoud en dergelijke na aankoop ook niet echt handig gesitueerd. Tenzij je een haal en breng service hebt. Dat doen andere merken beter.
Petrovski zegt
Roadster toevoegen aan programma! Dan gaan verkopen meer dan verdubbelen!
DikkeKees zegt
T is toch ook alles behalve een interessant ding, voor dat geld is er meer te koop. Eigenlijk idd enkel leuk voor de chauvinist
AstonMartinDriver zegt
Ben een van de twee San Remo rijders in Nederland 🇳🇱 😇😎
Allison Burgers zegt
Ik vind het echt een leuke wagen. Maar verwacht een vanafprijs van zo’n 50K bij deze auto. Niet dik 70K. Voor dat geld verwacht ik iets meer dan Renault Megane RS-techniek.
ericc zegt
Dealers tot daar aan toe maar nu is de nieuwe Emira er met 4 cilinders… dan liever de Lotus.