Stilletjes bouwen ze toch sterk door.
In een wereld waar fabrikanten dagelijks duizenden auto’s uit de fabriek zien rollen, is het nauwelijks indrukwekkend te noemen dat een merk als Alpine hier jaren over doet. Toch is de Franse sportwagenfabrikant bijzonder trots op zijn prestatie. En terecht: in het jaar dat zijn meest iconische model, de A110, zijn vijftigste verjaardag viert, produceert Alpine het vijfduizendste exemplaar.
Enkele maanden nadat Alpine de productie van de eerste reeks van de tweede generatie A110 heeft afgerond, kan het met trots vermelden dat het alweer vijfduizend stuks in elkaar heeft gezet. Alpine heeft het tempo duidelijk in een hogere versnelling gegooid. Het merk produceerde de eerste 1.955 stuks van de First Edition in ongeveer een jaar tijd, de volgende 3.055 exemplaren werden in nog geen half jaar gebouwd. Fijn, want de bestellingen zijn in de tussentijd met bakken binnengekomen.
Sinds Alpine de productie van de First Edition heeft geklaard, is het begonnen met het maken van de Pure en Légende modellen. De Fransen bouwen de verschillende versies van de A110 met een snelheid van gemiddeld 20 stuks per dag.
De vraag naar de Alpine A110 komt voor het grootste gedeelte uit het eigen land. De Fransen zijn dolgelukkig met de terugkeer van de sportieve coupé en hebben in het eerste kwartaal bijna 850 exemplaren van de auto op de kop getikt. Daarmee naderen ze een aantal dat een autofabrikant als Alfa Romeo in Frankrijk bijvoorbeeld afzet. De Italiaanse automaker verkocht in diezelfde periode iets meer dan 900 auto’s, al moeten we daar als kanttekening natuurlijk bij vermelden dat Alfa Romeo meerdere modellen in zijn gamma heeft. In Nederland staan er ondertussen een kleine 100 stuks op kenteken.
Meer lezen over de Alpine A110? Bekijk dan HIER onze rijtest met de auto.
ddimi zegt
Goed bezig!
volvo-s60-adept zegt
Ga zo door! Hoe meer er gebouwd worden, hoe eerder ‘ie bereikbaar is voor een loonslaaf als ik…
Tonnie zegt
@volvo-s60-adept: al ruim 100 in NL, da’s lang niet gek voor zo’n puristenwagentje.
supertjeduc zegt
Las net dat ze erg weinig afschrijven , dus kan nog lang duren voordat het een goedkoop tweede handsje is
wahltiroler zegt
Altijd leuk om tussen alle ellendige nieuwsberichten ook eens goed nieuws te horen.
Heerlijk auto hopelijk voegt Renault nog 1 of nullen aan die 5000 toe
AstonMartinDriver zegt
Geniet iedere dag van mijn Premier Edition als daily drive ??
wahltiroler zegt
@astonmartindriver: Helemaal top?
Moet je alleen je profielnaam.nog fg wijzigen
Beaucoup de plaisir?
fanboy zegt
@astonmartindriver: Mooi om te horen, renaultalpinechauffeur.
hansiehansie zegt
Sta zeer sympathiek tegenover de A110, maar dit artikel had ietsje duidelijker als ‘advertorial’ mogen worden aangeduid.
reactief zegt
@hansiehansie: Waarvoor precies?
hansiehansie zegt
@reactief: de kop, met het woord ‘waanzinnig’. Gezien het feit dat er afgelopen week een ander, wel als zodanig aangemerkt ‘branded content’ artikel verscheen over de A110 ruikt deze kop naar “diens brood men eet, diens woord men spreekt”.
BaRa zegt
@hansiehansie: dan passeren er wel heel veel “advertorials” op autoblog…
Dutchdriftking zegt
Al zoveel in Nederland? Dat valt mij niks tegen!
artje zegt
Jaja, ben al aan het sparen.
seicilindri zegt
Ik heb absoluut niets tegen de nieuwe A110 , maar 2aarom is deze wel een verkoopsuc6 en zijn concullega de Alfa 4c niet ? Ik zou het wel weten als ik in die klasse zou winkelen.
emping zegt
@seicilindri: de 4C is veel harder en minder praktisch. En zoals in het artikel al wordt aangegeven de meeste worden verkocht in het thuisland, iets met chauvisme .
mashell zegt
@seicilindri: als je in deze klasse gaat winkelen dan kies je natuurlijk de Cayman. Of toch de Alpine omdat je die mooier of symphatieker vindt. Een Alfa 4C overweeg je dan niet eens, dat is een weekendauto zoals een Lotus Elise.
seicilindri zegt
@mashell: De Cayman voorruit, maar je gaat me toch niet vertellen dat iemand een Alpine als daily driver koopt ? Dat is ook een weekendauto.
BaRa zegt
@seicilindri: De Cayman is perfect te gebruiken als daily drive, net zoals de Alpine. De twee andere tweezitters met middenmotor, de 4C en Elise, zijn veel meer hardcore. Een Alpine is simpelweg comfortabel in vergelijking met een Lotus, een heeft zowaar joie-de-vivre in z’n interieur in vergelijking met een 4C. Daarmee geen slecht woord over de 4C noch de Elise, maar het is echt een ander soort auto. BTW, ik rij een MX-5 als daily, dus ik kan me wel iets voorstellen bij de Alpine als daily. ’t Is dat ik het dak graag open heb, anders zou de A110 nog harder in m’n been bijten.
vaakbenjetebang zegt
@seicilindri: Nu nog niet, maar een ‘daily’ Alpine ga ik met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid wel een keer kopen. Waarom niet?
seicilindri zegt
@vaakbenjetebang: Ik heb echt wel wat me de Alpine hoor en heb zelf 13 ( ja echt) weekend auto’s waaronder twee bijzondere Renaults dus echt niks tegen het merk, maar een Alpine als daily driver ? Veel te onpractisch imho
vaakbenjetebang zegt
@seicilindri: Welkom in mijn wereld, hier ook meer auto’s dan dagen in de week… En of een auto als ‘daily’ inzetbaar is, is voor iedereen natuurlijk anders. Voor mij is het voldoende als er een stuur en een stoel in zit, en ik het leuk vind om er mee te rijden. Passagiers heb ik nooit, om luxe geef ik niks, en als ik een laptoptas en de boodschappen voor een avondmaaltijd mee kan nemen zonder deze op schoot te hoeven houden of deze door de uitlaat gebakken uit de kofferruimte komen, is mijn ‘daily-vinklijst’ al afgerond. Uiteraard snap ik ook wel dat ik daarmee een uitzondering ben, maar een Alpine lijkt me wat dat betreft nog helemaal zo Spartaans niet.
seicilindri zegt
@vaakbenjetebang: Ik moet ook rekening houden met mijn betere helft als passagiere maar dat doe ik graag. In een 4C zie ik ons best zitten alhoewel ze niet echt lekker dalen als tweedehandsje. Voor mijn daily stel ik echter prijs op iets meer luxe, de dagen beginnen te tellen…….
ghost zegt
Leuk! Zie dit liever dan de zoveelste, saaie Tesla.
nout zegt
Droomwagen.