De nieuwste Alpine wordt een elektrische fastback genaamd A390.
Als het nog niet wist: de Autosalon van Parijs is in aantocht en daar pakt vooral Renault groot uit. En er is niet alleen nieuws van Renault zelf, maar ook van Alpine. Zij presenteren een voorbode op een volledig nieuw model, wat – in tegenstelling tot de A290 – geen aangepaste Renault is.
De auto heet A390_β waarbij de β (beta) betekent dat het nog een concept car is. Uit de teaser konden we al afleiden dat het een fastback zou worden. Dat is het ook, maar toch zijn we een klein beetje teleurgesteld in de hoogte van de auto. Maar dat komt misschien omdat ze een accupakket kwijt moeten in de bodem. Alpine profileert de A390 nadrukkelijk als een sportieve auto, want ze spreken van een “sport fastback”.
Volgens Alpine komt de concept car voor 85% overeen met het uiteindelijke productiemodel. Er zijn wel wat elementen van de A110 in te herkennen, maar met deze A390 introduceert Alpine een nieuwe designtaal. We zien helaas geen dubbele ronde lampen meer, zowel de koplampen als de achterlichten zijn nu strakke lijnen.
De binnenkant van de Alpine A390_β is niet bijster interessant, want dit is typisch een veel te futuristisch concept car interieur. Dit komt duidelijk niet voor 85% overeen met het productiemodel. De definitieve versie krijgt ook gewoon vijf zitplaatsen, waar we er hier nog maar vier zien.
Voor specificaties is het nog een beetje te vroeg, maar Alpine verklapt alvast dat de A390 drie elektromotoren krijgt. Een daarvan zit op de vooras en de andere twee op de achteras. Deze worden aangestuurd met Active Torque Vectoring. Dit moet het gedeelte “sport” in sport fastback waarmaken.
Hoewel de A390_β er nog redelijk futuristisch uitziet, laat de productieversie toch niet heel lang op zich wachten. De A390 moet volgend jaar al van de band rollen in Dieppe.
Motomoto zegt
Hoe je die 5 personen in vier zetels moet proppen is nog even de vraag.
rwdftw zegt
Het artikel meldt nergens dat het een 5 zitter is. Dat is ook niet echt nodig. Het Europees gemiddelde is 1.5 kind per gezin. Nederland doet het wat beter en zit op 1.8 kind per gezin. Frankrijk schiet erbovenuit met 2.02 kinderen per gezin. Ja we zijn aan het uitsterven als het zo doorgaat.
Die 5e zitplek is overigens ook maar hoe je het interpreteert. 3 volwassenen achterin wordt erg krap en het feit dat er een gordel zit wil niet zeggen dat de 5e plek ook bruikbaar is. Zelfs in een Tesla (platte bodem) zit je met je schenen tegen de middenconsole aan.
kniesoor zegt
Moest ook even zoeken, maar ‘….voor vijf personen’ staat helemaal bovenaan in de kopregel boven het artikel.
Edge zegt
Klopt, de productieversie zou een 5-zitter moeten worden. Vandaar dat ze hier en in andere media spreken van vijf personen
gdjnl zegt
Voor die ene keer in de X aantal maanden is het toch best handig om een vijfde gordel te hebben.
motorhead zegt
Hoezo Beter?
lekkerlinksrijden zegt
Hoi Toyota CHR
str8six zegt
Strak design wel
Robert zegt
Personen op de tweede zitrij zullen waarschijnlijk niet langer mogen zij dan 1m70, of de gave tot het intrekken van de nek dienen te beheersen?
Het ding ziet er verder wel lekker stoer uit, hoor.
mashell zegt
Geen deurklinken en zwevende stoelen, concept car volgens het boekje. Hoofdsteunen nogal overdreven en de vloer oogt gewoon smerig. Maar de basisvorm wel erg geslaagd, ik zie een Alpine SUV EV wel zitten.
mjpamsterdam zegt
Ook hier de vraag : WAAROM ?
audirs3 zegt
Jammer dat hij zo hoog cross-over achtig is, beetje Mustang Mach E. Want verder vind ik het design wel mooi.
verdebosco zegt
Wauw! Die wil ik. Ik stel even mijn koop uit.
Edge zegt
Net een filmpje van Top Gear gezien waarin ze een rondje rond dat ding lopen. De bestuurdersstoel, pedalen en het stuur kunnen met één druk op de knop veranderd worden van een normale rijpositie naar een liggende rijpositie. Jazeker, net als Gasly en Ocon kun je liggend in een Alpine rijden. Alleen doen zij het in een dikke F1-auto, en moeten wij het doen met een SUV.
Petrovski zegt
Koplampen en achterlichten zijn echt een grote afknapper! Als je deze heritage hebt gebruik dat dan zou ik zeggen. Nu moet merkidentiteit van buitenzijde grotendeels komen uit verlichte merknaam. Onbegrijpelijk. Dit is qua verlichting wat de Chinezen ook doen. Verder mooie proporties trouwens; Alpine waardig.