• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Alpine A310 GT is een spotwaardige oude Fransoos

Auteur: sir_smokalot, gepost 12 mei 2013 om 13:49 – 28 Reacties

Alpine A310


Als de naam Alpine valt gaat de aandacht doorgaans direct naar de legendarische A110, maar zijn opvolger, de A310, is ook behoorlijk uitgesproken te noemen. Onlangs werd een puik exemplaar van dit stukje Franse historie in ons land gespot.

De A310 kende een productiespanne van veertien jaar: in 1971 rolde de eerste A310 van de band, en in 1984 was het gedaan met de pret. Twee jaar later volgde de GTA, welke door de A610 werd opgevolgd.

In zijn eerste jaren werd de auto met een 1.6 liter (Gordini) viercilinder uitgerust, die eerst 125, en later 127 pk leverde. Geen specs waar je van achterover slaat, maar bedenk je dat de 4,25 m lange, 1,65 m brede, en 1,15 m hoge (lage) sportwagen slechts 840 kg woog.

Desalniettemin werd vanaf 1976 gekozen voor een blok met flink wat meer inhoud, in de vorm van een 2,7 liter V6, die met 150 pk niet veel meer vermogen had, maar wel fors koppelsterker was. De auto zelf werd vanzelfsprekend ook wat zwaarder, hoewel het gewicht wel net onder de 1.000 kg bleef.

A310 GT

Als we ons niet vergissen kijken we hier naar het ‘Pack GT’, dat tussen 1982 en 1985 werd gemaakt, en dat zich onderscheidt door flink bredere wielkasten, dikkere wielen, en een spoiler op de bips een A310 V6 phase 1 met Group 4 uitbouw. Met een productieaantal van minder dan 10.000 stuks (voor de V6) is het bovendien een auto die je niet veel ziet in het straatbeeld.

Deze kentekenloze rooie rakker werd door benenwagen gespot in Harderwijk, de foto’s van de bijzonder hoekige, ‘Franse 911’ vind je op autojunk.

Ook interessant!

  • Gespot: een knalrode Carrera GT op geel kenteken
  • A110 Légende GT
    A110 Légende GT is de dikste Alpine
  • Ook Alpine stapt over
    Ook Alpine stapt over naar de verkeerde kant
  • Deze Alpine A110 is schreeuwend duur

Nieuwste artikelen

  • Max Verstappen gaat echt voor Mercedes
  • Dit zijn de hoogtes van de boetes in 2026 (snelheid, telefoon, parkeren)
  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
FacebookTweetPinLinkedIn

a310, alpine, Gespot, Klassiekers, rood

Vorig bericht: « Richard Branson is stewardess voor Tony Fernandes
Volgend bericht: Dit verdienen de Chinese automotive topmannen »

Lees Interacties

Reacties

  1. munich zegt

    12 mei 2013 om 14:40

    Deze Alpine is mooi van absolute lelijkheid. De kleur staat er prima op.

    Login om te reageren
  2. fisto zegt

    12 mei 2013 om 14:53

    Op deze plek zijn regelmatig mooie Alpines te spotten. Zit volgens mij een werkplaats die bijna alleen maar Alpines doet? Tijdje terug stonden er 3 voor de deur.

    Login om te reageren
  3. akataro zegt

    12 mei 2013 om 14:57

    gaaf ik vind hem super mooi

    Login om te reageren
  4. karaya zegt

    12 mei 2013 om 15:15

    125 pk uit een 1.6-je in de vroege jaren zeventig, volgens smokalot niet iets om achterover van te slaan.

    tja.

    Login om te reageren
  5. RazorHead zegt

    12 mei 2013 om 15:24

    Ik vind het wel een dik ding, zou ik wel willen! Gewoon lekker fout autotje dat lekker licht is.

    Login om te reageren
  6. mrrallycross zegt

    12 mei 2013 om 15:47

    Er is laatst bij autoweek een stuk over geweest, Edo’s autogek van de week was het geloof ik.

    Login om te reageren
  7. Arnoud zegt

    12 mei 2013 om 16:18

    Hier is wel een leuke aflevering over van Wheeler Dealers.

    Ik ken deze auto’s nog van de vakanties naar Zuid Frankrijk toen ik kind was. Ik vond ze toen al een vreemde vorm hebben, nu nog. Maar ik wist ook dat het serieus snelle auto’s zijn.

    Login om te reageren
  8. tridente zegt

    12 mei 2013 om 17:12

    Heel simpel, Michel Valiant…

    Login om te reageren
  9. gieltj zegt

    12 mei 2013 om 17:34

    Heeft ook wel een beetje wat weg van een DeTomaso Patera..

    Ziet er gaaf uit

    Login om te reageren
  10. jrk68 zegt

    12 mei 2013 om 17:47

    Franse 924?
    Het is meer de Franse 911 qua layout en zijn even listige rijgedrag.
    Als kind was het een van mijn droomauto’s, kom uit een Renault nest. Sommige dromen moet je dromen laten, deze droom heeft een goede kans om een deceptie te worden.

    Login om te reageren
    • Joost zegt

      12 mei 2013 om 20:46

      @jrk68: of je gaat de uitdaging aan….

      Heb zelf de opvolger van deze in turbo uitvoering en iedere km is genieten

      Login om te reageren
  11. Bracket zegt

    12 mei 2013 om 17:55

    Dit is geen orginele pack Gt maar een zogenaamde groep 4 ombouw. Een originele Gt kun je herkennen aan twee sloten in de deuren. Daarbij heeft deze auto 3 gaats wielen terwijl de pack Gt met 4 is uitgerust. Deze auto is van voor 1981

    Login om te reageren
  12. desjonnies zegt

    12 mei 2013 om 17:58

    Meer een poging van Alpine om iets meer upmarket te gaan dmv een GT cq 2+2 snelle reiswagen.
    Helemaal niet te vergelijken met de straatracer die de A 110 was.
    En vind zelf de vier cilinders met ZES lampen achter glas het mooiste, eleganter en niet zo obesitas achtig als de V6-sen
    ’t is een beetje het verhaal van de Jaguar E-type die werd opgevolgd door de XJS, een andere auto, een andere markt en een ander doel.

    Login om te reageren
  13. Joost zegt

    12 mei 2013 om 18:03

    Bij die spot zijn vaker Alpines te zien. Binnen staat ook leuk spul :)

    Btw: een GTA en een A610 zijn niet dezelfde auto. De 610 is de opvolger van de GTA.

    Login om te reageren
  14. KEV9 zegt

    12 mei 2013 om 18:43

    Whohooo als ik nog denk aan de races op Zandvoort met deze auto’s. ..micheal bleekemolen met absurde snelheden over het rechte end vlammen van een meter uit de uitlaat….. PRACHTIG

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      12 mei 2013 om 19:29

      @Soulmaster:
      Dat was niet de A310 maar zijn opvolger. Daar was een merkencup van, opgevolgd door de 21 turbo cup. Mooie races waren het idd wel.
      Er crashte ooit zo’n Alpine knalhard bij de post waar ik toen stond. Op de vraag of het goed ging met de rijder zij hij toen “bon” , om 100 meter verderop als in pudding in elkaar te zakken. Bleek hij 8 gebroken ribben te hebben….

      Login om te reageren
      • KEV9 zegt

        12 mei 2013 om 19:46

        @jrk68: klopt, je hebt helemaal gelijk.. maar wat ging dat snel toendertijd. En wat kon die ouwe bleekemolen toch sturen :)

        maar ja :) vroeger!!!!! was alles toch veel mooier op zandvoort :)

        ik heb nog een blauwe maandag in de koektrommelklasse gereden :) de simca koektrommel. Helaas zat ik teveel in het buitenland om vaker op zandvoort te kunnen rijden. met die ouwe simca’s kon je echt haaks de hoek om mits je maar een goede zware stoeptegel voorin legde :)

        Login om te reageren
  15. benenwagen zegt

    12 mei 2013 om 19:12

    Wat leuk om je eigen spot terug te zien op autoblog!

    Login om te reageren
  16. replicant zegt

    12 mei 2013 om 20:40

    Zo ontzettend mooi! Mooie spot hoor!

    Login om te reageren
  17. jasperdd zegt

    12 mei 2013 om 21:45

    He, dat is mijn ex-a310 die ik heb omgebouwd van standaard naar pack gt

    Login om te reageren
  18. jasperdd zegt

    12 mei 2013 om 21:48

    erg leuk m’n oude autootje weer te zien

    Login om te reageren
  19. MichaelvdBroek zegt

    12 mei 2013 om 23:37

    Deze meneer heeft er meer, staan vaker Alpina’s op deze plek, heb hem ook een keer gespot in de garage!

    Login om te reageren
  20. duettospider zegt

    13 mei 2013 om 06:05

    Daar zit Zoet Racing van Erwin van Dijk. Die zijn gespecialiseerd in Alpine Renault. Echt een vakman daar

    Login om te reageren
    • Joost zegt

      13 mei 2013 om 08:44

      @duettospider: +1

      Login om te reageren
  21. ben_a310 zegt

    13 mei 2013 om 17:42

    Beste mensen,

    Even wat correcties en extra info over dit onderwerp:

    1. Bracket heeft het helemaal goed: Het betreft hier NIET een originele PACK GT uitvoering. De Pack GT is uitsluitend geleverd in 1983 en 1984 (sommigen hebben kenteken 1985, maar er is in 1985 geen enkele A310 de fabriek meer uitgerold). De totale oplage was 1.950.
    Hier gaat het om een A310 V6 phase 1 welke is voorzien van een Group 4 uitbouw. En ja, die heeft veel overeenkomsten met de Pack GT. De velgen onder een originele Pack GT zijn uniek voor de Pack GT . De bandenmaat achter was extreem: 285/45/-15.

    2. In Edo’s Autogek van de Week, aflevering 12, is een originele A310 V6 Pack GT te zien.

    3. Zoals iJoost al aangaf: De GTA is de opvolger van de A310. De A610 is de opvolger van de GTA. De A610 is de laatst geproduceerde Alpine, maar in 2016 komt er weer een nieuwe Alpine uit!

    4. Een vergelijk met een Porsche 924 is niet echt gelukkig gekozen. Een Porsche 911 heeft veel meer overeenkomsten. En, zoals iemand aanhaalde, dezelfde staartlastigheid. Geen wonder met de motor achter de achteras!

    5. Op de locatie waar deze foto’s genomen zijn is Zoet Racing (www.zoetracing.nl) gevestigd. Dit bedrijfje is inderdaad gespecialiseerd in Alpine’s, maar ook voor andere autozaken kun je er uitstekend terecht. Kijk maar eens op hun website.
    Vrijdag a.s. ga ik er met mijn Alpine weer even naar toe voor een check-up.

    6. jrk68 zegt dat de aanschaf een deceptie kan worden. Maar geldt dat niet voor iedere youngtimer die je aanschaft? Een Alpine A310 is nog een auto met weinig elektronica en zit redelijk simpel in elkaar en voorzien van veel reguliere Renault-techniek, dus betaalbaar.

    7. Smaken verschillen, dus voor zo’n Alpine zijn er altijd liefhebber en mensen die er de neus voor ophalen. Ik ben enorm fan van Alpine, maar ook van andere auto’s/merken. Alpine heeft een enorme staat van dienst in de autosport en dat is bij velen niet bekend. Net zoals het feit dat het en zelfstandig automerk is dat door Renault op een gegeven moment ingelijfd is.

    Iedereen in ieder geval veel plezier met zijn of haar auto’s, want passie voor auto’s blijkt aanstekelijk ook al is een bepaalde auto misschien niet je smaak.

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      13 mei 2013 om 18:03

      @ben_a310: Zo, wat een epistel! Dank voor de info, ik heb e.e.a. aangepast!

      Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      13 mei 2013 om 18:09

      @ben_a310:
      Ik zeg dat je sommige dromen beter zo kan laten omdat mijn droom rooskleuriger is dan de waarheid. Daarom laat ik het daar graag bij. Ik blijf het nu een gave jeugd herinnering vinden.

      Login om te reageren
  22. ben_a310 zegt

    13 mei 2013 om 18:33

    @sir_smokalot: Thanx! Maar je kunt ook niet van iedere auto alles weten, dus het is je vergeven… ;-) De GTA is overigens in 1985 uitgekomen. Van midden 1984 tot begin 1985 hebben ze in Dieppe de tijd nodig gehad om de fabriek aan te passen voor productie van de GTA welke toch op veel punten anders was. Er kwam toen voor het eerst een robot in de fabriek. Deze sneed de afvalranden weg van de polyesterdelen die uit de mallen kwamen. Ook benodigde gaten in de delen werden met deze robot gesneden. En dat alles met….. een waterstraaltje (onder hoge druk)!!

    @jrk68: Je hebt gelijk. Soms is het bezit van de zaak, het einde van het vermaak.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North