Als de naam Alpine valt gaat de aandacht doorgaans direct naar de legendarische A110, maar zijn opvolger, de A310, is ook behoorlijk uitgesproken te noemen. Onlangs werd een puik exemplaar van dit stukje Franse historie in ons land gespot.
De A310 kende een productiespanne van veertien jaar: in 1971 rolde de eerste A310 van de band, en in 1984 was het gedaan met de pret. Twee jaar later volgde de GTA, welke door de A610 werd opgevolgd.
In zijn eerste jaren werd de auto met een 1.6 liter (Gordini) viercilinder uitgerust, die eerst 125, en later 127 pk leverde. Geen specs waar je van achterover slaat, maar bedenk je dat de 4,25 m lange, 1,65 m brede, en 1,15 m hoge (lage) sportwagen slechts 840 kg woog.
Desalniettemin werd vanaf 1976 gekozen voor een blok met flink wat meer inhoud, in de vorm van een 2,7 liter V6, die met 150 pk niet veel meer vermogen had, maar wel fors koppelsterker was. De auto zelf werd vanzelfsprekend ook wat zwaarder, hoewel het gewicht wel net onder de 1.000 kg bleef.
Als we ons niet vergissen kijken we hier naar het ‘Pack GT’, dat tussen 1982 en 1985 werd gemaakt, en dat zich onderscheidt door flink bredere wielkasten, dikkere wielen, en een spoiler op de bips een A310 V6 phase 1 met Group 4 uitbouw. Met een productieaantal van minder dan 10.000 stuks (voor de V6) is het bovendien een auto die je niet veel ziet in het straatbeeld.
Deze kentekenloze rooie rakker werd door benenwagen gespot in Harderwijk, de foto’s van de bijzonder hoekige, ‘Franse 911’ vind je op autojunk.
munich zegt
Deze Alpine is mooi van absolute lelijkheid. De kleur staat er prima op.
fisto zegt
Op deze plek zijn regelmatig mooie Alpines te spotten. Zit volgens mij een werkplaats die bijna alleen maar Alpines doet? Tijdje terug stonden er 3 voor de deur.
akataro zegt
gaaf ik vind hem super mooi
karaya zegt
125 pk uit een 1.6-je in de vroege jaren zeventig, volgens smokalot niet iets om achterover van te slaan.
tja.
RazorHead zegt
Ik vind het wel een dik ding, zou ik wel willen! Gewoon lekker fout autotje dat lekker licht is.
mrrallycross zegt
Er is laatst bij autoweek een stuk over geweest, Edo’s autogek van de week was het geloof ik.
Arnoud zegt
Hier is wel een leuke aflevering over van Wheeler Dealers.
Ik ken deze auto’s nog van de vakanties naar Zuid Frankrijk toen ik kind was. Ik vond ze toen al een vreemde vorm hebben, nu nog. Maar ik wist ook dat het serieus snelle auto’s zijn.
tridente zegt
Heel simpel, Michel Valiant…
gieltj zegt
Heeft ook wel een beetje wat weg van een DeTomaso Patera..
Ziet er gaaf uit
jrk68 zegt
Franse 924?
Het is meer de Franse 911 qua layout en zijn even listige rijgedrag.
Als kind was het een van mijn droomauto’s, kom uit een Renault nest. Sommige dromen moet je dromen laten, deze droom heeft een goede kans om een deceptie te worden.
Joost zegt
@jrk68: of je gaat de uitdaging aan….
Heb zelf de opvolger van deze in turbo uitvoering en iedere km is genieten
Bracket zegt
Dit is geen orginele pack Gt maar een zogenaamde groep 4 ombouw. Een originele Gt kun je herkennen aan twee sloten in de deuren. Daarbij heeft deze auto 3 gaats wielen terwijl de pack Gt met 4 is uitgerust. Deze auto is van voor 1981
desjonnies zegt
Meer een poging van Alpine om iets meer upmarket te gaan dmv een GT cq 2+2 snelle reiswagen.
Helemaal niet te vergelijken met de straatracer die de A 110 was.
En vind zelf de vier cilinders met ZES lampen achter glas het mooiste, eleganter en niet zo obesitas achtig als de V6-sen
’t is een beetje het verhaal van de Jaguar E-type die werd opgevolgd door de XJS, een andere auto, een andere markt en een ander doel.
Joost zegt
Bij die spot zijn vaker Alpines te zien. Binnen staat ook leuk spul :)
Btw: een GTA en een A610 zijn niet dezelfde auto. De 610 is de opvolger van de GTA.
KEV9 zegt
Whohooo als ik nog denk aan de races op Zandvoort met deze auto’s. ..micheal bleekemolen met absurde snelheden over het rechte end vlammen van een meter uit de uitlaat….. PRACHTIG
jrk68 zegt
@Soulmaster:
Dat was niet de A310 maar zijn opvolger. Daar was een merkencup van, opgevolgd door de 21 turbo cup. Mooie races waren het idd wel.
Er crashte ooit zo’n Alpine knalhard bij de post waar ik toen stond. Op de vraag of het goed ging met de rijder zij hij toen “bon” , om 100 meter verderop als in pudding in elkaar te zakken. Bleek hij 8 gebroken ribben te hebben….
KEV9 zegt
@jrk68: klopt, je hebt helemaal gelijk.. maar wat ging dat snel toendertijd. En wat kon die ouwe bleekemolen toch sturen :)
maar ja :) vroeger!!!!! was alles toch veel mooier op zandvoort :)
ik heb nog een blauwe maandag in de koektrommelklasse gereden :) de simca koektrommel. Helaas zat ik teveel in het buitenland om vaker op zandvoort te kunnen rijden. met die ouwe simca’s kon je echt haaks de hoek om mits je maar een goede zware stoeptegel voorin legde :)
benenwagen zegt
Wat leuk om je eigen spot terug te zien op autoblog!
replicant zegt
Zo ontzettend mooi! Mooie spot hoor!
jasperdd zegt
He, dat is mijn ex-a310 die ik heb omgebouwd van standaard naar pack gt
jasperdd zegt
erg leuk m’n oude autootje weer te zien
MichaelvdBroek zegt
Deze meneer heeft er meer, staan vaker Alpina’s op deze plek, heb hem ook een keer gespot in de garage!
duettospider zegt
Daar zit Zoet Racing van Erwin van Dijk. Die zijn gespecialiseerd in Alpine Renault. Echt een vakman daar
Joost zegt
@duettospider: +1
ben_a310 zegt
Beste mensen,
Even wat correcties en extra info over dit onderwerp:
1. Bracket heeft het helemaal goed: Het betreft hier NIET een originele PACK GT uitvoering. De Pack GT is uitsluitend geleverd in 1983 en 1984 (sommigen hebben kenteken 1985, maar er is in 1985 geen enkele A310 de fabriek meer uitgerold). De totale oplage was 1.950.
Hier gaat het om een A310 V6 phase 1 welke is voorzien van een Group 4 uitbouw. En ja, die heeft veel overeenkomsten met de Pack GT. De velgen onder een originele Pack GT zijn uniek voor de Pack GT . De bandenmaat achter was extreem: 285/45/-15.
2. In Edo’s Autogek van de Week, aflevering 12, is een originele A310 V6 Pack GT te zien.
3. Zoals iJoost al aangaf: De GTA is de opvolger van de A310. De A610 is de opvolger van de GTA. De A610 is de laatst geproduceerde Alpine, maar in 2016 komt er weer een nieuwe Alpine uit!
4. Een vergelijk met een Porsche 924 is niet echt gelukkig gekozen. Een Porsche 911 heeft veel meer overeenkomsten. En, zoals iemand aanhaalde, dezelfde staartlastigheid. Geen wonder met de motor achter de achteras!
5. Op de locatie waar deze foto’s genomen zijn is Zoet Racing (www.zoetracing.nl) gevestigd. Dit bedrijfje is inderdaad gespecialiseerd in Alpine’s, maar ook voor andere autozaken kun je er uitstekend terecht. Kijk maar eens op hun website.
Vrijdag a.s. ga ik er met mijn Alpine weer even naar toe voor een check-up.
6. jrk68 zegt dat de aanschaf een deceptie kan worden. Maar geldt dat niet voor iedere youngtimer die je aanschaft? Een Alpine A310 is nog een auto met weinig elektronica en zit redelijk simpel in elkaar en voorzien van veel reguliere Renault-techniek, dus betaalbaar.
7. Smaken verschillen, dus voor zo’n Alpine zijn er altijd liefhebber en mensen die er de neus voor ophalen. Ik ben enorm fan van Alpine, maar ook van andere auto’s/merken. Alpine heeft een enorme staat van dienst in de autosport en dat is bij velen niet bekend. Net zoals het feit dat het en zelfstandig automerk is dat door Renault op een gegeven moment ingelijfd is.
Iedereen in ieder geval veel plezier met zijn of haar auto’s, want passie voor auto’s blijkt aanstekelijk ook al is een bepaalde auto misschien niet je smaak.
sir_smokalot zegt
@ben_a310: Zo, wat een epistel! Dank voor de info, ik heb e.e.a. aangepast!
jrk68 zegt
@ben_a310:
Ik zeg dat je sommige dromen beter zo kan laten omdat mijn droom rooskleuriger is dan de waarheid. Daarom laat ik het daar graag bij. Ik blijf het nu een gave jeugd herinnering vinden.
ben_a310 zegt
@sir_smokalot: Thanx! Maar je kunt ook niet van iedere auto alles weten, dus het is je vergeven… ;-) De GTA is overigens in 1985 uitgekomen. Van midden 1984 tot begin 1985 hebben ze in Dieppe de tijd nodig gehad om de fabriek aan te passen voor productie van de GTA welke toch op veel punten anders was. Er kwam toen voor het eerst een robot in de fabriek. Deze sneed de afvalranden weg van de polyesterdelen die uit de mallen kwamen. Ook benodigde gaten in de delen werden met deze robot gesneden. En dat alles met….. een waterstraaltje (onder hoge druk)!!
@jrk68: Je hebt gelijk. Soms is het bezit van de zaak, het einde van het vermaak.