De A290 van Alpine is officieel hier en het is een hot hatch die echt heet is.
Niet geheel onverwacht, maar de A290_β is nu officieel aan het publiek gepresenteerd. We schreven er al eerder over en legden toen uit waar de iets wat rare naam voor staat. Maar goed, het gaat niet om de naam het gaat om de auto. Dé eerste echte hot hatch die elektrisch is!
Alpine A290
Gelijk maar het slechte nieuws: de auto zit nog in een tussenfase. Het is dus niet een concept, maar ook nog geen productieversie. Het zit er nog een beetje tussenin. Wij hopen dat het design het wel weet te overleven, want het ziet er gewoon dik uit. De planning is dat de auto in 2024 in productie komt.
De auto is 4,05 meter lang en 1,85 meter breed. De hoogte is 1,48 meter en daarmee lekker laag. De wielbasis is kort en dat gecombineerd met een grote spoorbreedte maakt sportief rijgedrag mogelijk en bijna verplicht. Dit zorgt ook voor extra stabiliteit bij hoge snelheden.
Twee elektromotoren zorgen voor de snelheid en Alpine zegt dat het tal van specifieke, nieuw ontwikkelde componenten en systemen op elkaar heeft afgestemd om te komen tot een zowel speels als efficiënt weggedrag. Denk hierbij aan de wielophanging, onderstel en koppelmanagement.
Drie stoelen
Opmerkelijk genoeg komt de auto met drie stoelen. Voorin! Dat was ook het geval in de conceptauto in 2022, maar Alpine heeft het lef om dit door te zetten. De bestuurdersstoel staat dus in het midden van de cockpit. Het gevoel één te zijn met de auto moet daarmee worden versterkt. Twee passagiers kunnen plaatsnemen in de stoelen naast de bestuurder.
Design
Het ontwerp grijpt terug naar het verleden. De auto lijkt een beetje op de Renault 5 Alpine, wat helemaal niet slecht is. Wat verder in opvalt zijn de velgen. Deze zijn uitgevoerd in drie kleuren met een patroon dat je niet vaak ziet. De kleur van de velgen past bij de auto, glanzend mineraalzwart voor extra diepte afgewerkt met een blauwe ring. Verder valt het vierkant in het midden op.
Op het stuurwiel zijn knoppen te vinden waarmee je het weggedrag kan afstellen. Er zijn tevens drie rijmodi voor gebruik voor op het circuit. Daar is dit bommetje namelijk voor ontworpen. Deze zijn Wet, Dry en Full.
Verdere specs over de prestaties zijn er nog niet, maar moeten veelbelovend zijn. Een auto als dit maakt ons toch wel heel hebberig en laat ons zien dat hot hatches ook elektrisch kunnen zijn.
erwingrunn zegt
Leuk design, al ben ik niet weg van de verlichting aan de voorkant.
Als het interieur de productie fase haalt, dan haak ik af.
Ik zie mezelf niet meer elke keer klauteren naar de bestuurdersstoel 😁
kniesoor zegt
Ik geloof, dat ik ook liever een tweezitter met standaard stoelopstelling dan een driezitter met de bestuurdersstoel in het midden zou hebben. Daarom benieuwd of dat laatste het productiestadium wel haalt.
allesmetturbo zegt
Stoel in het midden en die velgen zijn beide echt gaaf
p993 zegt
Dit zijn juist de twee zaken die ik graag anders zou zien; stoel in midden is erg onpraktisch en vierkanten in de velgen slaan mi nergens op (design om het design?)
Dutchdriftking zegt
Heel dik! Alleen die neppe uitlaten zijn natuurlijk wel een beetje sneu.
flyerbunch zegt
Denk dat de tussenfase juist de 3 stoelen zullen zijn. Het is geen McLaren F1 dus.. wel grappig karretje, maar dit zal dus een afgeleide Alpine versie zijn of gaat de Renault 5 gewoon verder onder Alpine?
drsjeroen zegt
Hoe vet ding! Hebben! Niets meer aan veranderen. Laat het maar afwijken van ff norm
drsjeroen zegt
Zag ik trouwens dat hij schakelde? In een elektrische auto? Ten eerste waarom? Ten tweede wel heel lekker om zelf te roeren
V8Vantage zegt
Dat is de handrem (een echte!) om de auto te ‘zetten’ voor de bocht.
Maar dik ding. Naast de Porsche Taycan de tweede EV die ik zo voor de deur zou zetten.
Romano zegt
Denk dat ie aan de handrem trok.. Wat ook al heel erg leuk is trouwens.
heckblende zegt
“Het ontwerp grijpt terug naar het verleden. De auto lijkt een beetje op de Renault 5 Alpine”
Nee de auto lijkt vooral op de aankomende Renault 5 (E-tech prototype). Waarom wordt deze in dit bericht helemaal niet genoemd?
ggj1987 zegt
Wat zou ik deze auto graag met de Renault Alpine 1.8 turbo willen zien. Pk’tje of 300, handgeschakeld, moet te doen zijn toch?
Habanero zegt
De oude R5 Turbo was een baanmachine pur-sang. Niets kwam dichter dan alleen maar een dikke motor op vier wielen. Zelfs ‘mini-versie’ voor het grote publiek (die daarmee niets te maken had) had iets dat geloofwaardig genoeg was en bleek nog betaalbaar ook. Dit wordt wellicht geen van twee. Het is een nieuw, opzichtig speeltje, het gekunsteld (maar eigenlijk krampachtig) immiteren van het verleden met LED-lampen en lelijke velgen, bedacht voor hipsters met flinke bankrekening. I’m sorry, dat heb je met de generatie die het origineel nog gekend heeft.
rollingstoned zegt
Ik vind het basisontwerp wel geslaagd. De overstylde led-lampen en neppe uitlaten zijn wel wat minder, en die ‘vierkante’ velgen zijn echt hondslelijk… maar goed, die kun je vervangen door wat Speedline’s ofzo ;-)
rwdftw zegt
Zowel mijn moeder als mijn oma hadden Renault 5 modellen. Ik zie automerken teruggrijpen naar hun historie door een retro model uit te brengen. Wat betreft de Renault 5, die kan dat gevoel van vroeger niet meer in leven krijgen. Het staat te ver van de basis.
lucblocken zegt
Velgen zijn volgens mij gebaseerd op de velgen van de oude A110
marcomanta zegt
Stoer uitziend bommetje, ben benieuwd.
Albert zegt
Een ‘bommetje’ houd toch ook een respectabele topsnelheid in.
Dus boven de 250km/h zou ik zeggen. Maar het is een elektriek geval dus zal wel begrensd zijn op 140km/h. Want anders is die Duracell na 2 minuten topsnelheid alweer leeg.
Eduardo Cuvelier zegt
Alpine A290_B Compelling Concept Car – Score :
– Emil Rottmayer : ‘S.O.L.O’
– https://www.youtube.com/watch?v=QthTbj-MM4s