Met de Alpine A110R maak je het Porsche-rijders lastig en kun je Lotus-rijders naar de showrooms lokken.
De auto werd vorige week al aangekondigd en nu is hij dan eindelijk officieel: de Alpine A110R! Het is de snelste Alpine A110 die de Fransen bouwen. Dat niet alleen, het is de ultieme versie van de A110-serie.
De auto is afgesteld op circuitgebruik, maar wordt gewoon geleverd met kentekenplaten. Het is dus niet de F1-auto van Fernando Alonso en Esteban Ocon, maar het is een mooie tussenstap tussen de straat- en raceversies van de A110. De kleur is overigens wél identiek aan de A522, de F1-auto van Alpine.
Alpine A110R 34 kg lichter
De auto is maar liefst 34 kilogram lichter dan de Alpine A110S, van zichzelf al geen zwaargewicht. Daarbij is de gewichtsreductie erg knap daar er juist veel I dingen op zitten. Maar de knappe bollebozen uit Dieppe hebben meer voor elkaar gekregen.
Ook knap: al die extra heftige spoilers, splitters en andere aerodynamische hulpmiddelen resulteren wél in extra downforce, maar minder weerstand. Een diepe buiging voor Alpine! Helemaal als je bedenkt dat de A110R meer downforce genereert dan de A110S met het optionele ‘Kit Aero’, waar je ook een spoiler krijgt.
De motor is de bekende 1.8 viercilinder met in dit geval 300 pk en 340 nm, dat tussen 2.400 en 6.000 toeren beschikbaar is. Daarmee kan de Alpine A110R in 3,9 seconden naar de 100 km/u sprinten. De topsnelheid is nu 285 km/u, volgens Alpine komt dat door een 5% lagere luchtweerstand.
Ook zegt Alpine dat de auto op die snelheid nog heel stabiel is. Ook leuk: volgens Alpine is de A110R de snelste auto in zijn klasse. Nu is die klasse niet héél erg groot, maar de 0-1000 meter tijd van 21,9 seconden is erg rap.
Verdere aanpassingen
Uiteraard heeft Alpine het gewicht binnen de beperken kunnen houden door veel, heel veel gebruik te maken van koolstofvezel. Het gewicht is in totaal amper 1.082 kilogram. De voorklep, motorklep, vleugel, de Sabel-sportkuipen en zelfs de wielen zijn van carbon. De sportstoelen zijn voorzien van zespuntsgordels, om duidelijk te maken wat voor soort auto het auto het is.
Ondanks dat het onderstel van de standaardversie erg goed is, heeft Alpine nog de nodige dingen aangepast om er een A110R van te maken. Aan de voorzijde is er een 10% dikkere stabilisatorstang, aan de achterzijde is deze 25% dikker. De veren zijn voor én achter 10% stijver.
De carbon velgen zorgen voor een lager onafgeveerd gewicht. Daarbij zijn ze voorzien van Michelin Pilot Cup 2 banden. Deze plakken beter aan het asfalt dan Calvé Pindakaas aan je gehemelte of het zweem van facisme om Thierry Baudet. Om goed en op tijd stil te staan zijn er Brembo-remmen rondom met 320mm remschijven, eveneens rondom.
De Alpine A110R zal zijn debuut beleven tijdens de GP van Japan 2022, aanstaand weekend. Daarna zal de auto te bewonderen zijn op de Salon van Parijs 2022. De Alpine A110R zal in strikt gelimiteerde oplage worden gebouwd. Hoeveel exemplaren er naar Nederland komen is nog niet bekend. Wie de rijtest mag doen, helaas ook nog niet.
Meer lezen? Dit zijn 10 iconische Le Mans-winnaars op een rij!
tortuga zegt
Nu de airco er nog uit en de ventilatie. Nog een beetje late kietelen door een tuner en hupsakee
leaper035t zegt
Dat wordt de Alpine A110RS :)
autodrome zegt
Niet schlechtttttt … Hebbeding ….
gforce zegt
300pk op 1.082kg… dat moet lekker rijden zijn zeg! Hier istie functioneel, maar vind bij de komt van de Alpine zon spoiler wel zonde. Verknalt juist die laag aflopende lijn een beetje. Verder wel gave bak!
mark997gt3 zegt
Hier wordt ik als amateur trackday rijder nu enorm hebberig van.
Helaas zal prijs wel rond de 100k liggen. Dat bedrag is me wat te gortig voor een circuitspeeltje. Zeker als je hem ook nog wel eens in de vangrail zet.
Stefje zegt
Denk in NL zomaar 130k. Dan zou ik misschien toch liever die Lotus Evora hebben. Nóg wat mooier en optiech iets meer Ferrari/Lambo concurrent voor een budgetprijs.
Stefje zegt
Emira bedoel ik natuurlijk*
PunicaOase zegt
Blijf het maar een oerlelijk ding vinden, sorry. Duizend keer liever een TT-RS, maar smaken verschillen uiteraard..
berlinetta zegt
Ik vind het in dit geval toch enigszins verschillende modellen. De TT-RS is een sprintkanon met veel pk’s. Dit is een circuitspeeltje waarbij het om de wegligging gaat en niet om de pk’s. Voor op de openbare weg is de TT-RS wel fijner denk ik.
ggj1987 zegt
Leuk ding maar ik zou er wel andere velgen onder monteren, deze zijn niet zo mooi. En het dak zou ik ook mee laten spuiten
MaartenD zegt
Ziet er gaaf uit zonder die wanstaltige achterspoiler
Jagris zegt
Erg knap van Alpine dat ze hem onder de 1100 kg hebben weten te krijgen. Zou alleen wel de velgen vervangen voor een ander setje, niet helemaal mijn smaak.
Dutchdriftking zegt
Geniaal weer. Maar ik wacht zelf op de nieuwe Alpine a610. Als die ooit komt…
kniesoor zegt
Geen achterruit en geen pdc achter, zo te zien. Dat worden spannende momenten als er achteruit ingeparkeerd moet worden . . . 🙂
JanJansen zegt
1082 kg is wel serieus licht.
Maar… 5% minder luchtweerstand terwijl er een spoiler is gemonteerd heb ik moeite mee om te geloven.
6zylinderreihenmotor zegt
Nu nog een touring variant en de “e” in een “a” veranderen en dan ben je ook praktisch het mannetje… (en rapper weg bij het stoplicht). Kleur komt aardig in de buurt van het echt Blue