De Alpine A110 S Enstone Edition zet het F1-team in het zonnetje.
Het is mooi hoe de Formule 1 totaal wat anders is, dan dat lijkt te zijn. Het Alfa Romeo Racing-team heeft niet zoveel te maken met Alfa Romeo, maar is natuurlijk gewoon Sauber uit het Zwitserse Hinwill. Verder, op de Scuderia Ferrari en AlphaTauri na, zijn eigenlijk alle teams gewoon Brits. Red Bull Racing (Milton Keynes), Aston Martin Racing (Silverstone), Mercedes GP(Brackley), Haas F1 (Banbury), Williams Grand Prix (Grove) en McLaren Racing (Woking) resideren allemaal in het Verenigd-Koninkrijk.
De meest opvallende is het Alpine F1 Team, want dat is eigenlijk ook een Brits team, ondanks de vele Franse werknemers zoals Pierre Gasly en Esteban Ocon. Normaliter probeert Alpine de Franse cultuur enorm uit te dragen.
Basis
Maar vandaag zetten ze hun Britse vrienden in het zonnetje met deze Alpine A110 S Enstone Edition. Enstone is namelijk de locatie waar Alpine gevestigd is.
De basis voor de A110 S Enstone Edition is natuurlijk de reguliere A110 S, met een 1.8 turbomotor die 300 pk levert. Daarmee sprint je in 4,2 tellen naar de 100 km/u en kun je een top halen van 275 km/u, mits je kiest voor de optionele Aero Kit.
Je kan de Enstone Edition herkennen aan de kleur: matgrijs of matgrijs (maar dan wat donkerder matgrijs). Verder is er een subtiele Union Jack op het dak. Heel Mini-esque.
Het meest bijzondere aan deze speciale edition is het interieur. Er zijn namelijk delen in de cockpit voorzien van koolstofvezel dat hetzelfde koolstofvezel is als de Formule 1-auto’s.
Prijs Alpine A110 S Enstone Edition
De prijs is ook bekend: 96.990 euro. Morgen kun je ‘m bij een Alpine Centre bestellen. Wees er snel bij, want ze gaan er ‘slechts’ 300 exemplaren van bouwen. Juist, 300 stuks om de fabriek in Engeland in het zonnetje te zetten, heel sympathiek.
Het team uit Enstone kennen we nu als Alpine, maar heeft een groot aantal andere namen gehad. Het begon ooit met Benetton. Dat team was eigenlijk in Witney gevestigd, maar toen Ross Brawn en Tom Walkinshaw erbij kwamen verhuisde Benetton naar een gloednieuwe fabriek in Enstone, die sinds 1993 in gebruik is.
Benetton werkte al sinds 1995 samen met Renault als motorenleverancier. Vanaf 2002 ging het team als Renault verder. Van 2012 tot 2015 heette het team Lotus F1 Team (ja, echt) en sinds 2016 Renault F1 Team en nu is het dus weer Alpine F1 Team.
Petrovski zegt
Alpine doet eigenlijk maar één ding niet goed en dat is het achterwege laten van een roadster versie (boxter en elise concurrent). Uiteindelijk heb je weinig aan gesloten sportauto’s als je niet naar trackdays gaat. Je moet dan zo hard rijden voor een beetje leuke snelheidsbeleving. Het grote genieten is toch met kap open de bergen of heuvels in. En dan lekker sturen! Met 80 of 100 heb je dan al dikke pret.
ggj1987 zegt
Beetje raar, een Britse vlag op een Franse auto. Verder wel een leuke uitvoering, al blijft grijs wel een beetje saai.
mashell zegt
Een Britse vlag op een auto ontwikkeld in München vinden we toch ook heel normaal?
ghini zegt
Gaat Alpine meer speciaaltjes maken van de A110 dan Lamborghini van de Aventador of Porsche van de 911?
sanderkomnogeensergens zegt
Heb er een keer 3 bij elkaar zien rijden. Aparte auto. Maar niets bijzonders. Geen wow-factor.
JanJansen zegt
Voor de wow-factor moet je er in rijden. Ding is echt goed ontworpen, zelfs Gordon Murray heeft het ding uit elkaar geschroefd als basisontwerp voor hun hypercar.
Joost zegt
Als ik ooit een A110 kan kopen, doe mij de eerste maar. De ‘pure’ heette dat ding geloof ik. Stoelen die niet te verstellen zijn maar wel heel licht.
Al die SE’s: het is bijna bijzonderder om een normale te hebben. Of willen ze Bugatti kopiëren?