Nog steeds is hij even geweldig.
Houdt het dan nooit op met dat gekke retrowagentje van Alpine? Nee, want het ding is geniaal. Niet alleen omdat wij dat zeggen, ook omdat hij presteert én is uitgeroepen tot Autoblog auto van het jaar 2018. Ook dit jaar zit het dochtermerk van Renault niet stil en er blijven nieuwe versies komen. Zoals bekend is de Première met zijn oplage van 1955 stuks al een tijdje uitverkocht, dus moet je opteren voor een Pure of Legende, een rauwe en een luxueuze versie. Daarnaast is er de extra sportieve en krachtige A110S die sinds recent het gamma van Alpine versterkt en de A110 GT4 voor het serieuze werk naast de weg. Voor wie écht voor elke situatie een Alpine wil: vanaf nu is er ook de A110 Rally.
Het spreekt allemaal heel erg voor zich. Rallyauto’s hoeven niet verplicht een kenteken te hebben, dus is er voldoende ruimte voor aanpassingen. Daardoor kon de motor weer een stukje opgevoerd worden naar meer dan 300 pk. Zoals al een tijdje gebruikelijk is in de rallysport moet er een rolkooi in de auto, samen met kuipstoelen en zespuntsgordels. Verder is de auto nog verder gestript dan de normale A110 al is. Hoeveel kilo het scheelt meldt Alpine niet. In tegenstelling tot de normale A110 heeft de Rally-versie een sequentiële zesbak. Om het geheel op de weg te houden prijkt er op de achterzijde een grote koolstofvezel vleugel.
De auto is in samenwerking ontwikkeld met Franse rallykampioen Emmanuel Guigou en juniorkampioen Laurent Pellier. Zo kon de auto ingesteld worden tot een perfect rallykanon. Rally-fanaten (maar vooral teams) kunnen de auto voor 150.000 euro bestellen, voor een klein beetje extra krijg je ook de klassieke Alpine-blauwe kleur erbij en een systeem om de data uit te meten.
jupke zegt
Cool Toprallywagen!??
moveyourmind zegt
Het witte vlak op zijn achterste vind ik niet zo heel geslaagd, maar verder… Wat een gaaf ding! Zou mooi zijn als Renault met deze Alpine weer succes weet te boeken in de autosport.
En dat er een straatversie van komt die betaalbaar genoeg is om hem regelmatig tegen te komen.
fmgarcia zegt
Zou je dit dus ook op kenteken kunnen zetten? Lijkt mij de ultime middelvinger naar alles en iedereen.
vroom11 zegt
@fmgarcia: rally auto‘s moeten op kenteken… ze rijden 80% op de openbare weg, tussen de SS‘s… dus, ga er voor.. ??
fmgarcia zegt
@vroom11: Ja dat dacht ik dus al! Ga eens zoeken naar een mooie g37 dan!
tjorque zegt
Heerlijk! Met die kruisjes op de koplampen… geweldig.
Hij staat op m’n verlangenlijstje. (Dat van de willen maar niet kunnen)
fmgarcia zegt
@tjorque: Veel manderijntjes neerleggen en liedjes zingen bij de haard! Heeft mij ooit een piratenschip opgeleverd.
tjorque zegt
@fmgarcia: als ik zing levert dat eerder tomaten op, en die lust ik niet…
vaakbenjetebang zegt
@tjorque: Houd je wel van eieren?
tjorque zegt
@vaakbenjetebang: hardgekookt met een snuifje zout graag!
johnhert zegt
Ik vind het in alle opzichten een prachtige auto, en in rally trim mag ie er ook zeker wezen !
vroom11 zegt
Nu nog monsieur Jean Ragnotti achter t stuur… ?
https://youtu.be/25VRiIeFJfA
densk zegt
Ik heb de Alpine al meerdere keren in het echt kunnen bewonder en wat een gaaf ding vind ik het. In vergelijking met een 4c wordt het voor mij absoluut de Alpine. Ook voor het onverhard ziet hij er gaaf uit. Hopelijk worden er leuke successen mee behaald!
Kvgorp zegt
Oeh lijkt zowat bijna de Michael Valliant livery. Dat zou gaaf zijn.
mc96 zegt
Een rallyauto moet per definitie wel een kenteken hebben. Leuk apparaat wel.
bernoulli zegt
Gaaf. Zou in deze livery zo weg hebben kunnen rijden uit een Vaillant-strip.
henkhekje zegt
ik heb met een normale A110 gereden, is lang geleden dat een moderne sportwagen een glimlach op mijn gezicht gaf. Ondanks dat het een automaat is, is het een ontzettende speelauto.
Dutchdriftking zegt
Leuk speeltje voor de zondag middag.