Het Franse gezinnetje is begonnen aan een uitbreiding.
Met het oog op het Autosalon van Genève, onthult Alpine alvast dat het enkele cadeautjes mee zal nemen. Waar de A110 Première Edition vorig jaar in zijn eentje een feestje moest bouwen, is de dansvloer inmiddels voor iedereen geopend. Zodoende mogen we de A110 Pure en de A110 Légende binnenkort meerekenen in de line-up.
Echter zijn de wagens nog niet zo anders als je misschien zou hopen. De Alpine A110 Pure en A110 Légende hebben ieder een eigen doel, maar zullen deze grotendeels moeten proberen te bereiken zonder extra vermogen. Beide auto’s behouden de 1,8-liter turbomotor en de daarnaan verbonden 252 pk uit de ‘normale’ A110 (rijtest). Daarnaast zijn de aluminium structuur, zeventraps DCT-versnellingsbak en de double-wishbone ophanging hetzelfde.
Het doel waarover ik eerder spreek is voor beide auto’s anders. Je kunt het al deels uit de naam opmaken, maar de Alpine A110 Pure richt zich vooral op rijgedrag en heeft daarbij zo min mogelijk oog voor comfort. De Pure is dan ook de lichtste van de drie, ondanks dat hij volgens Alpine hetzelfde hoogwaardige karakter heeft. Hoevee lichter de auto is, wil Alpine nog niet kwijt.
De Légende draait hem eigenlijk precies om. Niet dat deze A110 ineens minder rijdt, maar in plaats van dat hij speciaal ontwikkeld is voor uitdagende bergwegen, mikt de Légende vooral op de lange-afstandsritten. Daarbij is de uitrusting verfijnder dan gebruikelijk. Zo heeft de A110 zesvoudig verstelbare Sabelt-stoelen, leren bekleding en extra in het interieur verwerkt carbon.
Tot slot voegt Alpine drie kleuren toe aan het aanbod: Blanc Irisé, Bleu Abysse en Gris Tonnerre. De auto’s zullen officieel worden onthuld op 6 maart.
Ik heb er jammer genoeg nog nooit een zien rijden. Leuke bak vind ik het.
@ilpoto: Auto is nog maar net aan de pres geïntroduceerd, dit vaak best wel wat tijd tussen de pers intro en de werkelijke verkrijgbaarheid.
@ilpoto: Er is ook nog geen enkele geleverd.
@Jochempie: niet? Lachen, ik heb een witte zien rijden in Lissabon in januari :) heerlijk geluidje, dat ding
@nielsnl1: Waarschijnlijk een voorserie. Die mogen wegens een brandje in de auto van Chris Harris ook niet meer rijden.
Vinden jullie dit nu echt mooi?
Dit ziet eruit als een Audi TT die verkracht is door een Porsche Boxter.
Ik moet hem eerst maar eens in levende lijve zien..
@JaxDryke: verkracht worden door twee schoonheden is dubbel plus dus das best mooi ja.
@JaxDryke: het is gewoon een remake van de originele A110 uit 1961. Het origineel blijft wel stukken mooier IMHO.
https://goo.gl/images/7a4Juy
@jaxdryke: Ik vond er op de plaatjes ook nooit veel aan, maar zag m afgelopen zomer in Dieppe rijden. En laten we het erop houden die de Alpine gewoon niet zo fotogeniek is..
@JaxDryke: ik vind dat klassieke ding ook niet mooi. Gewoon vreemde lijnen. Klein. Niet mijn smaak, nieuwe versie heeft dezelfde handicaps, dus wij kunnen elkaar de hand schudden ;)
@jaxdryke: Neen ik vind dit niet best wel mooi. ik vind dit er fantastisch uitzien. Ik zou dat geld nooit aan een TT of een Cayman uitgeven (met beide gereden), maar bij een Alpine A110 jeukt het bijzonder hard (nog niet mee gereden, maar de reviews zijn veelbelovend).
Hoevee lichter de auto = hoeveel lichter de auto
OT: Leuk dat er twee smaakjes bij komen maar zou er ook nog een echte hardcore versie komen? Een soort van track speeltje voor op de openbare weg.
@ikleesookoverautos: Ligt eraan hoe hardcore je ‘m wil hebben:
https://media.renault.nl/mediabericht/alpine-a110-cup-pure-raceauto-europas-mooiste-circuits/
De A110 Cup ontwikkeld door Signatech, ze bouwen er niet zo heel veel (20 in het eerste seizoen) maar dan heb je wel een sexy racertje.
@ikleesookoverautos:
anders als = anders dan
zullen deze grotendeels = zullen dat grotendeels (doel is enkelvoud)
ik eerder spreek = ik eerder sprak
maar de Alpine A110 Pure = waar(bij) de Alpine A110 Pure
De Légende draait hem = De Légende draait het
extra in het interieur verwerkt carbon = extra carbon in het interieur verwerkt (of leestekens gebruiken: extra, in het interieur verwerkt, carbon)
Succes met lezen en schrijven.
@vroaaar: Lekker gewerkt. Alleen de tangconstructie zou ik achterwege laten.
@unknown234: :D
Das lekker dan! Wie als liefhebber van puur autorijden (toch waar Alpine ook wel voor staat/stond) een Premiere Edition heeft besteld (en er nog steeds niet in kunnen rijden, want nog steeds niet afgeleverd!!), zou deze nu misschien wel om willen ruilen voor een Pure…
@ijoost: Kut-consumenten met hun gezeik altijd. Wees gewoon blij met wat je gekocht hebt. Je ging er immers mee akkoord.
@jochempie: ik heb helemaal niets gekocht. Jammer genoeg.
@ijoost: Ik had het niet specifiek over jou, sorry :)
@ijoost: De premiere edition is eigenlijk een combinatie van pure en legende.. gewichtsbesparing in de pure zit hem (voor zover ik weet) in de sabelt kuipstoelen..
@ijoost: Werd bij de introductie al aangegeven dat er eerst een première versie zo zijn, en daarna twee varianten zouden komen gericht op sportiviteit en luxe.
Dus zou een beetje dom zijn als je daar nu achter komt
Die luxe versie klinkt goed, zet maar voor de deur
Moeilijk, moeilijk.. Graag een Pure voor op zondag, maar een Legende om naar Nederland te karren…
En dan volgend jaar een suv, cabrio, station. Afijn, zie de line up van mini en we hebben een aardige kijk in de torkmst
Heb er in gezeten op Interclassics. Gaaf ding. Meer uitvoeringen is altijd goed voor meer keuze maar de vraag is altijd of je kan combineren.
Ik ben benieuwd naar de werkelijke aanpassingen, want met een beetje leer in carbon in het interieur verandert er niet veel vind ik. Ook is nu nog niet duidelijk in hoeverre de Pure is aangepast.
@berlinetta: Exact, flutartikel! We zijn niks wijzer geworden.
@atrak: Nouja, ik verwacht dat Alpine nog gewoon niet meer info heeft vrij gegeven. Zodoende kan AB ook niet meer vermelden. Dat maakt het dus geen flutartikel.
Ik vind het nogal vreemd en geforceerd om extra versies (met verschillen die zich linken te beperken tot vinkjes op een optielijst) aan re kondigen terwijl de launch edition nog niet op de weg is.
Iedereen wil’ em
Niemand koopt ‘em
Miskent talent al bij de wedergeboorte
Soort van Alfa 4C
Niet primijum, dat komt omdat’ie niet primijum is want de ‘ kenners’ willen dat een pur sang rijdersauto ‘primijum’ moet zijn.
En dat is gotsonmogelijk.
Evenals ‘perfectie’ op een rijdersauto.
Een rijdersauto is eenrijdersauto en eigenlijk een nutteloos kreng eersteklas.
Daarom wil je een rijdersauto.
Alle 4 de fans van rijdersauto’s willen er eentje.
Zware strijd met de Alfa 4C dus.
@desjonnies: niemand wil ‘em, vandaar dat de voorseries volledig verkocht zijn. Andere modellen kan je nog geeneens bestellen.
@bara:
Ik ben blij voor ze
Er komt naar ’t schijnt ook nog een vierde variant. Met ballonbanden, verhoogde rallyvering en 6-puntsgordels. Speciaal voor België!
@cossiekiller: je weet toch dat we onze wegen bewust in die staat houden om de Nederlanders te weren?
@bara: Volgens mij hebben de Belgen prangender zaken om zich druk over te maken :)
@jochempie: ‘Ollanders met een cèrèvèn zijn de ergste transitmigranten…
@esprit_de_flandre: Als jullie je land nou wat aantrekkelijker maken om te bezoeken, wil ik onderweg misschien zelfs een frietje eten :)
@bara: Ssst! Ik ben zelf ook Belg. Omgekeerde psychologie ;-)
> Echter zijn de wagens nog niet zo anders als je misschien zou hopen
De wagens zijn echter niet zo anders als je misschien zou hopen
Dat is echt iets wat je op de lange afstand nodig hebt, extra carbon in het interieur!
Lekker bergweggetjes knallen :)
Lijkt me toch handiger om een DNA knop in het dashboard te monteren… hoef je geen 3 modellen te maken…
@hans75: Kom, kom, Alpine is de nieuwe Porsche. Dat wist je toch wel?