
Dit zagen we niet aankomen…
Welkom bij de uitslag van de negende Autoblog auto van het Jaar verkiezing/poll. Zoals elk jaar hebben we weer een shortlist gemaakt, het was een kritische selectie van 12 vernieuwende of interessante automodellen die dit jaar(!) zijn uitgekomen. Zoals altijd laten we het publiek vervolgens de winnaar bepalen, in tegenstelling tot andere “verkiezingen“. En ja, jullie hebben je stem weer laten horen!
De uitslag is echter verrassend, want tussen al die potentiële kandidaten zat er eentje die eigenlijk weinig liefde heeft gekregen. Van jullie. Op Autoblog. Tuurlijk, we hebben erover geschreven en we hebben er een rijtest mee gedaan, maar dat waren geen hele populaire artikelen. Er leek dus weinig interesse voor deze herboren sportauto, maar hoe fout was dat om te denken. De Alpine pakt vandaag namelijk de overwinning.
Met ruim 700 stemmen (van de 3.200) is de nieuwe Alpine A110 de overduidelijke winnaar. De A110 kreeg van Renault dezelfde eigenschappen als die uit de hoogtijdagen van het oude Alpine: lichtgewicht, wendbaarheid en prestaties. Meer daarover vertelt Michael van der Sande, destijds de Nederlandse Managing Director, in deze video. Enige wat wij nog kunnen zeggen is: gefeliciteerd!
Ter info, de winnaars van afgelopen jaren waren de Porsche Panamera Sport Turismo (2017), Alfa Romeo Giulia (2016), de Volvo XC90 (2015), de Porsche 918 Spyder (2014), de Tesla Model S (2013), de Ferrari F12berlinetta (2012), de BMW M5 (2011) en de Saab 9-5 (2010).
Image credit bovenin: deze shots van een blauwe A110.
Waarom heeft de Urus meer stemmen dan de Peugeot 508? Ach ja, over smaak valt niet te twisten.
Wat betreft de A110, ik vind hem – zeker in het blauw – heel veel weg hebben van de Subaru BRZ. Maar dan ben ik wel veel meer een liefhebber van de BRZ.
PS: Een knappe podiumplek voor de Jimny!
@daihatsucuore: Oeh.. als ik niet had geweten dat je fan bent van de BRZ had ik je opmerking als een enorme belediging voor de Alpine gezien. Maar bij deze is het je vergeven:).
@vondick:
Standaard sperdifferentieel, laag gewicht (1200kg) ondanks achterbank en fatsoenlijke koffer en evenwel zonder gebruik te maken van dure structuren om het gewicht te drukken, handbak, atmosferische motor, bescheidener prijskaartje, betrouwbaarheid,… Op vele vlakken is de BRZ/GT86 gewoon beter…
En terecht, hulde!!!
Lijkt me een uitstekend winnaar.
En qua dat “niet verwacht” : heeft het gehele personeelsbestand van Van Kerkhof Visser zitten poll-f*kken ? :-)
3200 stemmen uitgebracht? Dat is verrekte weinig in vergelijking met (sommige) voorgaande jaren.
Ow, en met deze uitverkiezing kan ik het op zich wel mee eens zijn. Deze A110 is een mooi voorbeeld van hoe een wederopstanding van een oud merk behoort te worden uitgevoerd.
@RRRobert: ik heb geen poll voorbij zien komen, anders waren het er 3201.
-edit: nutteloze bijdrage-
Zelf gestemd op de Jimny (scoorde ook redelijk geloof ik) ?
Maar zat te twijfelen met de A110, dus een bijzondere smaak heb ik in ieder geval niet hier op Autoblog ?
Hoop het niet ..
Wordt het net zo een succes als de Alfa Giulia of Toyota GT86 of Fiat 124 of Honda S2000 ..
Aanbeden door “petrolheads” ..
Gemeden door mensen die het wel kunnen betalen of wel weten hoe een bougie er uit ziet ..
@lincoln: Volgens mij was die Premiere editie redelijk snel uitverkocht.
@lincoln:
Het is een leuk ding, maar als ze tijdens de proefrit achter je aan rijden met een kadjar waar je uit pure gebrek aan opbergruimte je jas in het gelegd begin je je toch af te vragen hoe je er in het dagelijkse leven mee gaat leven.
De rest van het lijstje was ook niet echt spannend. Ik heb ook op de Alpine gestemd, puur omdat de rest me echt niks deed.
Volgens mij ook op gestemd, en ik walg normaal van Franse auto’s. Nu maar hopen dat ze er een hoop van verkopen.
Terecht winnaar!????
De A110 heeft ook mijn stem gekregen. Het moet toch wel erg slecht met je gesteld zijn als autoliefhebber als je een compleet nieuwe, lichtgewicht, achterwiel aangedreven, met middenmotor en ook nog enigzins betaalbare sportwagen niet verkiest boven de zoveelste patser-SUV, senioraccountantsstation of anabolenversie van de 911.
Hoe mooi, snel en goed die wagens ook mogen zijn.
@torsen: jij snapt t
@torsen: soms zijn er mensen die precies kunnen omschrijven hoe het zit. En zo is het.
@torsen: Had het niet beter kunnen verwoorden. Hulde!
@torsen:
Betaalbaar?
Uiteindelijk niet beter dan een andere sportwagen. Eer je een verstelbare zetel hebt moet je een ‘legende’ kopen van 67k (BE) ipv 55k. En die verstelbare zetel moet wel als je vriendin ooit ook eens wil rijden ermee, tenzij je een gleufdier van een gelijke afmetingen van lijf en leden gevangen hebt maar dan heb je grotere zorgen dan een wagen… Uiteindelijk loop je bij jaguar met saloncondities buiten met een F-TYPE (ok lelijk ding dat 600kg meer weegt) van €55k waar de zetel het verschil tussen jouw achterste en dat van je vriendin onthoud en die 600kg word opgevangen door de magie die in de 8traps automaat leeft.
@hupke: Volgens mij haal je wat dingen door elkaar. 67k is de prijs in NL voor de Legende uitvoering.
Even google gebruiken geeft mij het onderstaande uit een persbericht van Renault Belgie.
A110 Pure, een versie voor puristen vanaf 55.000 euro
A110 Légende, een meer geraffineerde en gesofistikeerde versie vanaf 58.800 euro
Als jij nog een sportwagen met middenmotor weet die betaalbaarder is hoor ik het graag.
@torsen:
Jimny…
De GT2 was mijn keuze. De Alpine doet me niks.
Ik ging voor de V60. De mooiste auto uit zn klasse
Heb niks met Renault, maar deze is wél lekker. Heb hem deze zomer, op vakantie in La France, 1-of 2x zien rijden. Ook in dit blauw metallic (toeval?). Maar is wel een zeer prettige verschijning. Vaste geen verkoop succes, maar wel leuk dat een Fabrikant dit nog besluit te maken.
@numpty: die kleur is geen toeval. Beetje standaard maar wel een heerlijke kleur blauw!
@cloverleaf: Weetiktoch.. Vandaar. :-) Alpine blauw staat haar zo goed!
Terechte winnaar. Zelf op de Continental gestemd. Zo’n dinosaurus zal snel uit de prijslijsten gaan verdwijnen.
Het aantal stemmen valt me tegen… Dacht dat er toch wel meer sitebezoekers zouden zijn die wilde stemmen
@rutger97: AB heeft er ook nauwelijks aandacht aan besteed.
Het was deze of de Jimny, ik heb voor de Jimny gekozen. De rest van de lijst was niet echt bijzonder.
Ik kom net onder mijn steen vandaan, dus deze verkiezing had ik gemist. Waar was het stemlokaal?
@potver7: stond ruim 2 weken op de frontpage.
@autoblogger: ik kijk nooit op desktop versie. Check alleen de app en ik denk met mij vele andere lezers.
@fromtheg: yep… had graag gestemd maar wist helemaal niet dat het kon.
@2wheeler: same here…
@2wheeler: and here
@fromtheg: nog een reden om af en toe via desktop te kijken;)
maar we zullen kijken of we het volgende keer ook via de app kunnen aanbieden!
@autoblogger: Haha heb je een punt. Dankjewel!
Mij vielen de reacties hier van de self-proclaimed petrolheads, enorm tegen. Een waardige winnaar!
Ik heb de Autoblog auto van het jaar ???
@astonmartindriver: moet je je naam niet ff aanpassen dan? Of is ie voor naast de Aston? Goede keus ?
@gokartmozart: naast de DBS ??
@astonmartindriver: Kwestie van de prioriteiten correct te stellen: eerst een huis kopen. Als er dan terug wat over is, zal de A110 bovenaan mijn lijst staan. Wegens mee gereden, en bijzonder door gecharmeerd. Al wordt het tegen dat het zover is misschien toch een elektrogebakje à la Honda Urban EV Concept. Wegens kek en elektrisch. Firstworldproblems =)
Geen verrassende winnaar als je alleen kunt stemmen op een Renault Twingo, Twizy of Alpine.
Terechte winnaar…
Leuke wagen maar niet gemakkelijk om van te houden. Er ontbreken een paar essentieele elementen. Voor een funwagen ontbreekt de mogelijkheid op ermee op weekend te gaan of grote afstanden te doen en voor een speeltje is er nog te veel werk aan op het circuitwaardig te krijgen.
Een beetje een gemiste kans. Niet gezegd dat ik hem niet alsnog koop, maar de wagen is ver van perfect.
@hupke: benieuwd op basis waarvan jij tot de conclusie komt, dat “de mogelijkheid [ontbreekt] op ermee op weekend te gaan of grote afstanden te doen “. Tenzij je je halve garderobe mee wil slepen lijkt er me genoeg ruimte in kofferbak en/of achter de stoelen. Voorts is het onderstel – zo is te lezen in de rijimpressie op deze site – redelijk comfortabel.
Verder benieuwd wat je verstaat onder ‘circuitwaardig’. Vrijwel geen enkele straatlegale auto is een echte circuitauto, ’t is in 99% van de gevallen een compromis. Denk, dat Renault / Alpine er verstandig aan gedaan heeft om de A110 niet compromisloos te maken, de markt voor dat soort extreme auto’s is te klein.
@amghans:
Ik ben er al effectief mee gaan rijden in tegenstelling tot u klaarblijkelijk, er is helemaal geen plaats achter de stoelen.
Er is vanvoor een koffer die te klein is voor m’n laptop. Vanachter een koffer waar een tandenborstel, onderbroek en gsm lader in passen, of 1 helm. Maar je zal naar het strand moeten met teenslippers want bergschoenen passen er niet in.
De bagage ruimte is eig. te vergelijken met de tanktas van een café-racer met het verschil dat ik daar nog een rugzak op kan aandoen.
@hupke: de auto heeft 196 liter bagageruimte. Als je daar je laptop en andere weekendspullen niet in krijgt ben je motorisch gemankeerd. Overigens : achter die stoelen past geen koffer annex weekendtas, maar wel een paar tandenborstels. Out of the box denken, jeweettog.
@amghans:
Achter die stoel past helemaal niets, zelfs niet je verzekeringsdocumenten als je ze in een mapje steekt.
Tussen de stoelen past net een parkeerschijf en een ruitenkrabber en een opgerold aanrijdingsformulier.
Bvb. een ruimte van 5cm hoog, 1mx1m is 50l maar tenzij je dagelijks de zonnebloemen van Van Gogh wil vervoeren is het geen practische ruimte.
Ik krijg letterlijk (niet figuurlijk echt letterlijk) m’n dagelijkse laptoptas die zelfs bij Ryanair in de handcarry mag niet voorin weg gestoken.
Voorin kan je je jas kwijt want zelf die krijg je in de cabine niet kwijt.