Alpina, is dat nu niet min of meer dood? Een teasert laat zien dat het zo ver nog niet is…
Tot treurnis van autoliefhebbers, is Alpina niet meer het Alpina wat het ooit was. Nu ligt de piek misschien al wel verder achter ons dan de afgelopen paar jaar. Ooit won Alpina races in het DRM en waren de snelste Alpina’s voor de weg sneller dan de producten van M GmbH. Bespoke motoren, piekfijn op smaak gemaakte setup van het onderstel…geniet0n…
Een recente Alpina B5 is natuurlijk nog steeds een blepper. Maar nu Alpina officieel is ingelijfd door BMW (en dus eigenlijk geen aparte onafhankelijke fabrikant meer is zoals dat altijd gebracht werd), is de vraag waar het naartoe moet met het merk. Vooral nu BMW’s vaker elektrisch moeten zijn. Wordt Alpina gereduceerd tot een soort luxe label voor dikke BMW’s, zoals ‘Maybach’ bij Mercedes?
Zo ver is het nog niet. Sterker nog, Alpina komt enigszins verrassend met een teasertje op de proppen. Niet van een stekkerauto, gezien de duidelijk aanwezige doppeltauspuff op de foto. En dus iets waar we vrolijk van worden. Maar wat is het?
Wel, vermoedelijk een Alpina B3 dan wel D3. De Dreier heeft onlangs immers weer een update gekregen. En die krijgt het Al Pina model dan ook. Op zich allemaal niet zo spannend dus, tenzij we ons vergissen. Maar desalniettemin is het goed om een teken van leven te zien van Alpina. Het kan dus nog…even.
Er is wat speculaas dat de eerste Alpina nieuwe stijl mogeljk komt met de facelift van de huidige Siebener. In Amerika was dat altijd een populair model dat ook werd aangeboden door BMW USA. We gaan het zien.
ghost zegt
En dan een foto van een 3er met hybride stekkerklepdeksel..wel toepasselijk!
cvoo zegt
Als je de laatste aflevering van project Chicago op YouTube kanaal M539 bekijkt (9 maanden oud), zal je zien dat Alpina nog vol in leven is. Je krijgt er een goed beeld van de Alpina fabriek en hoe men daar te werk gaat.
jaapiyo zegt
Ja dat was aan een kant wel mooi…maar aan de andere kant was dat H1 blok eigenlijk gewoon rommel. En een nauwelijks aangepast BMW blok…Daar viel bij bij mij wel even een stukje van de magie weg.
cvoo zegt
Dát was inderdaad wel erg jammer, dat het onderblok 1 op 1 hetzelfde is op de H code na. Vooral het feit dat Alpina €5000,- voor een H1 onderblok durft te vragen… Toch heeft Alpina er wel veel werk in gestoken om het blok verder te ontwikkelen met een supercharger. Helaas lijkt dit niet Alpina’s meest betrouwbare blok te zijn…
bunnylebowski zegt
@cvoo Ook niet BMWs meest betrouwbare blok haha. Vond het wel weer schitterend wat hij er mee heeft gedaan. Het ontzag ook van de Alpina baas was mooi om te zien
Dutchdriftking zegt
Het ‘probleem’ was dat Alpina niet de fouten van BMW oploste. En dat is nu wel gedaan. Een thermostaat welke bij lichte tot normale belasting een te hoge temperatuur vasthoud, verkeerde olie, en deze olie te lang laten zitten door te grote onderhoudsintervallen. Als je dit van te voren weet is het een relatief eenvoudige fix waarmee je de auto in één klap wél betrouwbaar maakt.
jaapiyo zegt
Nou ja als ik het goed begrijp had Al Pina de thermostaat zelfs nog opgeschroefd tov wat BMW deed.
Dutchdriftking zegt
De standaard belasting was door de supercharger inderdaad nog wat hoger. Hoe dan ook, zelfs de beste maakt fouten, en Sreten lost die gelukkig op. De Quattroporte is helemaal een nachtmerrie…
jaapiyo zegt
Ja geen onderdelen beschikbaar zag ik. Lekker dan…
alloallo zegt
DRM? Of DTM?
jaapiyo zegt
DRM https://www.pinterest.com/pin/1971-bmw-30-35-csl-ex-drm-etcc-imsa–545991154827022606/
Dutchdriftking zegt
De laatste, en hierna de laatste B8 gok ik.
mashell zegt
Die rode ziet er wel erg netjes en fris uit voor een Alpina. Geen front spoilerlip, geen striping, een velg ontwerp dat niet veertig jaar geleden gemaakt is. Ze kunnen het dus toch wel.
jaapiyo zegt
Jajaja…Dit is die fameuze linkse humor zeker ;)