De nieuwe BMW X3 en X4 zijn er nog maar net of Alpina onthult ook hun versies van de SUV’s: de XD3 en XD4.
De snelle versies van BMW’s kennen we onder het M-label. Mocht je echter een BMW met pit willen, dan kun je ook nog ergens anders terecht. Bij Alpina, naast M dé plek voor BMW’s met een beetje meer.
XD3 en XD4
Dat BMW en Alpina zo op één lijn zitten wordt bewezen door de snelheid waarmee we de geüpdatete Alpina XD3 en XD4 te zien krijgen. Dit zijn – uiteraard – de Alpina-versies van de BMW X3 en X4, slechts gisteren onthuld. Je kunt zeer binnenkort ook al bij de Alpina-dealer terecht voor een nieuwe X3 of X4. En ja, dat kan tegenwoordig ook in Nederland!
Motor
Wat voor vlees hebben we in de kuip met de nieuwe Alpina XD3 en XD4? Benzine-fanaten kunnen alvast afhaken, want inderdaad: de D in de naam staat voor diesel. Alpina baseert hun modellen altijd op niet-M modellen van BMW, in dit geval heeft Alpina de 3.0 liter grote zes-in-lijn diesel geleend uit de X3 xDrive30d en M40d. In die twee goed voor respectievelijk 286 en 326 pk, terwijl het bij de Alpina XD3 en XD4 gaat om 394 pk. Diesels moeten het vaak vooral hebben van koppel en ook dat hebben de XD-broers voldoende: 800 Nm tussen 1.750 en 3.000 toeren. De bak is een achttraps automaat van ZF.
Specs
Dat alles levert een 0-100 tijd op van 4,6 seconden en een topsnelheid van 267 km/u voor de Alpina XD3, terwijl de XD4 één kilometer per uur sneller gaat. De sprint is wel identiek tussen de XD3 en XD4. Uiteraard worden beide auto’s uitgerust met vierwielaandrijving.
Bestellen
Alpina heeft de nieuwe XD3 en XD4 ook gelijk op de site van de configurator gemikt. In Duitsland mag je vanaf 85.900 euro betalen voor een XD3 en de XD4 gaat je 89.100 euro of meer kosten. Prijzen in Nederland zijn (nog) niet te vinden.
clubbtraxx zegt
Al 50 jaar dezelfde velgen en sticker setjes verkopen… Het is toch knap.
MoeWat zegt
@clubbtraxx: ik wou net zeggen.. en nog steeds trappen er een aantal er massaal in..
Heb nooit begrepen met mensen er zo mooi of apart aan vinden..
loggy zegt
@clubbtraxx: jij hebt duidelijk nog nooit in een alpina gereden. De techniek is waar ze werkelijk aandacht aan besteden. Die velgen en stickers geloven ze wel. Net als dat hun klanten dat doen. Overigens zijn ze tijdloos mooi. Dus waarom veranderen.
moveyourmind zegt
Idd tijdloos die velgen. Vind het juist heel sterk dat ze daaraan niet teveel veranderen, niet alleen omdat ze zo herkenbaar zijn dat je gelijk weet waar je mee van doen hebt.
Maar ook omdat ze gewoon enorm mooi staan en het BMW ontwerp versterken, of het nou om een BMW uit de jaren ’80 gaat of een model van nu. En die stickers blijven gewoon cool.
sportevo zegt
@loggy: onwetenden.
Bovendien zijn er ook mensen die de velgen wel mooi vinden. En die stickers hoef je er niet op te plakken. Mensen vergeten dat smaken verschillen en zijn van mening dat hun smaak de enige juiste is.
Het mooiste van een Alpina vind ik dat je toch iets bijzonders rijdt (je ziet niet dagelijks een Alpina) maar dat het niet zo opvalt als een BMW M model
clubbtraxx zegt
Ha, ik heb er zelfs een gehad, +/- 25 jaar terug, dat wel. Ook met deze velgen overigens.
Kwa techniek is het ook al niet heel erg bijzonder hoor. Beetje ingetogener dan de M broeders.
Maarja BMW en mooi gaat tegenwoordig niet meer samen, daar helpt ook geen Alpina tegen.
mashell zegt
@loggy: psst. Die techniek is gewoon BMW. Het bijzondere zijn die jaren 80 velgen, stickers, stiksels en kleuren. Daar blijven ze aan vast houden om zich van een reguliere BMW te kunnen onderscheiden. Ze mogen een BMW motor variant gebruiken, de vering en demping iets anders afstellen maar het is gewoon BMW. Het exclusieve en de verfijning moet je er zelf bij bedenken en dat lukt de Alpina klant gelukkig heel erg goed.
loggy zegt
@mashell: wordt toch tijd dat je je beter verdiept ben ok bang. Ik heb zelf een keer bijna een alpina gekocht. Mijn garage wist mij te vertellen dat nagenoeg 70% van de technische onderdelen afwijkend zijn. Daarmee ook schreeuwend duur in onderhoud en daarom niet gedaan. Ze pakken bijvoorbeeld het kale 3.0L blok en bouwen hem vanaf het kale blok volledig zelf af met eigen onderdelen. Zelfde geldt voor het onderstel. Enkel de koets is van bmw. Staat niet voor niets alpina op kentekenbewijs
willeme zegt
@mashell:
Nee, dat is niet correct. Het bijzondere zit ‘m erin dat Alpina op héél veel details net even wat anders is. Al die wijzigingen zorgen uiteindelijk voor een behoorlijk andere auto, zonder dat je het heel erg zit.
Het is niet zo dat de demping en vering ‘anders is afgesteld’. Het is compleet anders: de veren en dempers lijken niet eens op wat BMW monteert. Maar ook als het gaat om draagarmen, subframes en dergelijke zijn de verschillen enorm. Soms is de motor ook flink afwijkend qua hardware, terwijl de ‘specs’ dicht bij elkaar liggen. het motorkarakter en zelfs het geluid zijn compleet anders.
Zie het als Rolls-Royce-esque maatregelen op een BMW. Dat geldt letterlijk voor het Lavalina-leer, dat daadwerkelijk van Rolls-kwaliteit is.
Met andere woorden: in technisch opzicht lijken een Golf en Leon meer op elkaar dan een Alpina B5 en BMW M5. Terwijl die laatste twee er het zelfde uitzien.
Overigens, betreft de kleuren en Dekoset: die zie je bijna niet. De meeste Alpina’s zijn gewoon in een normale BMW-kleur uitgevoerd zonder de Dekoset. Een Alpina is een beetje genieten zonder direct op te vallen. Wel de hardware, maar je lekker onder de radar. Mooi toch? ;-)
Shaw zegt
Het verschil in mening geduid aan de hand van 1 vergelijkend voorbeeld:
Goede wijn (Alpina)
En; prima wijn (Kia met sportvelgen)
3246cm252kw zegt
@clubbtraxx: ze hebben vast gekeken naar Porsche 😆
Teerdz zegt
Ze moeten wel als ze op dezelfde productielijn worden gemaakt als normale BMW’s.
florisje zegt
Wat een vreemde achterlichten op die X3, kan er niet aan wennen
pyrat zegt
Had verwacht dat ze deze met M-pakket bumpers zouden doen, net als de B3/D3 en B5/D5 LCI. Vooral omdat de XD3 en XD4 al de M-pakket achterbumper hadden (pre-LCI). Echter is nu de achterbumper ook non M-pakket.
Kan het trouwens niet echt een vooruitgang vinden, oude voorbumper vooral mooier.
Charles Taycan 4S zegt
Een Diesel? Dat is passé…
bischero zegt
@Charles Taycan 4S: de wereld is groter dan Nederland
Charles Taycan 4S zegt
@bischero, zekers! I know…!😉
edward330d zegt
@Charles Taycan 4S: klopt. Maar zolang ze worden gemaakt worden ze ook verkocht en kunnen we er nog heerlijk van genieten.
willeme zegt
@edward330d:
Er zijn zat gave elektrische auto’s, maar ik wacht nog op eentje die kan wat zo’n diesel kan: heel lang op hoge snelheden rijden in alle rust. Voor zo’n Alpina is nog geen EV-alternatief ;-)
Jjij hebt de 330d nog?
Charles Taycan 4S zegt
@willeme, die zijn er al, staat boven aan jullie site… speciaal ontwikkeld en getest om langdurig hoge prestaties te kunnen blijven leveren en 270 kW snelladen… alleen wel een ander prijssegment wellicht…😉
willeme zegt
@charles: hahaha: nee. Met een Taycan moet je telkens laden als je gaat doortrappen. Kun je beter een Model S Lang Range hebben. Daarbij is een Taycan moeilijk klein: kleiner dan mijn 3 Serie. En ook nog eens erg zwaar. Dus nee, gewoon nee.
Dit soort Alpina’s zie je geregeld in Zwitserland en Zuid-Duitsland. Voor mensjes die véél Autobahn-kilometers maken. Niet even de 200 supersnel aantikken om dan met 80 km/u achter een vrachtwagen te rijden om de volgende laadpaal te halen :-D
Charles Taycan 4S zegt
@willeme, dat verschil met de Tesla is niet zo groot in de praktijk hoor ik van mensen die er een gehad hebben en nu een Taycan rijden, zeker bij hogere snelheden niet. Je moet met beiden bij hoge snelheden wel regelmatig laden dat is zo. Kijk ook maar eens op Youtube naar Bjorn Nyland, hij vergelijkt alle EV’s en test ze uitvoerig ook met een rit van 1.000 km. etc. Dat is de toekomst Willem, hoe mooi een 6- cilinder diesel ook loopt, heb ze zelf ook diverse gehad, vroeger.😉os ruimte in een Taycan valt erg mee in de praktijk, ik denk niet dat een 3-Serie ruimer is.
willeme zegt
@charles:
Het heeft geen zin om die Taycan te benoemen, het slaat als een tang op een varken met dit onderwerp. Taycan is duurder, kleiner, krapper, veel zwaarder, heeft weinig range en lange tanktijden. Deze Alpina’s XD3/4 zijn voor een compleet ander publiek gebouwd. Met name voor mensen voor wie een EV gewoon nog niet praktisch genoeg is hun ‘leven’. Als jij lange afstanden op hoge snelheid rijdt (mijn pa rijdt geregeld van NL naar Zwitserland en terug), dat is onmogelijk in een Taycan met een keer laden.
edward330d zegt
@willeme: jazeker. En ik krijg nog steeds een glimlach op mijn gezicht als ik hem de sporen geef. Wat een heerlijk koppel kanon.
Charles Taycan 4S zegt
@edward330d, ze zouden er gewoon nu mee moeten stoppen en met een mooie hybride of EV komen. Zelfs hier in dieselland Frankrijk loopt de verkoop terug van diesels en blijven ze langer staan… Gepasseerd station voor PKW….
f31bmw320d zegt
@Charles Taycan 4S: hé Charles, je gepreek voor eigen parochie wordt langzamerhand vermoeiend. Zoals in andere commentaren op jouw reactie ook genoemd; de techniek biedt voor een heel publiek nog wel meerwaarde. Dat lijk je niet te willen inzien maar is toch echt zo. In totaal worden er nog steeds meer diesels verkocht dan EV’s. Conclusie: je hebt geen patent op de waarheid, de wereld is in grijstinten en jij presenteert het als zwart-wit en tot slot; lets agree to disagree!
Charles Taycan 4S zegt
@f31, vermoeiend, tja. Ik benoem alleen de feitelijke situatie. De diesel wordt/is uitgefaseerd voor PKW en later ook voir LKW en wordt straks in minder steden toegelaten. Als je dat vermoeiend vindt dan is dat vervelend voor je. Ik preek voor geen enkele parochie , integendeel , ieder moet rijden wat hij zelf wilt en het beste bij zijn mobiliteitsbehoefte past. De wereld is idd grijs en niet zwart/wit en is ook aan het veranderen, kijk maar naar het journaal.
f31bmw320d zegt
@Charles Taycan 4S: haha wordt uitgefaseerd, ja over iets minder dan tien jaar. Nu actueel worden er nog steeds veel meer diesels verkocht dan EV’s. Het is voor een hele doelgroep nog wel de beste optie op dit moment. Dat is een feit wat uit de verkoopcijfers blijkt, dus je quote ‘diesel is passé’ die we vaker teruglezen komt voor mij over als preken. Je wilt jou waarheid doordrijven maar de cijfers laten een genuanceerder beeld zien. Je statement is feitelijk onjuist, ergo in mijn optiek: je preekt voor eigen parochie en waarschijnlijk omdat je Taycan je goed bevalt. Hartstikke mooi maar dat is geen reden om diesel nu al dood te verklaren :-)
e38ossie zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
barry355gtb zegt
Prachtige diesel aangedreven wagens, die erg fijne sportieve kilometers op de snelwegen kunnen afleggen. Die op enorme koppel bergen kunnen verzetten.
scrmeagle zegt
Je hebt BMW dan heb je BMW M series en de overtreffende trap BMW/Alpina Dit zijn niet mijn woorden, maar van BMW M Serie specialist.
por100 zegt
Ik hoop dat deze diesel nog lang wordt gemaakt, je zou er bijna voor naar Duitsland verhuizen dichtbij de autobahn wonen en 300 km verderop je werk zoeken :D …
vind op dit moment de pre-facelift wel stuk mooier. eerst maar eens in het echt bekijken.
Charles Taycan 4S zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Charles Taycan 4S zegt
-edit: lees huisregels. Dank.-