Hoe meer Alpina’s in Nederland, hoe beter toch?
Alpina is de status van tuner al lang ontstegen en is officieel een autofabrikant. Daar hoort eigenlijk ook een Nederlandse importeur bij. De laatste jaren was er geen officiële importeur maar er is nu goed nieuws: Alpina heeft weer een importeur in Nederland.
Alpina is als sinds jaar en dag het aangewezen adres als je op zoekt bent naar een dikke BMW die ook weer niet té dik is. Dus geen M-model of overdadig getunede auto, maar een stijlvol aangepast exemplaar. Het is niet een kwestie van een bumperlipje en een chipje, een Alpina-behandeling houdt in dat de auto op veel vlakken naar een hoger plan wordt getild.
Bij Alpina merkten ze dat er de laatste jaren steeds meer Nederlanders te porren waren voor zo’n dikke niet-BMW. Daarom is er nu weer een importeur. De eer is aan Dusseldorp Automotive.
Voor de geïnteresseerden: waar moet je dan precies zijn? In de Dusseldorp-vestigingen in Apeldoorn en Den Haag kun je vanaf nu niet alleen terecht voor BMW’s en MINI’s, maar ook voor Alpina’s. De eerste exemplaren – waaronder de bovenstaande B3 Touring – staan al te blinken in de showroom.
mashell zegt
Is dat Apeldoorn, Den Haag of toch Dusseldorp op de foto?
E34M5Touring zegt
Deventer zo te zien.
lekkerdwars zegt
Tijdloze beauty die B3
scrmeagle zegt
Ben benieuwd
p993 zegt
Het is toch gewoon een verbouwde BMW? Waarom gaan we ze een ‘autofabrikant’ noemen?
petroldrinker zegt
ze hebben hun eigen chassisnummers die ze inslaan, dus dan is het een eigen merk…
Honda NSX zegt
Alpina is de status van tuner al lang ontstegen en is officieel een autofabrikant En dat is al heel erg lang zo.
Vermelden we dit dan over 30 jaar ook weer ?
sportevo zegt
@p993: verdiep je anders iets meer in het merk en dan zie je dat het meer dan een veredelde tuner is.
schreute01 zegt
@sportevo: maar het blijft een verbouwde BMW.
sportevo zegt
@schreute01: verdiep je nou eens in wat Alpina allemaal aanpast en dan zie je wel dat het meer is dan alleen wat chiptuning en een andere uitlaat zoals dat bij vele tuners gedaan wordt.
goedverhaal zegt
@p993: een Suzuki is tegenwoordig een Toyota met ander logo. Een Opel een Peugeot met iets ander koetswerk. Een Bentley Continental is een Porsche Panamera met ander koetswerk en interieur. Zo kan ik nog even doorgaan.
Op Youtube genoeg filmpjes over Alpina die je een beeld geven hoe ver ze gaan in hun perfectie. Alpina lepelt nog vóór een M340i de fabriek verlaat, een nieuw M3 blok in de neus, met daarop zelf ontwikkelde (kleinere) turbo’s. Ook gaat er daar al een met ZF ontwikkelde bak ik. En andere remmen. Andere koeling. Geen tuner die dat al in de fabriek mag of kan doen. Omdat er in de fabriek al zoveel wordt aangepast, wat in eigen beheer ontwikkeld is, spreek je van een ander merk.
flatsix010 zegt
‘Vroeger’ wilde ik altijd een M-model, maar naarmate ik ouder word zijn die Alpina’s steeds begeerlijker.
berlinetta zegt
Haha grappig, ik heb precies hetzelfde. Naarmate ik ouder word, vind ik de M-modellen soms ook wat te schreeuwerig. De Alpina’s liggen wat rustiger op het netvies.
petroldrinker zegt
Tja, ik zelf zou het zelf nooit kopen, doe mij dan toch echt maar de dikkere BMW M, vermogen zonder een bak herrie is ook geen zak aan, en daarbij comfort en luxe in auto’s is overrated.
voor mij zou de enige reden om een alpina te kopen zijn, als ze net zo goed uitkunnen op circuit, echt sportief zijn en niet alsof ze sportief zijn, en goedkoper zijn dan een BMW M, anders zie ik er persoonlijk echt niks in
alpina007 zegt
@petroldrinker: probeer er eens eentje zou ik zeggen 😁
petroldrinker zegt
wel eens gedaan, en was blij toen ik weer in mn M3 stapte erna….
sportevo zegt
@petroldrinker: en welke Alpina heb je gereden en wat voor M3 heb je?
petroldrinker zegt
De 2008 B3, om zogoed mogelijk te vergelijken met mn eigen 2008 M3
mc96 zegt
@petroldrinker: de enige BMW M uitvoering die echt ontwikkeld is voor het circuit was de originele M3. Alle andere zijn M producten zijn ontwikkeld als wegauto’s op basis waarvan soms een competitie uitvoering is door ontwikkeld. Alpina is begonnen als tuner/racingteam voordat BMW M(otorsport) bestond. Als je raceachtergrond dus zo belangrijk vindt, doet Alpina zeker niet onder voor BMW M producten
petroldrinker zegt
ik heb het nergens over achtergrond, alleen dat de auto daar goed uit de voeten moet kunnen, dat zijn 2 verschillende dingen….
sportevo zegt
@petroldrinker: hoe vaak ga je met je ‘M’ het circuit op? Leuk als je M het goed doet op het circuit maar met een Alpina gaat dat net zo goed.
Want laten we eerlijk zijn, die extra snelheid van een M haal jij er als amateur echt niet uit. Zeker als je de volgende dag er weer mee de weg op wil en je dus niet (continu) op de limiet gaat rijden.
petroldrinker zegt
Dat maak jij ervan dat iemand die ermee naar huis rijdt niet op de limiet rijdt, woon op 10min van zandvoort, dat stukje loop ik wel als ie total gaat XD
keeper1 zegt
@petroldrinker:
maussieknip zegt
Wel kostbaarder dan een M dik €185.000,-. Hoop centen voor een 3 serie
PunicaOase zegt
@maussieknip: waaaatt? Kan je beter een M3/4 kopen en een Touring erbij.. of effe wachten op die M3 Touring die komt..
antoonniels zegt
@maussieknip: ben even benieuwd waar die 185k vandaan komt. Bergwerff heeft een bijna nieuwe 2020 b3 staan en die kost nog geen 120k. De nieuwe M3 begint bij 125 dus die gaat met een beetje opties ook makkelijk door de 150k heen.
maussieknip zegt
Zou voor dat geld echt geen 3 serie kopen zelfs niet voor een alpina.
Dutchdriftking zegt
Tja, een B3 is geniaal, maar wel op Duitse platen.
alpina007 zegt
Alpina power!!! 😎😎
PunicaOase zegt
De naam Alpina in de bumperlip en de blauwe remklauwen maken hem voor mij ‘fout’.. voor de rest heel lekker dit :-)
slickrick zegt
Alpina is gemaakt om in alle comfort +300 over de autobahn te cruisen en vrijwel iedereen eruit te rijden met je hele gezin inclusief de labrador, compleet nutteloos voor NL, en daarom wil ik hem heel graag hebben
sportevo zegt
@slickrick: helaas is zo’n beetje elke snelle auto nutteloos in Nederland…
autoliefhebber002 zegt
Ik zou heeel graag een BMW M willen maar een Alpina vind ik ook heel erg mooi. Vooral de klasse en toch snel. Als ik ooit de kans mag krijgen om een Alpina aan te schaffen zou ik dat zeker doen !
Niettemin zou ik ook wel een M model willen
mashell zegt
klasse? hahahaha. Met die wielen, de striping, die uitlaateindstukken, die typeplaatjes dan denk ik klasse bordeelhouder.
JamesBond007 zegt
Vette foto’s, jammer van die veel te neppe mist
Roskampies zegt
Ik denk dat dit het verschil tussen m en alpina producten goed uitbeeld. Als dit mag redactie…
https://youtu.be/ChECnq9P6jc
raoufff zegt
Mooie auto’s, alleen jammer dat die flutvestiging in Den Haag dit moet gaan verkopen, rij ik liever door naar Apeldoorn.
mashell zegt
De reputatie van de autohandel in Apeldoorn is wijd en zijd bekend…
Dieseltor zegt
@mashell: Generaliseren staat zeker niet in jouw woordenboek. Je gaat een bmw dealer toch niet vergelijken met een of andere kamper die aan elkaar gelaste auto’s verkoopt.
fromtheg zegt
Bergwerff heeft ook vaak mooie Alpina modellen waar de kop net vanaf is.
remarkable zegt
Bij Andy in de auto volgend jaar in een Alpina? 😂
mwti zegt
Technisch allemaal zeer mooi maar de uitlaten, de Tupperware en striping zijn niet mijn ding. Zelfs de velgen kan ik niet meer echt mooi vinden. Te groot. 20” op een 3-serie doet afbreuk aan het rijden. Spreek uit ervaring.