Hoe klinkt 0 tot 100 in 5,2 seconden, een topsnelheid van 270 km/u, en 350 pk? Bij mij als muziek in de oren. Maak kennis met de D5 (niet te verwarren met de volvo-motor), Alpina’s visie op de sterkste diesel-Fünfer, de 535d.
Diesel-lovers zijn verder altijd bovenmatig geïnteresseerd in maximum koppel, maar deze cijfers houdt de BMW-veredelaar nog even voor zichzelf. Of de auto het dus met de standaard-versnellingsbak doet, of dat er een vrachtwagen-exemplaar gemonteerd moest worden weten we nog even niet. Wel is het prettig dat aanhangers van de brandstof van de duivel nu ook voor een 5 van Alpina terecht kunnen. Vooralsnog had het bedrijf alleen nog maar een benzine-sedan en Touring in het assortiment.
Mocht je in de Alpina rustig cruisen, dan kan je een gemiddeld verbruik van 6,2 l/100 km (+ 0,8 l) en en co2-uitstoot van 165 gr/km (+23 gram) realiseren. Kan je je iets minder inhouden, dan verdwijnen deze cijfers als sneeuw voor de zon, maar daar staat natuurlijk wel extra lol tegenover.
De D5 rolt op de bekende ALPINA CLASSIC 20″ lichtmetalo’s. Achterop prijkt een subtiel spoilertje, en aan het interieur kan ook het nodige worden versleuteld. Dit blauwe exemplaar is in ieder geval van een sjieke upgrade voorzien. Oh, en je kunt hem ook als Touring bestellen.
bempi zegt
Die touring versie is echt kwijl !!! Bovenstaande trouwens ook. Als je het mij vraagt de ultieme diesel voor deze categorie.
johanhummer9 zegt
Kijk zo gaat de binnenkant van mijn toekomstige auto’s er nooit uitzien , verschrikkelijk
bempi zegt
@johanhummer9:
Dat mahoniehout met creme / beige leder bekleding is misschien niet de beste keuze, maar Mercedes en Audi en menig merken kunnen niet tippen aan dit rustgevend interieur van BMW.
KEV9 zegt
@bempi: onzin het interrieur van de A8 is een oase van rust, ik spreek uit ervaring
bempi zegt
@Soulmaster:
Ervaring van het bekijken op google zeker. De middenconsole van een gemiddelde Audi is vol gebombardeerd met zinloze / onpraktische knopjes. En daarom heeft BMW de idrive uitgevonden. Zodra je in een andere auto stapt ga je je al meteen irriteren aan al die dingen en tijdens het rijden helemaal. :P
KEV9 zegt
@bempi: laat ik nu zelf een A8 4.2 Tdi en 1 door abt getunde Audi rijden
bempi zegt
@Soulmaster:
Kijk en vergelijk. Rustgevend & Stress.
http://1.bp.blogspot.com/-Xglrudmonhs/TY9qwVSaG-I/AAAAAAAAABQ/8d623j_msrE/s1600/2006-BMW-7-Series-Interior-1280×960.jpg
http://www.loaneo.org/wp-content/uploads/2011/02/2011_audi_a8_interior.jpg
Nino zegt
@bempi: Plaats dan niet het interieur van een vorig model 7 serie en de huidige A8.. Dit is beter:
http://www.bmw.nl/nl/nl/newvehicles/7series/sedan/2008/allfacts/design/_shared/img/interior_f01.jpg
KEV9 zegt
@bempi: laat ik nu zelf een A8 4.2 Tdi en 1 door abt getunde Audi rijden
anakiet zegt
@bempi:
Audi staat juist bekende om zijn ergonomie. Kom jij aanzetten met onpraktische knopjes….
Tuurlijk jongen.
stanny zegt
@bempi: Eigenlijk ziet dit interieur er niet rustgevender uit dan m’n A5 ….
drivingpleasure zegt
@stanny: dit is nou stijl jongens, jullie auto’s zullen er in jullie ogen altijd meer rustgevend uitzien.
stanny zegt
@drivingpleasure: Over stijl gesproken: Geef mij dan toch maar het interieur van de Jaguar XF of XJ. (Of van de Ford Evos)
bempi zegt
@stanny:
Een kale A5 zonder opties kan ook erg rustgevend zijn. :D
floryn zegt
@bempi: Heerlijk dit soort bitch fights. Ga zo door met dit vermaak!
stanny zegt
@bempi: mmmmm Auch :D
De mijne is full-option, maar spijtig genoeg was elk knopje een optie bij Audi, maar ik denk dat dit bij alle Duitsers zo is…. Persoonlijk vind ik elk interieur met houtinleg er ouderwets uitzien.
faithnomore zegt
@stanny: Ik spreek nu over 5 jaar terug, maar op dat moment was elke Audi of vw met de verlichting aan net een kerstboom vanbinnen met vooral rood en blauwe lampjes. In een A4 van toen stonden vond ik ook teveel knopjes het leek net gebouwd om iedereen te laten weten hoeveel uitrusting je wel hebt
Treff zegt
Balen … ligt net een klein beetje boven budget, haha!! Maar dit is een mooie optie voor de dieselrijders, qua looks en preformance mag de B5 er wezen!
kaasboerin zegt
Supermooie uitvoering van Alpina, die kleurencombo is ook super uitgekozen. 4 pijpen vind ik ietwat extreem, maar ach, geef ze maar. :D
fep739 zegt
Mooie cijfers :) maar die Alpina zelf vind ik geenszins mooi.
Nino zegt
@fep739: Denk dat als ik ooit zo’n ding zou kunnen betalen ik alleen voor de tunen onderhuids ga. Het hele Alpina setje rondom wordt ik ook niet echt warm van. Bestel er wel een M-pakketje op dan af fabriek.
fep739 zegt
@Nino: good thinkin’ ;-) ‘k Vind die ganse Alpina-look er trouwens retro 80’s uitzien. Retro stickers van op ’t overschotschap , rechte retro voorspoiler en die alu velgsjes zijn ook zo 80’s. Hopelijk niet de nieuwe mode lol
Nino zegt
@fep739: Haha, naja aan de reacties te zien hier spreekt het toch mensen aan. Hier in de showroom staat een witte 5 sedan met M-pakket en 19 inch velgen, prima ding! Waarom helemaal volhangen met stickers en spoilers etc. zonde van zo’n mooi model.
Hubert zegt
Wat blijven die alpina stickers op de zijkant toch gigantisch gaaf.Vanaf de eerste keer dat ik ze zag op een M635CSI ben ik steeds weer onder de indruk hoe e met stickers een auto toch een chique uitstraling weten te geven.
kaasboerin zegt
@Hubert: Zien er keurig uit inderdaad, alleen die witte lijnen op de zijkant mogen er wat mij betreft dan wel weer af.
desoper zegt
Als ik veel geld zou hebben en een diesel zou moeten rijden (wat ik trouwens een onrealistische combinatie vind) dan zou dit zeker mijn eerste keus worden. Tenzij er nog een vierwielaangedreven variant op de markt komt natuurlijk.
KEV9 zegt
mjah, wat dacht je van een door abt getunde A8 die zowel meer pk’s als veel meer koppel heeft
torana zegt
@Soulmaster: en hoe weet jij dan hoeveel koppel deze Bwamer heeft ? ik zie ‘m liever als de A8, zeker van binnen
kaasboerin zegt
@Soulmaster: Wat is dit joh, vergelijk je nou een A8 hiermee? Neem dan een 7 serie. :lol:
bempi zegt
@kaasboerin:
+1
Jeroenmx5 zegt
Nogmaals, kan er niet bij worden vermeld wat zulks leuks nu kost? En nu niet aankomen met ,,,als je het moet vragen…..want dat is ooit bedacht door een stel Engelsen die popi wilde doen en vervolgens door een Duitser gered werden;)
599 zegt
Ziet er goed uit, alleen vind ik de naamsaanduiding van Alpina verschrikkelijk!
barney zegt
@599: Inderdaad, even de optie “zonder type aanduiding” aanvinken dus. En een ander type velgen als we toch bezig zijn. Dit model gebruiken ze eigenlijk veel te lang. Verder wel bizar dik ding, natuurlijk.
Sciurida zegt
Is dit niet uniek? Ik zie niet vaak tunerts met diesels!
kaasboerin zegt
@Sciurida: Nee dat klopt, omdat getunede auto’s door professionele bedrijven als Alpina vrijwel allemaal nogal prijzig zijn, en mensen met zoveel geld dan liever in een benzine rijden.
anakiet zegt
@Sciurida:
Vreemd, motorische tuning wordt juist bij diesels gedaan. Je wilt niet weten hoeveel gechipte tdi’s er rond rijden.
Uit geblazen motoren valt nou eenmaal makkelijk meer vermogen te halen, ook uit diesels.
Optische tuning zie wat minder vaak bij diesels, ziet er vaak snel sjonnie uit en dat wil de gemiddelde lease rijder niet.
schellekens006 zegt
snap 1 ding niet van Alpina en dat is dat lelijke lettertype achterop (klep) van de auto. Dat moeten ze echt eens iets aan doen. Dit lijken van die plakletters van de halfords. Je kunt natuurlijk de letters Alpina D5 verwijderen maar dat wil je niet als het mooi is.
stanny zegt
Is blauw het nieuwe [s]wit [/s],[s]mat[/s],… ?
Zag het ook bij de nieuwe 911 en het is wel mooi!
stanny zegt
@stanny: f… tags werkten niet…
E550 zegt
Lol met een diesel, kan dat?
faithnomore zegt
Waar kan ik de liefst Belgische prijzen vinden van alpina ? en kan je ze misschien bij BMW zelf bestellen ? Ik vind de nieuwe 5 zeer geslaagd, maar denk wel dat ik er me oud in zou voelen. Anderzijds is men 3 touring eigenlijk maar nipt met een peuter en een baby
bigcar zegt
toch liever de m5 !
anakiet zegt
Niet mijn ding. 10 jaar geleden was het Alpina design nog wel leuk. Maar het is inmiddels 2011, dus het wordt tijd om wat anders te verzinnen. Typisch ook dat iedereen zo enthousiast is over Alpina, maar Audi allemaal op ekaar vinden lijken.
Overigens wel dikke specs voor een 3L diesel, daar zijn ze toch wel een stukje verder dan bij Audi. De nieuwe 7 vind ik sowieso niet echt geweldig (uiterlijk), stuk beter dan de vorige , maar ik kan niet wennen aan die varkens neus (die ook andere BMW’s hebben).
Mocht ik het geld te besteden hebben en een diesel willen rijden, dan ga ik voor een V8 diesel, die valt ook nog wel te chippen, mocht je 800NM op de 4 wielen niet genoeg zijn
anakiet zegt
@anakiet:
Whaha is dus een 5 serie, BMW heft nu et zelfde probleem als Audi….
zkh_tim zegt
Als eigenaar van een alpina d3 biturbo touring, oftewel een diesel variant van Alpina, kan ik de reacties hier niet begrijpen. Mensen die of de DIESEL of ALPINA afkeuren…… misschien zou je is even het volgende overwegen:
– Het is verstandig niet over dingen te praten waar je geen verstand van hebt
– Valt je ook op dat al die afkeurende mensen nog nooit een v8 v10 of laat staan v12 hebben gereden als woon werk verkeer voor langer dan een jaar
– En over smaak valt niet te twisten
Ik rij 25.000 km per jaar of misschien meer, maar heb geen zin meer in de kosten zoals ik deze had met de m5 touring. 1,63 per liter waarbij je 1 op 5 gemiddels rijdt, wat dus uitkomt op 8153 per jaar excl afschrijving, zakelijke bijtelling en het onderhouden. Toch zoek je iets met klasse en comfort, wat vervolgens ook nog exclusiefs en snel is wanneer je het nodig hebt. Dan kom je dus bijvoorbeeld uit bij een Diesel Alpina. kosten 25.000km waarbij je 1 op 14 rijdt met 1,28 per L zijn 2285. Bijtelling lager en onderhoud ook. Kortom misschien is leren rekenen gewoon een mooi alternatief, want ik denk dat een jaar m5 ten opzichte van een d5 biturbo ongeveer uitkomt op €15.000netto. Dit is ongeveer 3/4 van een modaal jaarinkomen en dat is excl. de 30.000 euro afschrijving per jaar.