De nieuwe 4 Serie Gran Coupé is voor het eerst als Alpina te krijgen, en nu ook als diesel.
Als BMW met een nieuw model komt kun je er vergif op innemen dat er ook een Alpina-versie komt. Oké, bij de kleinere modellen kun je het vergif achterwege laten, maar alles vanaf de 3 Serie wordt steevast aangepakt door Alpina.
Toch laten ze hier en daar wat liggen. Zo was er van de vorige 4 Serie Gran Coupé geen Alpina-versie. Terwijl daar juist wel ruimte voor was, want een M-versie was er niet. Met de nieuwe generatie 4 Serie doet Alpina het echter anders.
In maart presenteerden ze namelijk de Alpina B4 Gran Coupé, hun interpretatie van de nieuwe 4 Serie Gran Coupé. Daar blijft het niet bij, want Alpina toont vandaag de D4 S Gran Coupé. Een dikke diesel dus.
Als uitgangspunt is de 3,0 liter zes-in-lijn diesel genomen. In de 430d is dit blok goed voor 286 pk en 650 Nm aan koppel. Alpina weet daar echter 355 pk en 730 Nm van te maken, mede dankzij twee turbo’s.
Hiermee is deze diesel rapper dan de M440i Gran Coupé. Een sprintje van 0 naar 100 km/u neemt namelijk maar 4,8 seconden in beslag, mede dankzij ‘Allrad’-aandrijving. De topsnelheid ligt op 270 km/u. Dat laatste is niet zo spectaculair in vergelijking met de B4, maar genoeg om alle begrensde Duitsers voorbij te zoeven op de Autobahn.
Zoals het een Alpina betaamt is de D4 S Gran Coupé vooral een comfortabele cruiser met een sportief randje. Een dieselmotor past daar natuurlijk prima bij, ongeacht of diesels nog van deze tijd zijn. Met de uitstoot valt het overigens wel mee. Het is zelfs een mild hybrid.
Qua uiterlijk heeft de D4 Gran Coupé dezelfde behandeling gekregen als de B4 Gran Coupé (en eigenlijk alle Alpina’s). Niet verrassend dus, maar wel lekker. De twintig-spaaks velgen en de vier uitlaatpijpen blijven fraai. En zo’n chique donkergroen kleurtje helpt natuurlijk ook.
We weten ook al wat deze dikke diesel moet kosten, namelijk €79.700. Voordat je gaat juichen: dat is de prijs in Duitsland. Je kunt ‘m ook alvast zelf samenstellen in de configurator van Alpina. De B4 en D4 zijn er overigens enkel en uitsluitend als Gran Coupé. Waar het bij de vorige generatie andersom was, lijkt het er nu op dat Alpina de tweedeurs versie overslaat.
Dutchdriftking zegt
Al met al geen hele grote verrassing dat deze zou komen en hoe hij er uit zou zien. Maar is dat erg? Je vaste bestelling bij je favoriete restaurant is ook niet verrassend, maar wel precies wat je fijn vind.
Ram-G-maN zegt
Jammer dat ze niet de moeite hebben gedaan om met een alternatieve neus te komen. Nu hebben ze weer -zoals we dat van Alpina kennen- alleen wat opplaktupperware geplakt. Gemiste kans.
scrmeagle zegt
Blijkt maar weer dat je er geen verstand van hebt.
atrak zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
lexis zegt
“Diezel ” in een sportieve coupé heb ik nooot gesnapt. Als je dergelijke klasse BMW wilt rijden is er toch maar 1 motor die meedoet en das de 6l op benzine. Oké kwa loopcultuur zijn de 6 cyl diesel ook niet slecht maar de sound en gasrespons van de benzine is niet te vergelijken. En dat tractor koppel vind ik persoonlijk eerder een nadeel dan een voordeel, het haalt de levendigheid uit een motor toerental bereik is zo beperkt waar dergelijke motor het goed doet.Maar goed in Duitsland zal het nog zin hebben voor mensen die dagelijks 100 d’n km autosnelweg rijden maar gezien er exportgewijs geen vraag meer is naar diesels zijn deze dan ook ten dode opgeschreven afschrijving en waardevermindering zal enorm zijn.
mashell zegt
Op welke wijze is wachten tot de toerenteller door het dode gebied heen is en de 4000 bereikt “levendig”?
Als het je om loopcultuur (germanisme) te doen is wil je niet langer een Alpina B4 of een 440i want tegenwoordig heeft de i4 met afstand de beste loopcultuur en het meeste koppel.
potver7 zegt
Heeft DS al een verkoopverbod geëist? DS4… D4 S…. Er zijn zo van die Duitse fabrikanten die dat heeeel verwarrend vinden.
potjak zegt
Wat een plaatje, ziet er erg fraai uit zo in het groen en de Alpina velgen.
e36thuglife zegt
Geen Hasselhoffmeister knik dus nep Bimma.