En ook nog eens een geslaagd uiterlijk. Goed bezig!
Fabrikant/tuner Alpina bracht ons eerder al de B4 Cabrio op basis van de 4-serie (F33), maar nu is het tijd voor de variant met zelfontbrander. De 3-liter zescilinder met twee turbo’s is opgepompt naar 350 pk @ 4.000 rpm en 700 Nm tussen 1.500 en 3.000 rpm.
Daarmee sprint de cabrio in 5 tellen naar de 100, de topsnelheid ligt op 275 km/u. Ter info: de BMW 435d Cabrio levert 313 pk, maar is (in Duitsland) ook zo’n 4.000 euro goedkoper. De prijs van de Alpina D4 ligt in datzelfde namelijk op land 64.800 eurootjes.
Voor wie toch liever benzine tankt: de B4 Cabrio zit natuurlijk ook gewoon nog in het gamma. Die versie levert 410 pk en 600 Nm.
fejjie zegt
Lijkt me een heerlijke auto. Autocar heeft een vergelijking van deze auto met de M3 gedaan en deze kwam er als winnaar uit.
ettie zegt
@fejjie: met de d of de b4?
fejjie zegt
@ettie: D3 https://www.youtube.com/watch?v=NoRAeL8qgSM
ettie zegt
@fejjie: thanks, ik kijk ‘m zo even!
drivingpleasure zegt
@fejjie: Ja leuk maar toch niet een super test. Als je de snelheid gaat testen en je laat hem in drive staan inplaats van de M stand waarom zou je het dan testen met een M versie? Ook vind ik 1 rondje rijden om ze te vergelijken niets zeggend. De M3 is een stuk wilder en sportiever afgesteld dus rijdt de D3 een stuk aangenamer. Je zal een paar rondjes moeten rijden om uiteindelijk de beste resultaten te vergelijken. 1 rondje betekent dat als je in 1 van beide auto’s een fout maakt en in de ander niet dat je ze dus al moeilijk kan gaan vergelijken..
fejjie zegt
@drivingpleasure: Ik heb al meerdere journalisten horen zeggen dat de M3 meer fun is om te rijden in de comfort stand, dat zou het kunnen verklaren. Daar komt nog eens bij dat de journalist van dit filmpje aan het twijfelen was om zelf een M3 of Alpina te kopen en hij heeft zich uiteindelijk een alpina gekocht (waarvan je nog meerdere filmpjes op het kanaal vind). Dus dit oordeel is zeker niet gemaakt na 1 rondje.
kapiteinaudi zegt
Nu ben ik geen liefhebber van BMW, maar de 4-Serie is gewoon mooi. Nog mooier wordt het wanneer het dak eraf kan. En 350 pk onder de kap is ook not too shabby.
arii zegt
Diesel FTW!! Een snelle diesel rijdt veel fijner in het dagelijks verkeer.
SimonMc zegt
@arii: Tijd om eens met een fatsoenlijke benzine te rijden dan.
arii zegt
@SimonMc: tijd om eens met een fatsoenlijke diesel te rijden dan.
e39540itouring zegt
Naast de hogere prijs ook maar 1 jaar garantie in plaats van 2. Samen met hoge bpm en bijtelling zal het daardoor altijd exclusief blijven. Prachtige auto!
crackdavid zegt
@e39540itouring: Er zijn geen Nederlandse prijzen van Alpina’s. Wanneer je bijvoorbeeld een D3 importeert nemen ze een 335d om de bpm te berekenen. Het enige nadeel is dat je voor onderhoud naar Duitsland moet, omdat BMW Nederland Alpina niet ondersteund.
jaapiyo zegt
@crackdavid: ja ik wed inderdaad dat de nederlandse dealert je keihard weigert als je hem komt smeken om je geld bij hem/haar(?) achter te laten voor onderhoud…
gtwillem zegt
@crackdavid: volgens mijn heeft de Alpina D3 gewoon Europese typegoedkeuring. Alpina is ook gewoon een autofabrikant, dus met zijn eigen fabrieksopgaves qua verbruik. Dus heeft wat dat betreft niets met een BMW 335d te maken.
crackdavid zegt
@gtwillem: Dit verteld een man op een forum die daadwerkelijk een nieuwe Alpina heeft gekocht: “In principe is het rekenmodel exact hetzelfde als een 535d met dezelfde opties aangezien Alpina geen geldige beoordeling heeft bij de fiscus en dus de auto/motor neemt die ervoor is gebruikt. Zo staat de huidige Alpina D3 biturbo touring in de bpm als zijnde een 135d.”
Bron: http://www.autoweek.nl/forum/read.php?4,4205442,page=58
griffendahl zegt
@crackdavid: BMW dealers doen gewoon onderhoud aan Alpina’s en als je er dolgraag een nieuw wilt hebben kan dat ook gewoon bij een BMW dealer.
crackdavid zegt
@griffendahl @jaapiyo. Lees dit maar eens dan…. http://loveatfirstdrive.nl/artikelen/bmw-335d-xdrive-alpina-d3-biturbo/
gtwillem zegt
@crackdavid: Ekris is in Veenendaal was altijd BMW-Alpina dealer. Die deed ook onderhoud en verkocht nieuwe Alpina’s volgens mij.
crackdavid zegt
@gtwillem: Ja, was…
roppp zegt
@crackdavid: in Lent bij Nijmegen zit toch ook zo’n mannetje
Megakix zegt
@gtwillem: er is nog 1 dealer, die zit in Rotterdam.
PeugeotGTI zegt
Sorry maar een diesel motor kan prima in zo’n dikke Alpina station maar toch echt niet in een cabrio.
schellekens006 zegt
@peugeotgti: wel in een Peugeot?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@schellekens006: niet in een Peugeot GTI…
Donstil zegt
@PeugeotGTI: Niet? Volgens mij bewijst Alpina met deze auto juist dat dit prima gaat.
Geen diesel motoren in Cabio’s is iets van vroeger en iets van mensen die het internet na praten.
w0o0dy zegt
@Donstil: behalve als je stilstaat bij een stoplicht.. En dan mag je hopen dat je geen zacht briesje in de rug hebt.. Zit je EN in dat dieselgereutel en in de stank.
Diesel en cabrio is zot. Behalve voor die figuren die een cabrio kopen of erger leasen en nooit open rijden (sneu volk).
Donstil zegt
@w0o0dy: In de diesel lucht zit je ook in een benzine cabrio. Tenzij je volledig in je eentje bij het stoplicht staat natuurlijk.
lekbak zegt
@w0o0dy: niks mis met het genagel en de geur van een diesel. Alleen ze horen niet in een personenwagen.
marinepower zegt
@lekbak: als het er minimaal maar 6 cilinders zijn, 4-pitters klinken inderdaad voor geen meter( geldt trouwens ook voor benzine gestookte motoren)
lekbak zegt
@marinepower: zelfs een 4 cilinder kan goed klinken hoor. Google maar eens op ‘industrie 4vd 6a’. Welkom in mijn wereld ;)
mashell zegt
@w0o0dy: “behalve als je stilstaat bij een stoplicht..” De start stop automaat lost dat probleem al lang voor je op. Start stop is een comfort feature, geen stationair draaiende vibrerende motor meer bij het verkeerslicht, heerlijk.
s62b50 zegt
Prachtig
ohoogeveen zegt
Fraai hoor wat ze tegenwoordig kunnen doen met diesel
schellekens006 zegt
Komt er ook nog een 450Md lijkt me wel wat.
marinepower zegt
@schellekens006: laat maar komen, al gok ik eerder op M440d
freshlife zegt
@marinepower: m450d dan toch?
730ld zegt
Hè hè eindelijk weer dikke 6 cilinders in het nieuws. Top!!
jrmpower24 zegt
@730ld: alsof de dikke blokken van BMW ooit weg zijn geweest..
trustmeiamanengineer zegt
Lekker hoor. Wel jammer dat ze (nog steeds) van die Halfords plakletters gebruiken voor de typeaanduiding, ziet er echt niet uit…. Maar kan er gelukkig ook af.
Doe mij dit blok toch maar in een 3 touring, dan wil ik graag de B3 erbij voor het weekend.
trustmeiamanengineer zegt
@trustmeiamanengineer: B4 cabrio*
toyotafortuner zegt
Altijd fraai die Alpina’s!
gtwillem zegt
Sinds de M3 de M3 niet meer is, is de D4 een puike optie. Je mist wat vermogen, maar 350 is nog altijd voldoende. Daarbij past zo’n topdiesel beter bij een wat zwaardere auto. Zeker met automaat en vierwielaandrijving (zal wel een optie worden). Ideale allrounder.
En ergens vindt ik Alpina’s leukere auto’s dan BMW M modellen. Vroeger waren de M’s een beetje fout, maar ook lichter en hoogtoeriger. Nu de huidige M-generatie wat teleurstellend is met de logge turboaangedreven versies met automaat, is zo’n Alpina een uitstekend alternatief.
Op een circuit is een M absoluut beter. Maar Alpina’s zijn gebouwd om het de bestuurder zo aangenaam mogelijk te makelijk. Comformance met een stevige portie alltagstauglichkeit. En een echte Alpina is toch een beetje voor de fijnproever. In M modellen zie ik net te vaak rare mensen zitten die hem waarschijnlijk kopen omdat het de dikste is, Jonguh!
Ik zou zelf wel een achterwielaangedreven D3 Touring willen hebben. Alpina-Grün, Vanille interieur, licht Alpina hout, donker alcantara hemeltje, 20 spaaks velgen (oude design), gouden Alpina striping, zwarte badges. Heerlijk fout!
crackdavid zegt
@gtwillem: Heel veel sneller is een M anders niet op een circuit. Kijk dat filmpje van Autocar maar van de M3 vs D3. Scheelt allemaal zeer minimaal.
gtwillem zegt
@crackdavid: ik heb hem gezien. Scheelt niet zo veel. Zeker niet zo veel als vroegah.
Maar het is op zich ook niet opmerkelijk, de auto’s zijn gebouwd volgens hetzelfde recept: dikke zes in lijns met veel koppel bij lage toeren gekoppeld aan een automaat.
De M3 heeft niet meer de lichtvoetigheid en precisie die de vorige wèl had!
knipperlichtje zegt
Heerlijk, er komt ook nog best een leuk geluidje uit een dieselende alpina. Al is het natuurlijk niet met de benzineversie te vergelijken.
danmar zegt
Op de een of andere manier smoelen die wielen niet onder de cabrio, ze zien er wat ielig uit. Komt zeker doordat de 3 zo’n grote bak is geworden.
spidermann zegt
Nog een (electrisch wegklapbare) trekhaak eronder voor de caravan/boot en dan helemaal top.
RobUSA zegt
Lekker al die zwarte stink rook die naar binnen komt (na een paar maanden).
Dutchdriftking zegt
Wat een fantastische bak koppel!
jaapiyo zegt
Ik weet nog toen ik als kind bij een van mijn matties kwam waar ze een autoblad hadden liggen met daarin oa een E39 Alpina D5 biturbo. De vader van die mattie vroeg me welke auto ik zou willen hebben uit dat blad en ik zei dat dat wel die Alpina moest zijn. Hij zei: “nou ja, dat is in ieder geval wel eerlijk”. Kennelijk geen fan van Duitse dikbolides of zo.
Maar goed die Alpina die maakte toen wel een enorme indruk. Volgens mij was het zelfs hun innovatie (die biturbo variant van het dieselblok) die later tot de ’35d’ van BMW zelf geleid heeft. Je had toen ook echt uitgeboorde blokken et cetera en de switch tronic waar je je nu waarschijnlijk dood aan zou ergeren maar die toen echt vernieuwend was.
Maar, inmiddels ligt dat toch wat anders…voornamelijk chippen ze eigenlijk alleen nog bestaande blokken en passen dan hooguit wat koeling aan. En ok als je het uitgebreide leder pakket aanvinkt is dat vast wel mooi en goede kwaliteit maar is het nog zoveel beter dan wat Individual te bieden heeft?
De glans van Alpina is er toch een beetje af wat mij betreft.
gtwillem zegt
@jaapiyo: Klopt deels. De E39 5-serie van BMW heette B10, en de diesel versie D10 BiTurbo.
Dat was voor zijn tijd een enorm vooruitstrevende auto. Bijna 250pk uit een zescilinder terwijl Audi (180pk), BMW (184pk) en Mercedes (197pk) beduidend minder hadden. En dat waren al erg dikke diesels. Voor toen.
De motor van de 535d is niet helemaal gelijk aan de Alpina D10. De Alpina heeft twee even grote turbo’s die paralell staan, en de 535d een kleinere en een grotere in serie. Dat vertaalt zich in een bruuskere opnouw voor de Alpina, terwijl de BMW onderin soepeler oppakt en langer kan doorhalen in de toeren. Het blok komt kwam oorspronkelijk uit de BMW X5 RAID, waarmee ze Paris Dakar reden, als een soort testbank.
Dat Alpina glans verloren heeft is helaas absoluut waar. Sinds de Alpina Roadster S uit productie is, hebben Alpina’s geen handgebouwde blokken meer. Daarnaast volgt BMW nu het zelfde recept met de M-modellen (zelfde turboblokken met automaat). Maar de blokken zijn wel stevig aangepakt door Alpina. Ze lopen waanzinnig mooi, en de aankleding van een Alpina is net wat stijlvoller dan M.
griffendahl zegt
@gtwillem: inderdaad, vergeet vooral ook niet de prachtige afwerking en het rijk met mooier leer beklede interieur van de Alpina’s niet. Het is echt niet alleen het blok en onderstel dat ze onder handen nemen.
ter zegt
Diesel cabrio, dan zit je toch hele tijd in je eigen diesel walm.
Net als je eigen scheten opsnuiven.
mashell zegt
@terrorizer: als je aan achteruit racen doet, dan wel.
tombe zegt
@terrorizer: enkel als je stil staat en met koude motor.
De 4-serie, of 3 coup, is imo al jaren z’n sportiviteit kwijt maar stel, je bent vrijgezel met een buitenverblijf in het zuiden en occasioneel een +1.
1000km met een bak, massa’s koppel en veel comfort.
In mijn ogen een goede GT en niet een Bentley continental GT die je om de 200km mag volgooien.
mashell zegt
Zonder “verhaal” op de kofferbak kon ik er wel mee leven.
mrrallycross zegt
Doe mij dan toch maar gewoon de coupe
baars1992 zegt
“Geslaagd uiterlijk”… Ja, totdat je het dak erop doet. Wat is een hardtop toch lelijk!