Shots fired.
Alpina zet zichzelf in de markt als de snelle BMW optie voor fijnproevers. Een M GmbH product is tof, maar een beetje schreeuwerig en nodeloos hard afgesteld. Voor de ultieme Autobahn cruiser kan je beter in Buchloe aankloppen, zo vinden ze bij Alpina. Gezien deze hang naar de subtiele aanpak, is het opvallend dat Alpina’s productchef Thomas Cornu er onlangs met de botte bijl invloog. Bij de persintroductie van de Alpina B5 Touring in Australië, sabelde Thomas en passant even keihard de Audi SQ5 TFSI (rijtest) neer:
They [Audi] started to produce a new SQ5 with a TFSI engine – and it was rubbish.
Het publiek dacht eerst nog even dat Der Thomas een grapje maakte. Op dat moment had Thomas daar nog een beetje elegant in mee kunnen gaan, maar in plaats daarvan trapte hij zijn voet naar het gaspedaal:
Really, it’s not a good car, and the press was not good, and the car is not selling well – especially in Australia. It’s very low numbers, and that’s why in Europe and Australia they are bringing the SQ5 TDI back again in 2020.
Wow Thomas, vertel ons anders hoe je er echt over denkt. Uiteraard is er wel een reden te verzinnen voor deze ontboezeming. Alpina introduceert namelijk ook de nieuwe XD3 in Australië, met dieselmotor. Dat model wordt waarschijnlijk de verkooptopper van het merk Down Under. Aan de andere kant gaat Audi ook de SQ5 met TDI leveren in Australië en daar had Cornu dan weer betere woorden voor over. Al met al zijn het dus een beetje rare fratsen van Thomas, of vind jij de SQ5 TFSI ook gewoon ruk?
Loek zegt
SQ5 is ruk in elke vorm, want het is een ‘sport-SUV’. Een term die wat mij betreft niet bestaat. Als je sportiviteit zo belangrijk vindt, neem dan eens een concessie op het gebied van die hoge instap. Lekker laag, dat voelt veel sportiever aan. Kun je gelijk door naar de RS5 Sportback. Dat is namelijk wel een schitterende auto.
leaper035t zegt
@720s: De RS Q3 is ook zo’n topper. Zucht. Vandaag een groene en een blauwe RS5 Sportback naast elkaar zien staan. Daar werd ik wel vrolijk van! Prachtige wagens, dik zonder schreeuwerig te zijn. I like.
lincoln zegt
@720s:
OK .. dat is idd een ander marketingpraatje ..
Maar in welke folder staat de waarheid ??
ghost zegt
@720s: RS5 is net een stofzuiger, die 2.9 V6 vind ik geen “echt” RS-product. De tune klopt gewoon niet..
Jantje_555 zegt
@720s: sport-SUV…je weet toch waarvoor die S staat in SUV…
karhengst zegt
@Jantje_555: Voor sport. Het is een vehikel om je sports utilities mee te vervoeren. Golftassen bijvoorbeeld. Geen sportwagen.
gregorius zegt
@720s: Een SQ5 is een perfect idee. Zo’n SUV is voor mensen zoals ik: lekker zitten in zo’n auto; goede stoelen, beetje meer overzicht en na een lange rit kom je er fris uit. Zo’n auto hoort met een lekker dikke diesel (of een goed hybride systeem), want dat gewicht moet wel van zn plaats komen.
Dan mist er nog 1 ding: dat lekkere 6-cyl / V8 geluid als je m even op zn kont trapt. Daar zou de SQ5 goed in moeten zijn (wat het dus blijkbaar ook niet is).
Dus ja, als ze dat niet kunnen, dan is er inderdaad ook geen reden meer om dat ding zo te kopen.
En een hoop eigenaren van een SQ5 (of auto uit die klasse) die ook van sportief rijden houden, zullen er ook iets naast hebben.
Loek zegt
@gregorius: ik ben zelf helemaal geen hater van ‘de SUV’ in het geheel. Het is niks nieuws dat men op een bepaalde leeftijd het gewoon fijner vindt om iets hoger te zitten. Vroeger deed je dat met zo’n Volkswagen Golf Plus gedrocht, nu kun je de fris uitziende T-Roc kopen. Zoals ik vaker heb gezegd, de Kona van mijn ouders is niet de mooiste auto ooit. Maar hadden zij deze keuze 5 jaar geleden gemaakt, dan was het een ix20 geworden. Die vind ik nog veel erger. Nee, het is de marketing waar het fout gaat.
Het is op zich leuk om die hoge zit te combineren met wat reserve onder je rechtervoet. Daar zit het hem niet in. Maar moeten al die auto’s dan in de markt gezet worden alsof het sportauto’s zijn? Zo’n SQ5 is waarschijnlijk een vlot ding, maar een set fake uitlaten en wat andere meuk erop plakken maakt het nog geen sportwagen. Wat mij betreft zou je die dikke motor moeten combineren met een ingetogen uiterlijk en een scala aan luxe opties. Dan heb je écht het beste van twee werelden.
Als je een sportwagen wil, dan is eigenlijk de sport-estate of sedan al het uiterste uit het begrip trekken. Een kenmerk van een sportwagen is gewoon de lage zit, dat is deel van het gevoel.
Dutchdriftking zegt
Hij is beter in Auto’s bouwen dan in pr…..
MAB zegt
Alpina is ruk in zijn geheel. Ze verdienen geld met een auto antieker uit te laten zien dan dat het uit de fabriek komt gerolt. Daarnaast heeft die wel gelijk over de SQ5, koop de nieuwe X3 of GLC of Macan in dat segment.
bitd zegt
@mab: nieuwe SQ5 is diesel, dus opgelost volgens hem…
joostvis zegt
@bitd: oude SQ5 was toch diesel? Deze is TFSI als ik me niet vergis.
bitd zegt
@joostvis: het vorige model was een diesel, het nieuwe model een TFSI en de facelift is/wordt een diesel. Zo heb ik het begrepen uit de diverse berichten
joostvis zegt
@bitd: klopt, had het verkeerd gelezen!
bitd zegt
@joostvis: https://www.audi.nl/nl/web/nl/modellen/q5/sq5-tdi.html
joostvis zegt
@bitd: Ik had deze saaie update gemist! Scusi.
joostvis zegt
@bitd: nvm, verkeerd gelezen
pa045 zegt
@mab: en Singer is natuurlijk prachtig..
Vele tonnen aan Euro’s waard.
jeroenwz zegt
Wel een zwaktebod: je eigen merk promoten door een ander neer te halen. En dat voor priemijum-merken onder elkander! Foei! Dat je dat als Audi doet tegen Tesla (en dan wanneer de Tesla al ruim 6 jaar op de markt is, je eigen e-auto een range heeft die daar ruim onder blijft) is heeeeeel wat anders…
vroom11 zegt
Iedere suffe suv is very ruk!
Zo‘n onzin die Chelsea Tractors Altijd +2 ton, zwabbert, suf stuur gevoel en gaat alleen maar rapjes recht door. Als je nou plaats moet hebben, koop dan een leuke station
pa045 zegt
@vroom11: ja een RS6 moet je kopen. Die weegt euhh.. 2 ton. En gaat super door de bochten..
vroom11 zegt
@pa045: 2k, maar toch wel een stuk dichter bij het asfalt… betekent volgens mij toch nog steeds iets betere bochten kwaliteiten, minder gezwabber, etc.
Persoonlijk voor mij: iets lichters dan n RS6 met genoeg power = fun en sportief
lithiumion zegt
SUV niet sportief, alles is relatief; sportief rijden anders dan F1 is r..
pindakoning zegt
Is een keer wat anders dan dat politiek correcte gedoe altijd. Hij geeft gewoon zijn mening en ja dat is dan even negatief
duittenb zegt
“ ‘Sportief’ – voor een SUV”
lincoln zegt
Een auto “sportief” ??
Zo .. dan ben je er echt flink ingetrapt ..
tjorque zegt
@lincoln: kom kom, een vetpens rondzeulen is ook inspanning… niet?
En inspanning is sport! ???
arias zegt
Hier in Canada zie ik bijna meer SQ5’s dan de gewone SQ5. En ook hier is de SQ5 TDI nog niet te verkrijgen. En dat te bedenken dat wij een van de grootste markten ter wereld voor de Audi Q5 zijn, met 12.000 verkochte exemplaren hier. In Frankrijk waren dat er nog geen eens 6.000 volgens mij, met helft meer inwoners
bitd zegt
@arias: CETA ?
karhengst zegt
De SQ5 was dat dat model wat boven de standaard metingen niet meer vooruit te branden was, of was dat de reguliere Q5 TFSI?
De acceleratievideo op Autoblog was een echte teleurstelling.