De Duitse tuners met fabrikantenstatus zijn een schim van wat het was. Gelukkig blijft er nog iemand dapper weerstand diepen.
Alpina, Brabus, Ruf: allemaal speciale bedrijven die een eigen fabrieksstatus hebben. In principe doen ze het zelfde: ze pakken een normale auto van ‘hun’ merk (John Deere is mien merk) en verbeteren die. Het eindresultaat is dermate afwijkend dat de auto een eigen typegoedkeuring krijgt. De tuners in kwestie zijn dan nauwelijks tuners meer, maar een fabrikant op hun eigen wijze. Bij een Alpina B5 staat er op het kentekenbewijs niet ‘Sjaken 5 Serie met koortslipbumper en sjonniestriping’, maar ook echt ‘Alpina B5’.
Maar ja, Ruf heeft al jaren geen nieuw type auto gemaakt. Die doen nu alleen restomods. Alpina is verkocht aan BMW en zal waarschijnlijk promoveren/degraderen tot een soort Maybach-esque uitrustingsniveau. Ja, dan hebben we Brabus gelukkig nog, alhoewel die ook al gestopt zijn met het lepelen van twaalfcilinders in E-Klasses.
Shelby Super Snake
Nee, bedrijven als Alpina, Brabus en Ruf zijn een schim van wat het vroeger was. Gelukkig hebben we Shelby American nog. Shelby is ook een eigen fabrikant dat eigen producten maakt. Dat doen ze op basis van Fords (niet altijd het geval geweest, trouwens!). Uiteraard is de Mustang hun favoriete onderwerp. Nu denk je: je kan toch een Shelby GT350 of Shelby GT500 bij de dealer kopen? Ja, klopt, dat zijn gewoon Ford Performance-producten met de naam Shelby erop. Bij een echte Shelby van Shelby American staat de naam Shelby ervoor. Helder?
Dit is hun laatste product, de Shelby Super Snake. Wat ziet ‘ie er bruut uit, hè? Het is natuurlijk typisch Amerikaans met die striping. Maar dat is het niet alleen, er zit ook een beetje finesse achter. Check die wielen: dat zijn. gesmede Magnesium patta’s. Ze zijn dik 4 kilogram lichter dan reguliere aluminium wielen van deze maat (20 inch). Sowieso wilde Shelby dat de Super Snake een betere wegligging dan ooit had. Daarom is het complete onderstel aangepast. Shelby belooft een veel scherpere en directe ’turn in’. Dus minder onderstuur en meer controle. Dat klinkt heel on-amerikaans (als je nog leeft in het stigma van die jaren ’70 sloepen uit de VS natuurlijk).
Ook met handbak!
Ga je voor de handbak (en natuurlijk doe je dat, waarom zou je een Mustang automaat bestellen?) dan dan krijg je ook nieuwe pookmechanisme met kortere schakelwegen en andere aandrijfas. Voor een lager gewicht zijn de schermen van koolstofvezel en is de motorkap van aluminium. Je kan de Shelby Super Snake verder herkennen aan een unieke grille, side-skirts en enorme spoiler. Althans, die laatste krijg je alleen als je de coupé kiest. Er schijnen ook mensen te vragen naar cabrio-versie en die krijgt een kleine ducktail-spoiler.
Dan de motor. je kan de Shelby Super Snake krijgen met twee vermogens: standaard of echt een hele hoop. Standaard raken ze de motor niet, ze zetten er alleen Borla-uitlaat onder zodat de superslang beter klinkt. Wil je dat de prestaties in de pas lopen met het uiterlijk, kun je de Whipple Supercharger bestellen. Dan stijgt het vermogen van 480 pk naar 830 pk! En het mooie is, je krijgt gewoon 3 jaar garantie. Volgens Ford zijn de aanpassingen dermate goed, dat ze de auto niet zien als een getunede auto.
Meer lezen? Deze 9 sportieve vierzits cabrio’s zijn eigenlijk dramatisch!
lekkaah zegt
Van 480 naar 830?! Hoeveel liter is die supercharger?
willeme zegt
@lekkaah: als ik mij niet vergis is het een zesde generatie Whipple compressor van precies 3 liter.
lekkaah zegt
Oof, dat zal wel lekker janken!
PunicaOase zegt
Smullen dit! Fantastisch!!
William zegt
In 2018 hadden vermoedelijk nog maar weinig mensen beseft hoe snel het afgelopen zou zijn voor al die bekende tuner namen. De overgang naar elektrisch is de doodsteek voor Alpina, Brabus, ABT, etc.
dare2think zegt
Ze kunnen inpakken omdat er geen moer meer aan is om aan te draaien (letterlijk en figuurlijk). Tuners vergrootten de ‘fun’ van brandstofauto’s door al aanwezige eigenschappen van verbrandingsmotoren te versterken. Geluid, vermogen, emotie. En als de motor dan toch al getuned werd, dan ook maar meteen een stel visuele upgrades als bumper, spoilert, etc.
Haal je die eigenschappen weg, dan is er geen ‘fun’ om te versterken en valt de hele zin van het tunen weg. Elke brandstofauto wordt beter van 100 pk extra ..
kniesoor zegt
Maakt Ruf de SCR inmiddels (ook) niet meer ? Dat zou wel verdrietig zijn . . .
Redrum zegt
Dat is wel vet!