Dit mogen we wel goed nieuws noemen.
Alpina timmert nog steeds lekker aan de weg. Voldoende mensen hebben interesse in de bijgewerkte BMW’s dat het merk heeft kunnen uitbreiden naar de grootste SUV’s van de Beierse autofabrikant. Een brug te ver voor Alpina bestaat er wel, zo blijkt. Voorlopig hoeven liefhebbers van de 1 Serie niet te hopen op een onder handen genomen uitvoering. Alpina benadrukt dat het uitsluitend achterwielaangedreven auto’s zal blijven bouwen.
De voor de hand liggende verklaring dat Alpina voorlopig niet aan FWD-modellen wil geloven, is dat het de reputatie van het merk aantast. Hoewel dit in zekere mate inderdaad het geval zal zijn, heeft het volgens het hoofd van Alpina, Andreas Bovensiepen, juist te maken met een heel ander aspect van de onderneming: geld.
In een gesprek met Australische media geeft Bovensiepen te kennen dat Alpina zich simpelweg niet op kleinere modellen kan richten, omdat er dan sprake is van een te kleine marge om winst te maken. Zeker nu de 1 Serie een voorwielaangedreven configuratie heeft, zou het Alpina teveel kosten een aantrekkelijk product te maken.
“No, it’s not our plan. Development costs are very high and [they’re] still going up with the new emissions rules. So for us it’s better to stay with inline [powertrains], the ZF gearbox. The [front-wheel drive] cars have no ZF gearbox, they have an Aisin gearbox from Japan. We [would] need to work with a new gearbox supplier and it’s very difficult to earn money in this lower-priced category.”
Zij die hopen in de nabije toekomst een 2 Serie van Alpina te zien, mogen deze eveneens uit het hoofd zetten. Ook hier geldt dat een écht hete versie te duur zou zijn om te ontwikkelen. Natuurlijk kan Alpina’s kijk hierop altijd nog veranderen, maar spoedig zal dit in ieder geval niet zijn.
cossiekiller zegt
Firma opendeur, maar tegelijk ook wel geruststellend.
justsomebody zegt
@cossiekiller: want? Over 5 jaar gebruikt het BMW alleen nog die japanse bakken ( ze moeten tenslotte blijven concureren en kosten is daar een onderdeel van) en voorwielaandrijving en kan firma opendeur zijn deuren dicht doen? We zullen zien hoelang ze hun poot stijf houden.
wildbeest zegt
@justsomebody: alsof alpina de de 1serie even ombouwt naar achterwielaandrijving.. ze pakken een bmw en voeren die op meer niet
justsomebody zegt
@wildbeest: ik denk het niet, als je leest wat er staat willen ze niet investeren in de nieuwe japanse bakken die onder de voorwiel aandrijvers gemonteerd worden omdat ze al teveel geld in de huidige ZF bakken hebben geïnvesteerd en het moeilijk is om dan nog een boterham te verdienen.
Dus dat opvoeren wordt dan heel,erg beperkt en naar mijn mening niet alpine waardig als dat zou gebeuren zou het heel,erg zonde zijn als alpine daarmee ten gronde gaat.
sollie1984 zegt
Het is jammer dat er van de F20 geen Alpina en echte M model is gebouwd.
gwnbmw zegt
Alleen achterwielaandrijvers? De b5 is toch echt awd…
lekbak zegt
@gwnbmw: achterwielaangedreven basis met voorwielen die assisteren, motor en bak in de lengte van de auto enzo. Het gaat om de technische basis, niet om de wielen die daadwerkelijk aangedreven worden.
moveyourmind zegt
Gemiste kans…
80 procent van de 1-serie rijders merkt niet eens het verschil tussen voor- en achterwielaandrijving…
Dat klinkt als volk waaraan je BMW met 100 pk driecilinder met een setje 19 inch Alpina velgen en een paar stickers voor veel te veel geld als absolute topversie kan verkopen.
mpgc zegt
@moveyourmind: Alpina heeft zich nooit gericht op die 80 procent maar juist de andere 20 procent.
bottles zegt
@mpgc: Niet om gelijk de negative Nancy te zijn, maar als ze nu al aangeven dat ’t moeilijk is om in deze marge geld te verdienen hoe gaat de toekomst er dan uitzien voor Alpina als BMW wel de “verkeerde” kant op gaat?
stationcar zegt
@moveyourmind:
Stop nou eens met die onzin dat zoveel procent van de eigenaar van een 1 Serie het verschil niet merkt. Dat was een ‘onderzoek’ van BMW zelf als marketingstunt om de geesten rijp te maken voor voorwielaangedreven modellen. Die uitspraak blijft maar terugkomen als een kankergezwel, elke keer als er discussie is over de aandrijving van BMW’s roept wel iemand dat. Ten eerste slaat het helemaal nergens op, en ten tweede mag het nu wel eens klaar zijn met die flauwekul.
erwine60 zegt
@stationcar: top man, dat woord wat met een K begint moest ook echt even voor gezwel gezet worden zeker.
lekbak zegt
@erwine60: hoe overgevoelig kan je voor een woordje zijn zeg… hij scheld er niet eens mee. Doe eens normaal en wees niet zo’n slachtoffer!
stationcar zegt
@erwine60:
Doe niet zo kinderachtig man, mijn eigen moeder heeft op dit moment kanker en er is geen kans op genezing. Ik weet heus wel dat het geen scheldwoord is, wat niet wegneemt dat het woord kanker prima
stationcar zegt
@stationcar:
(perongeluk op verzenden geduwd)
…prima gebruikt kan worden in spreekwoordelijke zin, zoals hier.
vopo zegt
@stationcar: dan zou je helemaal beter moeten weten. Ik zal wel een oude zeikerd zijn, maar ik stoor me er ook mateloos aan.
dieselkameel zegt
@vopo: Deze jonge zeikerd ook, wanneer je het woord niet hoeft te gebruiken, gebruik het dan niet. Je stoot hier onbedoeld veel mensen mee voor het hoofd.
unknown234 zegt
@vopo: Lijkt wel alsof veel mensen bij het minste of geringste al aangevallen zijn. Je pikt er 1 woord uit dat je niet zint, gaat er over zeuren, maar vergeet even de context. Makkelijk leven…
Team sylvana…
mashell zegt
@stationcar: het kan natuurlijk ook zijn dat die uitspraak gewoon helemaal accuraat is. Ik denk dat het merendeel van de 1 serie rijders (denk aan de VS, waar het een boodschappenwagentje voor er bij is) het echt niet weet, degenen die het wel weten het niet eens zo veel uitmaakt (alle andere auto’s in dit segment zijn FWD en die rijden ook prima). Het is maar een klein handjevol puristen die er waarde aan hecht, waarschijnlijk dezelfden die nu nog boos op Porsche zijn vanwege de waterkoeling.
Ik heb zo’n 1 serie met achterwiel aandrijving en het rijdt heus fantastisch maar ik denk wel dat een FWD 1 serie lichter kan zijn, comfortabeler (die van mij heeft moeite met slecht wegdek) en meer ruimte kan bieden en zo een betere auto zal zijn. Want sportiviteit (we zijn hier niet op de autovisie redactie) is niet de enige eigenschap die belangrijk is voor een auto (je ziet bij electrische auto’s dezelfde tunnelvisie als het op actieradius aankomt).
stationcar zegt
@mashell:
Het zou kunnen ja, het zou kunnen. Punt is, we weten dat helemaal niet.
Volvo_440_turbo zegt
@moveyourmind: ik hou van jou gevoel voor humor!
racerx zegt
@moveyourmind: RWD was een USP van de 1 serie ten opzichte van de concurrentie. Réken er maar op dat iedere verkoper dat onder de neus van de klant heeft gewreven, anders kun je nooit de
mindere binnenruimte goedpraten.
amersfoorter zegt
Dus over 2 jaar een fwd alpina. Mark my Words…
vondick zegt
Ja waarom niet? Kennelijk vind hij het een nare opmerking. Een kankergezwel is veelal ook naar.
900t zegt
Zijn het niet juist de puristen die voor een alpina kiezen? Dezelfde puristen die dan toch sowieso voor RWD kiezen..?
Volvo_440_turbo zegt
Wat als er nu een nieuwe baas komt?
mashell zegt
Er komt alleen een Alpina uitvoering als BMW er individual van aanbiedt. Gewoon omdat Alpina en individual min of meer hetzelfde is. Een extra dure extra optielijst.
mark997gt3 zegt
Jammer dat de op de 5 serie gebaseerde Aloina er alleen in V8 vorm is. Ik zou wel interesse hebben in een Alpina B5 maar dan obv het 40i blok. Dat blok kan makkelijk naar 400pk. Is ruim voldoende en kan je nog enigszins zuinig rijden….
doublechevron65 zegt
RWD/FDW… nope ik ga voor de wijn, want dat kunnen ze ook ?