Kom kom, deze Alpina B7 Turbo/1 willen we allemaal.
Ah, hoe de tijden veranderen. Tegenwoordig doet een C-segment hatchback de 0-100 km/u sprint in 5 tellen en haalt ‘ie (zonder begrenzer) 270 km/u. Met een standaard Civic Type-R is dat echt geen probleem. Maar ja, dat kost je tegenwoordig 80 mille. De afschrijving zal dan ook niet mals zijn. Wellicht kun je dan beter investeren in deze dikke BMW.
Qua snelheidspotentieel scheelt het namelijk niet heel erg veel met de Japanse superhatch waar eergisteren de prijs bekend werd van gemaakt. Tegenwoordig is er niet zoiets als B8 Coupé, alleen een Alpina B8 Gran Coupé.
Dat was met de E24-generatie veel beter geregeld. Niet alleen maakte Alpina modellen op basis van de 6 Serie E24, er waren zelfs verschillende versies. Van de relatief milde Alpina B2 (230 pk), B8 (240 pk) B9 (245 pk tot 265 pk) tot de auto die je op de foto’s ziet: een Alpina B7 Turbo/1 Coupé.
Nummer 58 van de 110
Van die laatste zijn er 110 gebouwd en dit is nummer 58. De auto wordt te veil aangeboden via RM Sotheby’s. Nette Alpina’s met lage kilometerstanden zie je niet heel erg veel.
Het zijn kennelijk auto’s waar men graag in rijdt. Daarbij houdt het Apina Archive (leestip) heel veel bij. Dit exemplaar heeft 122.902 km op de klok. Niet heel erg weinig, maar voor een auto uit de jaren ’80 is het natuurlijk niets.
Onder de kap van de Alpina B7 Turbo/1 ligt een zes-in-lijn met turbo, nog voordat de BMW N54B30 een dingetje was. Het is een behoorlijk potent blok, een 3.5 liter met 330 pk. In dit geval is de motor gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak van Getrag (enkele Japanse exemplaren zijn namelijk met automaat geleverd).
Een sperdifferentieel en Bilstein-onderstel zijn ook aanwezig. In de jaren ’80 was dit een serieus snelle auto: 0-100 km/u in 5,9 seconden en een top van 265 km/u.
Schatting prijs Alpina B7 Turbo/1 Coupé
De kleurstelling (zwart op zwart) is niet heel bijzonder, maar ja, daar heb je nooit keuze in met dit soort auto’s. Daarbij is het absoluut niet lelijk. Uiteraard zijn er typische Alpina-details als de gouden striping, 20-spaaks velgen en frontlip. Ja, het is een tikkeltje fout, maar daar is helemaal niets mis mee. Conformisten maken zich daar druk om en een Alpina is altijd non-conformistisch.
De houten pookknkop, Recaro-sportstoelen en het sportstuur zien er geweldig uit. De telefoon is een hilarische accessoire. Ja, dames en heren, dit vonden wij vroeger echt mega-modern.
Heb je interesse? Goedkoop gaat het niet worden. Dat kunnen we al verklappen. De estimate (da’s Engels voor schatting) ligt op 90.000 tot 110.000 euro. Dat lijkt ons een meer verstandige investering dan een Honda Civic Type-R, toch?
Fotocredits: RM Sotheby’s.
roverbmwdriver zegt
Goede spot en inderdaad een zeer fraaie B7 inderdaad. Mijn M635CSi haalt ook 270 km/h (op GPS) en iets meer, dus ik denk dat deze B7 daar nog wel een tikkeltje overheen gaat.
ouwedibbes83 zegt
Jouw shark nose kwam met 286pk van de band rollen? Want ik denk dat die Alpina spoiler lip nog best wat luchtweerstand genereert ten opzichte van een “reguliere” E24. Mss loopt zo’n Alpina zonder iconische bumper wel een paar km harder.
harrie zegt
Jammer van die kleine nieren.
pignon zegt
Prachtige tijdcapsule, deze Alpina. Leuk om te rijden èn te bewaren
GebakkenLei zegt
Als ze nou dit design, en dan vooral het zijaanzicht, vandaag zouden maken…
mijosu zegt
Ja, dit is hoe een bmw eruit hoort te zien. Als jochie zat ik bij die sharknoses te kwijlen. Ik word oud.
pimmie zegt
Dat Top 5 garagelijstje van pas geleden heb ik toen niet ingevuld, maar wist wel dat een rode M635CSI op nummer 1 zou staan. Het zou zo maar eens stuivertje wisselen kunnen worden met deze, of met die groene uit het Zweedse filmpje. Wat is dit toch een prachtige en tijdloze auto.
kaeser zegt
Na Sretens debacle met een B7 voor mij nooit meer om te heb een Alpina. Maar mooi blijf ik ze wel vinden😁
z4coupe30si zegt
Volgens mij zijn oudere generaties juist enorm betrouwbaar.
Alles bij BMW na de E39/E46/E38 is gewoon veel minder betrouwbaar. Dus ook de Alpina’s van deze generatie(s).
snuif zegt
Het vreemde is dat BMW’s mij nagenoeg niets doen, maar van Alpina’s word ik heel hebberig.
z4coupe30si zegt
Ja is wel vreemd idd. Ze lijken namelijk erg veel op elkaar.
Persoonlijk zou ik voor een M635csi gaan ipv deze Alpina. Ieder zijn ding dus 🙌
wjeurs zegt
Ik zie opeens dat er een deel-knop in de app zit! Lekker! Kan ik mijn kenniskring weer spammen met dikke BMW’s
schreute01 zegt
Goh. Daar droomde ik dus van terwijl ik in mijn 2 628CSI’s reed. Toen kon ik ze niet betalen. Nu wil ik t niet. T onderhoud…. Pfffff
mijosu zegt
Wat een übergeile bak!!!!111!!!!
arthur75 zegt
Ik heb helemaal niks met BMW, behalve de oude 6 serie. Deze alpine is pure porno. En dan graag een 560sec erbij!
mc96 zegt
Wat een enorm gaaf ding!
oetelaar zegt
Wat een mooie auto, toch zou ik liever de M635 CSi in de garage hebben. De geschatte waarde van de Alpina is wel iets hoger dan ik dacht, zeker met de km stand.