
4.4 liter V8, 507 pk. En een aantrekkelijk prijskaartje, deze Alpina B5 op Marktplaats heeft het allemaal.
Een mooie stationwagen van Alpina associeer je toch al gauw met deftige prijskaartjes. Soms zijn er uitzonderingen. Vaak hebben ze dan wat hogere kilometerstanden, maar ach. Met wat onderhoud en liefde kom je een heel eind. Zoals deze Alpina B5 die te koop staat op Marktplaats.




Het betreft een 5 Serie van de F11-generatie. Een generatie die nu niet bepaald bekend staat als meest betrouwbare ooit. Maar goed, daar kijken we gewoon even overheen. Want de aanschafprijs is niet zo gek! Deze Alpina staat te koop voor 25.000 euro. Mooi prijske toch?
Het is een ervaren rakker, met 248.023 kilometer op de klok. De 4,4 liter V8 met 507 pk heeft de nodige ervaring achter de rug. Net ingereden zeggen we dan. Want misschien ga je dit weekend wel op wintersport. Ren dan nu naar de verkoper, want misschien kan je morgenochtend vertrekken naar de sneeuw met je kersverse Alpina B5. Om meteen te checken of ‘ie echt nog 303 km/u aantikt op de autobahn.



De hoge kilometerstand zie je er niet direct aan af, als we de foto’s mogen geloven. Het exterieur- en interieur staat er nog keurig bij. Toch kan het geen verkeerd advies zijn om wat centen achter de hand te houden voor onverwacht onderhoud en/of reparaties.
Voor 25 mille is de Alpina B5 BiTurbo de jouwe. Ik durf het niet aan, maar ik ben een lafaard. Koop dan!
En geen lelijke Alpina strepen, dat is nog een plus erbij.
Zie ik nu goed op de foto dat de toerenteller al bij 5.500 toeren een ander kleurtje krijgt?? Tis toch geen diesel….
6500 begint het rode gebied, meer dan genoeg icm 8 traps automaat en het beschikbare koppel denk ik.
Ik ruil m’n V60 Polestar wel in… Ik ruil ‘m niet in… Ik ruil ‘m wel in… Ik ruil ‘m niet in… Ik ruil ‘m…
Ach, ik rijd al een paar jaar met een F11, ook nog met de N53… Moet zeggen dat het qua betrouwbaarheid een verademing is na een Alfa 159… Klepdeksel en thermostaat vervangen, dan houdt het wel op qua ongepland onderhoud. Preventief luchtbalgen vervangen van de achtervering, halfuurtje werk en €150 aan onderdelen. Het zijn de kosten allemaal niet. Komend jaar mag ‘ie weg, tijd voor wat anders, maar de F11 is een prima keuze als je op zoek bent naar een ruime station.
Zo’n Alpina is al helemaal dik, maar helaas is de N63 V8 niet zo’n best blok tenzij je een TU te pakken hebt. Weet zo niet wat Alpina met de N63 gedaan heeft, maar gezien de kmstand zal het wel snor zitten.
Als de N63 buiten de software upgrade van Alpina niet is aangepakt kan je er gerust van uitgaan dat deze al een revisie gehad heeft. In de familie en vrienden hebben er 3 dit blok gehad en alle 3 echt een hele hoop gezeik en kosten. Kan je beter inderdaad voor de 6pitter gaan die na een stage 1 net zo snel is.
3509,- bpm zat er op, is het dan een schadebak? Of is er een andere rede dat het zo
laag is?
Het apparaat was al 10 jaar oud voor deze hier op kenteken kwam. Dan zit er 85% leeftijdskorting op.
Neemt niet weg dat het bedrag dan ongeveer het dubbele zou moeten zijn.
Dat is wel een rode vlag. Zo heb ik een maat van me weerhouden een VR6 te kopen, waarvan de rest-bom ook ongeveer de helft bedroeg van wat dit eigenlijk had moeten zijn. Eenmaal naast de auto (die er op de foto’s echt prachtig uitzag) zagen we carrosserielijnen die een volle centimeter versprongen en spuitnevel over een deel van de onderzijde die klaarblijkelijk niet goed was afgeplakt.
Ook niks voor musk? Lekker invoeren naar Amerikaanse, deze Hollandse kanjer.