De vernieuwde Alpina B5 en D5 S zijn om door een ringetje te halen.
Ruim twee weken geleden kregen we de BMW 5 Serie LCI voorgeschoteld. Uiteraard komt Alpina met zijn eigen saus voor de 5 serie in vorm van de B5 en de D5 S. In vergelijking met zijn voorganger is het vermogen toegenomen en is uiteraard het uiterlijk opgefrist.
Alpina B5
We beginnen met de benzinebom in vorm van de B5. Waar het uitgaande model het moest doen met ‘slechts’ 608 pk, geeft de nieuwe je 621 pk en 800 Nm koppel. De 4.4-liter geblazen achtcilinder snelt je in slechts 3,4 seconden naar de 100. De Touring is met 3,6 twee tienden langzamer. De sedan gaat door tot 330 km/u, de Touring houdt het bij 322 km/u voor gezien.
Alpina D5 S
De D5 S heeft een 3.0-liter zescilinder turbodiesel onder de kap. In vergelijking met het oude model gaat de auto er 20 pk op vooruit. Het dieselkanon is nu goed voor 408 pk en 800 Nm koppel. De sedan accelereert in 4,4 seconden naar 100 km/u. De Touring heeft 4,6 seconden nodig voor hetzelfde sprintje. De topsnelheid ligt op 286 km/u voor de sedan en 283 km/u voor de Touring.
Alpina B5 en D5 S
Beide auto’s zijn vierwielaangedreven. En beide auto’s kunnen optioneel uitgevoerd worden met een sperdifferentieel. Dit laatste is aan te raden, zeker in het geval van de B5 die dik over de 600 pk gaat. De remmen kunnen tevens tegen bijbetaling van een upgrade worden voorzien.
In Duitsland beginnen de prijzen bij 92.500 euro voor de D5 S sedan. De Touring kost er 95.500 euro. De Alpina B5 begint bij 117.700 euro voor de sedan en 120.700 euro voor de Touring. In beide gevallen mag je er voor de Nederlandse bedragen nog een slok BPM en extra BTW bij optellen.
Goed_Koopman zegt
Met het M-pakket als basis. Vroeger een no go voor Alpina. Wordt wel steeds minder onderscheidend zo.
tortuga zegt
@goed_koopman: vermoed dat de basismodel enkel met m pakket komt en daarom zo is
kareljansen zegt
@tortuga: Bij het huidige/vorige model was dat toch net zo? Die is volgens mij ook alleen als m550i geleverd.
kareljansen zegt
@kareljansen: mijn excuus, de touring natuurlijk helemaal niet..
dalmore zegt
@tortuga: M-pakket als standaard? Als dat zo is heeft de M(pakket)-naam écht volledig zijn waarde verloren.
tortuga zegt
@dalmore: bedoel dan eerder naar het model m550i
berlinetta zegt
@tortuga: Het is natuurlijk een kleine moeite om de bumpers van het M-pakketje even te vervangen door de originele bumpers.
berlinetta zegt
Volgens mij zijn de nieuwe B3 en D3 de eerste modellen waarbij ze inderdaad op basis van het M-pakket werken.
EnthousiaST220 zegt
@goed_koopman: ik vond Alpina eerst een no go omdat ze die suffe basisuitvoering als uitgangspunt namen
florisje zegt
Heerlijk zo’n Touring!
Dutchdriftking zegt
Tja, het is een heel fijn ding, maar de pre-facelift is mooier. Mede daar die gewoon normale tellers heeft, en niet gebaseerd is op een M-pakket.
trolle zegt
Doe mij maar een donkergroene B5 touring aub
alpina007 zegt
Grappig dat de waarden van 0-100 en qua top hetzelfde zijn gebleven. Wel jammer dat de mistlampen weg zijn en dat het teveel op een M lijkt. Verder prima auto ?
ouwedibbes83 zegt
@alpina007: de benzine gaat er qua vermogen ook maar 2% op vooruit en de diesel 5%. Er is denk ik veel meer nodig om ze nog sneller te maken, vooral de benzine krijg je denk ik niet makkelijk een halve sec rapper. Zijn ook geen lichte auto’s natuurlijk.
alpina007 zegt
@ouwedibbes83: ik denk persoonlijk dat nu de m550d er niet meer is, dat ze op papier wat meer vermogen hebben opgegeven. Want die van mij zit standaard al op 420pk ipv 388pk en 850nm ipv 800nm. Zal eens navragen bij Alpina wat er veranderd is
bimmerfan zegt
Hebben hebben hebben!!!!
gregorius zegt
Ik kan niet zeggen dat ik m na de update m er mooier op vind geworden.
Maar zelfs als BMW fan, zou ik toch eerder voor een MB E63S gaan.
berlinetta zegt
Toch wel erg fijne auto’s hoor! Liever dit dan een M5.
jippie zegt
Toch best knap dat Alpina van iets lelijks dan toch altijd weer iets net minder lelijks weet te maken.
rikus zegt
Eerder was een Alpina iets speciaals. Dat zag je aan het uiterlijk, aan het vermogen, aan het interieur. Tegenwoordig heeft een Alpina een ietsie pietsje meer vermogen, striping en Alpina Logo’s. That’s it.
mennok zegt
@rikus: hmm, ik vraag me af of dat ook echt zo is. Ik denk dat ze wel wat meer aangepast hebben dan de dingen die jij nu noemt.
alpina007 zegt
@mennok: onderstel, remmen, interieur, software etc etc