De Alpina B4 Gran Coupé wordt de M3 voor mensen die iets chiquers willen en zijn vergeten dat Alfa de Giulia Quadrifoglio bouwt.
De BMW M3 is eigenlijk altijd het antwoord geweest op al je vragen. Nergens valt ‘ie echt door de mand. Het is een zakenauto, familieauto, trackdayspeeltje, autobahnstormer maar ook gewoon een wagen om mee de boodschapjes te doen.
Maar het kan zijn dat je een BMW M3 iets te veel van het goede vindt qua sportiviteit en uitstraling. Goed nieuws, want Alpina heeft een alternatief. Natuurlijk is de B3 het meest logische, maar die auto is misschien wel weer heel erg anoniem.
Motor
Gelukkig komt daar dan de Alpina B4 Gran Coupé. De geruchten voor dit model deden al een tijdje de ronde, maar nu is het model door Alpina (op Gesichtbuch) bevestigd. Wie verwacht dat de B4 de elektrische Alpina zal zijn, hebben we slecht nieuws. Daar doet Alpina voorlopig nog niet aan. Net als de B3 krijgt de Alpina B4 de S58B30 zes-in-lijn. Deze is grotendeels identiek aan de M3-motor, maar dan met iets kleinere turbo’s.
Hierdoor is er ietsje minder topvermogen, alhoewel 462 pk alsnog een hele hoop is. Het koppel van 700 Nm is daarentegen hoger dan bij de M3. De Alpina B4 (fabriekscode: G26) krijgt waarschijnlijk enkel ‘Allrad’-vierwielaandrijving en een achttraps automaat. Daarmee lijkt de vijfdeurs 4 Serie van Alpina een directe concurrent te worden van de Audi RS5 Sportback.
Introductie Alpina B4 Gran Coupé
De prestaties zijn niet bekend, maar reken erop dat de B4 sneller is qua topsnelheid dan de M3. Die heeft namelijk een begrenzer op 250 of 280 km/u, al naar gelang het bedrag dat je overmaakt naar de BMW-dealer.
De B4 GC van Alpina wordt een uniek model, want er is geen BMW-tegenhanger. De M3 Sedan en M4 Coupé zijn er wel, deze Alpina past daar dan perfect tussen. Alsof ze het hebben afgesproken. Nu BMW Alpina heeft overgenomen, is dit een bijzonder model. Een van de laatste echte Alpina’s voordat het ‘merk’ een sublabel kan gaan worden.
De Alpina B4 Gran Coupé had eigenlijk eind 2021 onthuld moeten worden, maar dat werd iets later. Of er ook een Alpina B4 Coupé en B4 Cabrio gaat komen, is niet bekend. Het ligt wel in de lijn der verwachting.
Alpina met dieselmotor: dit zijn ze alle 11!
Dutchdriftking zegt
Ik ben heel erg benieuwd wat er van Alpina overblijft wanneer BMW volledig eigendom is. Polestar is er bijvoorbeeld niet beter op geworden…
mashell zegt
Heh? Van een tuner die wat blauwe vierkantjes plakte en een handjevol pk’s toevoegde naar een zelfstandig merk met meerdere modellen? Polestar is er enorm op vooruit gegaan.
Alpina kan er eigenlijk alleen maar op voorruit gaan, misschien wel worden zoals AMG met een paar eigen modellen.
Dutchdriftking zegt
@mashell: Van unieke Volvo’s naar elektro gebakjes voor de massa zie ik niet persé als vooruitgang. En Hoe wil BMW Alpina naast M gaan positioneren? Je krijgt dan niet twee totaal verschillende karakters zoals nu met de M5 vs de B5 wél het geval is. Ze gaan echt niet net als Alpina totaal andere turbo’s monteren.
mashell zegt
Waarom zou BMW iets aan de positionering van Alpina veranderen? Ze hebben hun eigen bordeelhouderschique waar goed voor betaald wordt, hun eigen motorenvarianten (die volgens mij gewoon door BMW bedacht werden) en hun eigen afstemming van de vering, demping en schakelkarakteristiek. Voeg daar wat individual kleurtjes aan toe een setje veelspaaks velgen en wat stickers en je hebt een Alpina.
En tja, Polestar, sportieve versies maken van een totaal niet sportief merk of goed verkopende elektrowagens. Ik weet wel wat meer toekomstperspectief biedt.
Wouter zegt
Zet een Alfa Giulia naast een 4-serie Gran Coupe en dan lijkt de Alfa echt stokoud. Helaas. Giulia zou wel weer een faceliftje kunnen gebruiken.
pa045 zegt
Tja. Je kan een Giulia oud noemen naast een 4-serie. Ik vind het vooral mooi naast een 4-serie.
lekkerlinksrijden zegt
@Wouter: Giulia vind ik juist nog steeds erg mooi, juist omdat het een meer ingetogen design is ipv het schreeuwerige van de BMW. Over 15 jaar vind ik de Giulia nog steeds mooi en de BMW hopeloos verouderd
racerx zegt
Ik vind de B3 Touring een fantastisch ding, enorm prestatiepotentieel, praktisch en een normaal front. De B4 GC ben ik wel benieuwd naar, de M4 vind ik wat te uitbundig en schreeuwerig.
neymar zegt
Alfa Romeo wat een grap van een automerk
ukbob zegt
Oeh…. Wordt niet snel hebberig van auto’s op Autoblog (ben een tevreden petrolhead zullen we maar zeggen) maar deze!
Die staat bij deze op t lijstje 👍
Toch maar eens een staatslot kopen.
gilettelubbers zegt
Een BMW Gran Coupé stijlvol? Nope