Voor diegenen die een M3 te heftig vinden of liever een zescilinder rijden, biedt Alpina een alternatief in de vorm van de B3. Deze is gebaseerd op de 335i en daarmee dus ook in verschillende configuraties te verkrijgen.
Voor de B3 Biturbo wordt het vermogen van de 3.0 zescilinder biturbo opgepept naar 360 pk (54 meer dan een standaard 335i). De B3 Biturbo is te bestellen in alle carrosserievarianten, maar dat geldt niet voor de vierwielaangedreven B3. Die komt er louter als coupe, sedan en touring.
Met dank aan iedereen voor de tip!
Ard zegt
Doe mij maar een bmw 335i, die kun je makkelijk chiptunen.
KognoG zegt
Deze moet sneller zijn in 0-100 en hernemingen dan een M3! Een 135i gaat nu al in dezelfde tijd als een M3 naar de 100, nl 5,4 sec. Wat zou de koppeltoename zijn?
phil zegt
lekker lekker. ben alleen niet zo voor die velgen. Iets te klassiek naar mijn mening.. maar het bumperpakket is echt perfect gebalanceerd: sportief maar toch niet te agressief
vinny zegt
@KognoG Waarom zou deze sneller zijn, hij heeft minder peekaas en minder nm en jou voorbeeld van de 135i is alleen sneller omdat hij lichter is…
the bugcollector zegt
die velgen zijn idd bijna net zo lelijk als dat groen:)
SJOERD zegt
Mwah deze zou ik nog wel aannemen xD. Met beige leer en in het super vette groen van de foto’s..
Laurens zegt
@ Vinny
In het geval van de 1-coupe en de 3-coupe scheelt het maar 40 kg dacht ik.. Dus dan zullen die 54 extra pk’s wel degelijk uitmaken lijkt me.
Mosh zegt
@Phil
Een Alpina hoort op deze velgen……
@thebugcollector.
Heb deze groene kleur in het echt gezien op de IAA in Frankfurt. Daar is het veel mooier. Een tikje parelmoer zit erin
audi-fan zegt
wel fijn dat ze de bmw sneller maken maar moet ‘ie er echt zo belachelijk uitzien
Geilebertje zegt
Jammer dat de verschillen in specs er niet bij staan van het systeem met en zonder vierwielaandrijving. Reed gisteren voor mijn werk (Valet Parking) een stukje in de 335i, heerlijke bak! Jammer dat ik niet zelf kon schakelen…
vince zegt
man wat is dat nu voor iets. but ugly voorspoiler, bompa interieur hout, dat instrumentenpaneel :shock:, velgen zo oud of de straat. nee geef mij maar de M3 dan
jordey zegt
@ KogNog
Als een m3? Je bedoelt de ”oude” zeker?
Oul@ zegt
Er zijn 2 dingen die echt niet meer kunnen in auto’s (tenzij het een Rolls, Maybach of Bentley is) en dat zijn die Alpina velgen en (zogenaamd) hout in het interieur.
Dat is zo nineteenhundredneverishhhhh
Haipeng zegt
@KognoG: Een M3 gaat niet in 5,4 seconden naar de 100 hoor.. volgens mij was het 4,8 seconden voor de E92… Dus een 135i is echt niet sneller naar de 100
Stijn zegt
Voor iedereen die hier komt verkondigen dat de velgen zo 1960 en het interieur zo 1950 is, newsflash zo’n wagens worden niet gekocht door 16-jarigen!
RScosworth zegt
Die sedan ziet er echt mottig uit, de cabrio daarentegen heerlijk. Alleen jammer van het hout, dat hoort thuis in de woonkamer of in een limo en niet in een sportwagen.
Greg zegt
Mee eens, de velgen zijn typisch Alpina en staan geweldig op de auto!
Het hout is ook mooi en geeft ‘m net wat exclusievers mee dan de BMW 3 uit de showroom.
Over de striping en spoilers heb ik wel mijn twijfels… Striping heeft deze auto volgensmij helemaal niet nodig.
Bellei zegt
Ik citeer: Louter alleen als coupe, sedan en touring, zijn er nog meer carrosserievarianten van de 3 serie ?
Spaterr
Polman zegt
Eindelijk vind ‘k die foto’s online had ze al een tijdje geleden in een italiaans boekje zien staan en tot nu nooit meer !
Heerlijke wagen!
Wouter zegt
“zijn er nog meer carrosserievarianten van de 3 serie ?”
Jep, de cabrio dus.
m5 zegt
zou er ook nog een b3 s komen ?
floryn zegt
i love alpina altijd hebben ze weer mooie materialen, kleuren en ontwerp. Ook weten ze de juiste keuzes te maken op het gebeid van tuning en daarom zijn ze zo goed.
Kyanite zegt
Hier zit tenminste niet zo’n lelijke bult op de motorkap als bij de M3. Goed werk!!!
FabianVTR16V zegt
@bellei
Cabrio misschien ;)
Mooie techniek, ben alleen niet zo weg van de (al eeuwen dezelfde) Alpina Styling
Vraag me trouwens af of er niet wat meer valt te halen uit dat blok….
Dit aangezien er al 340pk uit een Leon Cupra / Audi S3 blok wordt gehaald en dat is een 2 Liter blok.
Ralph zegt
Goh ik weet het niet…
is die styling nu ouderwets of tijdloos?
en is die 4×4 permanent?
Hilgert zegt
peekaas zijn niet alles…kijk ook naar het koppel en vooral de koppel kromme. Of zoals een oud gezegde luidt: “horsepower sells cars, but torque wins races”
Joël zegt
# FabianVTR16V schrijft,
25 January 2008 om 20:22
@bellei
Cabrio misschien ;)
Mooie techniek, ben alleen niet zo weg van de (al eeuwen dezelfde) Alpina Styling
Vraag me trouwens af of er niet wat meer valt te halen uit dat blok….
Dit aangezien er al 340pk uit een Leon Cupra / Audi S3 blok wordt gehaald en dat is een 2 Liter blok.
Als ik me niet vergis levert dat blok niet meer dan 240 PK…
ik de dinges zegt
Ja natuurlijk kan je meer uit dat blok halen met andere turbo’s intercoolers etc etc Dat is niet waar alpina op doelt, dit is distinguised design.
9000cse zegt
Enkele data m.b.t. BMW 135i, BMW M3 en Alpina B3 coupe AWD:
BMW 135i 306 pk/5800/tpm, Nm 400/1300/tpm
BMW M3 420 pk/8300/tpm, Nm 400/3900/tpm
Alpina B3 360 pk/5500/tpm, Nm 500/3800/tpm
BMW 135i 0-100 km/h 5,3 s, 0-200 18,8 s, top 250 km/h begrensd
BMW M3 0-100 km/h 4,8 s, 0-200 15,2 s, top 250 km/h begrensd
Alpina B3 0-100 km/h 4,9 s, 0-200 nb top 280 km/h
De Alpina is overigens minder als sportwagen bedoeld dan wel als “genotmiddel voor de rijpere connaisseur”. Hij is meer de zeer snelle comfort-coupe voor dagelijks gebruik.
De doelgroep bestaat merendeels uit gegoede kliënten van boven de dertig, vandaar de behoudende originele 20-spaaks velgen en echt hout op het dashboard. Wat mij betreft: Laten zo!
Volvo_440_turbo zegt
BMW 135i =de boodschappen en kinderwagen
BMW M3 =de circuit en enjoywagen
Alpina B3 =de wagen om mee naar het zuiden van Frankrijk te bollen
Zo zie ik het :p
Moest ik echt moeten kiezen, geef me de Alpina maar, hier in de buurt van Brussel is een dealer waar ik al eens geweest ben, die Alpina’s hebben echt charisma!
w0o0dy zegt
@volvo_440 & 9000cse: de 135i blijkt nogal tegen te vallen qua rijgedrag… zelfs een astra opc kan dezelfde tijd rijden op een circuit…..
Persoonlijk denk ik dat een Alpina een betere allround auto is dan de M3 en je kunt natuurlijk ook veel zelf bepalen als het over het interieur en de styling gaat. De auto is dus meer een maatpak dan een standaard productie M3. In het dagelijkse gebruik zal de Alpina ook sneller zijn, maar bij voluit knallen is de M3 sneller en de M3 is iets meer op sportief gebruik afgesteld.
Ivo zegt
@ kognoc:
Een M3 doet 0-100 in 4,8 en met DCT automaat in 4,6. Dus een 135i is niet even snel. Bovendien is het een totaal andere auto… De vorige M3 E46 deed het in 5,2 sec. Maar ook die zou op het circuit nog sneller zijn dan deze B3. De chassisbalans bij BMW Motorsport auto’s is gewoon perfect.
Volvo_440_turbo zegt
@ Woody, wat die 135i betreft geloof ik je wel, mijn overbuur van mijn vorige woonplaats, had een 535d break. Heb een keer mogen meerijden, die auto deinde zo na dat ik er zeeziek in werd :s
Mijn vader zijn peugeotje 406 ligt steviger op de weg…
Anyway, geloof ik best dat de M-technic ophangingen perfect zijn uitgebalanceerd…
Rick dos zegt
“de 135i blijkt nogal tegen te vallen qua rijgedrag… zelfs een astra opc kan dezelfde tijd rijden op een circuit…..”
Maar een 135i is weer sneller dan een Jaguar XK8 over dat zelfde circuit. Dus wat zegt dat dan weer. Daarbij is een OPC niet te vergelijken met een. Een 135i is sportief ingesteld maar niet een circuitbeest.
Wellciht dat de Tii onder de noemer van “BMW performance” dat wel is. Het ziet er namelijk naar uit dat de tii een realiteit wordt.
http://www.1addicts.com/forums/showthread.php?t=3794
Voor wat betreft de Alpina. Zoals ik al eens eerder heb gezegd heb ik ooit eens in de Alpina B3,3 (e46) gereden. Een heerlijke auto maar inderdaad niet te vergelijken met een M product. Ik zie Alpina eigenlijk meer wat Mercedes AMG ook is. Een snelle cruiser dus en niet een sportief ingestelde auto.
Wat betreft de houten inleg kan ik kort over zijn. Gewoon niet doen!
Het interieur moet een “moderne” uitstraling hebben met een minimalistische inslag, dan slaat een houten inleg als een tang op een varken.
w0o0dy zegt
@Rick dos: dat over die houtinleg dat is jouw persoonlijke smaak…. hoezo “Het interieur moet een “moderne” uitstraling hebben met een minimalistische inslag,…” Dat is een kwestie van smaak.
Over de xk8 die langzamer is…. logisch want die heeft maar 188,3 pk per ton en de 135i zit op 203,2. Maar…..de Astra OPC heeft voorwielaandrijving en daarvan beweren veel BMW-fans/rijders dat het inferieur is en bovendien heeft de Astra maar 185,6 pk per ton….
Conclusie? Veel vermogen zo’n 135i maar het werkt niet echt door in de tijden en dat is voor een BMW juist vaak een sterk punt….
Rick dos zegt
@wOoOdy
“Het interieur moet een “moderne” uitstraling hebben met een minimalistische inslag,…” Dat is een kwestie van smaak.
Nee, dat is het niet, maar mijn zin moet ik beter formuleren.
BMW had de intensie met de huidige interieurs om een moderne en minimalistische interieur te creëren. Het hout dat hier gebruikt wordt valt daar niet mee te rijmen. Dat is een soort hout dat mooi staat bij een Chesterfield bank bijv.. Hier vloekt het dus met elkaar. Maar goed, ook daar is the bottom line smaak. Er zijn mensen die paarse broeken dragen met gele sokken….
OPC=Opel Performance centre? Ja, precies. Dus eigenlijk zou je moeten wachten op een M 1-serie.
Zoals gezegd dus wat zegt dat dan weer?
“de Astra OPC heeft voorwielaandrijving en daarvan beweren veel BMW-fans/rijders dat het inferieur is”
Ennuh……dat zeggen niet alleen maar BMW fans/rijders. Dat zegt zo’n beetje de hele wereld. Maar goed….
w0o0dy zegt
@Rick dos: “Ennuh……dat zeggen niet alleen maar BMW fans/rijders. Dat zegt zo’n beetje de hele wereld. Maar goed….”
Nou nee, niet goed dus…. met minder vermogen/ton en voorwielaandrijving is die Astra sneller, dus dat inferieure is geen onomstotelijk gegeven zoals velen dat zien… Het is een nadeel dat overwonnen kan worden.
w0o0dy zegt
@Rick dos: wou jij beweren dat er iets mis is met mijn outfit? :twisted:
Turbopaultje zegt
Er was een tijd dat ik Alpina´s echt fraai vond, helaas is dat al jaren passe.
Stilstand is achteruitgang………….
w0o0dy zegt
darn linkje werkte niet
Rick dos zegt
@w0o0dy
Ik zie dat we dezelfde smaak hebben :lol:
Over het voorwielaandrijving verhaal. Ja, het kán overwonnen worden, maar daar heeft Opel wel zijn OPC afdeling voor nodig om alle registers uit de kast te trekken. Als BMW zijn M-afdeling zou gebruiken voor de 1-serie dan zou het vergelijk weer in het voordeel van achterwielaandrijving vallen.
Het vergelijk hier is dus appels met peren.
Pannekoek zegt
Of de 1 serie niet uitgebreid op de Nurburgring en andere plaatsen is getest… :roll: Fabrikanten hebben gewoon zoveel geld in voorwielaandrijving gestopt, dat je bijna kan zeggen dat ze beter rijden dan achterwielaandrijvers…
Volvo_440_turbo zegt
@ turbopaultje, deze afgebeelde en nog andere alpinamodellen zijn ook niet echt mijn smaak, qua uiterlijk dan, maar ben je al ooit in een Alpinashowroom geweest?
Bij Jean-Michel Martin Alpina Brussels stonden echt veel discretere en mooiere modellen hoor!
w0o0dy zegt
tuurlijk is het appels met peren…. 306pk tegen 240, achterwielaandrijving tegenover een voorwielaandrijver en ruim 53k tegenover 37,5k… Maar dat neemt niet weg dat de tijden voor de 306pk achterwielaandrijver wat tegenvallen.
Allow me to demonstrate: de 335i is ondanks meer gewicht 0,8 seconden sneller op hetzelfde circuit. En dat terwijl het aantal pk’s per ton maar 188 is (tov 203). Oftewel… die 135i heeft niet zo’n geweldig weggedrag als het over circuitrijden gaat…. Ik had beter verwacht van BMW. Dus toch maar voor die 335i sparen. Op alle fronten beter behalve in de naakte cijfertjes van 0 naar 100km/u
Rick dos zegt
Mensen we hebben toch wel door wat OPC nou feitelijk inhoudt of niet?
@wOoOdy
Daar staat tegenover dat de BMW 135i weer sneller is dan de Audi S3 op Hockenheim:
1:17.4 om 1:20.9
Dus wat zegt dat dan weer?
Turbopaultje zegt
Nix van dit alles komt in de buurt van een E21/ E30 B6, E28 B9 of een E34 B10. En ja, ben al eens in Buchloe langsgeweest……………
w0o0dy zegt
@Rick dos: dat ook quattro het hoge gewicht (of het lage vermogen, take your pick) van de S3 niet kan verbloemen. Ook die auto heeft een pk/ton verhouding die behoorlijk wat lager is dan de 135i. Ik ben trouwens nog geen moderne auto tegengekomen die enigzins vergelijkbaar is qua pk/ton waarde die slechter scoort.
Dat de 335i zoveel sneller is op de ene baan en maar 0,4 sec langzamer op de andere baan terwijl de pk/ton waarde duidelijk minder is geeft aan dat de 135i het vermogen niet kan omzetten in snelheid op de baan…. en da’s in mijn ogen een tegenvaller.
w0o0dy zegt
Deze b3 maar dan met alleen aandrijving achter is trouwens maar liefst 2 seconden sneller dan de standaard 335i op Hockenheim (shorttrack) da’s best aardig.
Rick dos zegt
Je hebt gelijk net zoals de zogenaamde “sportieve” Alfa GT 3.2 V6
1:17.4 om 1:21.06
Das pas beschamend. En dat in meerder opzichten. ;)
Pannekoek zegt
Gnagna, ben je nou een Italiaan met een duitser aan het vergelijken… :lol: Dat is wel het laatste wat je moet doen.. :|
bmw6cil4life zegt
jhaaa. :) alleen nu het geld nog :S
dekster zegt
Nog een reden om een B3 te kopen.
Verbruik M3
Verbruik B3
Trabbi zegt
Vierwielaandrijving is geen carrosserievariant…
bart vereycken zegt
Wat zijn die alpina leuk, man man man,
Als ik moest (kunnen) kiezen tussen een BMW Individual en een Alpina zou ik het wel weten :: DE ALPINA
9000cse zegt
@ Rick dos
Jouw woorden: “Ik zie Alpina eigenlijk meer wat Mercedes AMG ook is. Een snelle cruiser dus en niet een sportief ingestelde auto”.
Wil je daarmee zeggen, dat je de Alpina B3 dus niet rekent tot de sportief ingestelde auto’s? B3 t.o.v. M3: 0,1 s minder van 0-100 km/h. 4,9 i.p.v. 4,8.
Jouw woorden: “BMW had de intentie met de huidige interieurs om een moderne en minimalistische interieur te creëren”. En : “Het interieur MOET een “moderne” uitstraling hebben met een minimalistische inslag”. Dit soort uitspraken mogen van toepassing zijn op een eventuele CSL-uitvoering of een rally- resp. race-auto. Je schijnt de Alpina B3 vanuit een tamelijk “Hollands” standpunt te willen bekijken en geeft er blijk van de filosofie van Andreas Bovensiepen in het geheel niet te begrijpen. En in die filisofie past dat hout beslist wel, maar niet in jouw “wereldje”.
Overigens zou ik me, als ik in jouw schoenen stond, maar niets meer zeggen over Chesterfield-banken, want daar weet je echt HELEMAAL niets van! Aan de zichtbare zijden van een Chesterfield-bank is namelijk geen spaan hout te bekennen!
Rick dos zegt
@9000cse
0-200 km/h acceleration B3 16,7 M3 15.2.
Natuurlijk heeft een Alpina een sportieve inslag, net zo als AMG dat heeft. De M3 aan de andere kant heeft weer een totaal andere sportieve inslag. De M3 kun je mee naar het circuit en leuke tijden neerzetten. De Alpina kan dat ook maar het verschil met de M auto is toch een wezenlijke.
“Dit soort uitspraken mogen van toepassing zijn op een eventuele CSL-uitvoering of een rally- resp. race-auto.”
Als je het niet begrijpt of niet in context kan plaatsen zeg dan niks.
“Je schijnt de Alpina B3 vanuit een tamelijk “Hollands” standpunt te willen bekijken en geeft er blijk van de filosofie van Andreas Bovensiepen in het geheel niet te begrijpen. En in die filisofie past dat hout beslist wel, maar niet in jouw “wereldje”.”
Aangezien je mijn eerste punt niet begrijpt of niet kan plaatsen begrijp ik deze uitspraak.
“Overigens zou ik me, als ik in jouw schoenen stond, maar niets meer zeggen over Chesterfield-banken, want daar weet je echt HELEMAAL niets van! Aan de zichtbare zijden van een Chesterfield-bank is namelijk geen spaan hout te bekennen!”
Ook hier weer, als je het niet begrijpt of niet in context kan plaatsen zeg dan niets of vraag in ieder geval “wat bedoel je daarmee?”.
Mijn referentie naar de Chesterfield bank is om als referentiepunt te dienen om voor jezelf een beeld te schetsen wat voor een interieur ik bedoel. Ik had ook “een kamer met hout” kunnen schrijven, had je dan begrepen waar ik het overhad? Maar goed gezien het feit dat je me hier op aanspreekt is mijn referentiekader niet duidelijk bij je binnengekomen. Het is ook niet makkelijk om in een paar zinnen op te schrijven van wat ik bedoel….het zij je vergeven.
9000cse zegt
@ Rick dos
Het moge duidelijk zijn, wie hier iets niet begrijpt. Een andere mening afdoen als “je begrijpt het niet”, geeft slechts aan, dat de respondent niet in staat is zijn eigen mening duidelijk neer te zetten. Probeer het gewoon eens!
En wat betreft je opmerking: ….zeg dan niets…. , zo gemakkelijk zal dat niet gaan.
Rick dos zegt
@9000cse
Zullen we het dan maar eens proberen en kijken wie degene is die het niet begrijpt?
““Het interieur moet een “moderne” uitstraling hebben met een minimalistische inslag,…” Dat is een kwestie van smaak.
Nee, dat is het niet, maar mijn zin moet ik beter formuleren.”
Hier had je al een idee moeten krijgen.
“BMW had de intensie met de huidige interieurs om een moderne en minimalistische interieur te creëren.”
BMW ZELF wilde met de huidige interieurs de knoppen terugbrengen tot één centrale knop de zogenaamde iDrive. Hierdoor moest het een modern en minimalistische sfeer creëeren. Een sfeer zoals ik in de daar opvolgende zinnen ook beschrijf.
“Het hout dat hier gebruikt wordt valt daar niet mee te rijmen. Dat is een soort hout dat mooi staat BIJ een Chesterfield bank bijv.. Hier vloekt het dus met elkaar. Maar goed, ook daar is the bottom line smaak. Er zijn mensen die paarse broeken dragen met gele sokken….”
Ik zeg dus niet dat Chesterfield banken hout HEBBEN, maar ik zeg dat het hout wat hier gebruikt is, het meest tot z’n recht komt in een ambiance waar ook een Chesterfield bank goed tot z’n recht komt.
Lijkt mij toch wel duidelijk. Tenminste duidelijker kan ik het niet maken dan alleen je er nog (nogmaals) te wijzen op het feit dat je woorden in context moet zien. Dan blijft het voor iedereen duidelijk.
“En wat betreft je opmerking: ….zeg dan niets…. , zo gemakkelijk zal dat niet gaan.”
Neuh, dat moge blijken.
Rick dos zegt
edit:
Een sfeer, zoals ik in de daaropvolgende zinnen ook beschrijf, valt daar niet mee te rijmen.
9000cse zegt
@ Rick dos
Zullen we dan maar tot een compromis komen? Jij ’n M3, ik ’n B3: allebei blij!Maar dan wel van m’n hout afblijven!!!!
Rick dos zegt
@9000cse
Dat lijkt mij een mooie compromis! ;)
Ik zal m’n best doen om van het hout af te blijven! :)
CSL zegt
Ik ben het hier volledig met Rick dos eens.
Beetje appels met peren verglijken. Dat is eigenlijk niets nieuws hier.
vooral die laatste, ik kan nog steeds niet bij komen van het lachen:
“de 135i blijkt nogal tegen te vallen qua rijgedrag… zelfs een astra opc kan dezelfde tijd rijden op een circuit…..”
Beetje dom lopen lullen is niet bepaald goed.
Ten eerste doet men alsof een Astra GTC OPC een trage auto is die volledig door OPC onder handen is genomen.
Zo te zien blijkt een standaard 5deurs 130i al sneller dat een Astra GTC OPC( record holder compact class).
Laat maar staan als een 335i of een 135i(elke variant) een LSD eronder hebben.
8:26 – BMW 335i Coupé, 306 PS/1610 kg (sport auto 10/06)
8:35.93 – Opel Astra OPC, 240 PS/1355 kg, Manuel Reuter (mfr., oct,05) record holder compact class
btw, Die Alpina’s zien er goed uit, netals altijd! Echte relaxte cruzers zijn het. Te comfortabel voor mij. Vooral die automaat mag van mij eruit.
w0o0dy zegt
Deze Alpina b3 is sneller dan de 335i maar langzamer dan de m3 (op het circuit)….. lijkt me een goede optie als je meer wil dan de 335i maar je geen m3 wil hebben (bijvoorbeeld omdat die qua uiterlijk toch wel erg opvalt). Overigens kun je met Alpina nog best een aantal wijzigingen bespreken om je b3 zo uit te voeren als jij dat wil (dus voor Rick dos kan ie ook vast wel zonder hout) en ik ga er vanuit dat je ook nog wel een sportiever onderstel kan laten monteren (bijvoorbeeld dat van de M3) als je dat wil….
Die striping aan de zijkant is trouwens wel erg opvallend en ik kan me dan ook niet zo goed voorstellen dat iemand die voor een iets dicretere sneller BMW gaat dan wel weer striping over de hele zijkant wil. Simpelweg BMW vervangen door Alpina op de kofferbak en 335i door B3 lijkt me voldoende. Misschien gaat het de Alpina koper dus niet zozeer om discreet maar meer om iets meer comfort en bruikbaarheid, maar wel meer dan genoeg vermogen?
Zoals we van hem gewend zijn noemt csl alle feiten die niet in zijn straatje passen dom gelul. Steevast roepen dat achterwielaandrijving superieur is maar als er dan een voorwielaandrijver voor iets meer dan 70% van het geld een topmodel van Bmw te snel af is dan gaan we andere modellen erbij pakken “want BMW is toch echt sneller”. Jaja blijven ademhalen, tuurlijk is een BMW vast sneller. Alleen op het autozeitung circuitje legt de 135i met een beduidend betere pk/gewicht verhouding het af tegen een voorwielaangedreven Opeltje. Daarnaast is ook de 335i coupé (met een duidelijk hoger gewicht) op dezelfde baan sneller dan de 135i….. punt is dus dat de 135i nogal tegenvalt als je naar de pk/gewichtverhouding kijkt zou je meer verwachten. Kennelijk kan die auto op sommige banen het vermogen niet benutten (als je bijvoorbeeld ziet dat een TT 3.2 quattro met minder vermogen per ton ook 1,5 seconde sneller is op die baan dan is het aannemelijk dat de auto het vermogen niet goed op het asfalt krijgt) en dat is opvallend voor een BMW. Hard rechtdoor gaan is niet moeilijk en dus past de 135i goed bij Amerikanen, maar voor ritjes op het circuit is de 135i niet de beste keuze.
Turbopaultje zegt
De 135i is sowieso geen beste keuze………………. :roll:
Sven zegt
ARD; Wat bedoel jij noe met -‘kan jij makelijk chiptunen’???
De 335i is tot en met vandaag, nog steeds niet te ‘chiptunen’. Want BMW heeft de stuur-pogramm-elektronika deze keer (met de 335i) heel goed te weten beveilegen. Dus, alle de anbieders van chiptune voor de 335i hebben volgens mij heelemaal geen pogramma voor de 335i!!!
De eigene die het well in huis hebben zijn huis-tuner ALPINA en VISHNU-performnance (VS) die het wel ‘gekraakt’ hebben. Warom hebben tuners zoals Wetterauer etc anders geen tuning voor de 335i?????????????
Dus, ARD, waar kan jij nu eigelijk de 335i hier in de buurt ‘chipen’????
El Salvador zegt
Ik rijd een 135i Coupe sinds februari 2008.
Gemeten waardes
– 280 pk op achterwielen (software 2008)
– 0-100: 4,9 sec. Dat is een gemiddelde waarde, sommige metingen waren nog lager, anderen weer net iets hoger
Testen naast een M3 (model 2007)
– 0-190 km/u rijden beiden auto’s naast elkaar op, daarboven is een M3 beduidend sneller.
– tussensprints: 80-120 etc. is een 135i steeds sneller! Behalve in III, dan is een M3 sneller
– 0-100: 135i en M3 zijn even snel
El Salvador zegt
Dat betekent in de praktijk dat beide auto’s even snel zijn, dat hebben we meerdere malen getest en blijkt zo te zijn. Dat is op zich een sensatie omdat een 135i minder dan de helft kost van een M3. Welke auto je mooier vindt moet je zelf maar uitmaken, opmerkelijk is deze uitslag natuurlijk wel.
O ja, qua geluid is een M3 indrukwekkend (v8), maar een 135i doet net zo hard mee!! Ook deze laatste auto klinkt fantastisch.