Gespot in Solden, toen het er een stuk zonniger en warmer was. Deze Alpina B3 BITURBO heeft 360 pk en een maximum koppel van 500 Nm, afkomstig uit het welbekende 3-liter zes-in-lijn blok.
De B3 BITURBO Cabrio heeft een topsnelheid van 285 km/u en is in staat om van 0 tot 100 km/u te sprinten in slechts 4,9 seconden. Onlangs is in Genève de Alpina B3 S onthuld, die heeft 400 pk en 540 Nm en mag een topsnelheid van 298 km/u noteren. Baas boven baas zeg maar, al zou ik ook genoegen nemen met deze B3. Meer foto’s op autojunk.nl.
Met dank aan GallardoSE voor de spot!
RippiN zegt
Mooie velgen :)
CSL zegt
very nice,
je kan je standaard 335i ook laten chippen tot 360-380pk voor paar honderd euro!
creative zegt
..maar dan heb je geen alpina! mooi!
Megakix zegt
Wat een geweldige auto’s heeft ALPINA toch in huis…droom er al jaren van, heb ‘m liever dan een M3 E90 serie overigens…
De rij-eigenschappen van een Alpina zijn weer een stuk beter dan de normale 3-serie. Zie onder een filmpje waaruit blijkt dat een D3 Biturbo (213Pk diesel) het op een circuit wint van een 330i (258Pk benzine):
http://www.youtube.com/watch?v=OhIKPTKOaTY
jack_abarth zegt
Misschien een stomme vraag, maar waar koop je een Alpina?
Bij een BMW dealer, of bestaan er Alpina dealers?
lencor zegt
@jack_abarth: Ik weet het ook niet zeker, maar volgens mij kan je gewoon een BMW bij de BMW dealer kopen en dan Alpina brengen.. ;) Anders kan je hier nog ff kijken: http://www.alpina-automobiles.com/alpina/en/home.html
Frederic zegt
I’m surprised because the B3 is not for sale today. We can only find the B3S
Nijntje_ zegt
@ Jack Abarth: Hier in België moet je bij Dhr. Jean Michel Martin zijn, die is invoerder in België. Voor NL weet ik het niet zo…
BananaFlip zegt
Misschien is de D3 nog wel lekkerder… Maar laten we daar niet over beginnen, dit is gewoon een mooie update over je 3 Cabrio.
CSL zegt
@Megakix
Ik zet daar sowieso mijn vraagtekens erachter!
Het is zo te zien een 330i cabriolet! Die stukken zwaarder is en de rijeigenschappen dus minder zijn.
Dus zet een cabrio tegen over een cabrio. In je tekst zeg je zelfs dat het om een E90 gaat!
Op een circuit kun je als lichtere auto beter sturen en remmen en accelereren, dus ik vind het geen eerlijke verglijking. Zet de B3 coupe met 400pk maar tegen een M3.
Megakix zegt
@CSL: scheelt 200 kg met de cabrio…maar deze heeft dan ook 45Pk minder. Ratio; D3 = 7 kg per Pk en 330i(cab) = 6,5kg per Pk…kortom, de D3 had moeten verliezen !
Omdat dat toch niet gebeurde blijkt maar weer eens temeer, dat de afstelling van het onderstel en chassis doorslaggevend zijn. Zelfs BMW bevestigt dat de Alpina betere rij-eigenschappen heeft.
@supremacy; deze kan je ook ‘weglaten’ als je de auto bestelt.
majinstar zegt
Ik vind een Alpina altijd leuk om te zien, maar niet om te hebben. In dat geval kies ik liever voor een M3.
@ jack_abarth. Een Alpina kan je in de Alpen kopen.
EJS zegt
Één van de meest begeerlijke beemers die je kan krijgen! Een B3S lijkt me nog leuker(al helemaal m3tjes pesten:P), maar hier zou ik beslist geen nee tegen zeggen..
Patrick zegt
@ EJS; ik denk dat je geen eens een D3 S nodig hebt om M3’tjes te pesten gezien de acceleratie nagenoeg hetzelfde is als die van een M3 plus dat deze een stuk hogere top heeft ;)
EJS zegt
@Patrick:
komt door ’t hogere koppel;) En neemt niet weg dat ’t met een B3S vast nog makkelijker gaat!;)
Fokko zegt
Met een D3 S M3-tjes pesten? lijkt me sterk dat een 4-cinlinder dieseltje sneller optrekt dan een V8 benzine, denk je niet?
w0o0dy zegt
@Fokko: De D3 zal het idd wel afleggen tegen de v8, iemand haalde de typen door elkaar geloof ik. Maar de B3S (met de B van Benzine) is de 3 liter 6 met twee turbo’s en 400pk + 540nm koppel bij 4500 toeren.
Als je dan ziet dat de B3 sedan met 360pk en slechts 500Nm koppel al aardig mee kan komen tov de huidige M3 als coupé dan zou een Alpina B3s als coupe (hogere stijfheid van de body en dus betere wegligging) nog best eens net zo snel kunnen zijn als de M3… Het gewicht is namelijk zo’n 60kg lager. Alleen zit de automaat de Alpina misschien teveel in de weg… (zal van de programmering afhangen).
tijden op fastestlaps.com
M3 (E92) vs B3 Biturbo
Nordschleife 8:05 8:14
Hockenheim Short 1:14.3 1:15.8
SportAuto wet handling test 1:32.4 1:35.9
first zegt
@jack_abarth
Een alpina kan je gewoon bij een bmw dealer bestellen. Je hoeft ook niet eerst een bmw te kopen en dan naar een alpina te gaan, omdat alle alpina’s gewoon in de bmw fabriek worden gemaakt. En daarom kan een bmw dealer ze zo leveren.
w0o0dy zegt
Als je trouwens leest dat de B3s coupé, sedan en cabrio zo’n 5 mille goedkoper zijn dan de M3 dan kun je best snappen dat iemand die Alpina kiest en er nog wat leuke opties bij kiest die de auto net wat persoonlijker maken.. maar goed, geen V8 da’s wel weer jammer.
w0o0dy zegt
oh ja, ik vergeleek de duitse prijzen! Voordat er weer allerlei lui zijn die gaan miepen.
CSL zegt
@w0o0dy
De sedan heeft naar mijn weten altijd een hogere stijfheid gehad. Wat je dus zegt klopt niet.
w0o0dy zegt
@CSL: Het is erg onwaarschijnlijk dat een “doos” met meer gaten sterker is dan een kleinere doos met minder gaten….
Door het ontbreken van deuren achter kan de body minder buigen, dus zal de torsiestijheid van de coupé hoger moeten zijn.
Heb je betrouwbare bronnen voor het feit dat de sedan qua torsiestijfheid beter zou zijn dan de coupé?
DRU zegt
Dik als een beer. Ik vind alleen die andere Alpina velgen mooier.
Dennis zegt
Geinig kenteken op zo’n auto. Actieradius of topsnelheid? ;-)
Supremacy zegt
En altijd weer die lelijke voorlip voorop.. nee laat maar
CSL zegt
Het verschil is minimaal en de verglijking klopt gewoon niet.
Een veyron heeft ook een betere pk/kg verhouding dan een Zr1 toch!?
Zet er dan een 330i coupe ernaast.
Maar goed als er aan het onderstel gesleuteld is dan zal er wel verbetering moeten plaatst vinden.
Dimglor zegt
Ie ziet er wel mooi uit, maar standaard vind ik hem beter…
bozewolf zegt
Beroerde waardes voor een geblazen blok. Moet meer uit te trekken zijn.
Vinny_93 zegt
Ik heb afgelopen week in Leipzig nog een Hartge 5.1 M3 gezien, zal ik nog wel een keertje uploaden.
OT: Waarom tunen ze niet gewoon een M3, dan krijg je sowieso een snellere auto.
Jippie zegt
Is dit nou niet zo ontzettend duur dat je veel beter een Maserati GranCabrio kan nemen? Is tenminste wel wat exclusiever.
w0o0dy zegt
@Megakix: Afstelling is één ding, maar je mag niet voorbij gaan aan de “slechte” torsiestijfheid van een cabrio als de 330 cabrio. Dat alleen al is meer dan genoeg handicap om het verschil in tijd te verklaren… dus een eerlijke vergelijking is het niet.
Rick dos zegt
Mooie auto, maar om er nou een topic over te starten…
Pieter-Jan zegt
HO-LY SHIT … die lijkt precies op een 1 serie.
1'er Reihe zegt
@Pieter-Jan: Nou, ik heb een 1-serie, en ik mocht willen dat die zoveel op de auto hierboven lijkt!
OT: Wat een prachtig apparaat die Alpina. Maar als ik goed ga kijken, vind ik dat vooral vanwege deze kleur. Kortom: Een standaard 335i cabrio met M-sportpakket en mooie velgen zou voor mij hetzelfde effect geven. Dat subtiele spoilertje maakt het het wel af vind ik, dat dan weer wel :)
Joris zegt
Deze heb ik 1,5 jaar geleden ook al gespot.
Is toch niet zo bijzonder?
http://www.autogespot.com/nl/viewimages.php?id=c214748364811072008091753
Cantago zegt
De gewone is ook goed hoor… Vind er niet heel veel aan.
CSL zegt
“Heb je betrouwbare bronnen voor het feit dat de sedan qua torsiestijfheid beter zou zijn dan de coupé?”
Dat wilde ik net aan jou vragen? maar dan waar jij kan terug vinden dat de coupe met zijn deuren zonder lijsten hogere nm/m heeft!
Verklaar deze alvast (E46):
18,000Nm sedan w/o fold downs
13,000Nm sedan with optional fold-downs
12,500Nm coupe with standard fold-downs
14,000Nm sport wagon with standard fold-downs
10,500Nm convertible
Ferrari 430:17,330 Nm/degré
Ferrari 430 cabrio: 10,200 Nm/degré
Honda s2000 cabrio 22000 Nm/degré