
Alpina toonde in Frankfurt de B3 Biturbo coupe en B3 Biturbo cabrio. Die laatste is vooral interessant voor de mensen die niet kunnen wachten op de M3 cabrio.
De B3 wordt aangedreven door een 3-liter zes-in-lijn met 360 pk, de cabrio gaat daarmee in 5 seconden naar de 100.
I like… ook die typische alpina velgjes eronder. Sweetttttt
nog steeds die mottige velgen dan 10 jaar geleden
Geweldig, echt een fraaie wagen. Die Alpina velgen blijven tijdloos mooi!
En dan begint de zomer terug !!
Zéér mooi ding , en nu ff gedaan met al dat mercedes C-gedoe !
We gaan terug wat spotief worden :)
Ooooh wat lekker :)
ALPINA’s zijn geweldig. Ongelofelijk hoe tijdloos die velgen zijn.
Zeker een mooie auto, maar die velgen mogen wel wat groter..
hmmz, ik vind de standaard 335i cc vele malen mooier, in tegenstelling tot de reacties hierboven vindt ik het helemaal niet zo mooi. Neigt weer naar de BMW’s van 6-7 jaar terug.
Is het een V6? Geen 6 in lijn?
–edit: ja het is een 6-in-lijn, thanks!–
V6!?!? Ik kom hier nooit meer :r
volgens mij de beste tuner ter wereld
@Floryn,
Alpina is géén tuner!
de link in de eerste zin verwijst naar een B3 biturbo sedan en niet coupe…
–edit: gefixt, heb is aangepast–
Dit lijken wel 18 inchers, 19″ jetsers staat toch mooier. En die striping kan echt niet meer, voor de rest niks dan lof voor Alpina! :D
-edit: jaja, nu weten we het wel-
wat een mislukte velgen
Is Alpina geen tunert??? Wat zijn ze dan wel?
Ik dacht al vanaf mijn puberteit dat ze dat wel waren…
jongens.. Wie het nog niet wist
BMW maakt alleen 6 in lijn motoren en geen V6jes
PS: voor wie het nog niet wist: het is een 6 in lijn!!! Echt waar!
Joehoeee! Zes in lijn!!!
Oh ja, het is dus GEEN tuner! Letten we allemaal even op?
Op het kentekenbewijs staat Alpina en geen BMW, dus is het geen tunert jongens
Een V6? Dit is toch echt een 6-in-lijn hoor. Simpelweg een 335i met enkele motorische aanpassingen (grotere turbo’s) en de Alpina styling. Ziet er goed uit! :)
Alpina’s blijven een bijzondere verschijning, veel verfijnder dan een auto van de M GmbH. Met de komst van de 335i heeft BMW echter Alpina’s glorie gestolen. Turbo’s waren en blijven het handelsmerk van Alpina, zie de Alpina B10 en de Alpina B5. Gelukkig zijn ze nog altijd exclusief, waar de BMW M’s wat ‘gewoner’ zijn.
Zohe Autoblogger, wat heb jij gerookt?
Weet niet meer, sinds die nudie-bar in Frankfurt ben ik een beetje van de leg.
Tja jongens… wil niet in discussie gaan hier, maar een bestaande auto voorzien van een aangepast uiterlijk en modificaties plegen aan de motor is toch wat tunen inhoudt. Dan snap ik nog steeds niet waarom Alpina geen tunert is maar AMG bijvoorbeeld wel.
(hoewel AMG dan idd niet op het kentekenbewijs staat, maar wel Merc)
wat is alpina dan wel?
@ f430
Een eigen merk dat half afgebouwde BMW’s van fabriek inkoopt en zelf afbouwt als Alpina’s.
Net als RUF bij Porsche.
Hoe het bij Brabus zit, weet ik niet..
Alpina is een autofabrikant net zoals bijvoorbeeld Fisker. Dat de basis van de auto ingekocht doet niet ter zake, waar het om gaat is de typegoedkeuring en de naam op het kenteken. Der auto is dan ook een Alpina en geen BMW.
Ook Brabus is een autobouwer en Hartge was dat ook…. (is dat nog?)
ik vind die typeplaatjes achterop altijd zo lelijk van Alpina :P
dat hadden wij op onze BX ook. “Citroen BX 19 TRD Turbo Evasion”
hele achterkant vol.
Exactly this has been the motivation for ALPINA, a small but enterprising automotive manufacturer. To build special automobiles for a small circle of cognoscenti, for people who have a taste for exclusivity and the finer things in life, and who aren’t in need of exhibitionist exterior presentation in their automobile
As we place less emphasis on an ALPINA’s exterior differentiation than we do in its inner values, we choose to draw the basis for our automotive work exclusively from BMW: a great marque, and one of the best and most technologically advanced
Voor de rest van de tekst moet je maar even surfen naar
http://www.alpina-automobiles.com/
Dus het is een autofabrikant zoals Wooody al aangeeft !
@MCK
Alpina is minder waard in herverkoop dan een M product … Kijk eerst even je fact/figures na voor je zoiets kan zeggen ! Geef mij maar een lekker M product ( M3 E92 bvb. )
Grts,
Jup… Hartge ook nog
Hartge H1:
http://youtube.com/watch?v=Q2QjFHzjYH4
Hartge H50:
http://youtube.com/watch?v=L0Azd_YWLDM
Ik vind het maar niks.. Wielen heb ik nog nooit mooi gevonden, doe mij maar een Brabus of een mooie ABT
Ik ben echt verliefd op de BMW 3 Coupé..
Nu alleen nog het geld..zal vast wel lukken tijdens m’n studie ;)
Het is al eerder gezegd, die striping hoeft van mij ook niet.
Giften zijn welkom!
Jammer dat het een BMW is, die velgen werden er in de jaren 80 ook al onder geschoven.
120PK/Ltr. is overigens leuk maar niet extreem.
nice. die velgen blijven mooi. ik had wel verwcht dat ze er een 8 cylinder in geschoven hadden of de V 10 uit de nieuwe ///M5 \ ///M6
Alpina weet niks van tuning die velgen trekken op niets ..
Forza AC Schnitzer
@ Woody auto is dan ook een Alpina en geen BMW.
Wat zie ik als ik op de plaats kijk van het kenteken, staat toch BMW voor Alpina
Ik vind het echt zo strak dat die velgen niet uit de tijd willen gaan.. respect daarvoor.. maar ik ben iemand die van vernieuwingen houdt.. en ik vind die velgen niet echt passen.
M3Power: die velgen zijn het handelsmerk van Alpina, maar als je ze lief aankijkt dan schroeven ze er gerust andere op – het mooie bij Alpina is namelijk dat je alles naar eigen smaak kunt laten verven/bekleden.
En niets van tuning weten en toch 20% extra vermogen uit het blok trekken? Dat vind ik knap :P Blijkbaar hou jij meer van opzichtig gestylede bakken, persoonlijk vind ik AC Schnitzer woonwagenstyling. Alpina pakt het wat subtieler aan, dat zie ik veel liever.
In tegenstelling tot Erik vind ik de vermogenswinst vrij beperkt. De veranderingen zullen zich denk ik enkel beperken tot het veranderen van het motormanagement. De autofabrikant die Alpina is vind ik toch dat ze het vermogen wat meer hadden mogen laten toenemen. Met 400 pk heeft zo’n auto net iets meer. Dat zou hem net dat beetje onderscheiden van de normale 335CI. Nu zouden denk ik veel mensen gewoon kiezen voor een upgrade bij een tuner. Dat is natuurlijk vele malen goedkoper.
Maar voordat ik allerlei opmerkingen krijg dat het daar bij Alpina niet om gaat, ben ik jullie gewoon even voor. Bij Alpina gaat het inderdaad om de exclusiviteit. Ik vind dit een zeer mooie en smaakvolle auto maar ‘at the end of the day’ zou ik toch altijd gaan voor de BMW 335CI met chip van een tuner. Het geld dat ik over zou houden zou ik dan eens lekker van op vakantie gaan en dat een keer of 5.
Alpina snapt het beter dan AC shitzer………………..
Ik zou die nieuwe X6 ook even laten aanpakken door Alpina : B6 biturbo, blauw met striping en de velgen zoals op de foto’s: geniaal en mooi.
Ik lees hier toch een aantal kommentaren van personen die niet veel snappen van het doelpubliek en productplacement van Alpina.
Eerst info inwinnen en dan kommentaar geven.
Alpina heeft van in het begin haar striping, haar turbo’s, haar velgen en haar exclusiviteit als voornaamste kenmerken naar voor gebracht en met veel succes.
Hier is dus geen vergelijking mogelijk met een M3, M5 of welk M-model ook. Het is NIET TE VERGELIJKEN!!!
En een X5 met Alpina kenmerken lijkt mij ook zeer cool.
En Alpina is een aparte constructeur (ter bevestiging) Vraag maar aan Burkhard Bovensiepen!! Zeg tegen hem nooit dat Alpina een Tuner is of hij klopt met enkele van zijn wijnflessen op plaatsen waar je het niet graag zou hebben.
Dus nog eens heren, informeer je eerst en dan commentaar. En als je er echt niks van begrijpt, geef dan een neutraler commentaar
Mooie techniek maar wat uiterlijk betreft zouden ze Alpina’s huisstijl wel
mogen laten ‘evolueren’. Dit is zo jaren 80. Verder vind ik het een goede
keus voor wie een 335i te eenvoudig is en een M3 te duur.
Tunert of niet, ik vind dat lipje achterop (ik kan het echt geen spoiler noemen) nou niet bepaald fraai. Zeker niet op de eerste foto. Ze hadden zeker nog een reepje plastic over. En nee, het is niet subtiel, het is gewoon knullig.
De E46 M3 lip is kleiner, beschaafder, en mooier, dit ziet er idd een beetje opgeplakt uit. Desondanks blijf ik erbij dat hij er al met al zeker niet slecht uitziet!
prachtige wagen, alleen spijtig van die velgen
Mijn zwager en ik hebben ooit eens een keer een Alpina B3 3.3 sedan E46 van BMW Zoetermeer meegkregen……..wat een ding was dat zeg!
Ik kan de wijzigingen die ze aanbrengen qua exterieur niet altijd even mooi vinden, maar dit ziet er wel leuk uit. But then again de basis is al super natuurlijk.
Even wat verduideling over de productiewijze van Alpina. Tegenwoordig worden de auto’s inclusief motoren, versnellingsbak, velgen/banden, onderstel, interieurlijsten en dergelijke geassembleerd op de productielijnen van BMW. Op de productielijnen worden ze behandeld als bestelligen van de Individual-divisie van BMW Motorsport. Daarna worden ze naar de Alpina-fabriek in Buchloe verplaatst voor het aanbrengen van de spoilers, badges, stickers, het chassisnummer, productieplaat en bijzondere wensen van de klant zoals interieurbekleding.
De Amerikaanse B7 ziet momenteel helemaal niet meer de fabriek in Buchloe. Deze wordt in zijn geheel bij BMW geassembleerd. Amerikaanse klanten hebben in tegenstelling tot klanten in de rest van de wereld niet de mogelijkheid om een Alpina-bekleding te bestellen. Deze auto’s zijn wel voorzien van een Alpina productieplaatje maar hebben geen productienummer. De B7 is als enige Alpina verkrijgbaar in de VS en verkoopt daar momenteel beter dan de 760i.
De spoilers worden door Alpina aerodynamische getest en leveren daadwerkelijk een bijdrage in het reduceren van aerodynamische lift. Bij de Roadster S was dit een reductie van 64 procent op de vooras en 77 procent op de achteras, dus zeer effectief.
De H1-motoren van de B5, B6 en B7 worden in Buchloe met de hand opgebouwd op basis van het oude 4,4 liter onderblok van BMW. De motoren voor de D3 en B3 hebben kleinere aanpassingen en worden niet meer met de hand opgebouwd. Beide zijn overigens meer dan simpele chiptuning. De D3 heeft een andere turbo en de B3 heeft verbeterde Mahle-zuigers en een ander uitlaatsysteem. De vermogensopgave van de Alpina zijn altijd conservatief geweest en bovendien heeft het bedrijf hoge kwalilteitsstandaarden neemt daardoor vermoedelijk hogere veiligheidsmarges in acht dan de chiptuners. Die komen overigens ook maar met moeite aan 380pk. De bottleneck zit ‘m waarschijnlijk in de kleine turbo’s van het N54-motorblok en de brandstofinspuiting die vanwege alle nieuwe technieken zich niet makkelijk laat aanpassen.
Ik hoop wel dat Alpina in de toekomst motoren met de hand blijft bouwen. Ik heb handgebouwde motoren in mijn B10 3.2 Touring en Roadster S en de gedachte dat het blok door een motorenbouwer met de hand in elkaar is gezet heeft zijn charmes. Als je tevreden bent over de prestaties kun je overigens en verzoek doen om het blok in je volgende Alpina door dezelfde motorbouwer in elkaar te laten zetten.
De remmen zijn vaak afkomstig van grotere BMW’s, zoals in dit geval remmen van de B6 S die afkomstig zijn van de B7. De automatische transmissies worden in samenwerking met ZF gefinetuned en de afstemming wordt aangepast zodat schakelen in handmatige modus ook werkelijk zelf schakelen is, dus niet met twee kapiteins op één schip. Dit zijn ontwikkelingen die je niet meekrijgt bij een chiptuner. Het onderstel wordt veelal afgestemd met onderdelen van BMW of toeleveranciers zoals Bilstein. Hoewel Alpina wordt geroemd om zijn compromis tussen sportiviteit en comfort is het onderstelspul vaak niet zo heel speciaal. Ook voor remmen kun je aftermarket nog veel betere spullen laten monteren.
M3Power: “Alpina weet niks van tuning”
.. zegt genoeg over jouw autokennis.
Altijd apart, die Alpina’s, zeker in dat typische blauw. Waar ik veel minder over te spreken ben, is de bestickering op de flanken. Op de (enkele) Alpina’s die ik al op de weg ben tegengekomen, ontbreekt die gelukkig wel.
Wat ik me afvraag is hoe lang Alpina het nog zal volhouden om steeds het zelfde type velg te leveren, terwijl er zo’n grote markt is voor velgen.
@femme .. kijk da,s nou eens informatir verstrekken.. goed bezig
Dam’n kunnen ze niet eens met een nieuw type velg komen…. Elke johnny heeft die dingen onder zijn BMW zitten.
Leuke wagen,..jammer van die velgen,
Die velgen beginnen idd een beetje te vervelen. Voor de rest wel chic.
Alpina een autobouwer? Of course not!
Al die “autofabrikanten” (RUF, Fisker en co.) zijn natuurlijk geen ECHTE autofabrikanten! Die typegoedkeuring oid interesseert niemand. Als de gemiddelde jojo zoiets voorbij ziet crossen denkt hij: he, een leuke BMW. Alleen de kenner ziet gelijk dat het een Alpina is.
Autofabrikant ben je pas als je je eigen modellen van A tot Z, ik herhaal: VAN A TOT Z, ontwerpt en bouwt. Bovendien moet je een eigen ‘gezicht’ hebben, een eigen identiteit. Dus geen opgedirkte… nee, laat ik het netjes zeggen, ‘verbeterde’ versie van een bestaand product maken.
By the way: die velgen kunnen inderdaad wel een update gebruiken :-)
Nee joh… die velgen kunnen blijven zoals ze zijn. Gewoon goed schoonhouden en tyre shine spuiten op de banden en je weet niet wat je ziet!
We hebben allerlei typen velgjes zien komen en gaan… 3 spaaks, Spinners, verchroomde bling bling, noem alles maar op…. maar deze klassieke velgjes zijn tijdloos en staan sweet.
Suspic1ous: ik bedoelde ook niet zozeer dat ik deze vermogenswinst zo knap vind (er zijn veel meer tuners die dit voor elkaar krijgen) maar het was een reactie op de hersenloze uitspraak “Alpina weet niets van tuning” die eerder gepost werd. ;)
Alpina B7 @ weet wat alpina is dusz vsvs RUF…..
met ac schnitzer bedoel ik de velgen ,ik vind persoonlijk dat de beste velgen voor een bmw van a.c komt
“Alpina weet niets van tuning” bedoel ik dat ze het uiterlijk nog saaier maken bv:Bodykit,velgen…
amai er zijn mensen die echt geen respect hebben :S
@ Jeroen
Ben ik zeker niet met je eens Jeroen. Een sjonnie heeft geen smaak en dus ook geen Alpina velgen. Sjonnies hebben te grote (nep) M’ers onder hun 316.
btw de wielen die eronder zitten zijn 19inch en tijdloos, gewoon de mooiste die er zijn, heb ze zelf ook onder m’n 335i cabrio….
de mensen die kritiek leveren op alpina hebben meestal zelf nooit een alpina gehad,
anders zouden ze gewoon respect hebben voor dit grootse merk.
Mooie auto en die velgen dan
…net ’n badkuip…
Ik heb zelf een nieuwe 335i cabrio spacegrau/sattlebrownleder een prachtige combinatie een volle auto met alles erop en er aan ook 19 inch 5 spaaks gedraaid zonder spoilerset
Hiervoor had ik een M3 E46 die ik helemaal niet mis Die 335i begint bij 1200 toeren al te trekken
Alpina is een tijdloze tuner de wagen ziet er heel gelikt uit Het spoilergeweld hoeft voor mij niet zonodig meer ik ben immers al zestig je moet altijd rekening houiden met stoepranden en drempels.
Als ik een stuk jonger was had ik deze Alpina in deze kleur combinatie zo gekocht ik vind de spoilerset van Alpina veel mooier dan van BMW M technik
@harold juda
Is zeker een mooie wagen, zo’n 335i Cabrio, maar het leuke is:
Voor een paar mille (Ja, echt maar een paar mille) heb je een Alpina B3 Cabrio. Hij is in Coupe versie namelijk iets van 25.000 eu goedkoper als de m3.
Dit is gewoon Mooi!
Heb er voor de gein ff één in elkaar gekutseld op de Alpina site. Daar heb je 80.000,- een hele mooie uitvoering. Moet je hem alleen niet meenemen naar NL :(
Het zou zoveel mooier en veiliger op de weg kunnen zijn als we al die suffe heffingen hier niet hadden
de mooiste velgen die er ooit zijn gemaakt. Stijl, klasse, en sportiviteit. Wat een tijdlose velg op een even strakke bak