
En er zijn er maar 19 van gemaakt, dus de kans dat er nog eentje komt langsrijden terwijl jij je Billy staat in te laden is nihil.
Als basis voor dit snoepje nam Alpina de BMW E34 540i, met V8 dus. Van origine leverde dit blok 286 pk, maar uitboren om zo de 340 pk van BMW’s eigen M5 te evenaren was door de speciaal gecoate cilinderwanden volgens de verkoper van dit exemplaar geen optie. Hulp kwam uit onverwachte hoek: BMW goot namelijk opnieuw het blok, maar dan in 4,6-liter vorm, speciaal voor Alpina. Het vermogen mag dan gelijk zijn aan dat van de gefacelifte E34 M5, deze Alpina is dankzij het ontbreken van een begrenzer wel sneller. Met een top van 270 kilometer per uur was het zelfs de snelste stationwagen die je in 1995 nieuw kon kopen. Niet dat dat veel mensen over de streep hielp trouwens, van de 46 gebouwde Alpina’s B10 4.6 waren er slechts 19 Tourings en maar vier daarvan hadden een handbak.
Een van die vier staat in Vught bij Premium Classics en heeft koud 121.000 kilometer ervaring en kan dus nog wel even mee, zeker als we zien hoe de wagen er bij staat. Voor net geen dertig mille kun je weliswaar ook een nieuwe stationwagen kopen, maar die is lang niet zo exclusief en vooral niet zo snel. Nette E34’s, zeker in een zeldzame uitvoering als deze, zijn daarnaast al geaccepteerde youngtimers. Gewoon doen dus.
Wauw, dan heb je een mooie automobiel!
Kwijl! Nooit gedacht er nog een tegen te komen. Wonderen bestaan dus nog.
@kaeser: jij bent ‘m nog steeds niet tegengekomen. Je hebt er nu een plaatje van gezien.
Onlangs je huis opnieuw ingericht dizono?
Geen dank voor de tip hoor;)
Wat een apparata.En wat staat die auto er mooi bij zeg,al had ik ‘m in donkerblauw met Alpina striping wel nét ietsje dikker gevonden.
Absurde prijzen ook…
@schellekens006: Valt mee vind ik, voor een auto waar er maar 4 van zijn.
@crackdavid: 3 teveel
Vind sedans bij BMW toch altijd vele malen mooier. Deze auto ziet er zo lekker fout uit! Echt een Klaas Bruinsma station.
Amen
Wat een prachtige wagen is het toch en een echte sleeper!!
Gaaf! Verzamelaars object! Stuk leuker dan beleggen en misschien zelfs meer rendabel!
Mooi bedrijf trouwens premium classics, maar soms zitten ze qua prijs wel erg hoog. 500e.nl, autoleitner, autohan etc zitten in dezelfde branche/segment. Erg vette auto’s! :)
@bmwalpina: De enige reden dat ze zulke hoge prijzen kunnen vragen, is vanwege de lekker lage bijtelling voor zakelijke rijders die eens wat anders dan een hybride voor de deur willen. Was deze regeling er niet geweest, had geen van deze bedrijven een kans gehad, tenminste niet met dit soort prijzen…
Wat een ontzettend toffe en bloedmooie bak.
Wat een ontzettend toffe en bloedmooie bak. De e34 blijf ik ook een prachtauto vinden.
Prachtige wagen! En wat hebben ze veel youngtimers met erg weinig km’s zeg!
@asmulders: die je zelf ook over de grens kunt vinden voor nog geen derde van de prijs…
@parker: Haha…. zo denk ik er ook over.. lang leve Mobile.de
Jajajaja hebben! M’n vriendin begon direct: moah… echt een sjonnie-auto! Krijg je mij niet in! Twee vliegen in één klap dus!
Doe mij maar de b10 biturbo of dr hartge H5 met de v12
@undifined1: weer lekker appels met peren vergelijken
Heerlijke auto! Ik zou ook voor de touring gaan.
Is het toeval dat jullie tegenwoordig elke week een auto van Premium Classics adverteren, of is dit een soort advertorial?
Hiermee zou ik best een rondje lege Ikea parkeerplaats mee willen doen
Dit exemplaar ziet er toch wel heel erg lekker uit, stond hij overigens niet op interclassics?
Toch liever de sedan, bij merc zijn de stations de leukte maar bij BMW zijn het toch de sedans.
Saai en lelijk. Alleen omdat het een Alpina is is het opeens wauww enz. In mijn ogen nog steeds een lelijk vierkant bak.
die (bloedmooie) dingen koop je voor een rooitje ..
dus iedereen die em zo “mooi” vindt die heeft er al 1 .. niet ??
o.k. .. dan gaat het alleen om de badge .. oftewel .. de kneuzenmagnet ..
Dank voor de tip, ik ga serieus kijken. Ik ben van werk gewisseld, in plaats van 60.000 per jaar ga ik terug naar maximaal 10.000. Dan is zo’n auto ineens een realistische optie. De dikke diesel gaat in juni de deur uit, dus is er ook echt ruimte voor deze wagen. En mijn god, wat ziet deze er fantastisch uit. Straks om 9.00 even bellen voor een afspraak!
@swaffelaer: Ik had toch even 2 keer nagedacht voor ik zou wisselen van baan met zo’n daling van inkomen :P
@fisto: scherp! Maar, zoals je waarschijnlijk stiekem al snapte, gaat het over de kilometers op jaarbasis! :-D
Iedereen positief?
Van buiten vind ik m mooi. Onder de kap is het zeer aardig; maar ook gewoon verouderd.
En dan de binnenkant; wat een drama. Dat konden ze in de jaren 80/90 echt niet. Niks ’tijdloos’. Gewoon lelijke klokken met lelijk plastic er overheen. En die strip met hout voegt ook niks toe.
En uiteindelijk zit je toch IN die auto!
Wauw!
Iets voor @E34M5Touring?
@e1000bmw523i: vermeldingen vanuit de app worden niet gelinked/rood?
@e1000bmw523i: Nehh, prachtig hoor absoluut. Maar je wilt zoiets niet dagelijks rijden op een budget. Want je loopt er drie keer op leeg. Ik had het geluk van een goeie baan op het goeie moment, anders niet te betalen. Ik heb nu 3j onderhoud aan m’n Camaro gehad en incl. 2x banden, remmen etc. heb ik daar net zoveel voor betaald als 1 beurt met kleppen stellen aan de M5. Geld of geen geld, dat sloeg echt helemaal nergens meer op op het laatst. Haalde voor mij de lol er wel een beetje uit. Op een gegeven moment ben je dat zat. Ook omdat je het er nooit meer uithaalt. En je altijd maar moet hopen dat de volgende het ook doet. Zoiets moet je dr bij hebben, voor af en toe. Dan is het leuk.
@E34M5Touring: en als 3.5/3.8 (al dan niet in BiTurbo-uitvoering)?
@e1000bmw523i: Een kale Duitse 535i E34 lijkt me wel een keer wat. Zo’n ‘ik wil enkel de zware motor uitvoering’. Geen leer of automaat etc. Gewoon een kale handbak. Snel zat en kan niks aan kapot. En kan ben Jan met de Pet in onderhoud. Die kun je ook nog een keer flink de sporen geven zonder angst dat er iets heel duurs kapot gaat.
Wauw samen met de E30 M3 is dit toch wel een droom setje in de garage!
Helemaal geweldig! Zie trouwens dat ze toen nog geen blauwe wijzerplaten hadden…
@Megakix: Da’s allemaal zelf kiezen. Net als de rest vd typische Alpina details:
bicolor striping, stuurlogo, (lelijke) type-aanduiding op kofferklep, pook en logo’s op carrosserie.
Sommige klanten willen ‘m heel BMW krijgen, andere heel Aplina. Kan me voorstellen dat sommige zakelijke klanten liever een beetje voor zichzelf houden dat het een wel erg dikke uitvoering is. Zelf ben ik wel fan van Alpina – en voor mij horen bijvoorbeeld de wijzerplaten daar toch echt bij. Anders dan bij M is het best lekker understated allemaal.
Mooie bak, alleen dood- en doodzonde van die handbak….
@406_v6: switch tronic hadden ze toen nog niet. Dat kwam pas met de B10 op basis van de E39.
In mijn ogen een xxl koekblik met een v8 motor, nehh ik pas.
wat een zalige auto!
Wat een heeeeeeeerlijke auto, alleen had ik toch lieveer een 6 cilinder gezien. Ach zet hem maar neer, voor de deur.
Super dik apparaat!