We zetten alle Alpina 7 Series op een rijtje. Welke is jouw favoriet?
Kijk, er staan geweldig spannende dingen gepland voor de toekomst. Denk aan nieuwe merken, nieuwe niches, nieuwe technieken, nieuwe ideeën en nieuwe maatstaven. We gaan een ongelooflijk leuke en interessante tijd tegemoet.
Dat wil ook zeggen dat we helaas afscheid moeten gaan nemen van dingen die niet meer passen in de huidige tijdsgeest of markten dus zijn uitgedroogd, waardoor de producten er ook niet meer zijn. Onlangs maakte Alpina bekend dat de laatste Alpina B7 van de band is gelopen. De B7 is het vlaggenschip van Alpina.
Bij Alpina zelf zal niemand daarvan wakker liggen. De nieuwe BMW 7 Serie is een lastige auto om een fraaie B7 van te maken. Dat niet alleen, de focus bij de nieuwe Siebener ligt niet meer op performance, maar efficiency en intelligente aandrijving. Daarnaast is het publiek dat voorheen een B7 kocht (de oudere heer op stand), waarschijnlijk over gegaan op de XB7. Of de B8 Gran Coupé. Of een Rolls-Royce Cullinan.
De combinatie van lage afzet, veranderingen in de markt en de hoge ontwikkelingskosten zorgen ervoor dat Alpina afziet van een nieuwe B7. Daarom nemen we even een kijkje in de geschiedenis van de de Alpina 7 Series. Deze bestaat uit meer dan alleen een B7 van de afgelopen paar generaties. Daarom, pak een zak krakelingen of een pak Bastognes, een kop koffie en een teiltje, want hier zijn alle Alpina 7 Series op een rij!
Alpina 3.0 Si (E3)
1968
We beginnen meteen met de variant die de meesten vergeten, onszelf incluis. De auto heette namelijk geen eens 7 Serie! Sterker nog, aanvankelijk deed Alpina niets voor de ‘E3’. Echter, alles wat in de E9 coupé paste, paste ook op de 2800. Niet alleen waren er upgrade-kits voor de zescilinder, maar de Bilstein-dempers en Alpina-velgen pasten ook gewoon. Die wielen waren 14×7. 14 inch! Tegenwoordig te klein voor een Mini, destijds een luxe accessoire voor de grootste Alpina sedan.
Alpina B8 / BMW 733i Alpina (E23)
1977
De Alpina B8 , of de 733i Alpina zoals ‘ie officieel heet was de eerste van de Alpina 7 Series. BMW deed in deze periode nog niet aan acht- en twaalfcilinders zoals respectievelijk Mercedes-Benz en Jaguar. Het topmodel van BMW, de 735i, was eigenlijk niet potent genoeg om die twee van repliek te dienen. Gelukkig was Alpina daar met de B8/733 Alpina. De zescilinder werd flink aangepakt met andere zuigers, nieuwe nokkenassen en ze pasten de verbrandingskamers aan.
De kleptiming werd ook aangepast. Ook hier weer die schattige wielen (van 14×7) en Bilstein-dempers. In dit geval met verlaginsveren. Het resultaat was een vrij potente reissedan met dik 240 pk. De auto was een bescheiden succes, totdat BMW in 1981 de 745i Turbo lanceerde en Alpina een beetje buitenspel stond. Uiteraard stopte Alpina officieel met de B8. Wel boden ze upgrades aan voor de 745i Turbo. Dus meer vermogen, onderstellen, wielen: ook die kon je weer aanpassen.
Alpina B11 3.5 (E32)
1987
332 exemplaren
Volgens kenners die er verstand van hebben is dit de mooiste BMW 7 Serie. Logischerwijs is het dan ook de mooiste van de Alpina 7 Series. De Alpina B11 is uiteraard een plaatje. Nog met een echte sharknose, dubbele koppelpen en een motorkap die de juiste kant opent (naar voren). Er zijn twee soorten van de E32-generatie. Strikt genomen drie versies. De eerst is deze B11 3.5. Deze had de motor uit de Alpina B10 onder de kap. Echter, de motor was meer op Laufkultur, comfort en koppel afgestemd en had daardoor 250 pk, 11 pk minder. Modellen vanaf 1988 hebben 255 pk. Verder kreeg je verlagingsveren, Bilstein-dempers en 17 inch 20 spaaks-velgen. Topsnelheid: 245 km/u!
Alpina B12 5.0 (E32)
1988
305 exemplaren
Heel erg leuk, die B11, maar de B12 was ‘De Dikke Sjaak’. De B11 3.5 was er om geld in laatje te brengen en om Alpina even de tijd te geven om meer power te halen uit de V12 van BMW. Deze was namelijk niet enorm krachtig. Alpina hoefde niet eens het slagvolume te vergroten. De inlaatkleppen zijn groter, er zijn Mahle-zuigers, de compressie hoger en er was een ander uitlaatsysteem. In combinatie met het Alpina Motronic ECU was het vermogen nu een dikke 350 pk en 470 Nm aan koppel. Met deze auto was je heer en meester over de Autobahn, het slagschip haalt namelijk een topsnelheid van 275 km/u!
Alpina B11 4.0 (E32)
1993
7 exemplaren
De coolste is eigenlijk deze. Het is de opvolger van de B11 3.5, deze B11 4.0. Ondanks dat een V12 veel krachtiger en prestigieuzer is, past een zes-in-lijn perfect bij Alpina. De motor werd vergroot naar 4.0 liter slagvolume. Het maximum vermogen steeg daardoor van 255 pk naar 310 pk. Daarmee kon je alsnog 260 km/u halen. Wielen, onderstel en remmen werden ook aangepakt, waardoor dit waarschijnlijk de best sturende van de Alpina 7 Series is. Het enige nadeel, bijna iedereen ging nu voor de V12. In totaal zijn er slechts 7 gebouwd.
Alpina B12 5.7 (E38)
1995
152 korte, 49 met LWB
BMW was zelf vrij bescheiden met zijn eigen V12. De motor was niet zozeer een powerhaus, dan wel een zeer zijdezacht lopende motor. Bij Alpina bewezen ze dat het een het ander niet hoeft uit te sluiten. De cilinderinhoud van de 5.4 liter V12 steeg naar 5.7 liter. Daarnaast waren er nieuwe Mahle-zuigers, grotere kleppen en wildere nokkenassen. Het resultaat is 387 pk en 560 Nm, goed voor een topsnelheid van meer dan 280 km/u. De automaat is dezelfde uit de 750, maar opnieuw geprogrammeerd. De wielen zijn enorm: 20 inch.
Alpina B12 6.0 (E38)
1997
94, allemaal lang
Een stapje boven de 5.7 staat de 6.0. De motor is vergroot naar 6 liter, waardoor je ineens 430 pk en 600 Nm tot je beschikking hebt. De topsnelheid is 291 km/u, terwijl je in 5,8 seconden naar de 100 kunt sprinten.
Alpina B7 (E65)
2003
140 stuks
Misschien dat dit wel de reden is dat Alpina geen 7 Serie meer maakt. De laatste keer dat ze een visueel beperkte Siebener aanpakten, ging het niet perfect. De motoren waren inmiddels dermate ver uitontwikkeld door BMW dat Alpina niet eens met uitboren, zuigers, nokkenassen en kleppen aan de gang kon gaan. In plaats daarvan werd de 4.4 V8 voorzien van een mechanische compressor. Verder deed Alpina er eigenlijk niets aan.
Deze blokken zijn notoir onbetrouwbaar. Wel zijn ze erg krachtig: 500 pk en 700 Nm leverden ze (als ze niet kapot waren). Volgens Alpina moest ‘ie 300 km/u halen, maar het ding haalde op zijn sloffen 311. Over sloffen gesproken, de E65 had 21 inch wielen! De Alpina kon je ook bij BMW in de VS kopen, die hadden dan géén Alpina chassisnummer, maar een BMW chassisnummer.
Alpina B7 (E65)
2005
Faceliftmodel maakt gebruik van dezelfde motor. Ziet er wel ietsje beter uit. Ook deze kon je in de VS bestellen bij de BMW-dealer. De motor is dezelfde H1.
Alpina B7 (E66)
2005
Lange variant, net zo onbetrouwbaar.
Alpina B7 Bi-Turbo (F01)
2009
En weer stapte Alpina over op een ander type aandrijving. Na de atmosferische zes- en twaalfcilinders en de V8 compressor, is er nu een biturbo V8, de Alpina B7 Bi-Turbo. Deze had een 4.4 liter V8 met twee turbo’s, net als de BMW 750i van deze generatie. De Alpina versie kreeg nieuwe zuigers, turbo’s en intercoolers. Aanvankelijk werd de auto geïntroduceerd met korte wielbasis en achterwielaandrijving.
Alpina B7 Bi-Turbo Allrad (F01)
2010
Dat vierwielaandrijving goed verkoopt op slagschepen, bewees Audi al met de S8. Logisch dus dat Alpina dat ook ging aanbieden. Het was ook vrij eenvoudig, want BMW leverde xDrive nu op de F01. Een jaar na de introductie van de B7 Bi-Turbo is daar de Bi-Turbo Allrad.
Alpina B7 Bi-Turbo (F01)
2012
Qua uiterlijk lijkt deze veel op zijn voorganger, maar er zijn een paar wezenlijke verschillend. Ten eerste de motor, deze is véél betrouwbaarder en een stuk krachtiger. Er is 540 pk en 730 Nm beschikbaar. Verder is de transmissie ingrijpend verbeterd, in plaats van de oude zesbak, is er nu een achttraps automaat van ZF, de ZF 8HP70. Topsnelheid? 312 km/u! Ook deze generatie B7 kon je in de VS krijgen.
Alpina B7 Bi-Turbo Allrad (G12)
2016
De Alpina B7 van de G12-generatie arriveert in 2016. Vanaf nu is het altijd een lange wielbasis en altijd xDrive, tenzij je Brits bent. Alle versies met het stuur aan de rechterzijde hebben nog achterwielaandrijving. De motor is niet simpelweg een gechipte 750i, maar een compleet herzien Alpina-blok met andere cilinderkoppen, turbo’s, oliekoelers, transmissie-koelers en andere Alpina-specifieke onderdelen.
De remmen komen van de M760i, maar zijn blauw en hebben een Alpina-logo. Vermogen is 608 pk, 0-100 km/u sprint is 3,7 seconden. 3,7! Ook deze versie van de Alpina 7 Series kun je bestellen bij de BMW-dealer in de VS. Wederom met minder configuratie-mogelijkheden dan in Europa en geen Alpina-chassisnummer.
Alpina B7 Bi-Turbo Allrad (G12)
2020
AAHHHHH DIE NEUS. De Britse versies van deze B7 hebben nu altijd ook Allrad. Grappig dat we destijds deze 7 Serie niet bijzonder appetijtelijk vonden, maar het nu ‘wel goed’ vinden nu we de nieuwe 7 Serie hebben gezien. Voor de techniek hoef je het niet te laten, die is alsnog top met 608 pk. Dit is tevens de laatste B7 die ooit gebouwd zal worden.
Meer lezen? Dit zijn alle Alpina 3 Serie Touring modellen!
scrmeagle zegt
E38 5.7 LWB
rollingstoned zegt
“de oudere heer op stand”
Je komt in opstand of je bent ‘van stand’ @willeme ;-)
Maar om de vraag te beantwoorden: de E32 en de E38 natuurlijk.
mustang750supersnake zegt
e38 ….met enorme afstand…zelfs als niet alpina met de gewone 6pitter….
rwdftw zegt
Mooie apparaten, vooral met de striping erop. Laat anderen maar jaloers zijn, het hoort erop, net als de speciale spaakwielen.
Anyway, ik kan de E65 B7 niet aanraden. Een Duitse youtuber genaamd Sreten is er zo ongeveer op leeggelopen.
z4coupe30si zegt
Is ook wel een importhok uit USA. Het grootste probleem was de bore scoring.
Als hij de eerste keer meteen een goede rebuilder had gehad, was het een ‘normale’ revisie geweest voor een high performance auto met deze kilometerstand.
rwdftw zegt
Ik denk niet dat een normale rebuild het probleem had opgelost. Ja de bewerker had zijn werk slecht gedaan. Maar het eigenlijke probleem lag ergens anders dus ook een correcte rebuild volgens spec was waarschijnlijk fout gegaan.
Net als zoveel andere blokken in dezelfde serie.
Dutchdriftking zegt
@rwdftw: Leuk om te lezen dat steeds meer reagluurders hier zijn kanaal ook volgen.
lecomte zegt
De E38, anders de E3 of E32.
undifined1 zegt
E32 in mijn ogen de mooiste daarna de e38. Leuk stukje!
Volgens is het wel zo dat de b11 4.0 “gewoon” op basis van de 740 is en dus een m60 v8 heeft en niet een 4L m30 wat een hele unieke motor zou zijn. En de wielen van de e23 lijken mij 16 inch alpinas en niet 14 inch op de foto’s :)
Richmond zegt
Leuk artikel en totaal geen logische model aanduiding bij Alpina.
Tot en met de E38 gaat het goed, E65 als Alpina mooier dan als BMW maar nog steeds een gedrocht. G12 facelift liever dan de F01. Van de G12 heeft Alpina geen pre facelift model gedaan?
Dutchdriftking zegt
Zo’n 6.0 E38 natuurlijk! Hoe onbetrouwbaar de e65 is laat m539 restorations zien op YouTube. Als je er op tijd bij bent en je vervangend de thermostaat en de olie voor de juiste variant zijn ze overigens wél betrouwbaar. Raar maar waar.
mashell zegt
Bij de E32 en E38 denk ik yeah, bij de rest meh…
crashingduke zegt
E38. Veruit de mooiste Siebener. Stiekem vind ik haar zelfs mooier dan mijn X300.
naturalpower zegt
Altijd een E32, de mooiste Siebener. Liefst de B12.
mijosu zegt
Wat zijn die sharknoses toch fraai!