Alpha brengt de jaren ’80 stijl-pick-ups weer terug met deze Alpha Wolf pick-up.
Even los van het hele verbrandingsmotor versus elektrische aandrijflijn-verhaal, leven we ook qua design in interessante tijden. Er worden veel gewaagde ontwerpen neergezet, door zowel gevestigde merken als start-ups. Bij die laatste categorie is het altijd maar de vraag wat ervan terechtkomt, maar dat neemt niet weg dat de auto’s er interessant uit kunnen zien.
Vorige maand maakt we kennis met de Amerikaanse start-up Alpha, die hun elektrische coupé een geinig retro-ontwerp meegaf. Dat pakt vaak goed uit en ook in dit geval leverde dit een leuk, karaktervol autootje op. Kort na deze Ace lieten ze ook de Jax CUV zien. Dit was in de basis dezelfde auto, maar dan als ruige cross-over.
Ze zitten niet stil bij Alpha, want inmiddels hebben we weer een nieuwe variant bedacht: een pick-up. We hebben al diverse elektrische pick-ups voorbij zien komen. De extreem futuristische Cybertruck natuurlijk, maar ook de Rivian R1T en de Lordstown Endurance, die er wat meer uitzagen als een normale pick-up.
Alpha gooit het weer over een andere boeg en heeft zich laten inspireren door de pick-ups uit de jaren ’80. De 4,7 meter lange Alpha Wolf pick-up – zoals het model heet – heeft een korte wielbasis, is vrij laag en heeft ook een relatief korte laadbak. Een vorm die je tegenwoordig niet meer ziet bij pick-ups, maar in de jaren ’80 en ’90 wel. De verstralers op het dak maken helemaal duidelijk waar de inspiratie vandaan komt.
Alpha is voornemens zowel een vierwielaangedreven variant als een achterwielaangedreven variant uit te brengen. Je moet rekenen op een accucapaciteit van 75 tot 88 kWh. Dit zou een actieradius van zo’n 440 kilometer mogelijk moeten maken. 0 tot 60 mph is volgens Alpha Wolf in 6,2 seconden achter de rug. Daarmee is deze pick-up in ieder geval een stuk sneller dan de auto’s die als inspiratie dienden.
Alpha mikt op een prijs van $36.000 tot $46.000 in de VS. Liefhebbers van retro pick-ups die toch elektrisch willen gaan kunnen de auto alvast reserveren op de website van Alpha.
Robert zegt
Als je deze ontwerpen van Alpha ziet hè, en je zet daar voor de gein ff die elektrische gedrochten van BMW of die slaapverwekkende EV’s van VW, Kia of Hyundai tegenover, dan kun je toch maar tot één conclusie komen: het ís niet moeilijk om een EV te ontwerpen die véél mensen aanspreekt.
vacano zegt
Helemaal met je eens.
De Honda E en Renault 5 zijn ook mooie reïncarnaties
Robert zegt
@vacano: inderdaad. Wel eerst maar afwachten hoe de R5 er als definitieve versie uit zal zien, al is Renault het laatste jaren qua ontwerpen gewoon goed bezig, dus dat wekt vertrouwen. Honda daarentegen, was toch een tikkeltje een afknapper (of een enorme afknapper, volgens sommigen).
lithiumion zegt
Gaaf design! Niet vernieuwend, gelukkig.. maar wel lekker!
tjorque zegt
Heel dik ding! Nu nog een foldable pv installatie achterin de bak en een .50 erop.
Laat de (zombie/…/…/verzin het maar) apocalyps maar komen.
:)
205zonderdak zegt
Wel een .50 met elektrische munitie.
mashell zegt
Met deze vorm en deze wielen 440km uit 88kW, dat is niet erg realistisch maar dat maakt ook niet uit, deze heeft als hoofddoel er cool uit te zien en dat doel lijkt me wel gehaald.
moveyourmind zegt
Ziet er van buiten ontzettend gaaf uit, maar dat dashboard is een enorme afknapper. Ik begrijp dat tijden veranderen, maar ik ben nou eenmaal fan van een interieur vol met knopjes. Dat heb ik al sinds de jaren ’80, toen de tiptoets massaal zijn intrede deed en apparatuur en auto’s ineens overladen werden met knopjes voor alles en nog wat. Weg met die kale dashboards uit de jaren ’70. Welkom middenconsole en dashboards die eruit zagen alsof je in een ruimteschip was beland.
marcomanta zegt
De foto lijkt wel een Playmobil wagentje, maar hij zal in het echt er beste wel stoer uitzien.