Kleine broeder Alpha Tauri wordt groot en gooit schaduw op Red Bull Racing.
Alpha Tauri kende afgelopen F1 seizoen een goed jaar. Uiteindelijk viel het eindresultaat een beetje tegen voor het constructeurs-WK. Een zevende plaats is niet heel speciaal voor het team uit Faenza natuurlijk. Het B-team van Red Bull had pech dat ze aan het eind van de rit de ‘slechtste’ waren van het competitieve middenveld. Het eindigde wel dik voor de kneuzenteams van 2020, te weten Alfa Romeo, Haas F1 en Williams. Daarbij won het voor de tweede keer in de geschiedenis (toen nog onder de naam Toro Rosso) een Grand Prix. Net als in 2008 gebeurde dat wederom in het eigen thuisland op het circuit van Monza.
Helaas kon de ex van Kelly Piquet uiteindelijk niet meekomen met diens teamgenoot Gasly. De Rus scoorde onverwachts eigenlijk maar weinig puntjes. Kvyat kreeg de AT01 in de kwalificatie meestal niet aan het swingen en betaalde daarvoor de prijs op de zondagen. Voor komend seizoen heeft men daarom de hoop nu gevestigd op de nieuwe Japanse held Yuki Tsunoda.
Maar hoe zit het nu met die auto van Alpha Tauri? Velen schamperen namelijk dat Tracing Point dan wel veel kritiek krijgt vanwege hun schaamteloze W10 kopie dit jaar, maar dat de Alpha Tauri eigenlijk ook gewoon een oude RB15 is. Voor een deel is dat ook zo, want de ontwerpers van Alpha Tauri mogen min of meer vrijelijk in de keuken kijken bij grote broer Red Bull Racing ter ‘inspiratie’.
Toch heeft de AT01 een eigen ‘achterkant’. Die was namelijk al ontworpen en daar is men toen maar mee doorgegaan. Nu was het even de vraag wat er voor volgend jaar moest gebeuren. Doorontwikkelen met het huidige concept, of alsnog -platgezegd- de RB16 kopiëren? Dat laatste zou namelijk mogen, via een loophole in de regelgeving omtrent de ontwikkeling van de auto’s voor 2021. Normaal moet je daarvoor zogenaamde ’tokens’ inzetten die elk team maar gelimiteerd tot haar beschikking heeft. Voor het overnemen van een jaar oude onderdelen van een ’technische partner’, heb je echter geen tokens nodig.
Uiteindelijk heeft men na lang beraad echter toch gekozen voor de eerste optie, aldus The Race. De gratis staart van de RB16 laat men dus links liggen als een gratenrijk staartstuk van een heilbot bij een lopend buffet. Technisch directeur Jody Egginton legt de keuze uit:
We thought about it long and hard. It’s very nice when you can go to the sweet shop and pick what you want, but the areas we want to develop are at the other end of the car. We have to use our resource and budget wisely next year because we have to put a lot of effort into the ’22 car. We’re not uncomfortable with the basic package, so we’re very focused on the areas we’re going to develop.
Jody Egginton, geen zachtgekookt ei
Jody denkt tevens dat als men wél de RB16-staart over zou nemen, er misschien alsnog tokens besteed zouden moeten worden aan andere gebieden van de auto die dan aangepast moeten worden:
A wholesale upgrade’s not always the right thing to do. You go to the sweet shop but you have to integrate all that to your package. Some of it you might be thinking ‘why are we bothering?’, it’s not doing anything for us. Or maybe we’ll make a mistake or maybe we’ll be under-resourced on another part of the car
Jody Egginton, zag beren op de weg
Tevens is het voor Egginton een kwestie met een vleugje persoonlijk eer:
We’ve got a senior design and engineering team and we sit down and ask which areas are we going to attack. Where’s the biggest return? Where do we want to deploy the budget and the resource? We’ve managed those decisions reasonably well.
Jody Egginton, niet te verwarren met beertje Paddington
Waarschijnlijk zullen coureurs Gasly en Tsunoda hun designer in ieder geval dankbaar zijn. Want waar de de AT01 naar verluidt een redelijk vriendelijke minares was voor Gasly en Kvyat, waren de RB15 en RB16 op de limiet valse krengen die alleen onze held Max Verstappen kan temmen. We zouden daarbij natuurlijk nog een link kunnen plaatsen naar dat andere artikel van vandaag over Verstappen. Maar goed, dat zou natuurlijk misogyn en flauw zijn. Waarvan akte.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Ik zal wel de enige azijnpisser zijn, maar die quasi grappig bedoelde ondertitels bij de quotes beginnen nu toch wel een beetje op m’n zenuwen te werken. Een paar keer is grappig, maar nu wordt ’t een beetje een slechte plaat met oude grapjes van Andre van Duijn die blijft hangen.
harrie zegt
Aldus Jaapiyo, de buitenechtelijke zoon van Seth Gaaikema
Design_Driven zegt
Gewoon grappig, maar ja ik kan een beetje Andre van Duin op zijn tijd ook best waarderen.
robin121089 zegt
@F36GC: eens
outlook zegt
@F36GC: in een blog over auto’s zou dit wat mij betreft moeten kunnen.
awesome zegt
@outlook: ze blijven schermen een ‘blog’ te zijn waardoor alles kan en mag.
Maar je bent inmiddels wellicht de grootste brenger van Automotive nieuws. Misschien moet je daar ook eens naar acteren als redactie zijnde.
outlook zegt
@awesome: ik zou starten met een fatsoenlijke app.. qua gebruikerservaring is nog wel wat ruimte.
gasskaas zegt
@outlook: grootste understatement van 2021.
vetnek zegt
@F36GC: mee eens, na een paar regels meteen maar doorgescrold naar de reacties en ben niet de enige gelukkig..
toyotafortuner zegt
@jaapiyo, blijf de ondertitels lekker gebruiken. Ik kan ze wel waarderen!
porker zegt
@toyotafortuner: moet toegeven dat ik altijd meteen scan op die flauwe ondertiteling idd lekker blijven doen wat je wil
Edge zegt
Snap ik wel. De Red Bull van vorig jaar was een hele listige auto, terwijl de AlphaTauri gewoon heel solide was. Dan ga je niet je eigen goedwerkende concept op het spel zetten voor een onderdeel dat de hele balans van de auto kan verpesten.
jaapiyo zegt
Gasly zal ergens op aarde een zucht van verlichting hebben geslaakt denk ik zo.
barry355gtb zegt
Tja het eigen designteam heeft toch ook niet een zeer goede wagen gedesigned en dat is nog vriendelijke taal. De achterkant van de RB16 mag dan ook wel een stukje listiger zijn, over het geheel genomen is de wagen ook door Albon te besturen. Dat zal wel aardig meevallen dus. Als Mateschitz graag twee keer het volle pond wil uitgeven, dan is dat zijn verantwoordelijkheid. Samenwerking tussen de twee teams zal dan een stuk minder goed zijn.