Gooi alle obligaties de deur uit, nu Alonso’s Enzo in de verkoop gaat!
We komen superlatieven tekort vandaag. Na de stoerste Kia aller tijden gaan we door naar de duurste Ferrari Enzo aller tijden. Nu is alles relatief in deze wereld, natuurlijk. De goedkoopste Enzo is nog altijd heel erg duur. Dus kun je nagaan wat de duurste is.
Onze inschatting is dat dat dit exemplaar gaat worden. Het gaat namelijk om de oude auto van Fernando Alonso. De afgelopen 12 jaar is de in handen geweest van de tweevoudig wereldkampioen.
Kilometerstand van Alonso’s Enzo
Is dat een reden waarom Alonso’s Enzo de duurste ooit gaat worden? Nou, het helpt natuurlijk wel. Dankzij Alonso leek Red Bull iets minder oppermachtig dan dat ze daadwerkelijk waren.
Maar dat is niet direct de hoofdreden. Ten eerste is er niet veel meegereden: ongeveer 4.800 km. Nu zijn er heus wel supercars te vinden met nog minder kilometers, maar voor een auto van deze leeftijd is het niet veel.
Het is nummertje 1!
Maar er is nog een reden en dat heeft te maken met de leeftijd. Dit is namelijk de oudste Ferrari Enzo op deze hele planeet, want dit is het allereerste exemplaar dat ze uitleverden. Daarmee is dit een van de meest ‘collectable’ c.q. verzamelwaardige auto’s die er zijn. Zeker voor de mensen die supercarkwartet spelen, zijn de F40, F50, Enzo en LaFerrari de ultieme auto’s.
De verwachting is dat de prijs van deze hele bijzondere Ferrari zal grenzen aan het stratosferische. De consensus is dat de auto zo’n 5.300.000 gaat opbrengen. Dat is nog meer dan deze zilveren met pindakaas interieur, die 4.000.000 moest gaan opbrengen. Alonso’s Enzo wordt op 8 juni geveild, dus snel nog eventjes die aandelen verkopen zodat je mee kunt bieden!
UPDATE: De Ferrari is niet verkocht, de verwachtte opbrengst zou tussen de 5 en 5,5 miljoen euro moeten liggen, maar er werd ‘slechts’ 4,2 miljoen geboden. Dat was onder het minimumbedrag en daarom is de auto niet naar een nieuwe eigenaar gegaan.
Via: Monaco Car Auctions
Meer lezen? Dit zijn 11 moderne klassiekers op Nederlands kenteken!
kilum zegt
Het verbaasd mij dat hij überhaupt geveild wordt. Lawrence Stroll is toch fervent Ferrari verzamelaar. En mocht dat nou net de huidige baas van Fernando zijn.
Gulli zegt
Misschien staat er wel in zijn contract ‘als je dit jaar geen kampioen wordt pik ik je Enzo in’ en kiest hij nu eieren voor zijn geld.
ghini zegt
Ik dacht dat Stroll zn Ferrari collectie, of iig de meeste, verkocht had?
Dutchdriftking zegt
@kilum: Ik gok dat als hij echt zo’n Ferrari gek is, dat hij er allang al eentje heeft.
Wicos zegt
Best een lelijk ding, zo van opzij.
Hoe dat kleine cabinedeurtje tussen de dikke voor- en achterkant inzit is geen gezicht. Maar hij is duur, dus het is goed.
Gulli zegt
Met de deuren open is het een nog vreemder gezicht, dan wordt de auto een halve meter smaller op dat stuk en zie je waar de (carbon) dorpel pas begint
https://www.amarisupercars.com/blobs/images/201503/large/DM2322-ypeixqbn.jpg?width=2000&height=1333
bietje zegt
IMHO één van de lelijkste Ferrari’s ooit gemaakt, maar ja… ’topmodel’ dus: gewenst 🤷🏻♂️
Ik heb 10x liever één 288GTO dan een Enzo en LaFerrari bij elkaar om eerlijk te zijn.
gregorius zegt
Als jongen uit de jaren 80, had ik een F40 schaalmodel. Wat was die prachtig. Op Eurosport kwamen er nog races voorbij waar men in F40’s racete. Geweldig.
Toen kwam de F50; ik vond m zo lelijk.
Maar als ik nu mag kiezen: ik vind die F50 eigenlijk mooier ‘klassiek’ worden dan de F40.
Echter, als ik naar de Enzo kijk, kan ik me niet voorstellen dat ik m echt ooit mooi ga vinden.
En het helpt ook niet dat de technologie net na de Enze echt in sneltreinvaart is doorontwikkeld.
En als ik een V12 Ferrari wil uit die tijd: de 599 heeft natuurlijk eigenlijk gewoon een Enzo motor.
Gulli zegt
Die 599 vond ik in het begin ook raar (de 612 Scaglietti al helemaal trouwens) maar ook daarvoor geldt dat ik er snel aan gewend ben geraakt en ze vele malen mooier vind dan de modellen die erna zijn geintroduceerd (V6, V8 of V12, allemaal)
sjeemsbond zegt
Welke wagen voor de openbare weg die na de 599 is geïntroduceerd heeft een V6?
rollingstoned zegt
De 296?
https://www.ferrari.com/en-NL/auto/296-gtb
sjeemsbond zegt
Thanks.. wist niet dat Ferrari nu V6’jes in hun auto’s lepelt. Volg het niet echt meer, ben afgehaakt na de 458.
078spotter zegt
Heel gaaf,ik heb de schaalmodellen nog steeds,ik heb 3 verschillende F40 en ook de F50 de Enzo en nog anderen in de collectie
ben het eens de F50 is erg mooi..toen ie nieuw was heb ik die op zandvoort gezien wat een Beauty er is er nog maar 1 in Nederland
Trouwens Nederland is ook een 288 GTO rijker de T 685 dv
Dutchdriftking zegt
Technisch gezien een geniaal ding, maar doe mij het mooie zusje maar. De MC12.
petroldrinker zegt
Voor mij een vd gaafste Ferraris ooit, maja ik houd ook van zulk design persoonlijk, zal hem.helaas nooit kunnen bekostigen ben ik bang
drtwism zegt
Ik ben schijnbaar de enige, maar wat blijf ik dit een mooie auto vinden.
In mijn ogen een Ferrari in optimo forma; dikke ongeblazen V12 met super geluid (en nog lang voor de OPF ellende begon) en in het interieur alles gericht op een maximale rijbeleving en niets om je daarvan af te leiden. (en ik heb het laatst al eens aangehaald, maar die ramen die middels de slinger open gaan blijf ik echt humor vinden op een auto van dit geld)
Overigens is het prototype van de Enzo ook vrij recent verkocht, een Ferrari 348 met langere achterzijde en dan de motor & versnellingsbak van de Enzo, moet ook een sensatie geweest zijn om te rijden..
escort77 zegt
Ik vraag me toch af waarom je zo’n auto zou verkopen. Kan hij met de opbrengst dingen doen die hij nu niet kan doen? Staat ie in de weg? Heeft ie geen zin in het gedoe van de jaarlijkse APK en onderhoud?
ghini zegt
Ha ja eens, het is niet dat hij geld nodig heeft..
ghini zegt
Alonso is niet gek, de timing is natuurlijk perfect. Hij staat er nu goed voor in het kampioenschap, enkel positieve aandacht, helpt de prijs ook. Misschien krijgt hij de kans de eerste van de volgende limited Aston Martin te kopen.
pomoek zegt
Tja, ik denk dat dit zo gaat zoals het met iedereen wel eens gebeurt. De I-pad die je niet meer gebruikt, het jasje dat je nooit meer draagt, de racefiets die je ooit hebt gekocht maar nooit meer op zit, op een zeker moment staat iets maar stof te vangen en gooi je het op marktplaats. Dat zal bij Alonso niet anders zijn. Alleen gaat het dan wel om andere bedragen dan ik voor mijn 2e hands schemerlampje krijg.
Bovendien zal hij waarschijnlijk ruimte moeten maken voor iets nieuws? https://www.topgear.com/sites/default/files/2023/03/1-Aston-Martin-Valkyrie.jpg?w=1952&h=1098
Robert zegt
Ja kijk, 4,2 miljoen was voor mij toch echt de limiet. Nog hoger bieden zou betekenen dat ik m’n dochter, m’n schoonmoeder en een nier in de verkoop had moeten doen.
flow82 zegt
Zou toch zonde zijn van je nier inderdaad! Vooruit, en je dochter. Mijn schoonmoeder staat al jaren op Marktplaats als gratis af te halen. Niemand die deze heks will hebben…
flyerbunch zegt
Iets is iets waard wat men ervoor wilt geven..
bobje zegt
Onbegrijpelijk dat ie die Enzo weg wil doen. De laatste mooie Ferrari.
Schumacher deed hetzelfde toen hij weg was bij Ferrari.