Schoten gelost aan het adres van Sebastian Vettel.
Het huidige F1 seizoen is eigenlijk vanaf het begin van het jaar niet heel spannend geweest als het gaat om de titelstrijd. Al vrij snel was duidelijk dat Mercedes weer de beste auto had en dus ook dat Hamilton weer de titel zou winnen. Vorig jaar was dat een tikje anders. Ferrari kon in 2018 zeker in de eerste seizoenshelft goed meekomen met de zilveren. Vettel en Hamilton wisselden elkaar af aan de top van het wereldkampioenschap.
Achteraf gezien kan je zeggen dat de beslissing viel in Hockenheim. Vettel viel daar in leidende positie uit, terwijl Hamilton na een mislukte kwalificatie naar de winst ging. Deze puntenswing van minimaal 32 punten (als Vettel gewonnen had en Hamilton tweede was geworden) betekende uiteindelijk dat de druk eraf was bij LH44. Aan het eind van het seizoen was de Mercedes ook weer de betere auto, maar je weet nooit wat er gebeurd zou zijn als Hamilton toen ook nog écht het verschil had moeten maken. Immers zijn velen het misschien vergeten, maar in het verleden is gebleken dat ook de aanstaand zesvoudig kampioen onder druk weleens een foutje maakt.
Vettel wil er niks van weten dat zijn foutje in Duitsland hem de titel heeft gekost, hij gooit het erop dat Mercedes uiteindelijk toch de betere auto had. Maar anderen denken beter te weten. Een van hen is Flava Flav Briatore, de gevallen kroonprins van de F1, voormalig Benetton teambaas en manager van onder andere Mark Webber, Giancarlo Fisichella en Fernando Alonso. Bij de Italiaanse televisie laat Flavio het volgende optekenen:
Ik blijf ervan overtuigd dat Fernando Alonso in 2018 de titel had gewonnen met Ferrari. Hij had veel minder fouten gemaakt dan Vettel.
Het is makkelijk om het eens te zijn met de flamboyante Flavio. Immers was Alonso er een kei in om altijd het maximale resultaat te halen uit een race, of dat nou de winst, een tweede plaats of desnoods een vijfde was. Aan de andere kant werden Ferrari’s auto’s in de periode dat Alonso hun eerste man was alleen maar trager, dus je zou ook kunnen zeggen dat de 2018 Ferrari misschien nooit zo snel geweest was met Alonso nog in het team. We zullen het uiteraard nooit weten, omdat de grillige wenkbrauw zelf eind 2014 zijn contract inleverde bij team rood. Dus resteert ons niks anders dan speculeren: heeft Vettel Ferrari in 2018 de titel door de neus geboord?
rhellema zegt
Nee, ik denk niet dat het zo gelopen was. Alonso zijn succes kwam voornamelijk uit zijn eigen mond.
vaakbenjetebang zegt
Vettel heeft, samen met de rest van het team, in 2018 Ferrari de kans op de titel door de neus geboord.
Als (ik wieltjes had, dan was ik een karretje…), als dat team nou eens fatsoenlijk georganiseerd zou zijn geweest, dan had het er heel anders uit kunnen zien. De auto had de potentie, maar het is het team (met Vettel als boegbeeld) niet gelukt om die volledig te realiseren. Niks meer, niks minder. Vettel is denk ik bezweken onder die druk, namelijk weten dat het er ergens wel in zit, maar collectief niet in staat zijn om het er uit te halen, en het dan puur op eigen kracht moeten doen.
bassx zegt
@vaakbenjetebang: Probleem is er bij Ferrari al sinds 2006. De laatste Ferrari gemaakt door Brawn won de titel met 1 puntje in 2007 maar door de afwezigheid van Brawn werden dat seizoen ook veel fouten gemaakt gedurende de race. Nadat Brawn z’n laatste aandelen in z’n eigen renstal verkocht aan Daimler in 2013 en met een bittere nasmaak z’n eigen team verliet na 6 jaar mocht hij de door hem zelf ontworpen/ingerichte Ferrari fabriek weer bezoeken. Zelf zei hij dat de discipline bij Ferrari ver teruggezakt was, een beetje zoals ’95. En dat mensen in de fabriek Brawn al huilend en smekend vroegen om terug te komen naar Ferrari om de boel weer in goede banen te leiden zegt iets over de atmosfeer binnen het team. De mensen in de fabriek moeten 100% achter het bestuur staan.
gandini zegt
Ik denk eerder dat Alonso na McLaren voor Williams had gekozen.
bernoulli zegt
@gandini: ?
nikk zegt
Was er bij in Singapore dat ie Nelson de muur in liet sturen. Zijn snode plan pakte perfect uit maar toch vind ik zoiets überhaupt niet erg slim daar zoiets meestal wel uitkomt. Dat nog buiten dat het crimineel en gevaarlijk is.
Edge zegt
Alonso had de titel in 2018 zeker niet gewonnnen met Ferrari. Enerzijds omdat de relatie tussen hem en Ferrari te zuur was, anderzijds omdat Vettel ook zonder zijn eigen fouten de titel niet had kunnen pakken. Daarvoor zijn de strategisten bij Ferrari te onbekwaam
dwfc zegt
Senna, Mansell ook!
roadster1976 zegt
@dwfc: zelfs Maldonado!
karaya zegt
Verstappen had er meer uitgehaald.
peke zegt
Wie was Alfonso?
Dutchdriftking zegt
Ja, en wanneer je Max, Leclecq of Norris in de auto van Bottas had gezet had een van deze mannen dit jaar ook kampioen kunnen worden. Wat is je punt?
mashell zegt
@dutchdriftking: zouden ze? In de andere auto van Mercedes zit dan nog altijd Hamilton. Geen van allen zijn ze slecht en Hamilton zit altijd bij het beste team maar hij is ook wel een extreem goede coureur, waarschijnlijk gewoon de meest getalenteerde van het veld.
Dutchdriftking zegt
@mashell: Tja, Helemaal zeker weten doe je het nooit. Hamilton is goed, het zal er sterk vanaf hangen welke coureur door het team als eerste rijder gekwalificeerd wordt.