Formule 1-fans zullen blij zijn dat Fernando Alonso binnenkort weer achter het stuur van zijn McLaren kruipt, maar hoe kan het dat hij zo lang buitenspel stond?
We kunnen veel van de communicatie van McLaren zeggen, maar erg helder was het allemaal niet. Voor wie het gemist heeft: Alonso crashte tijdens de wintertest in Barcelona en lag een paar dagen in het ziekenhuis. Vervolgens moest hij de Grand Prix van Australië laten schieten en deden er allerlei geruchten de ronde over het incident. Alonso zou bijvoorbeeld last hebben gehad van geheugenverlies, terwijl hij gecrasht zou zijn omdat het hybride-systeem van Honda hem elektrocuteerde en hij hierdoor buiten bewustzijn raakte.
Tot op de dag van vandaag is onduidelijk hoe Alonso kon crashen én wat hij vervolgens precies mankeerde. Sterker nog: zelfs intern is niet iedereen het over de oorzaak van de crash eens. McLaren wijst naar een plotselinge windvlaag en zou geen mechanische problemen hebben kunnen vinden. Alonso komt in de aanloop naar de Grand Prix van Maleisië echter met een andere lezing.
“Het stuur stond vast, waardoor ik naar rechts schoot en op een ongelukkige manier op de muur klapte. Het had dus helemaal niets te maken met wind, want er is een orkaan voor nodig om de auto op deze manier van de baan te blazen”, aldus Alonso, die niet verwacht dat we alsnog te weten komen wat er is mis gegaan, omdat de het team niet over data beschikt van het betreffende gedeelte van de auto.
De Spanjaard was er ook niet echt over te spreken dat hij volgens diverse media last zou hebben gehad van geheugenverlies en 20 jaar van zijn leven ‘kwijt’ was. “Ik weet nog precies wat er voorafgaand aan het ongeluk gebeurde. Ik ben ook niet buiten bewustzijn geweest na de crash en heb meteen het ERS-systeem uitgezet, zodat de marshalls bij de auto konden komen.
“Van de uren daarna weet ik niets meer, omdat ik in de ambulance buiten bewustzijn raakte. Volgens de doktoren kwam dat door de medicijnen die ze me hebben gegeven toen ik onderweg was naar het ziekenhuis. Er is dus niets vreemds met de aan de hand, ik heb alleen last gehad van een hersenschudding.”
rob5nismo zegt
Ik ben er wel nieuwsgierig naar wat nu de echte oorzaak was.
Misschien wel uno brow vision
trustmeiamanengineer zegt
Raar verhaal. Heb wel gehoord dat ze de stuurkolom weer teruggezet hebben naar die van vorig jaar.
Hopelijk kan Alonso een beetje snelheid uit dat hok persen in ieder geval.
toniominestrone zegt
Geruststellende gedachte dat men de oorzaak niet weet te achterhalen.
ter zegt
@toniominestrone: Precies, dan kunnen ze het niet na doen en kan het niet meer gebeuren.
Dutchdriftking zegt
Raar eon onduidelijk verhaal, het komt zo fout over!
Daniel073 zegt
Dit artikel komt toch wel heel anders en onvolledig over als ik het vergelijk met de uitgebreide reactie van Alonso op Formule1.nl
JordyS zegt
@Daniel073: Heb je helemaal gelijk in, dus we hebben het aangevuld!
bitethepillowimgoingindry zegt
Niet geracet en toch evenveel punten als Max Verstappen….knap.
sleurs zegt
Ik denk dat ze echt wel weten wat er speelt. Ze houden de echte oorzaak buiten de media in verband met imagoschade of zo.
norge zegt
Misschien was de zak wel vol?
clarkson zegt
Als iets het niet goed doet heb ik ook altijd de neiging om het stuk te maken!
mauricerma zegt
Car crash investigation, binnenkort op discovery
mrrallycross zegt
Lekker als je zo je seizoen begint
pomoek zegt
En zo zijn de verhoudingen tussen Ron Dennis en Alonso weer op het oude normale niveau beland, wantrouwen achterklap.
Frankypanky zegt
Alonso zegt dat hij alles (weer) kan herinneren en stelde dat het stuur blokkeerde (naar rechts). Die dingen hebben tegenwoordig stuurbekrachtiging, dus wellicht lag het daaraan?
Maar het zwijgen van McLaren heeft alle rumoer veroorzaakt.