Volgens Fernando Alonso hebben Lewis Hamilton en Max Verstappen niks gebouwd.
Fernando Alonso is zonder twijfel een van de beste coureurs van zijn generatie. Volgens sommigen, is hij zelfs dé beste. ‘Nando werd twee keer F1 kampioen. Hij sleepte onmogelijke Ferrari’s nog bijna twee keer naar de titel. Hij won de Grand Prix van Singapore in 2008 met een onmogelijke Renault. Op Le Mans kwamen er zeges met Toyota. Een optreden in de Indy 500 voor Andretti Autosport verliep spectaculair totdat de motor plofte. En de Spanjaard heeft ook nog de Dakar gedaan. Completere coureurs zijn moeilijk te vinden.
De inmiddels 42-jarige is nog steeds heel snel in de Formule 1, zo bewijst hij door Lance Stroll kneiterhard af te drogen dit jaar. David Coulthard zei onlangs dat coureurs niet zozeer hun snelheid verliezen met de leeftijd, maar de motivatie om er alles aan te blijven doen hard te gaan. Alonso lijkt dat laatste probleem niet te hebben. Nog niet, in ieder geval.
Is er dan niks negatiefs op te merken over de tweevoudig kampioen? Nou, jawel. Uiteraard, als je maar lang genoeg staart, ga je wat vinden. Bij Alonso is de ‘knock’ altijd dat hij teams nooit beter maakte. Fernando ging meestal al snel weer weg bij teams. En als hij langer bleef, zoals bij Ferrari van 2010 tot en met 2014, werden teams eigenlijk alleen maar slechter.
Critici wijten dit aan Alonso. Sommigen omdat hij een splijtzwam zou zijn qua karakter. Anderen omdat hij een specifieke rijstijl zou hebben waardoor alleen hij goed overweg kon met de auto’s die naar zijn input gemaakt werden. Max Verstappen krijgt die kritiek nu ook, alleen het verschil is: hij wint er wel mee (en hij wil heel veel overstuur terwijl Alonso juist heel veel onderstuur wilde).
De Ferrari’s in Alonso’s periode werden eigenlijk alleen maar slechter. Kimi en Felipe konden er niks mee. Dat Alonso er in 2010 en 2012 bijna de titel mee won, was an sich klasse. Maar ja, het was alleen de moeite waard geweest als hij kampioen was geworden.
Als je naar Alonso’s historie in de F1 kijkt, zie je dat de koek na maximaal vijf jaar altijd op was. Soms al veel eerder, zoals na zijn seizoen bij McLaren in 2007. Het voordeel is dat de Spanjaard wel altijd welkom was om terug te keren. Bij Renault keerde hij zelfs twee keer terug. Waarschijnlijk omdat het talent buiten kijf staat. Nieuwe teamleiders denken dan altijd ‘wij leiden de rest wel in goede banen’.
Maar is het terecht dat Fernando deze reputatie geniet, of is hij gewoon verkeerd begrepen? De Spanjaard zelf denkt het laatste. Hij gelooft sowieso niet in het narratief dat een coureur een team op sleeptouw kan nemen en naar titels kan slepen. Iets wat wel vaak wordt toegeschreven aan Schumacher, Hamilton en nu Verstappen:
I think this is something that is always said about drivers ‘building’ teams. But when Lewis went to Mercedes, he didn’t ‘build’ anything. It was just a change in regulations that built everything for him. And when Max joined Toro Rosso and Red Bull, it was still Hamilton winning everything. He didn’t ‘build’ a winning Red Bull team. In 2021 it was very close between them, and now with the change in regulations last year, Red Bull win every race so far this season.
So I don’t know exactly what we mean when we say you can ‘build’ teams around you because I think this is a sport where, you know, technical decisions, technical regulations, inspiration from the design office or wind tunnel or something like that normally makes more difference than your input, your feedback, your personality, or your way of driving.
Fernando Alonso, is geen metselaar
Een interessante gedachtegang. Worden de teambuilding kwaliteiten van de veelwinnaars inderdaad overschat? Of is een hele goede coureur wel degelijk een vonk die je nodig hebt om een heel goed team vorm te geven? Laat het weten, in de comments!
Johanneke zegt
Het team dat de auto en motor bouwt is veel belangrijker. Exact de helft van de grid zou dit jaar wereld kampioen worden in de RB. De andere helft verliest enkel van hun teamgenoot. Ik weet zeker dat als Hamilton of Alonso in die RB had gereden, ze net zo dominant zouden zijn als Max nu is. Want topcoureurs in vorm + met afstand de beste auto = dominantie.
stuko zegt
Dit klopt deels. Zak Brown verwoorde het goed: als er 2 ‘sergios’ bij RB zouden rijden- lag het hele seizoen nog open. Geen idee of hij het team op sleeptouw neemt, maar hij overstijgt in ieder geval het gehele grid mét de RB.
snuif zegt
De beste man heeft gelijk.
drdre1 zegt
Hij heeft gelijk, maar ’t is ook weer niet dat de coureur geen enkele rol heeft tov de invulling van het team. Als de race engineer van Max vertrekt bij RB, vertrekt Max ook. Nou zal de soep niet zo heet gegeten worden, maar het geeft te denken in hoeverre een rijder invloed heeft. En, als ik bijv de docu van Schumacher mag geloven, komt er zeker wel een goede vibe/werkethiek in een team, wanneer de rijder zich proactief opstelt en motiverend communiceert. Bouw je dan een team? Nee, maar je maakt wel een verschil.
Robert zegt
Dit is compleet in tegenspraak met eerdere uitingen (vanuit het Mercedes kamp), dat de RB 19 ‘om Verstappen heen is ontworpen’. Die uitspraak is aantoonbaar onjuist en dat geldt evenzeer voor de bovenstaande uitspraak van Alonso.
De waarheid ligt m.i meer in het midden. Verstappen heeft wel degelijk bijgedragen in het succes van Red Bull, en dan met name vanwege het feit dat hij als geen ander feedback kan geven én kan aandragen waar een oplossing in het verschiet ligt. Dat zijn uitspraken die in meerdere media zijn opgetekend uit o.a. de mond van Adrian Newey en andere mensen die actief zijn bij dit team. Het maakt Verstappen natuurlijk nog geen auto ontwerper, maar juist doordat hij nauwer samenwerkt dan welke coureur dan ook, weet hij de auto als het ware naar z’n hand te zetten.
Richmond zegt
Natuurlijk heeft elke top coureur invloed op het team en door daar te zijn direct invloed op het succes. Maar ik denk dat Alonso doelt op hoe Schumacher Ferrari heeft opgebouwd. Hij ging er naar toe terwijl hij wist dat het de komende jaren niet kampioen zou worden. Heeft gezorgd dat Jean Todt, Rory Byrne en Ross Brawn daar kwamen en daarmee misschien wel letterlijk het succes van Ferrari gebouwt. Maar dat is ook de enige die dat gedaan heeft. 99% is gewoon instappen en praten met de engineers en daarmee het team helpen. En natuurlijk hoe langer je ergens blijft als coureur hoe groter je invloed wordt op het proces.
pomoek zegt
@robert, ik kan me herinneren dat een RB engineer die wat hoger in de boom zit Vettel bovenaan zette als het ging om technische feedback.
karhengst zegt
Een gebruiker, of beter gezegd tester, die haarfijn uit weet te leggen wat er schort aan het huidige ontwerp , is minstens evenveel waard als een ontwikkelaar die het probleem dan ook daadwerklijk op kan lossen.
Klagen en zeggen dat het beter moet kan iedereen. Maar wanneer de feedback niet precies genoeg is kan dit het verschil betekenen tussen je ontwikkelaars het bos insturen, met alle (letterlijke) vertraging van dien, of het slagvaardig aan kunnen brengen van directe verbeteringen. In zal in de F1 niet anders zijn dan in de softwareontwikkeling.
Het is al regelmatig gebeurd dat Verstappen, terwijl hij 300 km/h rijdt, mentaal al een technische analyse heeft gedaan over wat er eventueel niet zou kunnen kloppen aan de hand van hoe de auto voor hem aanvoelt. Prachtig gewoon wanneer naderhand ook blijkt dat hij spot on was.
waterisnat zegt
F1 is een ingenieurs-sport, waar we de chauffeurs eren en het meeste betalen (op uitzonderingen na), maar blijft een raar verschijnsel dat zij die meeste waarde toevoegen, minder verdienen. Tegelijk zien we dat op vele plekken in de samenleving natuurlijk
mashell zegt
Managers verdienen het meeste geld omdat ze de meeste verantwoordelijkheid dragen. Veel managers laat dat denken dat zij fantastisch zijn en alleen zij de onderneming/afdeling/project kunnen leiden maar eigenlijk zijn ze erg gemakkelijk vervangbaar.
In de F1 komt het inderdaad op de ingenieurs aan, de coureur is eigenlijk maar bijzaak. Ook feedback van coureurs wordt vreselijk overschat, of de auto het goed doet is gewoon meetbaar. De feedback van de coureur gaat vooral over hoe hij met de auto beter om zou kunnen gaan, maar dat maakt de auto meestal langzamer ten opzichte van de modellen maar kan de combinatie auto en coureur sneller maken. Dat is waar Verstappens talent ligt, hij rijdt gewoon met de instellingen hoe de auto op z’n snelst is.
De formule 1 is natuurlijk de koningsklasse, daarom zie je daar ook de beste coureurs. Maar zijn wel de mens achter het stuur en daarmee het gezicht (net als de zanger in de band, terwijl de bassist misschien wel alle liedjes schrijft) van het team vandaar dat het lijkt dat ze de belangrijkste zijn.
maarteno zegt
Laat die engineers maar eens racen dan…denk niet dat het net zo hard gaat dan…zeg niet dat ze niet rete belangrijk zijn….maar ook de coureurs zijn rete belangrijk om het gehele ‘proces’ te laten werken.
Richmond zegt
In het geval van Verstappen en Hamilton ben ik het eens. Maar Schumacher heeft Ferrari wel beter gemaakt. Hii heeft zelf mensen naar ferrari gehaald.
basman147 zegt
Ik denk dat je daarmee Jean Todt en Luca de Montezemolo ernstig tekort doet.
Tuurlijk is Schumacher van belang geweest, maar Todt had al lang herkend dat hij niet alleen de coureur moest halen maar ook Brawn en Byrne.
Richmond zegt
Ik bedoelde ook dat Schumacher die mensen naar ferrari mee nam
wjeurs zegt
Ik zie hem graag op het podium… heb een zwak voor hem sinds ik hem in zijn tweede seizoen bij Renault zag rijden. Hopelijk herpakt Aston Martin de goede vorm van begin dit jaar… Wat helemaal vet zou zijn is als hij op zijn leeftijd nog een keer een kampioenschap kan pakken
mashell zegt
Alonso, soms kun je beter zwijgen. Niet alleen denk ik dat Hamilton een grote rol heeft gehad in het succes van Mercedes maar omdat hij en Hamilton elkaar niet kunnen luchten is zijn mening over Hamilton nogal subjectief en daarmee irrelevant. En tja, Alonso, leuk dat je over teams bouwen praat maar dan gaan vanzelf de gedachten naar teams afbreken en daar heb je zelf nogal een reputatie. Fernando, zwijgen was de betere optie geweest.
MaartenD zegt
Geen woord gelogen
gregorius zegt
Top gozer die Alonso. Mooie instelling ook. Mooie kampioenschappen ook.
Maar of hij ook echt die teams beter maakt en of hij dat beter beter doet dan andere kampioenen: geen idee.
Wel kreeg ik het idee dat Alonso er meer voor moest doen in zijn Renault periode dan dat LH en MV er nu aan moesten doen. Echter; LH en MV laten allebei enorme consistentie zien; LH in niet crashen en blijven pushen en MV kan ook gewoon van de 11e plaats starten en winnen (LH ging dit ook wel eens mis).
Alonso heeft nooit die auto gehad; al had hij wel de kans bij Ferrari; daar heeft hij het team, dat 100% voor de titel ging, niet om kunnen zetten naar die wereldkampioenschappen.
Maar waar hebben we het over: iets wat je moeilijk kan vergelijken.
Wat je wel kan vergelijken: LH, MV en Alonso hebben alledrie al onvoorstelbaar veel geld verdient met te doen wat ze leuk vinden en presteren nog steeds top en verdienen ook nog steeds top. Dat is mooi om te zien. Liever een Alonso met 40+ die er nog voor wil gaan dan een Stroll die er alleen nog zit omdat zijn papa eigenaar van het team is.
danmar zegt
Wat een clickbait titel.
Allison Burgers zegt
Max begint binnenkort met opbouwen.
https://nl.motorsport.com/f1/news/max-verstappen-eigen-team-debuteren-gt3-kampioenschap-2025/10503800/