De wenkbrauw zal wel wat mensen tegen de borst stuiten met deze uitspraak, maar dat doet ‘m niks.
In een interview met Autosport geeft Alonso zijn ongezouten mening over wat hij beschouwt als de beste periode in de F1. Om maar meteen met de deur in huis te vallen: volgens Fernando zijn dat de jaren aan het begin van deze eeuw. Toevallig zijn dat ook net de jaren waarin de kampioen van 2005 en 2006 de top van de totempaal bereikte. Volgens Alonso is dat echter niet de reden waarom hij juist deze periode aanmerkt als de beste ooit.
“A lot of manufacturers came into Formula 1 in the 2000s – BMW, Toyota, and there were many people coming. Television figures and the spectators were at the maximum. We opened Formula 1 to new countries – we raced in Korea, we raced in India, we raced in Singapore, two races in Spain – and that was the maximum.”
Behalve de positieve argumenten vóór deze periode heeft ‘Nando echter ook een berg negatieve argumenten paraat voor andere periodes, zoals die van de afgelopen jaren. De tweevoudig kampioen is vooral gefrustreerd door het feit dat de teams in zijn ogen alle middelen hebben om superauto’s te bouwen, maar dat dankzij het reglement simpelweg niet mogen.
“The resources, the budgets of these teams, the technology we are using allows these cars to be fantastic machines and probably beyond any physics that the human being respects. Now we don’t have that feeling. We have a car that is way too slow with no grip. So we are sitting in a single-seater but with the feeling of a GT.”
Maar het is niet alleen de moderne F1 die op kritiek kan rekenen van de man uit Oviedo. Ook periodes die traditioneel door velen gezien worden als de hoogtijdagen van de sport ontsnappen niet aan zijn rollende ‘R’. Met name voor de alom geprezen periode in de jaren ’80 heeft de Spanjaard geen goed woord over. Dat is nog zachtjes uitgedrukt, eigenlijk vond hij de periode ronduit saai en claimt hij zelfs dat je in slaap zou vallen als je vandaag de dag een race uit die tijd terug zou kijken.
“Formula 1 at that time [Senna vs Prost], it was very boring. If you see a race now from ’85, ’88 or ’92, you will sleep through the race because it was two McLarens, the fourth guy was lapped and there was 25 seconds between each car. There were 10 cars DNF because the reliability was so-so.”
Shots fired. Maar ALO gaat nog even door met het woord ‘boring’.
“Television figures, spectators are going down [op dit moment], like it was in these boring years in the ’80s where Senna, Prost and these people were saving fuel, saving tyres and things like that, so it’s exactly the same boring as it was at that time.”
Saai dus. Saai, saai, saai! De Hamilton-fan heeft echter wel een logische verklaring voor het feit dat we op dit moment zo positief denken over die vervlogen dagen. Volgens hem worden de kampioenen van vroeger altijd pas na hun carrière de lucht in geprezen.
“When you stop racing you transform into an idol, when you are racing you are criticised. When you stop racing you are fantastic, it happened with Felipe, with Webber. The people of the ’80s – they’re great champions, they are idols. And now in this generation Hamilton, Vettel, they will be idols for the kids in go-karts now.”
En dat laatste geldt natuurlijk ook voor hemzelf. Toch klinkt het hele verhaal een beetje zuur. Realistisch, maar ook zuur. Gelukkig eindigt de hoofdrolspeler uit crashgate en spygate met een positieve noot. Hij heeft namelijk goede hoop dat de auto’s van volgend jaar meer spektakel bieden. Voor de toeschouwers, maar vooral ook voor de coureurs.
“I think this [de veel snellere auto’s] will make that excitement of driving and this joy of driving, because we’ll feel the grip and we can push in the corners.”
rufctr01 zegt
Ik deel die mening niet met hem. Tijden zijn nu natuurlijk ook heel anders.
JanJansen zegt
@rufctr01: kan je ook uitleggen waarom? Ik ben het namelijk wel met hem eens. Die races waren mega saai. McLaren kon een heel seizoen op kop rijden. Nu zie je veel meer inhaal acties.
Op een punt ben ik het niet eens. De komende auto’s zijn sneller maar hebben een kortere remweg en kunnen harder door de bochten, dus er hoeft ook nog eens minder geremd worden. Minder remweg betekend minder inhaalacties. Snellere auto’s zijn dus voor de toeschouwers zeker niet beter.
justinautoblog zegt
Beste Autoblog,
Waarom plaatsen jullie geen berichten over Dakar?
peug206 zegt
@justinautoblog: zie gister?
justinautoblog zegt
@peug206: Ja een bericht over Sainz.. Ik zie nergens een uitgebreide tussenstand etc. Doen stiekem toch een hoop Nederlanders aan mee
peug206 zegt
Ja, en mijn middelbare schooltijd was ook het leukste… dikke voldoendes zonder wat uit te vreten, en zodra ik moeite moet doen voor iets of het niet lukt (lees: winnen) dan is het oneerlijk…
tarquesh zegt
Dat doet AB wel, zie een artikel over Jurgen van der Goorberg.
Alonso is een erg saaie rijder, zeker als je Max ziet presteren.
Kritiek mag, ook waar ik niets in kan vinden.
Het Senna en Prost tijdperk heeft mij helemaal petrolhead gemaakt. Op zondag bij opa en oma altijd F1 op tv, dat was voor de kleine tarquesh een heerlijke tijd. Die daarna met zijn siku autootjes ging spelen, lego auto’s bouwen.
Mijn persoonlijke favoriete F1 tijd ligd van 1997 tot 2004, toen Schumacher, Jean en Ross met hun Ferrari oppermachtig waren, Ron Dennis probeerde terug te knokken, en Eddy Jordan zorgde voor de lekkerste circuit babes.
bassx zegt
@tarquesh: weet ik niet. Als Schumacher fan destijds vond ik Alonso toch echt de smaakmaker in F1. Hij was de enige die de ballen had om Schumacher het écht moeilijk te maken. Nu nog steeds als je de Schumacher vs. Alonso beelden terug ziet zoals laatste ronden op imola zijn alles behalve saai waar tot op de laatste meter gevochten werd. Prachtig dat dat rubber destijds gewoon meerdere ronden dicht achter elkaar rijden toeliet, iets waar onze Max niets aan kan doen.
pomoek zegt
@tarquesh: ligd schrijf je volgens mij met -dt ;-).
lotuselises2 zegt
@tarquesh: de periode 2000-2004 waren juist de saaiste jaren in de afgelopen 15 jaar. De enige inhaalacties waren in de pits en Schumacher met Ferrari ronde het hele veld op. En die had geen teammaat die hem kon bedreigen, zoals Hamilton die wel had. Ik weet zeker dat we de interne strijd bij Mercedes in de afgelopen seizoenen over 10 jaar al episch vinden.
exclusieviteitsfreak zegt
Ik vindt Alonso eigenlijk meer ’n opgefokte Spaanse kemphaan te noemen . . .
lambo4all zegt
Tja, onze gemiddelde AB’er zal het er denk ik niet mee eens zijn maar Alonso heeft een ijzersterk punt, de quali rondjes waren prachtig, de techniek en politieke spelletjes waren geniaal, maar racen? Daarvoor moest je toch echt in de andere klassen zijn.
Die “legendarische” filmpjes zijn niets meer dan uitzonderingen. Het gemiddelde jaaroverzicht vandaag de dag is leuker dan dan een decennia samenvatting uit de 80-er jaren.
niwi zegt
@lambo4all: helemaal met je eens. Verschillen waren vroeger groter en races regelmatig saai. Inhalen was vaak moeilijk.
pomoek zegt
Hij heeft zeker een punt. Vroeger was alles beter, niet alleen in de F1 maar in alles. Elk jaar een witte kerst, het regende nooit, er waren nooit files en bier koste een kwartje. Dit noemen we ouwemannengelul. Alonso is nu toegetreden tot deze club!
lambo4all zegt
@pomoek: ..sorry.. Of ik begrijp je grap niet of je moet nog een keer gaan lezen.. Te beginnen met de titel, die je hele punt volledig lijkt te weerspreken.
cthijs zegt
Schumacher was tijdens zijn carriere al een legende dat hij er op het laatst met mercedes er niet meer bij kon komen lag volgens mij meer aan het ontwikkelen van de auto en niet aan hem.daarvan profiteren ze nu.ik denk dat de prestaties van schumi door niemand ooit nog geevenaard gaan worden.
bassx zegt
Ben het toch niet met hem eens. Nu terugkijkend zijn de races misschien saai maar het was ook een tijd dat het bijzonder was als iemand in de straat een auto had die 200 kon en binnen 8 seconden de 100km/u aantikte. Nu heeft nagenoeg iedereen zo’n auto of een directe buurman met zo’n auto. Oftewel de races waren misschien saai voor ons nu maar destijds was een F1 auto al een hele happening. In contrast zou een F1 nu 450-500km/u moeten gaan om hetzelfde wauw effect op de massa te willen hebben. Willen we een auto 300km/u zien gaan zet een stoeltje langs de autobahn en iedere 20 minuten komt er eentje langs suizen. We zijn meer onder de indruk van de hyper car die komt van Red Bull en Mercedes dan van een F1 bolide met een extreem prijskaartje maar op papier niet snel is vanwege restricties.
Dutchdriftking zegt
Nee want hij was zo vermakelijk afgelopen seizoen….
lotuselises2 zegt
@dutchdriftking: vermakelijk genoeg als je je er in zou verdiepen. Die kerel heeft met inferieur materiaal echt fantastische races gereden, met name zeer spectaculaire starts dit jaar. Verbaast me eigenlijk dat niet hij maar Max meer inhaalacties had, maar dat komt vooral omdat de eerste ronde niet meetelt bij deze statistiek.
Dutchdriftking zegt
@lotuselises2: hij heeft zeker een goede prestatie neergezet, maar was niet spectaculair.
kempenaer zegt
Realisme kan per definitie niet zuur zijn. Ik verkies realisme altijd boven het verdraaien van de feiten om de teergevoeligen te plezieren of doctrine-aanhangers niet op hun lange tenen te gaan staan.
Verder zouden ze de lange race moeten opdelen in 2 races op één dag. Meer spektakel. Nu is het vaak na een paar rondjes wel bekeken en zit je naar een optocht te kijken.
Het sparen van benzine en banden is meer iets voor de openbare weg dan voor op het circuit, dat ben ik met Alonso eens.
sracert zegt
Hij vergeet er bij te vertellen dat in de jaren ’80 de techniek dusdanig gevaarlijk en snel was dat je daarom als fan meestal aan de buis gekluisterd zat. Kan hij ook niet weten want toen was Fernando nog niet op deze aarde. Voor de rest spreekt hij als een Wereld Kampioen waardig, wat een winnaar dit!. Ik wil hem graag tegen Max zien racen, dat kan leuk worden.
mrrallycross zegt
Ik heb het nooit gezien, kan dus niet vergelijken
pinut187 zegt
He heeft een punt en een mening, goed voor hem
offroad zegt
Er staan op youtube genoeg volledige races uit die tijd. Dus je kunt ze altijd terugkijken.