Ondanks zijn feestelijke hoofddesksel is de voormalig wereldkampioen wederom niet te spreken over de motor achterin zijn McLaren.
Vorig jaar zorgde de Spaanse coureur voor hilariteit tijdens de race in Suzuka toen hij over de boordradio met zijn kenmerkende Spaanse accent ‘GP2 engine! GP2 Engine!’ riep. McLaren maakte een absoluut rampjaar mee met de Honda-motor, terwijl de verwachtingen op basis van het verleden nog wel zo hooggespannen waren. De combinatie McLaren-Honda plus twee wereldkampioenen achter het stuur, dat kon eigenlijk niet fout gaan. Maar fout dat ging het. De ene na de andere motor ging in rook op en vaak pakte het team koddige gridstraffen van 40 of 50 plaatsen zodat ze maar nieuwe motoren konden gebruiken. Button scoorde het hele jaar uiteindelijk 16 puntjes, bij Alonso kwam de teller niet verder dan 11.
Dit jaar waren de verwachtingen daardoor een stuk minder hoog gespannen. Dankzij de ‘engine-freeze’ kon Honda namelijk niet opeens een hele nieuwe motor bouwen. Toch gaat het wel ietsje beter: Alonso staat dit jaar al op 42 punten en Button op 19. Niet waar je voor gaat als je wereldkampioen bent geweest en qua leeftijd aan het einde van je F1-carrière begint te komen, maar toch is het altijd fijn om op de stijgende lijn te zitten.
Helaas voor Alonso en Button komt er nu een dipje in die stijgende lijn. Voor de thuisrace in Japan stond er namelijk een nieuwe motor-upgrade op de planning, maar naar nu blijkt is die niks sneller dan de oudere specificatie. Iets wat, precies één jaar na zijn uitspraak van 2015, tot een teleurgestelde Alonso leidt. En dat hij een goede ‘frown’ op zijn gezicht kan toveren dat weten we van de Spanjaard. De hoop is nu nog dat de motor op zijn minst betrouwbaarder is.
Overigens is Alonso volgens het Spaanse Marca naar verluidt wél in gesprek met McLaren om zijn contract te verlengen. Zijn huidige deal loopt tot en met volgend jaar, wanneer hij de teamgenoot van onze zuiderbuur Stoffel Vandoorne zal worden. McLaren ziet Alonso nog steeds als het ideale wapen om voor het wereldkampioenschap te gaan in 2018 en/of 2019, mits de motor dan op punt staat. Mocht dat plan waarheid worden kan Nando de F1 alsnog verlaten met zijn frown upside-down.
viezefreddyw zegt
Ik hoop dat het vanaf volgend jaar Beyer gaat bij dat team. Blijf het een erg mooi team vinden en de coureur Alonso vind ik een geweldig coureur. Zijn start vorige week in Maleisië was een wereldstart. Hij behoort nog steeds tot een van de betere op de grid. Gun hem nog wel een kampioenschap.
Dutchdriftking zegt
Vooral hopen dat de teams volgend jaar iets meer op het zelfde niveau zitten.
gwnbmw zegt
ik hoop toch echt dat hij na volgend jaar het stokje doorgeeft aan de nieuwe generatie…
stradale888 zegt
@gwnbmw: Waarom? Volgens mij is het nog steeds een van de allerbeste rijders van het veld.
bassx zegt
@stradale888: en zeker een van de intelligentste rijders. Samen met een ton ervaring zeer handig voor een team dat in zwaar weer zit. Heb je meer aan dan een jonge onervaren knaap die alleen hard kan gassen.
pinut187 zegt
@stradale888: het blijft een Spanjaard..
gwnbmw zegt
@stradale888: ik vind hem de laatste tijd een van de slechtste… kheb em trouwens nooit echt een goede coureur in het totaalplaatje gevonden. als rijder was ie goed, als persoon is het een complete klojo.
Author zegt
@gwnbmw: een complete klojo is wel serieuze turbotaal. Verklaar je nader, wat heeft ie je misdaan?
gwnbmw zegt
@mauritsh: hoe hij met de pers omgaat, met fans omgaat, zijn team vorig jaar compleet voor lul zette (gp2 engine), ik heb hem nooit gezien als een volledige coureur. complete klojo is trouwens nog errug netjes hoor…
bmwpowerm5 zegt
snap ik dat ie zijn contract wil verlengen
30 miljoen per jaar
sracert zegt
Heerlijke coureur!. alleen een stel prutsers bij het team McLaren Honda, lijkt nergens op met die k*t stofzuigers en een chassis van karton
subaru4ever zegt
@sracert: chassis is niets mis mee, bij elk circuit waar downforce belangrijk is pakt McLaren wel mooi punten. Hongarije, Singapur, Monaco etc.
sracert zegt
@subaru4ever: Het is duidelijk dat dit circuit, met zijn snelle bochten, ons niet lag. We kwamen downforce tekort. Aldus Alonso na de GP van Japan. conclusie: Het chassis is gewoon ook slecht.
spykerboy zegt
Tja, ik wens beide coureurs beter, wat mij betreft blijft Alonso de beste rijder van het veld! Gun hem zeer zeker nog een kampioenschap!
beetec zegt
Ben benieuwd hoe de toekomst eruit ziet voor Mclaren-Honda. Ze hebben vooruitgang geboekt tov vorig jaar maar het gat met de top teams is nog steeds enorm. Dat maken ze volgend jaar echt niet ineens goed. Volgend jaar is het toch alweer het 3e jaar voor ze.
bougievonkje zegt
Super frustrerend voor hem lijkt me. Motor klinkt ook niet echt snel. Hoop voor hem betere ponykrachten.
rob5nismo zegt
Mooie race
utregcity zegt
Las dat Honda en Yamaha op lichte motoren/brommers/scooters gaan samenwerken. Misschien kan Yamaha Honda helpen met hun F1-motoren. Dit wordt imo niks.