De Spanjaard wil zoveel mogelijk zekerheid hebben dat hij volgend jaar in een auto zit die kan winnen.
Dat is hem immers al niet meer gelukt sinds de Spaanse Grand Prix van 2013. In de jaren die volgden beleefde ‘Nando het slechtste jaar uit zijn Ferrari-periode in 2014 en vervolgens vertrok hij naar McLaren. Wat daar gebeurde is inmiddels genoegzaam bekend.
De keuze om voor McLaren-Honda te kiezen was op dat moment min of meer een gok. 2014 was het eerste jaar van de recente Mercedes-dominantie en ALO had de indruk dat hij geen kans zou maken die te doorbreken als hij bij Ferrari bleef. Op zich een logische gedachtengang: de ontwikkeling van de power-units was destijds immers bevroren en Mercedes had op dat vlak een enorm voordeel.
Honda was de wildcard. De fabrikant had een jaar de tijd gehad om een goede motor te bouwen. Velen dachten dat ze simpelweg de trucjes van Mercedes over zouden nemen. Combineer dat feit met de terugkeer van de ooit zo magische combinatie van de Japanse fabrikant met het team van McLaren en je kan begrijpen waarom Alonso de gok waagde. Liever een kans hebben dat je kan winnen en het risico dat het helemaal niks wordt accepteren, dan zeker weten dat je tweede of derde wordt maar niet kan winnen.
Inmiddels liggen de zaken echter wat anders. Fernando wordt binnenkort 36 en weet dat zijn F1-carrière zijn laatste fase ingaat. Er lijkt nog geen sleet op de man uit Oviedo te zitten, maar soms komt die opeens snel. Nu het contract van de tweevoudig kampioen aan het eind van het jaar afloopt, wil hij dan ook zoveel mogelijk zekerheid hebben dat hij in 2018 een snelle auto heeft. Tegenover Sky Sports zegt de wenkbrauw:
“As I said many times, I want to win next year and I don’t want to gamble too much in any decision, I want to be more or less safe in wherever I go for.”
Verder geeft de Spanjaard nog een interessant inkijkje in de grote F1-stoeltjesdans voor 2018. Volgens hem zijn er meer grote verandering op touw dan we met zijn allen verwachten:
“There are some movements out there. I know there are even more movements than probably we all know and there are some teams we think are set for next year, I don’t think it’s so clear that they are 100 per cent confirmed. So I think there will be a lot of changes for next year. I will try to stay calm and pick up the best decision for next year.”
Hoewel de Spanjaard positief blijft over zijn huidige team, lijkt hij als je tussen de regels doorleest voor te sorteren op een exit uit Woking. Carlos Sainz zal de ontwikkelingen rondom zijn landgenoot waarschijnlijk op de voet volgen.
trustmeiamanengineer zegt
Dat “wenkbrauw” geneuzel begint nou wel een beetje triest te worden hoor… De beste man heeft gewoon een naam.
Maargoed, tenzij McLaren zich nog herpakt dit jaar, of als Renault dat doet en een plek vrij heeft volgend jaar. Moet het Mercedes of Ferrari worden, anders is het helaas exit Alonso denk ik. En ik kan het wel begrijpen ook dan.
viezefreddyw zegt
@trustmeiamanengineer: Mja, Mercedes zal hem niet gaan worden vrees ik. De combinatie Alonso en Hamilton was al niet zo super bij McLaren. Ferrari gaat hem ook niet worden, daar is hij immers net weg. Wat dan wel? Ik heb echt even geen idee. Red Bull sowieso niet lijkt mij. Renault zou misschien de beste papieren hebben mits ze een motor weten te bouwen die sterker of het sterkst is van allemaal.
awesome zegt
@viezefreddyw: maar wat als Hamilton stopt?
(Een optie die hij onlangs zelf opperde)
pomoek zegt
@trustmeiamanengineer: ik dacht even dat je het geneuzel van de w… Alonso zat was ;-).
Erik zegt
@trustmeiamanengineer: tip, selecteer de tekst, kopieer deze naar Word (of gelijkwaardig programma) in Windows (of ander besturingsprogramma. Selecteer ‘zoeken/vervangen’ Vul in ‘wenkbrouw’ bij zoeken en vul in ‘Alonso’ bij vervangen. Resultaat: een stukje kwaliteitstekst.
rednasnamsob zegt
@erik2907: tip: kopieer wenkbrouw naar Word of vergelijkbaar tekstverwerkingsprogramma en doe een spellingscontrole….
Erik zegt
@rednasnamsob: dank voor de correctie. Nobody is perfect :-)
fmgarcia zegt
Ik gok op Renault. Dat zou wat zijn!!!!
berlinetta zegt
Misschien besluit Hamilton na dit seizoen dat hij nu toch echt rapper moet worden en hangt hij zijn helm aan de wilgen. In dat geval kan hij contact opnemen met ene M. Depay en ene Q. Promes. Twee idioten die toevallig goed tegen een bal kunnen trappen en daarnaast het talent hebben om woorden uit te brengen op muziek. Alonso kan dan lekker naar Mercedes en nog een kampioenschapje meepakken voordat ie zich echt richt op Indycar en Le Mans.
viezefreddyw zegt
@berlinetta: Meeehhh. Dan heb ik toch liever Frank en Ronald de Boer…
fapfap zegt
@berlinetta: Denk dat HAM al rap genoeg is..
berlinetta zegt
@fapfap: Maar het kan altijd nog rapper.
nicolasr zegt
Ik sla de Engelse quotes altijd over. Niet omdat ik geen Engels kan lezen, maar gewoon omdat ik niet snap dat ze niet in het Nederlands worden vertaald.
Maar dat terzijde.
Kan iemand me vertellen wat Alonso nou heeft gezegd?
Rohrl-fan zegt
@nicolasr: Ieder zijn ding zeker? Ik vind het net positief dat men dit niet vertaald. Bij een vertaling gaat soms de toon van zo’n quote beetje verloren.
Ook meteen de reden waarom ik boeken die in het Engels geschreven zijn ook in die taal lees.
Helaas kan ik niet met alle talen… ?
ericd zegt
Inderdaad buitengewoon triest dat zo’n getalenteerde rijder de volgens mij tot nu toe ongeevenaard slechte switch heeft gemaakt van Ferrari naar McLaren. Zeker nu Vettel weer kans maakt om F1 kampioen te worden. Van Honda weten we dat het een rampenmotor levert, zo dramatisch erg zelfs dat de tot nog toe opgebouwde reputatie helemaal teniet is gedaan. Maar McLaren valt ook erg veel te verwijten. Na een jaar moet je gewoon switchen van motor.
berlinetta zegt
@ericd: Alonso heeft sowieso erg veel ongelukkige keuzes gemaakt in zijn loopbaan. Kan hij zelf natuurlijk ook niks aan doen, maar met zijn kwaliteiten was meer mogelijk geweest en 2 titels.
Dutchdriftking zegt
Nog even cashen of toch een podium wat zal de voorkeur genieten?