Het mooie aan de Formule 1 is zijn onvoorspelbaarheid. In 2009 deed Brawn GP mee met twee net niet wereldkampioenwaardige coureurs. Dankzij een maas in het reglement wonnen ze het wereldkampioenschap.
Toen McLaren Honda vanaf 2015 weer meedeed, waren de verwachtingen hooggespannen. Het liep uit op een behoorlijk fiasco. De Honda motor leverde veel te weinig vermogen en was ook nog eens zeer onbetrouwbaar. Tijdens de GP van Japan op Suzuka was Alonso uitermate gefrustreerd nadat hij werd ingehaald door Marcus Ericsson in een Sauber. De berichtgeving van Alonso was een nachtmerrie voor elke Honda PR-medewerker: “GP2 Engine! It feels like a GP2 Engine! Embarrassing! Very Embarrassing!”
Die uitspraak werd een beetje de samenvatting voor de samenwerking tussen Honda en McLaren. Dankzij Honda had McLaren de ultieme zondebok. Maar heeft Alonso het destijds ook zo bedoeld. Want jarenlang gingen deze uitspraken de wereld over als er weer een Honda-motor plofte. Maar wat bedoelt de Spanjaard er nu mee? Tegen Motorsport.com doet hij een boekje open:
Het kwam vanuit frustratie. Misschien had ik het beter niet kunnen zeggen. Ik heb het ook niet gezegd in een TV-interview of tijdens de persconferentie. Ik was tegen mijn engineer aan het praten in een privé gesprek. Het was niet de bedoeling om het publiekelijk te maken.
Dat Honda het nu beter doet, zorgt niet voor extra frustratie. Fernando Alonso is zeer blij dat het lek bij Honda boven heeft.
Het eerste jaar reden we in de eerste testsessies op Jerez slechts zeven ronden in vier dagen. Nu wint Honda races en lees ik overal: de GP2-motor wint en Alonso zal wel balen.
Ik ben wel degelijk blij voor Honda, maar realiseer je wel dat die motor waarmee gewonnen werd in Brazilië niet gelijk was de motor waar ik het mee moest doen. Ik was elke race aan het vechten om Q2 te halen. Niet dat dat wat uitmaakte. In totaal heb ik in 2015 maar liefst 575 plaatsen gridstraf aan mijn broek gehad. Ik zeg wat ik denk en daar sta ik achter. Het is immers de waarheid.
Waarvan akte.
ericd zegt
Jammer dat Honda en McLaren niet meer de winnende combo zijn als in de tijd van Senna. Het McLaren oranje was dan weer een leuke combi geweest met Max als coureur. Red Bull en Honda mogen nu dan leuk presteren, maar ideaal was geweest nu Mercedes er aan zit te denken om zich terug te trekken, dat RB dan het raceteam zou overnemen. M.a.w. het Oostenrijkse RB met Mercedes motoren, een soort Anschluss 2.0.
porker zegt
@ericd: op het randje….
bullzeyersn zegt
@porker: ah joh, zolang Helmut geen klein snorretje laat staan ?
chills zegt
@ericd: ok helder verhaal: Max zou naar McLaren moeten, het huidige Red Bull moet stoppen en Red Bull moet Mercedes F1 overnemen om dan de wagens te voorzien van Red Bull livery. Wow over omdenken gesproken.
Robert zegt
Het eerste jaar met de Renault motor liet zien dat McLaren ook nog een heleboel werk moesten maken van het chassis en het hele aerodynamische pakket. Dus die matige prestaties in het voorgaande seizoen waren echt niet alleen toe te schrijven aan alleen het (gebrek aan) vermogen van de Honda motor.
Dat gezegd hebbende, lijkt het er vooral op dat Honda over het algemeen veels te conservatief waren in het opzoeken van de grenzen. Dat zal ongetwijfeld te maken hebben gehad met de onbetrouwbaarheid die ze in het begin parten speelden, maar ik heb het idee dat ze nu veel beter zijn gaan presteren juist omdat Red Bull (in casu: Max Verstappen) ze echt pushte(n) om de grenzen op te zoeken.
Schnor zegt
@RRRobert: dat kwam ook door McLaren. Zij stelde eisen aan de motor die de prestaties niet ten goede kwamen. McLaren wilde een zo smal mogelijke motor en radiators die niet op de ideale plek zaten.
Richmond zegt
@RRRobert: het was een slecht huwelijk. Werd niet naar elkaar geluisterd
samm_dijks zegt
Maar wat is het nou, heeft Alonso nou wel spijt of geen spijt? …..
Autoblog: ”Alonso heeft geen spijt van “GP2-engine!”-uitspraak”
Racingnews365: ”Alonso heeft spijt van omstreden Honda-uitspraken”
GPUpdate: Fernando Alonso: “Had Honda misschien geen GP2 engine moeten noemen”
camber24 zegt
@samm_dijks: in de quote van hem zelf lees ik ook dat hij zegt dat hij het misschien beter niet had moeten zeggen. Dus: wel spijt. Titel aanpassen en klaar is Kees.
drsjeroen zegt
Nee die Alonso is echt niet zuur hoor…
Dutchdriftking zegt
Wat moet hij ander zeggen? “Ik heb spijt van mijn afscheid en zou graag terug willen”?
naturalpower zegt
‘Ik was tegen mijn engineer aan het praten in een privé gesprek. Het was niet de bedoeling om het publiekelijk te maken.’ Dat zal wel. Hij heeft zich daar richting Honda niet als teamspeler opgesteld, in elk geval. Als Japanners de zaken niet goed voor elkaar hebben, voelt dat voor hen al als een afgang. En dan word je in je eigen land, op je eigen circuit nog eens openlijk geschoffeerd door de stercoureur. Er was bepaald geen reden om Honda te prijzen, maar dit gezeik was niet erg constructief. Veel respect voor Alonso’s stuurmanskunsten, maar dit was teleurstellend van hem. Tja, dat open radioverkeer in de F1 doet afbreuk aan de heldenstatus van coureurs.
Richmond zegt
@naturalpower: Verstappen doet/deed niét anders met Renault. Waarom mag Verstappen het wel zeggen? Wordt zelfs geroemd omdat hij zegt wat hij denkt
mashell zegt
Eigenlijk zei hij gewoon waar het op stond. Honda bakte er in de McLaren jaren helemaal niets van. Uiteraard zal dit de Japanners diep in hun eer gekrenkt hebben maar veel eer verdienden de prestaties ook niet en dat wisten ze bij natuurlijk Honda ook wel.
por100 zegt
Waar was honda geweest zonder deze pijnlijke publieke vernedering?
mustang750supersnake zegt
verschil met nu is ook dat toen honda terugkwam er al een chassis stond en dat daarin de motor maar gepropt moest worden…bij rb is de wagen om de motor heen gebouwd als ik me tenminste niet vergis….
Richmond zegt
@mustang750supersnake: plus ze hebben torro Rosso gebruikt als proefkonijn. Die reed een seizoen eerder met Honda en stapelde gridstraffen op elkaar. Waar RB vorig jaar van profiteerde.
Robert zegt
@benja01: ik had vooral het idee dat er heel grote cultuurverschillen tussen beide partijen bestonden, waarbij de Japanners van Honda zich tot op het bod beledigd moeten hebben gevoeld, door de wijze waarop zowel McLaren als Alonso zich publiekelijk uitten over de moeizame samenwerking en de niet ingeloste verwachtingen.
naturalpower zegt
@benja01: Het gaat hier niet over Verstappen, maar in principe gold het ook voor hem richting Renault. Ik zie wel een verschil: Renault liet zich minder makkelijk schofferen en was gaf nog kritiek terug naar Red Bull en Verstappen. Honda bleef te nederig.