De 33-jarige Spanjaard keert terug op het oude nest.
Geruchten over Alonso’s switch naar McLaren doen al even de ronde, maar de Spaanse krant AS claimt vandaag dat de deal rond is. Alonso verruilt Ferrari – waar hij door tegenvallende prestaties graag wil vertrekken – voor het raceteam uit Woking, dat volgend jaar met motoren van Honda aan de startlijn verschijnt.
De deal met Mclaren, waar hij in 2007 ook al onder contract stond, zou de grootste zijn uit de geschiedenis van de F1. Hij zou aanzienlijk meer salaris ontvangen dan bij Maranello, waar hij dit seizoen met een jaarsalaris van €22 miljoen al de best betaalde coureur van het F1-veld is.
Het Spaanse AS gaat er vanuit dat de deal bekend wordt gemaakt na de laatste GP van het seizoen, die over twee weken in Abu Dhabi wordt verreden.
Alonso’s opvolger
Nu er een racestoeltje vrijkomt bij Ferrari, is de kans aanzienlijk dat de 27-jarige Sebastian Vettel naar de Italianen verkast. De Duitser kondigde een maand geleden zijn vertrek bij Red Bull al aan. Hij had een contract tot 2016, maar met een clausule dat als hij op 30 september niet bij de eerste drie stond, zijn verbintenis eenzijdig kon opzeggen.
Die kan na dus wel wat verse actie gebruiken, nadat hij het dit seizoen moest afleggen tegen teamgenoot Ricciardo en het duo Hamilton/Rosberg van Mercedes F1. Het Duitse SportBild meldde vorige maand dat Vettel al een contract voor drie jaar heeft getekend, met een optie om voor twee jaar te verlengen. Bij Ferrari zou Vettel 25 miljoen euro per jaar gaan verdienen, inclusief de belofte van Marchionne himself dat hij binnen nu en drie jaar een kampioenswaardige auto rijdt.
lambo4all zegt
“Alonso verruilt Ferrari – waar hij door tegenvallende prestaties al enige tijd op de schopstoel zit ” hahahahaha dit is de grootste grap over formule 1 die ooit is geschreven! Alonso is juist degene die alles uit die ferrari haalt en dé reden dat ferrari uberhaupt af en toe nog is een podium pakt! Hij wil weg want hij kan hier geen goede auto krijgen. Niks meer en niks minder. Kimi rijdt geen deuk in een warm pakje boter, ze hebben er waarschijnlijk nual spijt van dat ze massa niet hebben gehouden.
jaapiyo zegt
@lambo4all: Wat je zegt klopt in principe wel maar je kan het schopstoel verhaal ook op een andere manier uitleggen;
Ondanks dat FA als geen ander het beste uit een magere auto weet te halen kan je hem als eerste rijder die er al jaren zit ook een deel van de ‘schuld’ toekennen van het feit dat ze in de eerste plaats geen kampioenschaps winnende auto gebouwd hebben. De engineers moeten (naast alle data uiteraard) deels ook afgaan op zijn feedback van waar het aan schort om de auto sneller te maken.
Ten tweede heeft ‘nando de gewoonte om als hij ergens lang genoeg blijft mensen tegen zich in het harnas te werken. Schijnt nu bij Ferrari ook zo te zijn. Dan heb je, zelfs als je goed bent, automatisch een uiterlijke houdbaarheidsdatum en die is dus nu bereikt.
Hoewel hij qua kwaliteiten een van de beste coureurs is zou ik mocht ik zelf een miljardair zijn met een F1 team *kuch* toch ook flink twijfelen over Alonso want als je ‘m niet constant bevestigd haal je een splijtzwam binnen (het gedoe bij McLaren met het piepelen van Hamilton in Hongarije door bewust in de pit te blijven wachten zodat Hamilton geen vliegende ronde meer kon doen, spygate, crashgate, nu weer gedoe bij Ferrari…na een tijdje ontstaat er een gemene deler in die voorvallen).
RazorHead zegt
@jaapiyo:
Italianen die luisteren naar je als je zegt wat ze kunnen verbeteren .. Daar heb je het probleem. ;)
jrk68 zegt
Alsof een belofte van Marchione iets waard is.
Vettel kan zijn zakken vullen maar naar een competitieve auto kan hij fluiten….
desalen zegt
@jrk68: want jij bent zo goed op de hoogte van de R
djfrank zegt
Dat is best wel heel erg veel geld :O
tupperware zegt
@djfrank:
Je meent het, er zijn dagen dat ik het niet in mijn dashboardkastje heb liggen..
3246cm252kw zegt
@tupperware: dan moet je me toch eens je kenteken en NAW gegevens geven dan kam ik eens je ruitje in voor dat bedrag. Ja risico dat het er een keer niet ligt maar dat neem ik dan wel voor lief. Laat wel geld achter voor een nieuw ruitje….
djfrank zegt
@tupperware: juist! Ik ook niet daarom ;)
rodger zegt
Haha mooie clausule ook, als je het niet meer naar je hebt hoef je alleen maar paar wedstrijden met half gas te rijden
lambo4all zegt
@rodger: ja want er zitten niet driehonderd sensoren op die wagen.. Ze kunnen waarschijnlijk vanaf de pitmuur zien Dat je jeuk hebt in de grote teen, met halfgas rijden zit er dus niet bij.
Robbert89 zegt
Als je de geschiedenisboeken er op naslaat zul je zien dat zodra Ferrari in handen was van de Italianen dat dan de prestaties achteruit gingen. Als Marchionne zijn belofte aan Vettel na wil komen moet hij dus binnen de gelederen van de F1 alle Italianen eruit gooien inclusief zichzelf.
6cylinder zegt
@Robbert89: Je bedoelt zodra de deal met Bernie afliep.
OT: Meest complete en daarmee beste coureur van het veld wat mij betreft, zou hem graag weer zien winnen.
pjotr zegt
@Robbert89: Blijkbaar gaan jouw geschiedenisboeken niet verder terug dan een jaar of twintig?
jaapiyo zegt
@Robbert89: marchionne is een canuck…
Oh Canada…
tupperware zegt
@jaapiyo:
Nope, hij is geboren in Chieti, Italië.
Voor zover ik weet bepaald het land waar je geboren bent nog steeds waar je “vandaan” komt..
jaapiyo zegt
@tupperware: klopt maar hij is in zijn jeugd naar Canuckistan vertrokken en heeft een dubbele nationaliteit.
Mocht hij dus toch de zeer rationele *kuch* ‘gooi alle Italianen eruit’ strategie volgen kan hij claimen dat hij Canadees is en stiekem zelf blijven zitten.
casey zegt
@Robbert89: ja, de italianen Enzo Ferrari, montezemelo en foghieri waren prutsers en behaalden geen resultaten…
Hupke zegt
Ik weet niet of dit een goed is voor mclaren.
Alonso is het er al een keer afgetrapt wegens een slechte sfeer. Nu is de samenstelling van het team al wel gewijzigd ten opzichte van toen, maar sowieso dat er nog mensen binnen het team een sterke mening over hem hebben.
Verder betalen ze belachelijk veel geld voor een rijder die al jaren niets presteert.
Het laatste jaar dat ik me herinner dat hij echt dominant was is al 4 jaar geleden en z’n laatste wereld titel gaat al 8 jaar terug in de tijd.
Alonso brengt mogelijk wat fans mee naar Mclaren, dat klopt.
Maar hoelang gaat die blijven voordat hij volledig is afgeschreven? Mclaren heeft Magnussen, Vandoorne en hopen ander jong geweld klaar staan.
En wie moet mlcaren buitengooien, Magnussen die toekomst heeft of Button die alle thuis-fans achter zich heeft staan?
theracingelf zegt
“@Hupke: Verder betalen ze belachelijk veel geld voor een rijder die al jaren niets presteert.”
HAHA grappenmaker
wif1 zegt
@theracingelf: Die weet echt niet waar hij over praat. Kimi Raikkonen is een zeer goed coureur en wereldkampioen, maar Alonso declasseert hem volledig dit jaar… http://bit.ly/1aUB7tJ
wif1 zegt
@wif1: https://twitter.com/skysportsf1/status/531108220858007552 deze link bedoelde ik…
cthijs zegt
@Hupke: ik dacht dat hij in 2012 bijna wereldkampioen was
str8six zegt
@cthijs: bijna betekent niets in de F1.
jaapiyo zegt
@Hupke: Ben het hier wel grotendeels mee eens. Hoewel ik niet zo kapot ben van Magnussen, ik schat Stoffel iets hoger in wat dat betreft maar ja ik denk dat die voorlopig niet de kans krijgt na deze move.
Ze hadden Alonso ook niet zoveel geld hoeven te bieden want ja, waar had ‘ie anders heen gekund? Lotus? Maar goed dat zal te maken hebben met die vastlegging voor 3 jaar.
RazorHead zegt
@Hupke:
niks bereikt?
met de wrakken die hij krijgt van Ferrari is hij in ’10,’12 en ’13 vicekampioen geweest.
Hij heeft al die jaren constant meer punten dan z’n teammaat.. Zie eens hoe hij Kimi om z’n oren geeft, ook geen lichtgewicht.
Je kan tegen FA zijn, maar talent heeft hij met bakken en hoort zeker bij de top.
mashell zegt
@Hupke: maar de slechte sfeer zit nu bij Mercedes, want daar rijdt nu het Enfant terrible van de F1: Lewis Hamilton. Alonso kan dus lekker rijden bij McLaren.
gregorius zegt
@Hupke: ik had ergens gelezen dat Honda ook wat eisen had e.d. Niemand weet hoe de geldstromen binnen McLaren lopen, maar zou kunnen dat er uiteindelijk wat euro’s van Honda naar Alonso zullen lopen.
sulobb zegt
Kapitalisten die coureurs… :p
trustmeiamanengineer zegt
Jammer voor Button, zijn F1 carrière is nu definitief voorbij.
Maar als Alonso fan ben ik benieuwd hoe de nieuwe McLaren gaat uitpakken. Ze rijden nu ook al met het beste motorblok rond, maar bakken er niks van. Dus of een nieuwe motor nou echt gaat helpen?
RazorHead zegt
Ik ben blij dat hij na 5 jaar eindelijk het licht ziet en z’n boeltje pakt bij Ferrari. Altijd een fan van FA geweest maar niet van Ferrari. Ben benieuwd wat het Honda blok gaat doen
sydney zegt
Straks heeft Fernando nog wat meer centjes over aangezien zijn wielerploeg er maar niet lijkt te komen.
Oeps.. verkeerde blog.
zeevink zegt
Voor een ieder die Kimi minder inschat dan Alonso moet je weten dat de huidige auto gebouwd is om Alonso. Beide hebben een andere rijstijl en Kimi heeft geen vertrouwen daardoor in de voorkant van de auto (balans). Geen enkel bedrag is het dan waard om je dood te rijden. Afwachten op de auto van 2015 die om hem gebouwd is dan de betere keus. En FA is een top coureur die een betere auto verdient. De 2014 auto is net boven niveau van Sauber.
mashell zegt
@zeevink: ik denk dat je van dat een auto wordt gebouwd om iemand heen niet al teveel moet voorstellen, dat is meer Olav Mol bla, bla dan kille feiten. Een auto wordt gebouwd om een motor, letterlijk. De auto moet aan de reglementen voldoen. En moet aerodynamisch goed zijn in de windtunnel. En pas daarna komt de afstelling. De eerste coureur doet de basis afstelling en de 2e coureur kan daarbij nog maar lichtjes een persoonlijke smaak toevoegen omdat het in het team belang is de wagens zoveel mogelijk hetzelfde te houden.
Als er al een auto speciaal voor iemand gebouwd is dan zou de Red Bull toch wel speciaal voor 3 voudig kampioen en teamlieveling Vettel gemaakt zijn. Maar door de reglementen en motor is een auto ontstaan waar Daniel Ricciardo een stuk beter mee overweg kan. De Vettel afstemming kan dat niet compenseren.
toniominestrone zegt
31 reacties, en 26 keer van mijn stoel gevallen van het lachen, wat een onzin wordt hier verkocht!
roppp zegt
Allemaal leuk hoor, die adoratie voor Alonso. Hij zal vast wel een rondje kunnen rijden, maar hij kan geen team naar zijn hand zetten. Schumacher bakte er in zijn eerste Ferrari jaren ook niets van tot hij een team om zich heen gecreëerd had die precies dat deed wat hij voor ogen had en we kennen het resultaat. Alonso is alleen aan het huilen…..
grandmasterb zegt
Jammer voor Ferrari dat Alonso daar weggaat, want hij was waarschijnlijk de enige coureur die het maximale uit de tegenvallende auto kon halen. Raikonen blijft ver bij hem achter en is zwaar door de mand gevallen. Vettel zal waarschijnlijk ook er niet veel van bakken als de auto volgend jaar niet superieur is, want in zijn huidige, ook tegenvallende, auto presteert hij duidelijk minder, dat hij een paar keer wereldkampioen achter elkaar is geworden is voor minstens 95% aan zijn toen superieure auto te danken. Dat Marchionne hem binnen 3 jaar een winnende auto belooft, geeft aan dat die geen bal verstand van formule1 heeft.