
Maar dan wel op een vriendelijke manier.
Terugkijkend naar zijn tijden als Formule 1-coureur, lijkt Fernando Alonso nogal last gehad te hebben van een omgekeerd ‘Forest Gump-effect’. Hij had het talent om constant voor het verkeerde team te kiezen. Een grote uitzondering is Renault, waarmee de man uit Oviedo twee maal wereldkampioen werd.
Maar sindsdien is het lot hem niet gunstig gezind: McLaren was in 2007 vooral heel erg fan van Lewis Hamilton. Daar was Alonso na een jaartje wel mee klaar, waardoor hij terugkeerde naar het oude nest. Na twee relatief magere bij Renault moest het dan écht gaan gebeuren. Alonso tekende bij Ferrari en moest daar voor de wereldtitels gaan zorgen, wat niet gebeurde. In 2015 keerde hij terug naar McLaren. Dat merk ging de samenwerking aan met Honda. Eind jaren ’80 kenden beide namen gezamenlijk een gouden periode. Het werd een deceptie. Na 3 jaar motorpech gehad te hebben met een te langzame ‘GP2-engine’ van Honda, reed Alonso met een Renault motor in zijn McLaren. In zijn laatste jaar Formule 1 (2018) bleek vooral dat de McLaren ook niet al te best was.
Na het F1 seizoen in 2018 bleef Fernando Alonso alsnog verbonden aan McLaren. Maar ook tijdens de laatste Indy 500 waaraan Alonso meedeed in een raceauto van McLaren, ging het wederom hopeloos mis. Naar het schijnt is dat de druppel geweest voor de Spanjaard. Motorsport weet namelijk te melden dat Alonso alle banden met McLaren breekt.
Dat is opmerkelijk. Alonso heeft er nooit een geheim van gemaakt dat hij heel lang McLaren ambassadeur wil blijven. Ook leek McLaren het helemaal te zien met Fernando. Volgens beide partijen is de breuk tussen hen een vriendelijke geweest. Waarom het zo lang heeft geduurd, is niet helemaal duidelijk. De Indy 500 was al een paar weken geleden een enorme teleurstelling. Wat misschien wel het onderbuikgevoel heeft aangewakkerd is de GP van Oostenrijk. McLaren kwam daar (wederom) ijzersterk voor de dag en de race werd gewonnen met een motor van Honda…
Tja, wat zou hij een goede teamgenoot van Max zijn….
@dutchdriftking: volgens mij vond Stoffel m niet zo’n fijne teamgenoot
Zou mij niks verbazen als dit de opmaat is naar een Ferrari zitje volgend jaar.
@koen0373: Nou, mij wel. Enorm zelfs. Zeg nooit nooit, en logica lijkt niet de sterkste kant van de club uit Maranello, maar waarom zou Ferrari hem terug willen? Wat zou hij nu kunnen brengen wat hij de vorige keer niet kon brengen?
@vaakbenjetebang: ze willen de beste, Lewis of Max dus. Wie beter is laat ik in het midden
@vaakbenjetebang: Lewis zit nog vast aan contract bij Mercedes, dus die kan niet. Max zou wellicht kunnen, maar die wil een winnende auto, lees Mercedes. Vettel wordt om de oren gereden door Leclerc. En Alonso zou het prima vinden om met een eenjarig contract weer vooraan te rijden.
@koen0373: Does not compute. Het is niet zo dat Alonso Ferrari destijds tot grootse prestaties heeft gebracht of zelfs maar het begin van een ommekeer heeft ingeluid of zo. In het gunstigste geval is hij waarschijnlijk niet slechter dan Vettel (gemeten in resultaten), in alle andere gevallen kan Ferrari alleen maar hopen dat het op de boordradio gezellig blijft met Alonso. Maar goed, ik heb de wijsheid ook niet in pacht, dus voor hetzelfde geld zit-ie volgend jaar in de SF-wat-dan-ook.
@vaakbenjetebang: Joh. Ik weet het ook niet. Ik zou het alleen een leuk scenario vinden.
@koen0373: zo veel wordt Vettel niet om de oren gereden door Leclerc.
@koen0373: lewis heeft een Ferrari clausule in zijn contract
@koen0373: Vettel maakt als ie zo door gaat iig weinig kans op contract verlenging……..
Ben wel benieuwd wat Alonso met de huidige McLaren zou doen. Of nog beter, de Ferrari van Vettel.
In al die magere jaren heeft ‘ie namelijk wel altijd ruim boven het kunnen van het materiaal gepresteerd. En dat doen er maar weinig in de F1.
@trustmeiamanengineer: precies. Echt een geweldenaar. Wat hij met die McLaren deed, zou echt niemand hem nadoen.
@koen0373: en hoe weet je dat zo zeker?
@lekkerlinksrijden: Kijk wat zijn teamgenoten deden met hetzelfde materiaal.
@koen0373: ja maar dat waren ook niet de beste coureurs
@lekkerlinksrijden: in 2007 was Hamilton net vers in de F1 en daar had Alonso het toch knap moeilijk mee, wat hem in 2008 deed overstappen naar Renault. Hij was een goede coureur maar er zijn er meer
@lekkerlinksrijden: Had die overstap ook niet iets te maken met een zaakje dat McLaren 100 mio boete opleverde? Anyway, vind de gedrevenheid van de man wel wat en van mij mag ie tot zijn 65e de Heintje Davids van de F1 worden.
@koen0373: er waren meerdere redenen toen idd, ook al dat die 2 totaal niet door 1 deur konden. Maar ik denk niet dat hij nu nog het verschil kan maken
@lekkerlinksrijden: Alonso vond zich zelf eerste rijder en duidelijk geen gelijkheid, laat staan tegenstand. Getuige Hongarije 2007 waar hij Hamilton een hack zette in de pitsstraat waardoor laatste genoemde geen goede kwalificatieronde kon rijden.
@koen0373: Jos miss wel
Alonso naar red bull. Zou me niets verbazen.
@marcus1963: Mij wel. Fernando wil alleen maar terugkomen als 1e coureur, om te winnen. Ik denk niet dat Red Bull weer zit te wachten op een Vettel-Webber-scenario. Al helemaal niet nu Max al het hele jaar de sterren van de hemel rijdt. En in tegenstelling tot Nando, lijkt hij wél het team in een goede sfeer te houden. Waarom zouden ze hem willen als ze Max al hebben?
@gandini: mss willen ze bij RB t helemaal anders doen, geen jong talent maar een coureur die z’n strepen heeft verdiend. Gasly of Fernando, wie pakt er meer punten in een Red Bull?
Scenario 1) De stoelendans begint bij Botas. Die gaat z’n zitje verliezen. verstappen die krijgt zijn zitje. En voor de mensen die roepen dat Honda redbull kampioen gaan worden en dat verstappen blijft hebben het mis. Ze zijn er echt nog lang niet. Kijk maar naar Ferrari. Die red het ook telkens net niet en dat duurd al zowat 10 jaar . Dan krijgt Fernando het zitje. Scenario 2) is dat Botas z’n plekje aan Vettel verliest en Fernando terug naar Ferrari gaat. Nando is van grote waarde en echt niet afgeschreven.
@autopetje:
En een enorme onruststoker.
Denk niet dat Honda en Ferrari nog met hem willen werken.