De speculaas is weer smakelijk. Alonso zou bijna rond zijn voor een zitje bij Red Bull volgend jaar. Het is aan onze held VER of dat dan naast hem, of in plaats van hem is.
De rust lijkt wedergekeerd binnen Red Bull, maar stiekem is de strijd nog lang niet gestreden. Het botert natuurlijk voor geen meter tussen Christian Horner en de Oostenrijkse tak van het team. Maar Horner weet zich gesterkt door de Thaise meerderheidsaandeelhouder. En hij lijkt stug zijn eigen plan te trekken als een klaarblijkelijk dikke middelvinger naar zijn collegae, die erop uit zijn om hem te tackelen.
Misschien wel de meest zichtbare uiting daarvan, is wie er volgend jaar voor Red Bull Racing rijden. Voorheen was dat altijd het beslissingsdomein van Helmut Marko. Maar verschillende bronnen melden dat Christian Horner daar nu lak aan heeft. Onder andere Telegraaf-journo Erik van Haren, meldt dat Horner op eigen houtje serieuze gesprekken voert met Fernando Alonso. Dit tegen de wens van Marko in, die geen toekomst ziet in de 42-jarige Spanjaard en liever iemand uit de (zwaar uitgedunde) talentenpoule promoveert.
Horner zou Alonso al in 2013 hebben willen halen, maar ook toen is ‘Oostenrijk’ daarvoor gaan liggen. In 2014 werd zodoende de destijds onbewezen Ricciardo naast Vettel in de auto gezet. Dat bleek een goede move te zijn want Ricciardo versloeg Vettel. Echter, vooraf twijfelden veel mensen daaraan. De Ozzie had eigenlijk maar nipt Jean-Éric Vergne verslagen bij Toro Rosso. In die zin zou je haast kunnen stellen dat het binnenhalen van Alonso nu ruim tien jaar na dato, een soort openstaande rekening is die Horner wil vereffenen.
Maar ook afgezien daarvan is het hoe dan een helder statement van Horny. Waarbij natuurlijk wel de vraag is, of hij ermee wegkomt. Niet alleen ten opzichte van zijn Oostenrijkse vrinden. Maar ook ten opzichte van de twee kippen met de gouden eieren; Max Verstappen en Adrian Newey. Die eerste zou wel ‘op de hoogte zijn gebracht’ van de gesprekken. En zelfs van het feit dat die al ‘vergevorderd’ zouden zijn. Maar of hij er ook wat over te zeggen heeft en wat hij ervan vindt, is onduidelijk.
Max Emilian en ‘Nando gaan zoals bekend goed met elkaar naast het circuit. Maar F1 coureurs zijn F1 coureurs. Max wil natuurlijk in Alonso niet écht iemand naast hem in het team die misschien (wie weet) wel eens sneller is en bovendien een status heeft waardoor een deel van het team ook echt achter hem zal staan.
Maar F1 Insider speculeert nog een stap verder. Volgens hen zou Horner zelfs het scenario accepteren dat Verstappen weggaat en dat hij Alonso naast Perez in de auto zet. Indien dat het geval is speelt de kleine teambaas wel heel hoog spel. Maar ja, na alles wat hij zelf heeft uitgespookt en wat hij ook voor schade heeft opgelopen door anderen, lijkt niets meer onmogelijk.
Voor de neutrale F1 fan zou het natuurlijk geniaal zijn als dit leidt tot Verstappen en Alonso in één team. Maar de smerige spelletjes op de achtergrond worden er niet minder onverkwikkelijk van. Waarvan akte.
lekkerlinksrijden zegt
Max naar Toto W(aarschijnlijk)
Stefje zegt
Waarom zou hij? Zolang dr. Helmut niet gaat, vertrekt Max ook niet. En in elke familie wordt er geruzied. Niks geks aan. Zolang het geen impact heeft op de resultaten, anders dan positief. En volgens mij staan ze er niet slecht voor, dus hier gebeurt precies helemaal niks.
woudloper zegt
Zou Horner sainz niet liever hebben?
Robert zegt
Gisteren berichtte nu.nl (die dat weer van het Britse autosport.com had overgenomen) dat Aston Martin opnieuw verregaande interesse heeft in de diensten van Adrian Newey. In dat licht bezien, en in de wetenschap dat Aston Martin na 2025 de overstap naar Honda maakt, baant men zowel een weg voor een vertrek van Alonso richting Red Bull, als de stap van Verstappen richting Aston Martin.
Richmond zegt
wat maakt het voor Verstappen uit of AM met Honda of Mercedes motoren rijdt. Hij wil een auto waarmee hij races kan winnen en mee kan doen voor het kampioenschap. Er is geen garantie dat Honda in 26 een goede aandrijflijn bouwt.
drtim zegt
Met Honda ben je een defacto fabrieksteam, met Mercedes een klantenteam. Dit maakt een hoop uit met betrekking tot packaging van alle componenten.
Robert zegt
Dit. Honda kreeg geen voet tussen de deur bij McLaren, ondermeer omdat dat team de schuld van een falende auto volledig bij de Japanse motorenbouwer neerlegde, terwijl achteraf gezien de auto net zo dramatisch slecht bleef toen er een andere krachtbron werd ingelepeld.
Bij Red Bull kreeg Honda de tijd om te rijpen bij Toro Rosso, zodat de betrouwbaarheid op orde was vanaf het moment dat Red Bull zelf hun motoren gingen gebruiken. En vanaf dat moment werd de samenwerking alleen maar beter.
Aston Martin heeft in Red Bull een lichtend voorbeeld van hoe je als klantenteam door kunt stoten naar de top. Ze hebben een verleden met Newey, die ze de Valkyrie mede hebben laten ontwerpen. En ze hebben de financiële ondersteuning van Stroll, plus de onmetelijk diepe zakken van hoofdsponsor Saudi Aramco, die straks als er synthetische brandstof moet worden gebruikt, zichzelf maar wat graag als als groene producent wil presenteren.
Een potentiële win-win-win situatie, als je het mij vraagt.
Richmond zegt
natuurlijk, maar geen garanties. Renault had voor de 4 kampioenschappen van red bull gezorgd en toch had Mercedes in het hybride tijdperk mede gewonnen door het falen van Renault. Kan met Honda net zo goed weet gebeuren. Worden toch weer andere regels
Richmond zegt
mercedes is net zo goed fabrieksteam als red bull nu is en Aston Martin honda straks is. Het huidige Aston Martin, Williams, McLaren zijn klanten teams van Mercedes.
mashell zegt
Zou niet elk team interesse in de diensten van Adrian Newey hebben?
HZW zegt
Mag Newey wel gelijk overstappen naar een ander team, of moet hij ook eerst een half (jaar) thuis gaan zitten voordat hij wat mag gaan doen bij een ander team. ??
harrie zegt
Doen Horner!
Max en Newey vertrekken dan naar AM/Honda, hebben die jongens ook weer wat uitdaging.
Kan Horner lekker genieten van zijn totaal macht over zijn leeggelopen team.
HZW zegt
Lee Steverson vertrekt ook al bij Red Bull, en tijdens de GP van Japan werkt hij al voor zijn nieuwe werkgever, wat nog niet bekend gemaakt is, welk team dat is.
marcus zegt
Audi (Sauber)
flow82 zegt
We gaan het meemaken wat het wordt. Ik zou het iig wel mooi vinden om deze twee in een team te zien.
mashell zegt
Alonso stopt pas met F1 als hij in elk team gezeten heeft…
Als een stuntelaar als Perez gewoon tweede wordt met de Red Bull dan heb je geen Verstappen nodig, dan wordt echt iedereen daarmee kampioen.
Richmond zegt
daarmee doe je de kwaliteiten van Verstappen erg tekort. Dag is in jouw ogen iedereen even goed of even slecht
sportevo zegt
Ach, toen Hamilton dominant was met Mercedes werd er ook door iedereen gezegd dat hij alleen maar kampioen werd omdat hij in de beste auto zit.
En die mening deel ik deels omdat ik er aan toe wil voegen dat de rijder het ook moet doen maar als niet Verstappen maar bijvoorbeeld Norris in die auto had gezeten, dan was hij nu de kampioen geweest.
brammetjedeb zegt
De coureurs zijn, hoe goed ook, passanten. Net als voetballers bij een club. Een Alonso in de red bull wordt ook wereldkampioen tenzij andere teams aanhaken.