Een boete van 259 euro voor het slingeren van een laadkabel op de stoep, in Almere heeft deze meneer ermee te maken.
Je auto aan een publieke laadpaal opladen betekent dat er een kabel over de grond van je auto naar de paal loopt. Dit is geen probleem en als het goed is struikelt daar ook niemand over. Het is een ander verhaal als je een kabel hebt lopen van je woning naar de auto, waarbij de kabel dus over de stoep gaat. In Almere is een inwoner op de bon geslingerd voor een dergelijke overtreding, maar de inwoner is het er niet mee eens.
Kabel vanuit woning naar auto
De boete bedraagt 259 euro. In Almere is het niet toegestaan om de laadkabel van je elektrische auto over de stoep te leggen. De man heeft geen eigen oprit. Hij kan wel gebruik maken van een publieke laadpaal in de straat, maar de kosten liggen aanzienlijk hoger dan thuisladen. In dit geval is het thuisladen met een kabel die verder gaat dan het huis. De stroom wordt opgewekt via zonnepanelen op het dak van de woning. De auto in kwestie een Mitsubishi Outlander PHEV. Eentje die nog niet is geëxporteerd.
Al sinds 2017 is de man in discussie met de gemeente Almere over dit issue met de laadkabel. De kabel op de stoep is voorzien van rubberen blokken zodat anderen er niet over struikelen. Ook is er een goot in de stoep aangelegd om de kabel in te laten vallen. Dit was niet voldoende volgens de gemeente. Toen besloot de man via een verkeersbord de kabel door de lucht te laten gaan als een soort kerstverlichting. Dit is nu de huidige situatie, waar de kabel niet over de stoep loopt. De gemeente heeft echter al laten weten dat dit ook niet is toegestaan. (via Omroep Flevoland)
911targa zegt
Terecht dat de gemeente hier tegenop treedt. Het is de openbare ruimte die niet geclaimd mag worden door een EV-tokkie of een ander die met een morele claim publieke ruimte inneemt.
gekkehenk zegt
@911targa: 😂 de frustratie zit weer diep zo te lezen.. en een fijne dag verder!
HelldogBE zegt
Langs de ene kant is het belachelijk dat de man de kabel niet over de stoep mag leggen met voldoende beschermingsmiddelen voor de voetgangers. Langs de andere kant is dit een gemakkelijke manier om de parkeerplaats voor je huis dagelijks te claimen. Of denk je dat dezelfde buur niet in staat zal zijn om je banden plat te steken als je een hele week op ‘zijn plekje’ staat ?
flatsix010 zegt
@HelldogBE: Maar in deze situatie is het wel degelijk ‘zij’ plekje aangezien de eigenaar invalide is en een vaste plek heeft obv kenteken.
Pascal zegt
@flatsix010 dit vind ik een belangrijk argument, die zal niet de optie hebben om steeds een paar honderd meter naar de dichtstbijzijnde laadpaal te lopen. Help die eigenaar gewoon ff met z’n kabeltje, leg ‘m desnoods onder de tegels, niemand die er last van heeft.
maussieknip zegt
@flatsix010: precies dat en waarschijnlijk zijn het dus de vreselijk irritante handhavers (denken dat ze God zijn) zelf die zo moeilijk doen en gezien de naam van meneer ook nog weleens discriminerend te werk zouden kunnen gaan, met de gedachte van hoe kan iemand zo’n auto betalen of waarom moet zo iemand een invalideplek hebben voor zijn deur oid. Veel te maken gehad met handhavers vanwege mijn vorige werkgever in Almere. En ik kan je vertellen dat ze overal, maar vooral in Almere geen goede naam hebben bij de inwoners.
nissanfairladyz zegt
Typische Machtscomplex. Mensen die hun stempel ergens op moeten drukken om hun macht zo te laten zien betreffende hun eigen belangen en meningen.
chrism zegt
@HelldogBE: In het artikel van Omroep Flevoland is te zien dat de man zijn eigen invalide parkeerplaats heeft op kenteken. Ook is te lezen dat meerdere bewoners dit doen. Het artikel van Autoblog is een beetje kort door de bocht, zeg maar. Het schijnt daar normaal te zijn en de boete hoeft waarschijnlijk niet betaald te worden als hij al een aanvraag heeft ingediend voor een kabelgoot.
geen1234 zegt
Als de grond niet van jouw is, heb je er geen recht op. Dus de buurman mag het hele jaar zijn auto voor je huisje zetten, als dat gewoon de openbare weg is.
nissanfairladyz zegt
Ohw, ik heb toch echt belasting betaald waar de stoep van betaald is. Dat geld is niet uit het niets gemaakt.
geen1234 zegt
Dus jij hebt er geen probleem mee je adres te geven aan @911targa, zodat hij even een kabel door je tuin/woonkamer etc kan leggen.
nissanfairladyz zegt
Eerlijk? Het zou van mij mogen hoor. Als mijn buurman gewoon netjes vraagt. En anders halen we ff wat stoepjes weg, even een kabelgootje maken. Beetje liefde naar je buren zou niet verkeerd zijn. Beetje aardig voor elkaar zijn. Al dat HAAT van mensen zoals jij, ik zou jou niet als buurman willen. Typisch zo’n buren ruzie persoon zeker?
waterisnat zegt
@911targa: I second that
87sandyd zegt
@911targa: Ach hou toch op. Dan wil ik met kerst ook geen kabeltjes zien lopen over de weg. Die man doet er blijkbaar alles aan om het voor voetgangers veilig te houden. De gemeente wil gewoon geld cashen via de publieke laadpaal.
Pascal zegt
“EV-tokkie” -> kan wat mij betreft linea-recta de Dikke van Dale in ;)
doublechevron65 zegt
@911targa: Er bestaat zoiets als; compromis. Sinds 2017 in de clinch met de gemeente. Wat heeft dit tot nu toe aan publiek geld gekost?
geen1234 zegt
Precies, maar ga dat maar eens uitleggen bij Jan Modaal, waarom iemand wel iets krijgt en de ander niet. In dit soort wijken stikt het van de simpele zielen.
Sempiternal zegt
@911targa jij bent echt bad-ass. Doet het vast goed op feesten en partijen.
On-topic: op eerste gezicht terecht Vd gemeente, tot dat je het verhaal leest. Kinderachtig.. van beide kanten..
geen1234 zegt
Inderdaad, of dat achterlijke gedrag dat zij alleen op de publieke plaats op de weg voor hun huis mogen parkeren.
karhengst zegt
Obvious troll is obvious.
nissanfairladyz zegt
Is gewoon een gefrustreerde persoon in de gemeente die anti EV is. :)
Aise Kramer zegt
Terecht van de gemeente. Straks iedereen een kabel over de stoep.
seanxtype zegt
@Aise Kramer: dus elektrisch, wat de overheid graag wilt, is alleen toegestaan als je een eigen oprit hebt. Anders ben je verplicht gebruik te maken van de ene laadpaal in je straat waar kennelijk nog meer mensen willen laden. Ik vind de verplichting van een goot wel een goed idee, ziet het er nog netjes uit. Niet iedereen kan een huis met oprit hebben. En dit zijn dan de problemen als de overheid wel graag wilt dat je elektrisch gaat rijden.
frank2b zegt
Precies dit dus.
kniesoor zegt
Dat de kabel niet los over de stoep mag liggen lijkt me evident. Maar dan is het jammer, dat het moet ontaarden in zoiets als hierboven beschreven. Kiftende kleuters in een zandbak zijn er niets bij. Zoals ik bij een ander onderwerp schreef : “inschikkelijkheid” is door velen uit het woordenboek geschrapt (inclusief bij overheden). Met o.a. dit soort kleingeestig geneuzel tot gevolg. Past niet in een SAMENleving.
goodvibrations zegt
Ik heb een eigen laadpaal, maar toch blijf ik het wel oneerlijk vinden dat dat niet iedereen met eigen elektriciteit mag/kan laden..
Tuurlijk wordt het een tereingzooi als iedereen kabeltjes gaat leggen.. en krijg je vast ruzies dat iedereen dan ook perse voor zijn eigen huis “moet” parkeren..
Misschien moet deze man eens onderzoeken of hij zijn eigen brandstof niet mag maken… en zonder belasting in zijn auto gooien ;-).
Edit: het mag.. goede manier om goedkoop te rijden ;-)
por100 zegt
Huh wacht ff. Mag ik mijn eigen benzine of diesel maken en in mijn auto gooien?
zjos zegt
Nee want dan ontduik je accijns. Je mag dus niet op goedkope slaolie of oude frituurolie gaan rijden met je diesel.
nissanfairladyz zegt
Gelukkig mag je wel je eigen stroom maken. gehehehehe weer een punt voor EV’s. ohw ohw ohw
albion zegt
Alsjeblieft Autoblog, lees het artikel van Omroep Flevoland nog eens goed na. Hij heeft de, sinds begin dit jaar, verplichte kabelgoot netjes aangevraagd bij de gemeente, maar tot nu toe heeft gemeente die nog niet geplaatst maar krijgt hij ondertussen wel een boete… Belangrijk detail nietwaar?
BeQuietAndDrive zegt
Ik vond het al vreemd, een kabelgootje is toch een prima oplossing? En anders tot die tijd even een paar tegels eruit, kabeltje eronderdoor, tegels er weer op leggen, klaar. Loopt ‘ie er netjes onderdoor.
chrism zegt
@albion: Helemaal mee eens. Hij schijnt het allemaal volgens de regels van de gemeente te doen. Autoblog maakt het smeuïger dan het is.
invictus66 zegt
De gemeente heeft bovendien ondertussen al aangegeven dat de boete niet betaald hoeft te worden indien ze zou zijn uitgeschreven na de aanvraag voor de kabelgoot.
Veel heisa om niks lijkt me.
Ik vind dat Almere hier zelfs heel toegeeflijk is.
janmetdelangeachternaam zegt
Woon je al in Almere krijg je dit soort gezeur er ook nog eens bij. Dan kan je je geluk echt niet op
pindakoning zegt
@janmetdelangeachternaam: en dan ook nog eens met een Foutlander. Laten we die man gaan bevrijden!
mashell zegt
Wonen in Almere, dat verklaart wel waarom de ambtenaren zo gefrustreerd reageren. Die zullen wel helemaal flippen en hun bonnenboekje leeg schrijven als er mensen bij een voetbaltoernooi vlaggetjes over de weg spannen…
mundus zegt
Klinkt alsof de ambtenaren hun eigen frustratie over het wonen en werken in Almere ook kwijt moesten. Als we straks 100% van de auto’s moeten opladen lijkt mij dat gootjes in de stoep onvermijdelijk zijn. Het vernuft om het dan tegendraads door de lucht te doen kan ik waarderen, ik zou wel foto’s willen zien eigenlijk!
pindakoning zegt
Toch verbaas ik mij erover dat er gemeenten zijn waar het dus WEL is toegestaan. Hoe netjes men het soms ook doet
Edge zegt
Jammer dat de gemeente niet gewoon eventjes met de betreffende autobezitter om tafel gaat zitten en met hem meedenkt over een oplossing die voor beide partijen acceptabel is. We worden meer en meer gepusht om elektrische auto’s aan te schaffen, en het zal zowel vanwege de financiën als vanwege praktische issues nog wel even duren voordat gemeentes bij elke parkeerplek langs de staan, dus dit probleem zal door het hele land nog wel vaker optreden. Waarom dan niet even meedenken en met de bewoner aan een oplossing werken?
Edge zegt
“voordat gemeentes” moet natuurlijk “voordat laadpalen in gemeentes” zijn.
rutgerg zegt
@Edge: er staat toch een laadpaal verderop in de straat…?
chrism zegt
@Edge: Lees het artikel van Omroep Flevoland maar eens. Autoblog blaast het op.
bernoulli zegt
In de laatste alinea staat dat de gemeente die goot niet voldoende vond, maar in dit bericht (https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/245689/eigenaar-elektrische-auto-in-de-clinch-met-gemeente-over-laadkabel-op-de-stoep) staat iets anders. De goten worden namelijk door de gemeente zelf aangelegd op aanvraag. De goot voldoet dus wel. De gemeente heeft nu de boete on hold gezet om uit te zoeken of de boete voor of nadat de goot was aangevraagd was uitgeschreven.
Tot die tijd gedogen ze een snoer over de stoep. Desondanks vond meneer het schijnbaar nodig om de media op te zoeken.
ghini zegt
Ik neem aan dat de gemeente ook niet blij is dat de man de stoep voorzien heeft van een goot? Ik mag hier toch ook niet de stoep verbouwen voor eigen gebruik?
bernoulli zegt
De gemeente legt de goten aan. Meneer heeft hem alleen aangevraagd bij de gemeente. Hij is dus niet zelf aan het klussen gegaan.
HZW zegt
Dit lijkt mijn een logische stap van de gemeente.
Als er niet tegen op getreden wordt, dan breekt iedereen zijn nek over alle laatkabels op de stoepen van huis naar auto.
Het is een Plug-in, dus het is niet zo dat hij niet rijden kan als hij een bijna lege accu heeft.
Zou het een 100% EV zijn, dan zou er nog wat voor te zeggen zijn.
Als je een dergelijke auto kopen/rijden kan, dan kan je hem ook gewoon aan een laadpaal opladen.
spollie zegt
Deze meneer of een gezinslid van hem zit blijkbaar in een rolstoel, dan snap je toch zeker wel dat zo’n rubber drempel niet handig is op een voetpad? Leuk zo’n gootje, maar over een paar jaar moet iedereen dus een vaste parkeerplek voor zijn eigen huis krijgen?
gezondverstand zegt
Die EV’s zijn al genoeg bevoordeeld ten nadele van niet-EV’s. Financieel (kosten niet EV’s omhoog ten bate van EV’s), Parkeerplaatsen onttrekken ten faveure van EV’s, beste parkeerplaatsen op parkeerterreinen, etc.
Goed dat er dan wel gehandhaafd wordt. Nu nog op overtredingen van fietsers en voetgangers handhaven en Almere is helemaal goed bezig.
mashell zegt
Nonsens. Er wordt geen enkele parkeerplaats ontrokken ter faveure van EV’s. Een EV is gewoon een normale auto. Die op specifieke plakken mag parkeren tijdens het opladen. Soms zijn dat parkeerplaatsen dichtbij gebouwen (sommige luie mensen vinden dat de beste parkeerplaatsen) maar soms ook niet.
EN dat EVs minder zwaar belast worden is logisch, we doen belasting steeds meer op milieubelasting en die is bij een EV nou eenmaal heel laag.
petroldrinker zegt
@mashell: uhm, banden slijtage, wegdek slijtage etc zijn bij EV’s hoger dan de brandstof autos, en dus vaker herasfalteerd moet worden, maar de roverheid is te achterlijk om zich zoiets te bedenken lijkt wel, en dat is veel vervuilender uit eindelijk dan wat er uit de uitlaat komt…
Pascal zegt
@petroldrinker kan je die stelling onderbouwen? Ik denk van niet.
geen1234 zegt
Hij hoeft dit niet te onderbouwen, dat is gewoon logica. Meer gewicht. Maar keerzijde is natuurlijk de verplaatsing van de verontreiniging. Blijkbaar is dat belangrijker, laten we hopen dat ze er wel over nagedacht hebben.
mashell zegt
Verplaatsing van de verontreiniging is natuurlijk een goed idee. Als je fossiele brandstoffen wilt verbranden kun je dat veel beter in een grote centrale doen dan in losse motortjes in allerlei auto’s, in zo’n grote centrale kun je de uitlaatgassen veel effectiever nabewerken. Komt nog bij dat de efficiency van elektrisch rijden zoveel hoger is dat er per gereden kilometer factoren minder uitstoot is (het rendement van een verbrandingsmotor is eigenlijk bedroevend en inmiddels onacceptabel laag).
mashell zegt
Psst. Auto’s hebben nagenoeg geen invloed op de slijtage van het wegdek, dat doen de vrachtwagens voor je. Ook de bandenslijtage valt wel mee, elektrowagens rijden niet voor niets op andere rubber samenstellingen.
Pascal zegt
Ik zit inmiddels 30.000km op m’n eerste setje Hankook banden met nog ruim genoeg profiel, terwijl ik zéker niet rondrijd als een bejaarde. Valt me ook niks tegen.
mpgc zegt
@mashell: neem aan dat je deze stelling kunt onderbouwen…
Robert zegt
“De auto in kwestie een Mitsubishi Outlander PHEV. Eentje die nog niet is geëxporteerd.”
😂
In Arnhem speelde dit ook, maar als de laadkabel wordt afgedekt met een rubberen mat o.i.d. is dit in principe in orde; wat een muggenzifterij daar in Almere, zeg.
ericc zegt
Moest de naam van de gemeente er niet bijstaan, zou ik denken dat het een Belgische grap was!😜
cloverleaf zegt
Aan de ene kant heeft de beste man alle voorzorgsmaatregelen getroffen en is een boete erg flauw. Aan de andere kant wil je niet dat straks iedereen z’n kabels over de stoep legt al dan niet met rubberen matten en kabelgoten.
Daarnaast legt hij zo ook beslag op een publieke parkeerplaats. De gemeente moet gewoon een laadpaal plaatsen. Vind hij dit te duur moet hij maar verhuizen naar een huis met oprit. Die zijn er genoeg in Flevoland. Biddinghuizen schijnt heerlijk wonen te zijn ;)
Glasvezel zegt
Als meneer wilt kom ik wel even tegels eruit halen en alles netjes onder de grond wegwerken wil ik wel voor niks voor hem doen ach ach wat een zeikvolk zijn we toch :s …..
tenaci zegt
Wat een kleinzerigheid van de gemeente. De beste man heeft de groenste manier om een (PH)EV te rijden (van elektra van z’n zonnepanelen) en dan ga je juist met zo iemand een strijd voeren.
Ze kunnen beter faciliteren en zo inwoners actief ondersteunen in het verduurzamen van die grafstad Almere
pomoek zegt
Feiten op een rijtje:
Dit is géén elektrische auto maar een phev. Er is dus geen directe noodzaak om de auto via de thuislaadpaal op te laden.
Meneer, of een van zijn huisgenoten, heeft een invalide parkeerplek voor het huis. Er is dus geen sprake van “het inpikken van een parkeerplaats voor je huis”. Het zou ook een beetje onzinnig zijn om je auto op een laadpaalplek te zetten en zo 2 parkeerplekken bezet te houden.
Er is een goot aangevraagd maar nog niet aangelegd. Met andere woorden: de oplossing lijkt er aan te komen. Ik zou zeggen: zolang de gemeente die goot niet aanlegt is een tijdelijke oplossing met rubber blokken redelijk te noemen.
De boete is dan ook niet redelijk. Meneer heeft er alles aan gedaan om overlast te voorkomen. Het enige wat tegen hem spreekt is dat hij het nodig vond om omroep Flevoland in te schakelen.
karhengst zegt
Vanwege het inconsequente handhaven vind ik dat laatste eigenlijk nog wel terecht ook. Voor de man zelf niks dan lof voor de oplossing, die rubberen goot is nogal onhandig, maar zo bovenlangs kan werkelijk enkel de gemeente er dus aanstoot aan nemen.
marco22 zegt
Tsja, lullig voor hem maar er staat wel tegenover zijn huis nu een laadpaal met 2 plekken. De gemeente had dit kunnen voorkomen door sneller te reageren/handelen. Je kan niet het precedent scheppen dat iemand thuis gaat zitten laden. Dan hebben we straks de energiekabels over de stoep of het dak lopen.
por100 zegt
De volgende die het netjes volgens de regels wilt doen kijkt wel uit: die legt heimelijk een snoertje onder de tegels aan en plant dan een groenblijvend bosje op de plek waar de stekker uit de grond komt.
kevertje zegt
Als het onomstootbaar vast stond dat we nu klaar zijn voor een naadloze transitie naar elektrische voertuigen, kocht iedereen zo’n ding en was die dagelijkse groene brain-washing niet noodzakelijk. Helaas moeten overheden ons via halve waarheden en exponentieel stijgende financiële druk verplichten om deze zeer onhandige overstap te maken, dat op zich geeft al te denken. Wie zo’n batterij-ding voor de deur parkeert zal zich snel realiseren dat de pijn daarmee niet gedaan is (zie dit verhaal) en zeker niet wanneer met deze auto een zomerreisje richting Spanje ondernomen wordt. Ecologie wordt er sowieso al niet beter van, het echte verhaal rond batterijen en magneten tuimelt ook nog ooit op een blauwe maandag naar beneden. De huidige lithium-batterijen zijn ook zeer gevaarlijk bij bv. ongelukken. Ondertussen verdampen vele miljarden in allerlei krampachtige pogingen om onze energieproductie, verdeling en laadinfra boven water te houden, want zie, ook verwarming moet straks geheel elektrisch. Best grappig dat ene Macron terug begonnen is met kernenergie in Frankrijk te verdedigen nadat het eerst de bedoeling was om de stekker daar definitief uit te trekken. Ik beweer niet dat een transitie zich op termijn niet aandient, los van de hele CO2 discussie zijn petroleum- en gasreserves ook niet eindeloos. Maar of we er echt op basis van een degelijk plan op basis met de juiste technologie klaar voor zijn, daar twijfel ik met de dag meer aan. Pas over 5, misschien zelfs 10 jaar zelfs zullen de eerste echte ecologische uitgerijpte EV’s op de markt verschijnen waarvan de politici en onze groene media dagelijks trachten in te peperen dat ze nu al in de showroom staan – en wordt laden misschien zelf geheel… kabel-loos.
zjos zegt
Terecht dat de gemeente daar tegen optreed. Het zou wat zijn als straks iedereen zijn verlengkabeltje over de stoep gaat leggen. Het trottoir is voor voetgangers en niet voor andere zaken. Je mag ook niet zomaar reclameborden of andere zaken op het trottoir plaatsen. En ik zie de eerste burenruzies al opduiken als iemand anders op (ahum) ‘jouw’ plaats op de weg parkeert waardoor je niet kan laden…
MarcoM zegt
De overheid wil zoveel mogelijk mensen in de EV hebben, waarom helpen ze niet met een oplossing, nee bekeuren, lekker makkelijk.
911targa zegt
Een PHEV opladen voor de stoep van je huis, is feitelijk een parkeerplaats claimen. Als dat zo werkt, integreer ik mijn elektrische tandenborstel in het aandrijfsysteem, waardoor ik ook gebruik kan maken van deze voorrechten. Dat er ‘en passant’ blinden en mensen slecht ter been over struikelen, zal mij dan jeuken, want:
Alles voor een eigen parkeerplaats……oeps……voor een beter milieu bedoelde ik!
dree16v zegt
Wordt hoog tijd voor inductieladen. Weg met al die lelijke palen en kabels. Gemeentes zijn allemaal druk met omgevingsvergunningen maar die ontsierende zooi komt massaal in het straatbeeld
j05b zegt
Een mooi voorbeeld dat de transitie naar elektrisch rijden nieuwe uitdagingen met zich mee brengt.
Laadpalen staan nog niet overal en hoe gaat de invalide EV rijder hier dan mee om.
Verder een storm in een glas water. Boete is niet geheel terecht maar dit kon de handhaving niet weten. Hij hoeft uiteindelijk niet betaald te worden. De media opzoeken was niet nodig. Het resultaat is dat sites als Autoblog er ook nog eens een incompleet sensatie verhaal van gaan maken.
Eigenlijk een beetje zielig van alle betrokkenen partijen inclusief autoblog in dit geval.